Cubase!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

basmartin skrev:
TDHP skrev:
basmartin skrev:
TDHP skrev:
basmartin skrev:
TDHP skrev:Jag märker att det börjar bli tufft för datorn med många kanaler med många inserts på varje. Hur funkar det här med "sends" och "bussar"?
Vad kan man skicka till en och samma plugg och hur gör man?
Kan du inte frysa spåren?
Say wot?
http://www.ultimatemetal.com/forum/prod ... ubase.html
Jo, det kan jag tydligen!
Vad innebär det då?
Att cubase låser spåret, det låter, men du kan inte ändra något i plugarna, tills du fryser upp spåret igen. Detta sparar CPU-kraft.

Ett vanligt förfarande är att ha alla generella reverb och delay på bussar, eller om man vill ha en kompressor på en grupp instrument som t ex trumset eller ett gitarrpaket osv.
Aha!
Ja, det är bussar jag är ute efter!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

engson skrev:Du gör ett FX. Sen öppnar du egenskaperna för valfritt spår, väljer effekten du valde i höger kolumn (send).
Har testat det, men det funkar inte!
Orkar du göra en skärmdump på hur det ska se ut vid tillfälle?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8598
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Skumt. Kollar i morgon. Gosar med katten i sängen nu... ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

engson skrev:Skumt. Kollar i morgon. Gosar med katten i sängen nu... ;)
Lugnt, jag fick till det nu tror jag!
Ändrade "send" till routingläge istället för normal, sen fick jag till det!
Tackar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Cubase!

Inlägg av TDHP »

En fråga!
Jag brukar exportera projekt som OMF om det ska öppnas i nån annans burk med okänt DAW, men då får jag inte med mig Midi-filerna! Hur gör man för att få med sig dem i samma fil eller en kompatibel dito som bara är att importera sen så hamnar den rätt?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Sv: Cubase!

Inlägg av joachime »

Du får exportera midi separat. Du hittar funktionen under export... har jag för mig.

--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Cubase!

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:En fråga!
Jag brukar exportera projekt som OMF om det ska öppnas i nån annans burk med okänt DAW, men då får jag inte med mig Midi-filerna! Hur gör man för att få med sig dem i samma fil eller en kompatibel dito som bara är att importera sen så hamnar den rätt?
Tycker du att det funkar med OMF annars? Själv tycker jag att det suger purjo. Kan bli lite hur som i vissa program och programversioner. Så jag vågar inte chansa. Bounce:ar filer med gemensam 1:a istället. Tycker det känns säkrare. Nu har jag i och för sig inte testat igen på ett par år så dom kanske fått till det. Men knappt någon jag känner använder OMF när det ska flyttas projekt och det jag lärt mig är att det vanligtvis finns en orsak till att folk inte använder saker och ting. Så jag kommer nog fortsätta att bounce:a filer för min del. Åtminstone tills jag blivit övertygad om att det funkar klockrent.......
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Cubase!

Inlägg av TDHP »

Irbit skrev:
TDHP skrev:En fråga!
Jag brukar exportera projekt som OMF om det ska öppnas i nån annans burk med okänt DAW, men då får jag inte med mig Midi-filerna! Hur gör man för att få med sig dem i samma fil eller en kompatibel dito som bara är att importera sen så hamnar den rätt?
Tycker du att det funkar med OMF annars? Själv tycker jag att det suger purjo. Kan bli lite hur som i vissa program och programversioner. Så jag vågar inte chansa. Bounce:ar filer med gemensam 1:a istället. Tycker det känns säkrare. Nu har jag i och för sig inte testat igen på ett par år så dom kanske fått till det. Men knappt någon jag känner använder OMF när det ska flyttas projekt och det jag lärt mig är att det vanligtvis finns en orsak till att folk inte använder saker och ting. Så jag kommer nog fortsätta att bounce:a filer för min del. Åtminstone tills jag blivit övertygad om att det funkar klockrent.......
Jag har ju inte gjort det så mycket, men jag tycker det verkar funka bra!
Det är ju mest på "demonivå" i bandet och för att plocka med sig råa inspelningar från repan för att jobba med hemma och sånt. Proffessionellt är nog det "riktiga" sättet att bouncea som du sa att föredra. Det går ju dock väldigt fort att slänga ner dagens inspelningar på en USB-sticka för alla att ta med hem så jag tycker att det är smidigt!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar