Dessa bra?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Dessa bra?

Inlägg av Busta B »

Tja

Tänkte köra på med inspelning på datorn. Skall ha ett par bra lurar och en mindre mixer. Har kollat på AKG k271-lurar och ett BEHRINGER XENYX 1002. Några invändningar mot eller för dessa?

swing low
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Taran
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: lör 10 feb 2007, 13:51

Inlägg av Taran »

Jag tillhör den stora skala som avskyr Behringer till den bredda grad.
AKG gör däremot riktigt bra lurar, så det skulle jag satsa på om jag var du.
Funky Feeling.
dereborn

Inlägg av dereborn »

AKG och MAckie.

Mackie är kanon! En gammal 1604 får du väl för typ samma peng som en ny behringer, men kvaliteten är väsensskild!

Vad har du hittat för pris på AKG-lurarna?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Såhär enkelt är det: Behringer är dugligt för priset men du får ljusår bättre grejer om du lägger ut lite mer stålar...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:Såhär enkelt är det: Behringer är dugligt för priset men du får ljusår bättre grejer om du lägger ut lite mer stålar...
Tack och bock Mr. Experience :P :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
dereborn

Inlägg av dereborn »

ja... eller köper en begagnad mackie, då får du bättre kvalitet för samma - eller mindre peng... SÅ enkelt är det!
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

dereborn skrev:ja... eller köper en begagnad mackie, då får du bättre kvalitet för samma - eller mindre peng... SÅ enkelt är det!
Lyssna på föregående talare!!!
AKG lurarna är svinbra. Behringer=kamouflerat bajs.
Om du köper Xenyxen för den medföljande ljudkortet skull, så ok, men räkna med en massa brus och att det låter illa om micpreampsen på mixern. Det medföljande ljudkortet har jag aldrig testat, men för det priset kan de inte vara annat än skit. Sorry.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hmm... Jag kan tycka att alla som snackar skit om behringers nya mixrar bara har hört de gamla. Deras gamla mixrar hade världens sämsta preamps, det håller jag med om. Men Xenyxserien har sin största förändring i de helt nya preamparna. Har letat recensioner som ett besatt troll och det enda negativa jag har hittat nånstans är de inbyggda effekterna, men de används inte sådär värst ofta när man spelar in ändå.

Har köpt ett Behringer Xenyx 2222FX som jag tänkte ha i replokalen. Kan återkomma när den är riktigt testad, men jag håller tummarna för att den håller måttet så pass som jag tror att den gör.
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Jag ställde en liknande fråga på ett HiFi-forum nyligen och fick kontakt med en kille som gjorde live-inspelningar. Han hade bytt ut sin Mackie mot en Phonic som tydligen är väldigt bra för pengarna. Topptestad i Studio rätt nyligen och anses i USA ha "Audiofilkvalitet"!

Har själv en Behringer mixer och visst kan man önska sig bättre men det går ju också att lajna in en separat mic-preamp när kassan tillåter!

Någonstans ska man börja!

/Jocke
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Fick hem min Behringer Xenyx 2222FX idag. Slet upp den ur förpackningen och testade preamparna, den låter riktigt bra måste jag säga! Inget brum eller nån sån skit. Nästa steg var att lina in den i datorn, lät bra det med. Sen skulle jag testa USBöverföringen. Hittade ingen usbutgång på mixern. "va fan?" tänkte jag.. Hittade en liten extralåda i förpackningen som innehöll en liten burk med två rcaingångar och två rcautgångar och en usbsladd. Så.. enligt manualen skulle man koppla en rcasladd från main out till ingången på den där dosan. Och där sjönk allting ihop..

Orsaken till att jag köpte mixern var att göra multikanalsinspelningar och att göra detta med en enda sladd mellan mixern och datorn vore trevligt. Men det sket sig fullständigt och totalt. Det man kan göra är att spela in live, 22kanaler, och spela in detta som ett stereospår. Ridå....

Så nu sitter jag här med ett mixerbord som låter finemang, men det är inte alls vad jag vill ha. Och jag kan inte använda det för multikanalsinspelning eftersom det inte finns sends på kanalerna.

Så det blir till att sälja vidare och leta annat. Synd som fan, för det ÄR bra preamps i den och den är i mint condition. =(
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Hmm..

hur ville du att det skulle vara?

Den mixern har ju två subbar, tre auxar och två main= sju utgångar, så det varka snarare som om du är ute efter ett ljudkort med fler ingångar, eller är det nått jag missar??
Bild
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag trodde att det skulle vara som Phonics Helixmixers, bara det att de har firewire. Plugga in alla mickar i bordet och göra multikanalsinspelningar med bara en sladd mellan mixern och datorn..

Plus att det sitter ett ljudkort i mixern så jag trodde att det var direktöverföring från det ljudkortet till datorn. men näh..
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Kollade in de där Phonics mixrarna, de varkade vara en bra deal om de gjör vad de påstår.

Hur många kanaler behöver du spela in på samtidigt? Det kanske går att komplettera ditt Xenyx bord så det blir bra i alla fall. Det är rätt kasst andrahandsvärde på Behringer så om du inte kan lämna tillbaka den så torskar du en hel del pengar.
Bild
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hellish skrev:Fick hem min Behringer Xenyx 2222FX idag. Slet upp den ur förpackningen och testade preamparna, den låter riktigt bra måste jag säga! Inget brum eller nån sån skit. Nästa steg var att lina in den i datorn, lät bra det med. Sen skulle jag testa USBöverföringen. Hittade ingen usbutgång på mixern. "va fan?" tänkte jag.. Hittade en liten extralåda i förpackningen som innehöll en liten burk med två rcaingångar och två rcautgångar och en usbsladd. Så.. enligt manualen skulle man koppla en rcasladd från main out till ingången på den där dosan. Och där sjönk allting ihop..

Orsaken till att jag köpte mixern var att göra multikanalsinspelningar och att göra detta med en enda sladd mellan mixern och datorn vore trevligt. Men det sket sig fullständigt och totalt. Det man kan göra är att spela in live, 22kanaler, och spela in detta som ett stereospår. Ridå....

Så nu sitter jag här med ett mixerbord som låter finemang, men det är inte alls vad jag vill ha. Och jag kan inte använda det för multikanalsinspelning eftersom det inte finns sends på kanalerna.

Så det blir till att sälja vidare och leta annat. Synd som fan, för det ÄR bra preamps i den och den är i mint condition. =(
Det framgår(dock lite otydligt) på deras hemsida att det bara är stereo in/ut på usb-ljudkortet. Men det usb-kortet verkar mest vara ett försäljningsknep, ett elakt sådant. Funkar säkert lika bra att koppla in mixer i datorns ljudkort, om man vill spela in med mixern.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Exakt. Jag gjorde för dålig efterforskning till att börja med. Och hela grejen med inbyggt ljudkort i mixern faller ju då man inte kopplar den digitalt till datorn.

Sen har den inga sends på kanalerna så det går dåligt att åstadkomma multikanalsinspelning i vilket fall. Menmen. LA upp den på blocket och vendolin igår och har redan fått några mejl så den säljer jag vidare i ett nafs. =)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Men vad dum jag är... Det finns ju inserts. Ibland är man bra osmart.. Går ju precis lika fint att skicka signaler med dem.
Skriv svar