FIXAT! :D

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Jo, H4:an verkar maffig. Men jag hittade little billigare (begagnade) prylar på Jams hemsida.

http://www.jam.se/produkt/Digitalporta- ... kholm-.jam

http://www.jam.se/produkt/Digitalporta- ... rebro-.jam

Lite större grunkor, men billigare än H4. Någon som testat dessa och kan en idiot som jag använda dem?

EDIT: Kom på att man inte får Cubase tillsammans med de begagnade prylarna. Det är ju lagom dyrt annars med bara programmet så H4:an blir en bra deal ändå. :hmm:
Robanjo
Medlem+
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 17:26

Inlägg av Robanjo »

skaffa Reaper, gratis program som funkar mycket bra.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Robanjo skrev:skaffa Reaper, gratis program som funkar mycket bra.
Du ljuger! :evil:
Bara gratis i 30 dagar.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Dramo skrev:Jo, H4:an verkar maffig. Men jag hittade little billigare (begagnade) prylar på Jams hemsida.

http://www.jam.se/produkt/Digitalporta- ... kholm-.jam

http://www.jam.se/produkt/Digitalporta- ... rebro-.jam

Lite större grunkor, men billigare än H4. Någon som testat dessa och kan en idiot som jag använda dem?

EDIT: Kom på att man inte får Cubase tillsammans med de begagnade prylarna. Det är ju lagom dyrt annars med bara programmet så H4:an blir en bra deal ändå. :hmm:
Det är svårt att jämföra digitalportor med en Zoom H4. Har du tänkt använda endera pryl ensam? I sådana fall fungerar de på helt olika sätt.

Med digitalportor kan du spela in olika instrument på olika spår, och så kan du ändra enskilda spår i efterhand. Blir inte basen bra i den första tagningen, så kan du spela in den igen. Och igen. Och det utan att resten av bandet behöver involveras.

En ensam H4 spelar in alla instrument på samma gång, om än med olika mikar, vilket resulterar typ i en ljudfil per mik. Men det går inte att separera vad de olika mikarna tar upp. Är sättningen bas, trummor, gitarr och sång så kommer alla ljudfilerna innehålla bas, trummor, gitarr och sång, om än med lite olika inbördes balans. Så, om någon goofar vid inspelningen finns det ingen möjlighet att ta om bara det instrumentet. Alla får spela tillsammans en gång till och hoppas på att det blir bättre då iställer.

En H4, eller annat valfritt inspelningsinterface, måste kopplas till en dator för att kunna likna en digitalporta. Det är också först i ett sådant sammanhang en H4 blir lämplig för musikproduktion, tycker jag. Som inspelningmanick är den utmärkt lämpad för att spela in låtskisser, rep, gig, och för att se om de där idéerna som verkade bra i praktiken verkligen är så bra i praktiken, när hela bandet spelar. Den är alltså - så länge den används ensam, d.v.s. som en slags diktafon - ett bra arbetsredskap på väg till en färdig produkt, inte något som passar till att producera musik med i egentlig mening.

På tal om gratisprogram, kolla in Audacity. Gratis, och enligt uppgift bra.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Tack för det inlägget Peter, det sa mycket.

I så fall vill jag inte ha en H4.

Men en digitalporta kan man ju använda som en H4 ändå, eller hur? Om man nu vill spela in ett gig med den så kan man ju spela in hela bajset på ett spår, eller hur?

Jag får väl erkänna att jag är lite sur och paranoid, eftersom förra gången jag gick in i en studio så lät vi någon okänd smurf sitta och mixa med det och så blev det jättedåligt!

Jag kan minsann göra det bättre själv... med rätt pryl, förstås.

Måste en digitalporta vara ansluten till datorn när man spelar in eller kan man lagra spåren i prylen och mixa med det hemma sen?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Vet inte om nån har nämnt Presonus Firepod.
Tror dom nyare versionerna kallas FP10 (kolla på Thomann).
Såna kan man ibland hitta rätt billigt begagnade. 8 mik in (firewire).
Jag har två såna som fungerat klockrent i flera år. Funkar även utmärkt med min gamla laptop för inspelning "på fältet".
Just an idea!
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

