Att skapa en 60's ljudbild

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:
bootsy skrev:
inber skrev:Och glesa arrangemang. Min exfru, som egentligen är Beatles-älskare, klagar på att deras låtar inte funkar i hennes iPod. Det är helt enkelt för lite synt-pads, pålägg och annat som vi tar för självklart i dagens musik.

(Tror hon blir sjösjuk också av den extrema höger-vänster-separeringen, men hon har inte sagt något om det...)

Och som Helllboy sa - mastringen förr gick väl mycket ut på att skära i basen så att inte pickuperna hoppade i spåren - inte att som idag maxa nivåerna så att VU-mätarna står och hoppar på fullt, 0 dB, hela tiden.
Beatles nyutgivna (gamla) mono-mixar låter helt fantastiskt i iPoden.
Har du också skaffat mono-boxen? Jag skaffade båda. Har bara lyssnat på stereo-boxen än. Mono-boxen är ju i ganska begränsad upplaga så jag tänkte lägga den på hyllan orörd ett tag och se vad som händer. Fast det kommer säkert inte funka. En vacker dag orkar jag inte längre och river upp den och lyssnar. Men någon sa att det finns risk att den får samlarvärde. Och det ganska snart....

//J
Monoinspelningarna är helt otroliga. Det är så Beatles ska upplevas, du MÅSTE lyssna på den.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hmm.. men om man vill åt det hållet med det som finns att tillgå idag? Vad är väsentligt att sortera ut, säg att man ska freestyla fram en version som låter mer 60's eller 70's än nutid med digital teknik.

Hur ska man tänka för att arra ihop det? minimera antal spår är jag ju med på, men spelmässigt?


edit: när det gäller beatles-boxen så väntar jag tills monoversionen släpps på vinyl i mars!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:hmm.. men om man vill åt det hållet med det som finns att tillgå idag? Vad är väsentligt att sortera ut, säg att man ska freestyla fram en version som låter mer 60's eller 70's än nutid med digital teknik.

Hur ska man tänka för att arra ihop det? minimera antal spår är jag ju med på, men spelmässigt?
Arrmässigt är ju bara att grotta ner sig i gamla inspelningar som man gillar. Det beror ju otroligt mycket på vilken typ av låt det handlar om. Det är det minsta problemet kan jag tycka. Men att få någon/några som lyckas anamma det gamla svänget och spelstilen kan vara svårare. Du spelar in på Logic 9, vet jag. Vad har du för ljudkort? Hur många kanaler kan du spela in på? HUR har du tänkt dig att spela in? Vad har du för mikrofoner?

Tänk fjäderreverbsimpulsresponser. Tänk slap-back ekon som ligger lite i bakgrunden. På 50-talet fanns det mig veterligen inga reverb så då körde man med för mycket eko istället. 60-talet kom fjäderreverben och plåtreverben och det finns impulsresponser till dessa. Ofta att man använde för mycket reverb på den tiden. Lite som dansbanden men reverben lät ju inte som ett modernt, fint, bra digitalt reverb så det blir aldrig "smörigt" på det sättet. Men samtidigt gjordes det inspelningar som är nästan snustorra på den tiden.....

Otroligt svårt. Bara det här med mikrofonplaceringar. I Abbey Road-studion på den tiden gick teknikerna i vit labrock och producenten hade slips. Om man ville placera en mikrofon närmare en ljudkälla än 30 centimeter fick man ansöka om detta till studions högsta chef och motivera varför. Oftast fick man avslag på sin ansökan. Mikrofoner var mer känsliga på den tiden och pallade inte alls lika mycket ljudtryck. Jag har några Coles bandmickar i studion och dom klarar helt ok med ljudtryck men näst intill ingen vind/blåst alls. Så om man har en i handen och ska promenera igenom rummet med den så får man dra på en mössa över den för att inte bandet ska gå av. Dubbla (minst) puffskydd om man ska använda den till sång. Men den låter helt sjukt bra och har inte full bandbredd. Den låter gammalt och fint.

Usch. Nu börjar jag svampla. :D Det är himla svårt. Mitt bästa råd är egentligen att referenslyssna in dig ORDENTLIGT på det ideal som du är ute efter både ljud-/arr-mässigt och försök kopiera det. Bättre med en Shure SM57 på sång än en modern stormembransmikrofon. En mikrofon över trummorna. Monoinspelade trummor. Fjäderreverb och plåtreverb. Det är väldigt svårt att nu med moderna prylar få det att låta "gammalt" om man ska vara noga och få det på "rätt" sätt. Usch. Jag har verkligen försökt själv. Jag har aldrig fått till det så att jag blir nöjd.... Jag kan inte.... :oops:

//J
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Undra om det inte finns någon mjukvara som kan simulera 60-talsljudet.
Blir ju aldrig som på riktigt, men man kanske kan spara en del tid och pengar.

Bara att få möjligheten att närma sig ljudet vore ju stort!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tja, just nu sitter jag och väntar på att mitt apogee duet ska ramla ner i låddan..

mono och en kanal åt gången samt allting inspelat genom min shure sm55 var väl tanken. telegura eller en konstig obskyr "alamo" som en polare har, en fender coronado bas som med flats och dämpning vid stallet samt väl avvägda pluggar..

trummor tänkte jag rumsmicka med en mick (mono alltså) på 2-3 meters avstånd dom gångerna jag kör analoga trummor.

Så jag tror att utrustningsmässigt är jag redan där, men det är grejjen att arra "rätt". En sak är väl att ta bort extrapålägg på gitarrer och minimera den typen av spår.

det kommer bli spännande detta :D
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Ska du köra alla körerna också? :D
ladda gärna upp, alltid roligt med körsång.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

TredoX skrev:Ska du köra alla körerna också? :D
Självklart!
Beach boys etc vettu!

Synd att man inte kan sjunga... (enligt parkas) :shock: ;)
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

macahan skrev:
TredoX skrev:Ska du köra alla körerna också? :D
Självklart!
Beach boys etc vettu!

Synd att man inte kan sjunga... (enligt parkas) :shock: ;)
Jag har slutat lyssna på bandmedlemmar/andra ang min sångröst.
Min sånglärare säger att jag kan sjunga och då tänker jag göra det.

Ska inte tvinga medlemmarna i bandet att jag ska sjunga där. Men jag tänker då sjunga ändå! :D

SJUNG PÅ FÖFAN! :D
Jag stödjer!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:tja, just nu sitter jag och väntar på att mitt apogee duet ska ramla ner i låddan..
SKITBRA!! Helt rätt! Världens bästa ljudkort för dom pengarna om man klarar sig med två kanaler! OTROLIGT bra da/ad-konvertrar. Jag fattar inte att folk sparar in den där extra tusenlappen och köper dåliga ljudkort istället för att hoppa på ett Duet (om man kör Mac). Det FINNS ingenting bättre på planeten. Om det finns tre prylar som jag verkligen kan rekommendera så är det:

Retrospec Squeezebox.
Ampeg Subblaster.
Apogee Duet.

Ljudkortet är otroligt viktigt. Dynamiken framförallt blir väldigt lidande med dåliga prylar. Som natt och dag. Kul. Om du inte blir nöjd får du göra något fult med mig.

//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Hellboy skrev:Om du inte blir nöjd får du göra något fult med mig.
:shock:


mental picture error..



:shock:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Hellboy skrev:Om du inte blir nöjd får du göra något fult med mig.
:shock:


mental picture error..



:shock:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Hellboy skrev:Om du inte blir nöjd får du göra något fult med mig.
:shock:


mental picture error..



:shock:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Hellboy skrev:Om du inte blir nöjd får du göra något fult med mig.
:shock:


mental picture error..



