Har ett litet mysterium...

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Majskolvar
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 21:30

Har ett litet mysterium...

Inlägg av Majskolvar »

Tja!

Jag har min lilla hemma studio set-up här hemma. 1st dator internet ljudkort.
Cubase studio 4, mixerbord kopplat med mick och 2 st förstärkare dvs 1 vox oh en hartke. 2 acce guror, 1 tele, samt min f-jazz och midi keyboard.

Förgående har inget med problemet att göra.

Mitt problem är när jag kör mitt cubase och sitter och spelar in samt mixar, så är det ganska svag volym i förhållande till exemplevis itunes,myspace sidor och andra ljud från dator. Men ändå så vill Cubase gärna slå över och klippa på långt lägre volymer. Spelar ingen roll om jag kör riktiga instrument eller bara midi synthar. Själva output ljudet i cubase vill klippa på lågvolym.

jag vill ha högre volym på mina produktioner. Några tips?
Autodidakt
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:19

Inlägg av Autodidakt »

Volym och nivåer är 2 helt olika saker. Tänk på dom som olika saker, så kanske du enklare hittar problemet.

Om Masterregeln i Cubase slår över så betyder det att det blir digital dist och du ska snarare sänka nivåerna.

Du ska nog istället kolla "ut-volymen" från Cubase (inte nivån). Jobbar själv i Logic så vet inte exakt vart du gör det.

Går allt ljud via "ljudkortet"? Eller går ljudet från Cubase ut en väg och datorns egna ljud en annan?

Dessutom är det alltid bäst att spela in i 24-bitars ljud med lägre volym och dessutom mixa med lite lägre nivåer så du har lite headroom kvar till slutproduktionen, har inget med din fråga att göra iofs, men, men...
Användarvisningsbild
Majskolvar
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 28 jul 2009, 21:30

Inlägg av Majskolvar »

Jaha...volym och nivåer är inte samma sak, där ser man!

Det är just den där digitala disten jag vill bli av med. Det är rätt jobbigt att öjudet klipps på så pass låg volym.

Allt går via ljudkortet, dvs cubase och datorns ljud går precis samma väg. JObbiga är då att man kan inte använda cubase om tex en internetsida eller itunes är igång eftersom dom tar upp ljudkortets plats.

Tack för svaret i alla fall, jag ska pröva lite prylar!
Skriv svar