Bra basljud i studion?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Bra basljud i studion?

Inlägg av kristofferbas »

Tjenare! Jag heter Kristoffer och är ny här på forumet. Har spelat bas i lite mer än halva mitt liv. Älskar att spela med band, men det är i studion som tekniker som jag spenderar den mesta tiden.

Tänkte bara kolla hur ni gör (eller hur ni har sett andra göra) för att få fram ert favoritbasljud i studio. Mick?, Line?, Blandat? Vad för stärkare och mickar?

Något av det absolut bästa jag har hört är en MusicMan Stingray direkt in i en CWEJMAN MDI-2 preamp. Helt otroligt bra EQ på den preampen. En sådan står högt upp på listan över vad som ska införskaffas till studion (om jag får tag på en vill säga...).

Favoritmicken till bas är annars Shure SM7. Finns inte mycket som slår en helrörsförstärkare uppmickad med en sån.
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

har hört att man ska använda baskaggemickar för trummor på bas, dom fångar upp alla basfrekvenser osv...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Löjligt nog (eller?) tycker jag de bästa ljud jag fått i studion varit med kombination ren line via bra mikpreamp och ganska skitig line via Sansamp BDDI.

Alltid svårt att få studiors olika akustik att "gifta" sig med baslådor, tycker jag.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Löjligt nog (eller?) tycker jag de bästa ljud jag fått i studion varit med kombination ren line via bra mikpreamp och ganska skitig line via Sansamp BDDI.

Alltid svårt att få studiors olika akustik att "gifta" sig med baslådor, tycker jag.
Det håller jag med om, jag kommer ALDRIG spela in bas i vår replokal av den anledningen, dels för att det är svårt att få ut ett ljud, men också för att det är betongväggar :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ulf "Rockis" Ivarsson (DiLeva, Thåström, Sky High m fl) sa en gång att han bara använt Sansamp, ihop med en Retrospec Squeeze Box kompressor, till alla inspelningsjobb han gjort senaste åren...och det låter ju oftast bra :)

...gissa nu vem som hade en Squeezebox men blev tvungen att sälja den för att bekosta kontrabasrep?:(
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Har själv en Sting Ray 5:a som jag nästan alltid linar direkt. Resultatet har hitills alltid varit kanon och ljudteknikerna jublar alltid över att de nästan inte behöver ratta något alls med basljudet. Lite trix vid mixningen ibland brukar vara det enda som behövs med den.

Likadant med min gamla Jazzbas (66:a) med originalmikar. Låter precis som jag vill ha det med line. Brukar ibland både lina och mika och låta mikljudet "ligga som stödgrund" med det linade ljudet på topp....om du fattar vad jag menar....hehe...

De flesta studios brukar dock älska en Music Man mer :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Bra basljud i studion?

Inlägg av calif de funk »

krissonbass skrev:
Något av det absolut bästa jag har hört är en MusicMan Stingray direkt in i en CWEJMAN MDI-2 preamp
CWEJMAN i Kungälv ha? Han är grym på det han gör. Lite läskig tom :wink: . Kolla här kompisar:
http://www.cwejman.com/index_se.asp?mode=preamps
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

mikkejohansson skrev:Ulf "Rockis" Ivarsson (DiLeva, Thåström, Sky High m fl) sa en gång att han bara använt Sansamp, ihop med en Retrospec Squeeze Box kompressor, till alla inspelningsjobb han gjort senaste åren...och det låter ju oftast bra :)

...gissa nu vem som hade en Squeezebox men blev tvungen att sälja den för att bekosta kontrabasrep?:(
Jo Rockis sa att han använde det i studion sist jag pratade med honom oxå. Funderat på att skaffa en Sansamp ett tag så jag får väl kika närmare på det.
calif de funk skrev:CWEJMAN i Kungälv ha? Han är grym på det han gör. Lite läskig tom Wink . Kolla här kompisar:
http://www.cwejman.com/index_se.asp?mode=preamps
Precis den cwejman är det. Jo den preampen är ruskigt grym.
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av Roborock »

Jag håller med Bean här med Ulf "Rockis" Ivarsson tillägg, alltså i mina öron blir Musicman Stingray som i sig låter bra och jag har fått samma reaktioner som Bean av ljudtekninker i studio, man behöver nästan inte ratta nått. Använder man sen en sansamp med lite kompressor så får man ett fantastiskt basljud, jag ska lägga upp ett prov på min senaste inspelning så fort den är färdig mixad så får ni själva lyssna.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Inget spöar mickad stärkare enligt mig.

Alternativet som funkar någorlunda är SansAmp, och då är det bra om man har tumme med producenten så att han kopplar in en eller ett par dyra rörkompressorer också...

Sedan är det så att allt låter olika i olika studios. Det går aldrig på förhand att veta vad som är bäst, hur micken ska stå, vilken låda man ska använda sig av etc. Så det gäller att vara öppen för förslag och experiment.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SansAmp ger bästa ljudet med minsta ansträngningen enligt mig. Visst kan man få till ett bättre ljud med en uppmikad rigg, men det kostar pengar att köpa den och tid att ratta fram ljudet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:SansAmp ger bästa ljudet med minsta ansträngningen enligt mig. Visst kan man få till ett bättre ljud med en uppmikad rigg, men det kostar pengar att köpa den och tid att ratta fram ljudet.
+1

Provade att koppla in min bassdriver rakt in i ljudkortet, kvalitén blev oförskämt bra...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

P-bass. Gitarrförstärkare. Dra på utav helvete. Mick framför. Klart.
gäst

Inlägg av gäst »

Efter att ha läst här och snackat med baspolare så är det en kommentar som ofta återkommer när de pratar om sina basar, något i stil med det här: "Ljudteknikerna i alla studios älskar den här basen, de behöver inte ratta så mycket och det låter bra i mixen...etc etc". Konstigt nog har jag samma erfarenhet, de flesta studiotekniker säger ungefär samma sak och detta har gällt oavsett vilken bas jag tagit med mig. Har kört Music Man i flera år, sedan Jazz i några år och nu Precision sedan 1999. Innan Music Man:en hade jag en Squire Precision från tidigt 80-tal, samma sak där, studiokillarna berömde den ständigt. Till saken: Är detta något ljudtekniker säger av bara farten för att det "ska" sägas? Får de lära sig på Kulturamas ljudteknikerlinje att de skall hålla stämningen uppe genom att berömma musikernas instrument? Teorier, någon...
Märkligt.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Vi har prioriterat möjligheten att köra in allt live..samtidigt..
Förutom trummor och sång då förståss.
Känns som att det blir mer drag och attityd med det än att stå där med hörlurar och lira en och en.. Hatar det!

Men visst får man pruta på basljudet genom att köra digitalt.
Det vore roligt att leka sig fram lite.

Jag skulle nog testa att micka högtalaren, som ngn skrev, med baskaggemick
och sen mixa den signalen med en line...och se vad som går att göra.

Men jag är tämligen novis på området, so your guess is as good as mine. =/
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Johannes skrev:Efter att ha läst här och snackat med baspolare så är det en kommentar som ofta återkommer när de pratar om sina basar, något i stil med det här: "Ljudteknikerna i alla studios älskar den här basen, de behöver inte ratta så mycket och det låter bra i mixen...etc etc". Konstigt nog har jag samma erfarenhet, de flesta studiotekniker säger ungefär samma sak och detta har gällt oavsett vilken bas jag tagit med mig. Har kört Music Man i flera år, sedan Jazz i några år och nu Precision sedan 1999. Innan Music Man:en hade jag en Squire Precision från tidigt 80-tal, samma sak där, studiokillarna berömde den ständigt. Till saken: Är detta något ljudtekniker säger av bara farten för att det "ska" sägas? Får de lära sig på Kulturamas ljudteknikerlinje att de skall hålla stämningen uppe genom att berömma musikernas instrument? Teorier, någon...
Märkligt.
Det kan inte vara så att de säger det för att vi basister ska vara stolta och nöjda, och inte lägga oss i så mycket hur det låter. De är så slut efter att ha ställt in trumsoundet i 2 timmar och 35 minuter utan att trummisen blev nöjd i alla fall...
gäst

Inlägg av gäst »

Hahahahahaha. Förmodligen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev: Det kan inte vara så att de säger det för att vi basister ska vara stolta och nöjda, och inte lägga oss i så mycket hur det låter. De är så slut efter att ha ställt in trumsoundet i 2 timmar och 35 minuter utan att trummisen blev nöjd i alla fall...
Inom metalsvängen är det för att de ändå bara kommer trycka på muteknappen vid slutmix...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Johannes skrev:Efter att ha läst här och snackat med baspolare så är det en kommentar som ofta återkommer när de pratar om sina basar, något i stil med det här: "Ljudteknikerna i alla studios älskar den här basen, de behöver inte ratta så mycket och det låter bra i mixen...etc etc". Konstigt nog har jag samma erfarenhet, de flesta studiotekniker säger ungefär samma sak och detta har gällt oavsett vilken bas jag tagit med mig. Har kört Music Man i flera år, sedan Jazz i några år och nu Precision sedan 1999. Innan Music Man:en hade jag en Squire Precision från tidigt 80-tal, samma sak där, studiokillarna berömde den ständigt. Till saken: Är detta något ljudtekniker säger av bara farten för att det "ska" sägas? Får de lära sig på Kulturamas ljudteknikerlinje att de skall hålla stämningen uppe genom att berömma musikernas instrument? Teorier, någon...
Märkligt.
Jag tror det beror på att du har god smak i instrument :)

Nä, men seriöst kan det vara där nånstans...vi basister jobbar kanske mer på att få vårt sound ur basen o fingrarna och då låter det ju bra rakt in med?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag brukar dra en xlr-kabel till line out på min rörförstärkare, så man får med all fin, varm rörkompression o dist (i förekommande fall...) Dessutom - om man ska lyxa till/krångla till det - så mikar man en högtalare, och laborerar som attan med stark/svag volym, olika lådor etc tills det är rätt för den dagen.