:shock:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:
Hellboy skrev:Om du inte blir nöjd får du göra något fult med mig.
:shock:


mental picture error..



:shock:
Hi hi hi! Skojjigt att det blev dubbelpost x 4 på just den..... :D

Jag är inte ett dugg orolig personligen. HELT fantastiskt ljudkort så risken att du inte blir nöjd är är icke existerande. :D :tummenupp: Vi är helt safe både du och jag. :wink:

//J
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

knedy skrev:
Hellboy skrev:
appan skrev:Skala bort lågbas och toppdiskant på allt. Kör gitarrer och bas genom gamla stärkare som bara har volymrattoch krana på. En hårt styrd limiter på masterbussen gör sitt till. Bara en mick på trummorna. Och det är en stor skillnad omman mixar i MONO!
;)
//Per
Eller fake:ad stereo. Trummor, körer och kompgitarr i vänster kanal. Lead vox, bas och solo i höger kanal. Det var tider, det.

Fuzz istället för dist också om det är röjjigt!

//J

Det är jäkligt viktigt, man ska tametusan bli sjösjuk av att lyssna på 60tals inspelningar om man sitter med hörlurar. :D
Been there, tried that. Fick nästan till det. Skulle behövt en lokal med bättre akustik till trummorna bara...och kanske repat låtarna mer innan inspelningsögonblicket..och kört med en riktig rörhäck til guran i stället för en sunkig SS FBT..och.. Men kul var det 8)
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hellboy skrev:
bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:

http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ

http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!

//J
Får bli lite + här! Kollade in guild för ganska länge sen, då var det inte riktigt min kopp. Men nu blev jag tvungen att kolla in det igen, Micket bra bootsy! Micket bra!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev:
Hellboy skrev:
bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:

http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ

http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!

//J
Får bli lite + här! Kollade in guild för ganska länge sen, då var det inte riktigt min kopp. Men nu blev jag tvungen att kolla in det igen, Micket bra bootsy! Micket bra!
Tack så mycket!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Nyasu »

Hört talas om naturlig akustik någon gång?
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ööööööh...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Nyasu skrev:Hört talas om naturlig akustik någon gång?
Ambience? Tyvärr låter det inte alls "gammalt" om man har tar upp rumsambience/akustik med fel typ av mikrofon. Men det hör definitivt in i själva "tänket" om man vill att inspelningen ska få en äldre karaktär. Över lag placerade man mikrofoner längre från ljudkällan förr om åren så mer av rummets akustik kom med.

//J
Baics
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 05 okt 2007, 08:37

Inlägg av Baics »

Varför krångla till det.
Enklare att göra som dom gjorde på 60-talet.
Man lägger helt enkelt en kraftig kompression på slutmixen.
Detta hörs mycket tydligt på gamla 60-tals vinyler.

Baics
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Limitera ganska hårt , dåtidens mixar var anpassade för att låta OK på AM radio som har sämre dynamiskt omfång än FM sam även sämre frekvensomfång.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja... jag kan ju säga så här: tusan vilket pangbra ljudkort..

vi får se vad man kan pilla till när det gäller själva ljudbilden :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har en polare som har byggt en studio med enbart gamla prylar, 40-70-tal typ. Gamla 15-20W rörstärkare, Slingerlandset, bara gamla mickar, spelar gärna in i mono! Har inte varit där och kikat sen det blev klart, men jag tror det kan bli riktigt balla inspelningar där! Tror Bassmaniac har spelat in nåt där med bluesbandet, han kan säkert ha några knep. Dom spelar väl mest 50-talsblues och vill ha "rätt" ljud. En annan studiopolare spelade in Slaptones (Numera Baskery) för några år sen. Dom ställde sig i en ring runt ett par mickar med trummor, ståbas, två gitarrer och tre sång och bara lirade rätt upp och ner! Blev enormt bra, riktig "gammal" stämning!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar