Logic 9

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev:Rensar man ut inkompatibla pluggar så rullar det på bra.
Jo, säkerligen....jävligt svårt om man nu har bestämt sej för att köra internt och inte har vare sej ssl-bord eller annan outboard.....
Det är ju inte SSL-bord eller outboards som gör set-up:en inkompatibel. Det är pluggarna. Jag kör det mesta internt och jag har hur mycket pluggar som helst. Berne likaså. Det funkar. Rensa ut det som är inkompatibelt så blir det bra. Det är nästan alltid pluggarna som ställer till det.

Regga dig här om du behöver hjälp:

http://logicpro.se/phpBB2/index.php

Där finns några som är väldigt duktiga på det tekniska.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev:
Det är ju inte SSL-bord eller outboards som gör set-up:en inkompatibel.
:shock: :shock: :shock: . . . . . .
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

för att förhoppningsvis nå lugnet via verbalt kräks så fortsätter jag och undra lite varför i hela helvete dom gjorde om toolboxen till en lista.....SÄG att det är en setting....jag kan haja dom som jobbar med programmet 4 timmar i veckan om dom tycker att det är skit samma men som det var förut så rymdes alla verktyg på en 3x2 cm's yta (om ens det!) på min skärm och det gick hur fort som helst att välja verktyg...nu är det den där listjäveln och man får dra musen mycket längre varenda jävla gång och all text för dom stackare som inte vet vad symbolerna står för (skulle man inte skriva ut "FÖRBJUDEN VÄNSTERSVÄNG" istället för den överstrukna pilen så att dom som inte orkar lära sej skyltarna kan klara sej hem om kvällen också?...) gör det hela så mycket grötigare....may seem like nickel and dime stuff to you guys but...

Fan...är det inte meningen att ens jobb ska bli enklare för varje uppdatering?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Janne...du vet inte om det går att stänga av comp-skiten så att man får upp nya regioner under varandra när man spelar in i cycle?
OLD SCHOOL, alltså...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+
Inlägg: 1991
Blev medlem: mån 17 dec 2007, 20:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Men varför kör Ni inte med Cubase 5 ??? :wink:

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

tja...varför inte logic 5 för pc...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Janne...du vet inte om det går att stänga av comp-skiten så att man får upp nya regioner under varandra när man spelar in i cycle?
OLD SCHOOL, alltså...
Är inte det exakt vad som händer om du går in och väljer "Flatten" efter inspelning i Comping-mappen? Jag vet inte riktigt om jag förstår problemet riktigt..... För mig så funkar det att göra som jag skrev ovan och jag ser inte det som ett problem egentligen.

Sen kan jag själv tycka att framförallt vid sånginspelning så är comping-funktionen faktiskt väldigt smidig och snabbjobbad. Jag gillar den. Du har ju ditt spår - dom delar av varje underliggande tagning som är "aktiv" - högst upp och sen själva tagningarna uppradade under. Överskådligt och bra. Jag skulle personligen inte vilja ha det som det var tidigare efter att jag lärt om mig. Här är en liten guide om comping som är lättöverskådlig och pedagogisk:

http://audio.tutsplus.com/tutorials/mix ... gic-pro-8/

För att svara på din direkta fråga; Nej, jag tror inte att det går på annat sätt än hur jag beskrev initialt. Jag har inte hittat något sätt i alla fall men då har jag inte letat så värst mycket heller.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev:
Det är ju inte SSL-bord eller outboards som gör set-up:en inkompatibel.
:shock: :shock: :shock: . . . . . .
Det var ett skämt. Det var ganska lätt att läsa in dubbeltydlighet i ditt inlägg. Sorry för usla skämt..... :oops:

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Hellboy skrev: Är inte det exakt vad som händer om du går in och väljer "Flatten" efter inspelning i Comping-mappen? Jag vet inte riktigt om jag förstår problemet riktigt.....
Ok...problemet är som följer:
Jag har ett väldans bra system för när jag spelar in vad som helst som lämpar sej för loop....sång med en taskig sångare, kördubbning rent generellt, whatever...när jag sitter och är tekniker så markerar jag en tagning med en färg om den är bra (oj hoppsan nej, det gick inte heller längre för om man markerar ngt och färgar det nu mitt under insp så blir den regionen man NU spelar in färgad...så BRA...) eller kanske till och med direkt slänger en taskig region. ELLER om jag spelar in kör själv så är det ganska så mycket lättare att visuellt hålla ordning på vilka utav dom 7 tagningarna som skulle slängas när jag trycker på stop....nu mpåste jag öppna foldern och sen ignorera det faktum att dom inte ligger i ordning utan den sista längst upp och den första under den och sen nedåt...
Jag tycker att det är HELT kass med automat comping och slänger alltid skiten den hittat på MEN framför allt så är det horribelt med foldering.
Värsta idiotin är ju att om man , gud förbjude, råkar spela in på ett track är det redan ligger en region och man spelar in så att den överlappar så foldrar den också....snälla...vad är det bra för?

Ledsamt...ska kolla vad som händer med flatten...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Hellboy skrev: Är inte det exakt vad som händer om du går in och väljer "Flatten" efter inspelning i Comping-mappen? Jag vet inte riktigt om jag förstår problemet riktigt.....
Ok...problemet är som följer:
Jag har ett väldans bra system för när jag spelar in vad som helst som lämpar sej för loop....sång med en taskig sångare, kördubbning rent generellt, whatever...när jag sitter och är tekniker så markerar jag en tagning med en färg om den är bra (oj hoppsan nej, det gick inte heller längre för om man markerar ngt och färgar det nu mitt under insp så blir den regionen man NU spelar in färgad...så BRA...) eller kanske till och med direkt slänger en taskig region. ELLER om jag spelar in kör själv så är det ganska så mycket lättare att visuellt hålla ordning på vilka utav dom 7 tagningarna som skulle slängas när jag trycker på stop....nu mpåste jag öppna foldern och sen ignorera det faktum att dom inte ligger i ordning utan den sista längst upp och den första under den och sen nedåt...
Jag tycker att det är HELT kass med automat comping och slänger alltid skiten den hittat på MEN framför allt så är det horribelt med foldering.
Värsta idiotin är ju att om man , gud förbjude, råkar spela in på ett track är det redan ligger en region och man spelar in så att den överlappar så foldrar den också....snälla...vad är det bra för?

Ledsamt...ska kolla vad som händer med flatten...
Oki. Jag förstår. Jag ska kolla en grej. Återkommer. Jag tror att det funkar att helt enkelt lägga upp t.ex. 10 spår och sen helt enkelt trycka pil ner innan loopen vänder och byta spår "on the fly" vid loop-inspelning. Då tror jag att det bildas ett nytt spår. Ska kolla. Återkommer. Lunchdags. Kommer ta ett tag. Kan ha fel också men något liknande har hänt när jag råkat trycka fel av misstag under loop-inspelning...

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Du har rätt....man kan skapa ett nytt spår under gång. Inte helt görbart om man sjunger eller spelar själv dock plus att den oredan det skapar att missat att skapa ett nytt spår under tagning 4 är jävligt evil då den plötsligt foldrar det tracket med förra ovh gör man det sen igen så blir det YTTERLIGARE en folder och man blrjar grina....måste kolla flatten...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:Du har rätt....man kan skapa ett nytt spår under gång. Inte helt görbart om man sjunger eller spelar själv dock plus att den oredan det skapar att missat att skapa ett nytt spår under tagning 4 är jävligt evil då den plötsligt foldrar det tracket med förra ovh gör man det sen igen så blir det YTTERLIGARE en folder och man blrjar grina....måste kolla flatten...
Jag har suttit och meckat lite här. Det är ju inte alls så himla lätt att byta spår själv. lol Blir lätt fel. Usch. Sen skrev jag ju fel tidigare. Inte "Flatten" utan "Unpack" givetvis. Dum-Jan.....

Vid sångtagningar har jag alltid använt papper och penna för att hålla reda på vilka tagningar som känns rätt under inspelning och det har jag egentligen bara fortsatt med. Och det är ganska enkelt och snabbt att redigera i en comp-mapp. Och man kan färglägga dom olika tagningarna/spåren man valt och då syns detta uppe i själva masterspåret också. Och vill man testa någon annan tagning är det bara att klicka på det området på tagningen så byter man tagning och då ändras färgen även uppe i masterspåret så man vet alltid vilket spår som är "aktivt". Jag tycker att det funkar bra till det som jag gör. Ska mecka lite till. Vart på plats med ett litet förtydligande bara....

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Litet tillägg till....

Jag jobbar mycket med packade foldrar själv för att få det överskådligt i arrfönstret. Jag packar trummor i en folder, gitarrer i en annan, körer i tredje e.t.c. Och då känns det lite naturligt att jobba med comping.

//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Så där ja.. nu sitter jag och installerar 9:an.. excitement :D nu ska jag flextoola bort alla mina otajtheter utan att klippa.. SCORE..
Användarvisningsbild
haraldfather
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 nov 2007, 09:11
Ort: Stockholm

Inlägg av haraldfather »

f-bass skrev:Fan...är det inte meningen att ens jobb ska bli enklare för varje uppdatering?
Takes kan man ju som sagt packa upp till egna regions på flera spår med samma kanal eller egna kanaler till varje. Använder man kortkommadot så har man ju inte förlorat en tiondels sekund av sitt liv. Det där med att färglägga olika tagningar under gång har du rätt i fungerar rätt dåligt.

Vad toolboxen gäller så kan man ju få upp den precis där muspekaren är med ett kortkommando. Själv har jag med hjälp av Steermouse programmerat Mightymousens lilla mittknapp för just det. (Dåligt att inte Apples egna drivrutin kan ordna det.) Man kan ju också ha kortkommado för vart och ett av verktygen.

Jag gillar 9:an.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

9an är sketaskoj.. jag måste få mer tid att spela in!!

Just nu försöker jag lista ut hur jag ska fixa en otajt inspelning gjord utan klick som sackar och ökar om vartannat till att få ett konstant tempo.. så man kan nyttja tempobaserade funktioner, synthar etc. Någon som har någon idé hur man löser det?
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

macahan skrev:9an är sketaskoj.. jag måste få mer tid att spela in!!

Just nu försöker jag lista ut hur jag ska fixa en otajt inspelning gjord utan klick som sackar och ökar om vartannat till att få ett konstant tempo.. så man kan nyttja tempobaserade funktioner, synthar etc. Någon som har någon idé hur man löser det?
Flextime? Eller saxen och flytta saker manuellt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jovisst.. hade tänkt att en tempomappning för att se vilket tempo som hålls mest hade varit en punkt att utgå ifrån..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Ingen här som använder 9 med protools hd, va?
Jag har fått spader på latencyn som LOGIC lägger till vid inspelning...så jävla sämst...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

men inställningen under logic avseende latencyn gör ingen skillnad?
Skriv svar