Om man ska använda både line o mik-signalen måste man kolla fas! Testa att fasvända först den ena, sen den andra o t.o.m. båda kanalerna. Dels mad bara baskanalerna uppe, och dels tillsammans med resten av instrumenten.

Otäckt stora skillnader....
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag har med mig min bas och min Ampeg SVP PRO försteg vid inspelning. Signalen till mixern skickar jag från balanserad Xlr uttag. Funkar alldeles perfekt. Smidigt är det också.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:Jag brukar dra en xlr-kabel till line out på min rörförstärkare, så man får med all fin, varm rörkompression o dist (i förekommande fall...) Dessutom - om man ska lyxa till/krångla till det - så mikar man en högtalare, och laborerar som attan med stark/svag volym, olika lådor etc tills det är rätt för den dagen.

Om man ska använda både line o mik-signalen måste man kolla fas! Testa att fasvända först den ena, sen den andra o t.o.m. båda kanalerna. Dels mad bara baskanalerna uppe, och dels tillsammans med resten av instrumenten.

Otäckt stora skillnader....
Finns det något sätt att göra det på UTAN att koppla på en högtalare. Jag spelar in mycket i kompisens studio som finns i hans lägenhet och där är det inte läge att köra elbas med hel rigg och utan påhängd låda så kan väl stärkaren skadas. Säger dom... Eller? Någon som vet? Själv är jag kass på elektronik och går bara på det jag hör ryktesvägen.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev: Finns det något sätt att göra det på UTAN att koppla på en högtalare. Jag spelar in mycket i kompisens studio som finns i hans lägenhet och där är det inte läge att köra elbas med hel rigg och utan påhängd låda så kan väl stärkaren skadas. Säger dom... Eller? Någon som vet? Själv är jag kass på elektronik och går bara på det jag hör ryktesvägen.
Har inte du en Wt-800? Jag körde sist från XLR-ut på min WT-550 direkt in i ljudkortet. Det blev mummaresultat.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:
Johannes skrev: Finns det något sätt att göra det på UTAN att koppla på en högtalare. Jag spelar in mycket i kompisens studio som finns i hans lägenhet och där är det inte läge att köra elbas med hel rigg och utan påhängd låda så kan väl stärkaren skadas. Säger dom... Eller? Någon som vet? Själv är jag kass på elektronik och går bara på det jag hör ryktesvägen.
Har inte du en Wt-800? Jag körde sist från XLR-ut på min WT-550 direkt in i ljudkortet. Det blev mummaresultat.
Korrekt, jag har en WT-800. Det har ju inget rör-steg så det är ofarligt att köra den utan högtalare men jag funderar på att köpa en rörtopp också (Fender Bassman 300 Pro / Sunn 300 T står på önskelistan just nu) och då finns det väl risk för att slutsteget skadas om man kör den utan att ha högtalare anslutna. Så hur gör ni i studion om ni vill lajna toppen men inte har lådan med er?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev:
precision65 skrev:
Johannes skrev: Finns det något sätt att göra det på UTAN att koppla på en högtalare. Jag spelar in mycket i kompisens studio som finns i hans lägenhet och där är det inte läge att köra elbas med hel rigg och utan påhängd låda så kan väl stärkaren skadas. Säger dom... Eller? Någon som vet? Själv är jag kass på elektronik och går bara på det jag hör ryktesvägen.
Har inte du en Wt-800? Jag körde sist från XLR-ut på min WT-550 direkt in i ljudkortet. Det blev mummaresultat.
Korrekt, jag har en WT-800. Det har ju inget rör-steg så det är ofarligt att köra den utan högtalare men jag funderar på att köpa en rörtopp också (Fender Bassman 300 Pro / Sunn 300 T står på önskelistan just nu) och då finns det väl risk för att slutsteget skadas om man kör den utan att ha högtalare anslutna. Så hur gör ni i studion om ni vill lajna toppen men inte har lådan med er?
Jag hade en 300T förut, den hade oxå xlr-ut. Jag spelade in med den i studio...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Skriv svar