Att skapa en 60's ljudbild

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tja, frågeställningen ändras ju tyvärr från att ha det "äkta" (som jag gärna velat) eftersom jag ska spela in allt själv..
Det är knep och knåpmöjligheter i logic från redan inspelade spår (oavsett källa) för att få 60's-feel som jag letar efter. Satt och labbade en hel del igår med det här och insåg att för att få den känslan så måste jag 1. dra ner hårdheten på slagen i miditrummorna, för idag tar dom över. 2. Använda en av de presets som finns för bussarna som ger mer tillplattat trumljud. 3. "förstöra" snygga ljud för att kringgå moderna soundet. Basen känns som det svåraste eftersom man är sjukt mycket basist i fingerspetsarna och partisk .:D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Lägg ett lagom stort rumsreverb på hela mixen och kör plates för övrigt!
Mycket mid! Överdriv allt med återhållsamhet! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

macahan skrev: Basen känns som det svåraste eftersom man är sjukt mycket basist i fingerspetsarna och partisk .:D
Men det låter ju som det roligaste problemet du har. När jag tänker på (tidig) 60-talsbas så blir det många toner och glada melodier i basgången. Basisterna på 60-talet hade "jättesvårt" att hålla sig till enbart grundtonen, om du frågar mig.

Toppa det sen med slipade strängar med bumligt ljud, ingen diskant eller lågbas alls och rätt mycket rördist i soundet så borde du vara hemma.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det skulle vara kul med ett ljudklipp som beskriver ungefär vad du är ute efter, "60-talssound" är ju rätt brett!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

TDHP skrev:Det skulle vara kul med ett ljudklipp som beskriver ungefär vad du är ute efter, "60-talssound" är ju rätt brett!
kolla in "the explorers club" som jag refererade till tidigare i tråden. De har fått till näst intill exakt den ljudbild jag vill ha.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

bootsy skrev:
Hellboy skrev:
bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:

http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ

http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!

//J
Tack snälla Jan. Jag kan hålla med om att det är mer 70- än 60-tal. Samtidigt är vi inte speciellt fokuserade på att "återskapa" något speciellt ljud, så det blir lite som det blir. Det är såhär vi spelar liksom.

Köp ingen skiva, du kan lyssna på Spotify. Eller få en vid tillfälle.
Verkligen ett grymt bra band! Jag brukar lyssna på The Guild när jag reser (mycket bra tillfälle att ge sig tid att verkligen lyssna), snart är det dags för turnébuss i England i två veckor så då finns ni i mina öron igen :)
Skön kontrast till alla Abba-låtar vi spelar
Användarvisningsbild
Giallo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 22:18
Ort: Motala

Inlägg av Giallo »

intressant tråd.
borde kanske börja diskutera det där med dynamik/headroom här också ;)

ville bara peta in en "ny låt" som jag tycker lyckats återskapa det gamla fina soundet mycket bra.

http://open.spotify.com/track/4cPRALo3gFXX6BPh2fk8c8
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Giallo skrev:intressant tråd.
borde kanske börja diskutera det där med dynamik/headroom här också ;)

ville bara peta in en "ny låt" som jag tycker lyckats återskapa det gamla fina soundet mycket bra.

http://open.spotify.com/track/4cPRALo3gFXX6BPh2fk8c8
Grymt bra! :tummenupp: Tror att produktionen gör mycket för att det ska låta som en Jefferson Airplane b-sida 8)
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Skriv svar