Bas plugin

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Det här är en annan VÄLDIGT bra basförstärkarplugg:

http://www.softube.se/bass_amp_room.php

Svenskgjord. Funkar guldfisk.

//J
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Hellboy skrev:Det här är en annan VÄLDIGT bra basförstärkarplugg:

http://www.softube.se/bass_amp_room.php

Svenskgjord. Funkar guldfisk.

//J
Den där har jag inte sett förr, den måste jag testa.

Redigerat: Äsch, den demon gick ju inte att testa utan att man skaffar en iLok-dongel. Då kan man väl lika gärna skita i att ha nån demo öht tycker jag. Vem springer iväg och köper en sån bara för att testa en plugg?

Provade förresten basemuleringarna i GuitarPorts Gear Box Bass Pack och POD Farm nu i helgen och de var väl sisådär tycker jag, jag hittade i varje fall ingen preset som jag blev särskilt nöjd med och rattandet gav inga aha-upplevelser heller, men det kanske finns nåt där om man ger det lite mer tid.

Samtidigt testade jag också motsvarande i NI Guitar Rig 4 och även om de flesta presetsen även där lät ganska trist så hittade jag ändå med lite rattande ett sound som jag tycker slog Line6 på fingrarna.

Generellt tycker jag också att rumssimuleringen när man flyttar ut miken från kabinettet låter bättre och varmare i Guitar Rig, när man gör motsvarande i Line6 program låter det inte fullt lika kul. Spelar kanske ingen roll för den som gillar absolut torr och lajnad bas men i de gammalmodiga stilar jag jobbar är det ofta rätt med lite rumskänsla och akustik i basljudet.

/Mats D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev:
Hellboy skrev:Det här är en annan VÄLDIGT bra basförstärkarplugg:

http://www.softube.se/bass_amp_room.php

Svenskgjord. Funkar guldfisk.

//J
Den där har jag inte sett förr, den måste jag testa.

Redigerat: Äsch, den demon gick ju inte att testa utan att man skaffar en iLok-dongel. Då kan man väl lika gärna skita i att ha nån demo öht tycker jag. Vem springer iväg och köper en sån bara för att testa en plugg?
Tja...det funkar ju bra för mej tex som äger en ilok...då får jag ner hela den riktiga pluggen utan att den fräser var tionde sekund eller bara har hälften av sina features upplåsta....Me like..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

f-bass skrev:
MatsD skrev:
Hellboy skrev:Det här är en annan VÄLDIGT bra basförstärkarplugg:

http://www.softube.se/bass_amp_room.php

Svenskgjord. Funkar guldfisk.

//J
Den där har jag inte sett förr, den måste jag testa.

Redigerat: Äsch, den demon gick ju inte att testa utan att man skaffar en iLok-dongel. Då kan man väl lika gärna skita i att ha nån demo öht tycker jag. Vem springer iväg och köper en sån bara för att testa en plugg?
Tja...det funkar ju bra för mej tex som äger en ilok...då får jag ner hela den riktiga pluggen utan att den fräser var tionde sekund eller bara har hälften av sina features upplåsta....Me like..
OK, fast för mig som bara har en Syncrosoft-dongel för mina Steinberg-program är det inte lika lyckat.

/Mats D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Dä ä jätteskönt utan dångel :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:Dä ä jätteskönt utan dångel :D
Ha ha ha!!!! :D :D

Jag kör med dångel själv. Bra skydd. Man vill ju inte ha "kopior". Skydar dångel mot smitta också? Virus?? :?

//J :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä, fast å andra sidan har ju inte alla programvaror dongel längre, även om man köper dom. Logic exempelvis.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:nä, fast å andra sidan har ju inte alla programvaror dongel längre, även om man köper dom. Logic exempelvis.
Nä men många pluggar har det. Waves och AutoTune bl.a. Om man nu kan räkna iLok som en dångel i den bemärkelsen. Universaldångel, kanske..... Fördelen är att man ju kan ta sina pluggar och jobba på någon annans dator i och med dångeln om man nu skulle vilja det. Och svårare att fulkkopiera. Jag tycker att det är bra att programvarutillverkarna får in pengar så att dom kan utveckla sina pluggar och program. Funktionen och att prylarna utvecklas och finns kvar även i framtiden är otroligt viktigt.

//J
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Det är nog bra med donglar för köpta fullversioner men inte om man vill göra reklam för sina produkter med en nedladdningsbar demo-/trial-version. Jag tror ändå det är förhållandvis få bland de som vill testa som redan har en iLok-dongel och väldigt få bland dem som inte har en som är beredda att köpa en bara för att få testa en plugg i några dagar.

/Mats D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Om 200 kr för en ilok ligger ivägen så tror jag att man hur som helst inte är så värst köpbenägen....
Dom kanske inte vill sälja till folk som inte kan tänka sej att köpa en ilok för 200 futtiga kronor...Det är ju inte direkt så att iloken bara funkar till en tillverkares grejor...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

f-bass skrev:Om 200 kr för en ilok ligger ivägen så tror jag att man hur som helst inte är så värst köpbenägen....
Dom kanske inte vill sälja till folk som inte kan tänka sej att köpa en ilok för 200 futtiga kronor...Det är ju inte direkt så att iloken bara funkar till en tillverkares grejor...
Nu har jag köpt musikprogramvara för åtskilliga tusentals kronor så jag gillar inte direkt såna där insinuationer om att vara gniden. Här snackar vi principer, var gärna med i den diskussionen i stället.

/Mats D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Precis...så om jag vore tillverkare av plugins som bara funkade med en ilok, vilket ju är en självklarhet i min värld, så skulle jag nog känna likadant...att om man inte är intresserad av att köpa en ilok för 200 spänn så är man säkert inte intresserad av att köpa min plugg för 4 lök så varför då kasta ut pengar på att skriva om programmen så att folk utan ilok ska kunna ladda hem grejorna gratis och ngn jävel sen enkelt krakkar dom?

Huruvida du är gniden eller inte har jag ingen aning om....

//Ilokägaren...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Nu är det ju så att flera av även detta företags iLok-skyddade pluggar också är crackade och går att tanka hem gratis för var och en som vet hur man googlar och som inte är så intresserad av att göra rätt för sig, så i det avseendet är det knappast nån skillnad. Snarare är det nog så att de gör det väsentligt svårare för den som vill vara ärlig än den som vill vara oärlig - t o m när man bara vill prova pluggen - och det upplever jag som en smula bakvänt.

Och om de gör bedömningen att den som inte vill åka iväg till närmaste iLok-försäljare och betala pengar för en dongel för att få testa deras plugg inte är en kund som vill betala för varan alls, då gör de en felaktig bedömning i mitt fall och jag är säkert inte ensam. Konkurrensen om kunderna när det gäller den här typen av pluggar är dessutom rätt stor och kan man gratis testa t ex Guitar Rig 4 så är väl risken stor att man förbigår det här företaget om det ska vara så krångligt.

Dessutom är det inte bara kunder som köper som är värda något, även andra kan vara bra reklampelare. Om jag hade testat demon och gillat den så hade jag kunnat rekommendera den till andra och den gratis marknadsföring ett sånt här företag kan få via word of mouth på Internet-forum och dylikt kan vara guld värd.

/Mats D
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+
Inlägg: 1991
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 20:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

ta å lunga ner Er grabbar... :wink:

Skriv svar