engson skrev:Vet inte om nån har nämnt Presonus Firepod.
Tror dom nyare versionerna kallas FP10 (kolla på Thomann).
Såna kan man ibland hitta rätt billigt begagnade. 8 mik in (firewire).
Jag har två såna som fungerat klockrent i flera år. Funkar även utmärkt med min gamla laptop för inspelning "på fältet".
Just an idea!
Good idea.
Men egentligen vill jag ha en pryl som man kan spela in på fältet med, utan att plugga in i någon dator.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Sen tror jag att det du vill kunna göra (spela in och mixa själv)...
det kräver att du har ett program i datorn (typ Cubase eller liknande), ett hyfsat ljudkort med tillräckligt många ingångar. tillräckligt många mikrofoner och en ambition att lära dej programmet!
Det tar ett tag innan du får kläm på det!
Kanske en väg är att hitta nån som kan visa dej!
Alternativt nån annan som kan hjälpa er att spela in möget och hjälpa dej att komma in i "svängen" (så var det för mej iaf).
Räkna med att det kommer att kosta dej åtskilligt antal tusenlappar.
Sorry, men så tror jag att det är.... :wink:
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Sen tror jag att det du vill kunna göra (spela in och mixa själv)...
det kräver att du har ett program i datorn (typ Cubase eller liknande), ett hyfsat ljudkort med tillräckligt många ingångar. tillräckligt många mikrofoner och en ambition att lära dej programmet!
Det tar ett tag innan du får kläm på det!
Kanske en väg är att hitta nån som kan visa dej!
Alternativt nån annan som kan hjälpa er att spela in möget och hjälpa dej att komma in i "svängen" (så var det för mej iaf).
Räkna med att det kommer att kosta dej åtskilligt antal tusenlappar.
Sorry, men så tror jag att det är.... :wink:
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Dramo skrev:
engson skrev:Vet inte om nån har nämnt Presonus Firepod.
Tror dom nyare versionerna kallas FP10 (kolla på Thomann).
Såna kan man ibland hitta rätt billigt begagnade. 8 mik in (firewire).
Jag har två såna som fungerat klockrent i flera år. Funkar även utmärkt med min gamla laptop för inspelning "på fältet".
Just an idea!
Good idea.
Men egentligen vill jag ha en pryl som man kan spela in på fältet med, utan att plugga in i någon dator.
Ahaa, sorry!
har nog läst tråden slarvigt... ber om ursäkt för det! :oops:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17242
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Dramo skrev:Måste en digitalporta vara ansluten till datorn när man spelar in eller kan man lagra spåren i prylen och mixa med det hemma sen?
En digitalporta är en fristående, komplett inspelningsenhet med mixer, effekter och lagringsmedia i samma skal. Du behöver sladdar och mikar, se'n kan du spela in hela bandet på separata spår (om det är en modell med tillräckligt många kanaler). Filerna kan sedan redigeras i portan eller tankas över till en dator om du behöver/vill ha större redigeringsmöjligheter.

Fördelen med en porta är att du kan ta med den överallt och att allt finns i samma låda. Du tar den under armen och går till bandet istället för att ta bandet och all utrustning till studion.

Nackdelen med en porta är att den kan kännas begränsad när det gäller kanaler och effekter plus att den saknar bildskärm så att du inte ser vad du gör på samma sätt som i en dator (Men nu borde kanske öronen vara en större tillgång än ögonen när man jobbar med musik?). Å andra sidan kan du lösa de problemen genom filöverföring...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

BarbequeVillage skrev: En digitalporta är en fristående, komplett inspelningsenhet med mixer, effekter och lagringsmedia i samma skal. Du behöver sladdar och mikar, se'n kan du spela in hela bandet på separata spår (om det är en modell med tillräckligt många kanaler). Filerna kan sedan redigeras i portan eller tankas över till en dator om du behöver/vill ha större redigeringsmöjligheter.

Fördelen med en porta är att du kan ta med den överallt och att allt finns i samma låda. Du tar den under armen och går till bandet istället för att ta bandet och all utrustning till studion.

Nackdelen med en porta är att den kan kännas begränsad när det gäller kanaler och effekter plus att den saknar bildskärm så att du inte ser vad du gör på samma sätt som i en dator (Men nu borde kanske öronen vara en större tillgång än ögonen när man jobbar med musik?). Å andra sidan kan du lösa de problemen genom filöverföring...
Precis. :)

Förresten så brukar studieförbunden ibland ha digitalportor till gratis utlån för band som repar hos dem. Så om ditt band repar hos ett sådant, kolla om de har en porta som du kan låna och experimentera lite med innan du bestämmer dig för vad du vill köpa.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Oj, här har det skrivits utan att jag sett det.

Jag har förstått grejen med digitalporta nu, och jag vill ha en sån! Definitivt. Inte en H4.

Denna var lite söt. Någon som provat den? Har den allt jag skulle kunna behöva? Den ska visst ha effekter och sånt också. Är inte riktigt hundra på vad som menas med allt som står där. Den ligger i alla fall inom den tänkta budgeten runt 2500:-
http://www.thomann.de/se/boss_br600.htm

Jag ska kolla med vårt studieförbund om vi har en sådan, men jag tror inte det. Alla de band som spelat in där har fått låna en "riktig" studio.

Ska bara få min Hohner-paddel såld, sen blir det inköp och inspelning. :joy: Om inget oväntat händer...
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

När jag ändå är i farten! Mikrofoner! :sing:

Kan man köra sångmik på allt och få ett hyfsat resultat eller behöver jag särskilda mickar för sång, trummor, förstärkare och blås för att det ska bli vettigt överhuvudtaget?

Jag vill ju att det ska vara ekonomiskt, men det får ju låta bra också om det vill. :P
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag är otroligtnöjd med H4:an. Men jag ställer den bara på golvet mellan basriggen och PA-lådan.
Sen får jag härligt lo-fi/garage isnpelningar med brusigt bandeko och rubbet :-)
Två mickar för acke och och sång (härligt burkig med bandeko) som går via PA:a lådan.
Otroligt enkelt att bara tycka på inspelning när det är dax att dokumentera. Man får fysiskt ställa den så det blir lagom balans mellan bas/sång-gura.
Kan inte bli mer basic.
Visst skulle man kunna snitsa till det med separata ljudspår via emu kortet och Taptop. Men så krångligt :)
Dock kan man ju slänga in nåt extra bra inspelning och kanske lägga på en telecaster och/eller en stämma. Men det är väl fusk?

Edit: hade missat lite inlägg och såg att H4 inte var aktuellt längre. Sorry!
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

anli skrev:Jag är otroligtnöjd med H4:an. Men jag ställer den bara på golvet mellan basriggen och PA-lådan.
Sen får jag härligt lo-fi/garage isnpelningar med brusigt bandeko och rubbet :-)
Två mickar för acke och och sång (härligt burkig med bandeko) som går via PA:a lådan.
Otroligt enkelt att bara tycka på inspelning när det är dax att dokumentera. Man får fysiskt ställa den så det blir lagom balans mellan bas/sång-gura.
Kan inte bli mer basic.
Visst skulle man kunna snitsa till det med separata ljudspår via emu kortet och Taptop. Men så krångligt :)
Dock kan man ju slänga in nåt extra bra inspelning och kanske lägga på en telecaster och/eller en stämma. Men det är väl fusk?

Edit: hade missat lite inlägg och såg att H4 inte var aktuellt längre. Sorry!
Men tack ändå för input. :D

Hade vi inte varit så många hade det nog blivit en H4. Men nu är vi ju 8 stycken så det blir genast jobbigare. :lol:
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Har ni tröttnat på mig nu eller betyder tystnaden att jag borde skaffa Boss BR600?
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Jag tror jag skiter i Bossen och köper en bättre begagnad för samma pris. Digitalportor verkar ha uselt andrahandsvärde.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Hmm, jag ska titta på en AKAI Professional DPS 12 imorgon. Nu behöver jag er hjälp på riktigt!

Grejen är att den ska vara jäkligt bra och avancerad, med 12 kanaler och inbyggda hårddiskar och effekter och tjosan. Men... den är typ 10-15 år gammal, enligt den lilla lilla info jag hittade på internet nu precis.

Hur var digitalportorna på den tiden? Helt okej?

Nypriset på den ska ha varit typ 14 000:-, men säger det något om hur bra den kan vara idag?

http://www.harmony-central.com/Events/W ... n-2.0.html Detta är typ den enda informationen jag hittar om den, och jag fattar inte så mycket. Är den kompatibel med Windows XP, tro?

HILFE!

Edit: http://www.seriously-productions.freese ... index.html En hel FAQ, men jag fattar fortfarande inte. :( Kan någon översätta???
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Ledsen Dramo, men jag kan inte alls hjälpa dig. Digitalportor har jag ingen erfarenhet av, mer än att jag vet några som spelat in med sådana, och att jag inte tyckt att resultaten låtit så bra. (vilket säkert kan ha berott på ovana. Fast, om vi snackar portor så föredrar jag nog kassett-varianten ändå. Skönt lo-fi.)

Men, verkade den du kollade på vara bra? Köpte du den rent av?
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

http://www.speedyshare.com/files/19863175/bluesjam.mp3

Första alstret. Gjort hemma själv.

Värt att nämna är att jag inte kan spela gitarr... Knappt bas heller för den delen. :oops:
Skriv svar