Samplitude, värt att prova?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Figge! Jag har en polare som har en grym PT HD-studio.
Kan säkert ordna studiebesök om det skulle vara av intresse.
Han är tyvärr inget vidare på att använda den, men har bra prylar!
(För att inte tala om analogprylarna han också har!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

hitman skrev: Om teknikern suger kanske inga dyra prylar i världen hjälper, å andra sidan kanske en lysande teknier kan få bra resultat även med billigare utrustning?
Det beror på vad du ska göra självklart men om du bara ska spela in sång..eller akustsk gitarr så LOVAR jag dej att du inte behöver veta mer än hur du höjer ett mikstativ och ungefär var du ska placera miken för att det ska låta fantastisk mycket bättre om bra grejor än om skit.
Sen kan en duktig tekniker självklart göra bättre ljud en än mindre bra tekniker med samma utrustning om det handlar om mix eller om att spela in ett helt band med allt vad akustik och uppmikning innebär.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Figge! Jag har en polare som har en grym PT HD-studio.
Kan säkert ordna studiebesök om det skulle vara av intresse.
Han är tyvärr inget vidare på att använda den, men har bra prylar!
(För att inte tala om analogprylarna han också har!)
Tack för erbjudandet men protools har jag. Jag funderar på att gå över till även mjukvaran protools istället för att , som jag gör nu , använda Logics mjukvara....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

F-Bass, sorry om MIN attityd var lite spetsig där, jag är inte ute efter att använda Prata Bas för att mucka gräl med nån. Och jag är ingen superman i studiosammanhang. Mina slutsatser och åsikter baserar sig på mina egna och intrycket av andras försök att låta proffsiga i sina produktioner genom att a) förkovra sig själva som musiker och inspelningstekniker respektive b) att skaffa sig dyrare intrument och inspelningsutrustning. Och min erfarenhet är att jag hitttills inte hört vare sig mig själv eller nån annan halvklåpare låta ett skvatt bättre när vi aviserat att vi skaffat nya dyra prylar men attt jag hört många som verkligen vet vad de sysslar med som musiker och tekniker låta hur bra som helst även med riktigt billiga prylar. Du kanske har en annan erfarenhet i livet och den kan jag ju inte ta ifrån dig.

/Mats D
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Re: Samplitude, värt att prova?

Inlägg av Wall »

hitman skrev:Fick senaste numret av Studio.se (f.d. Hemstudio für alle) igår. Det följde med en CD med bl a en light-version av Samplitude.

Är det någon som har erfarenhet av den programvaran? Kör en äldre version av Cubase idag men använder bara en bråkdel av funktionerna. Skulle kunna tänka mig att testa om inte light-Samplituden räcker för mig, spelar bara in demo-låtar för mitt eget höga nöje.
Hej Hitman!

Reaper som nämndes tidigare i tråden är ett grymt program. Om du söker på deras hemsida kan du gratis ladda ned äldre versioner av programmet med en "används endast i hemmet"-licens.
Fördelen med Reaper är att du inte har de begränsningar som tyvärr följer med i benämningen "light" eller "LE".

Personligen tjatar jag alltid om att det är viktigt att lära sig de eller det program som är standard i den värld du rör dig i.
I min är ProTools kung.

Här kommer länken till Reaper:
http://www.reaper.fm/download-old.php

Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Pinge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 18:01

Inlägg av Pinge »

Hej på tråden

Har kört Samplitude ett par år nu vill inte byta det mot något annat och vad jag förstår av de tester jag läst så är det ett väll fungerande semiprofs program så jag kan varmt rekommendera det.
Som med alla program i den klassen så tror jag att det bästa du kan göra är att välja ett progg som du vet att du kan få hjälp med när det kniper så mitt råd om du inte gillar att forska lite själv är att välja något som du vet att andra i din omgivning använder så är det lättare att få hjälp om du kör fast. Men som jag sa i börja jag gilla Samplitude sten hårt och vill absolut inte byta. så det är värt att testa

Lev väl
Pinge
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev:Och min erfarenhet är att jag hitttills inte hört vare sig mig själv eller nån annan halvklåpare låta ett skvatt bättre när vi aviserat att vi skaffat nya dyra prylar men attt jag hört många som verkligen vet vad de sysslar med som musiker och tekniker låta hur bra som helst även med riktigt billiga prylar. Du kanske har en annan erfarenhet i livet och den kan jag ju inte ta ifrån dig.

/Mats D
Jag har ett konkret exempel på vad jag menar :
På 3 dagar har jag spelat in leadsång med 11 sångare via en Manley Ref c mik - en modern neve preamp - protools hd. Idag spelade jag igen in en snutt med 4 av dom via Manley Ref c och Presonus Firebox.....du kan få höra a/b om du orkar....nästan komiskt vilken skillnad det var....och då låter inte presonusinterfacet direkt illa på nåt sätt....men skillnaden var brutalt påtaglig speciellt på en sångare som har en ljus röst med väldigt fina övertoner....han förlorade på ucket.
Skillnaden på 100 000 kr gick inte att ta miste på. Det hade noll och intet att gör med handlag. BARA teknik.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar