Bra basljud i studion?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
gäst

Inlägg av gäst »

Och slutsteget överlevde? Är det bara en myt att rörstärkare kan dö om man använder dom utan högtalare?
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:
Johannes skrev:
precision65 skrev:
Johannes skrev: Finns det något sätt att göra det på UTAN att koppla på en högtalare. Jag spelar in mycket i kompisens studio som finns i hans lägenhet och där är det inte läge att köra elbas med hel rigg och utan påhängd låda så kan väl stärkaren skadas. Säger dom... Eller? Någon som vet? Själv är jag kass på elektronik och går bara på det jag hör ryktesvägen.
Har inte du en Wt-800? Jag körde sist från XLR-ut på min WT-550 direkt in i ljudkortet. Det blev mummaresultat.
Korrekt, jag har en WT-800. Det har ju inget rör-steg så det är ofarligt att köra den utan högtalare men jag funderar på att köpa en rörtopp också (Fender Bassman 300 Pro / Sunn 300 T står på önskelistan just nu) och då finns det väl risk för att slutsteget skadas om man kör den utan att ha högtalare anslutna. Så hur gör ni i studion om ni vill lajna toppen men inte har lådan med er?
Jag hade en 300T förut, den hade oxå xlr-ut. Jag spelade in med den i studio...
...och en liten jämförelse skulle kanske vara på sin plats. 800 vs 300. Spännande!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Johannes skrev:Och slutsteget överlevde? Är det bara en myt att rörstärkare kan dö om man använder dom utan högtalare?
Har egentligen ingen aning men jag har också hört att en rörtopp ska ha last (högtalare) när den spelas annars kan den dö.

Men det borde ju funka med en högtalarkabel med ett motstånd i änden för det är ju i princip vad högtalarna är. Är inte säker på det här men rent logiskt borde det funka. Någon tekniker kanske!?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ju en hel massa power soaks som funkar som "dummy load"; bland annat Hot Platen fixar då det tror jag.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Rickenbacker-ValveDrive-SansAmp GT2-Något med 10".
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jazzbas in i mixer :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Eller en Manne (även Alembic) med balanserad XLR-utgång i basen.


Edit: har nog varit uppe förut i tråden kom jag på :oops:
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

200071 skrev:Eller en Manne (även Alembic) med balanserad XLR-utgång i basen.
Vet du hur de gjort den balanserade utgången
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Njae :oops: men jag kan kolla upp lite.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Förmodligen lågimpedansmickar a'la Gibson Les Paul Signature, Recording och Triumphbasar.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Brukar använda en plugin som heter PSP Vintage Warmer. Grym kompressor som tar fram dynamik och väcker liv i ett annars tråkigt line-sound.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Sansamp bassdriver DI, xlr in i bordet eller mickpre, klart.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag är väl lite trökig. Men jag smäller bara i basen i disten å lajnar :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Boom skrev:Sansamp bassdriver DI, xlr in i bordet eller mickpre, klart.
Har du testat en SansAmp GT2:a? Är det i så fall skillnad i ljudet eller bara mängden utgångar som skiljer?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

BarbequeVillage skrev:
Boom skrev:Sansamp bassdriver DI, xlr in i bordet eller mickpre, klart.
Har du testat en SansAmp GT2:a? Är det i så fall skillnad i ljudet eller bara mängden utgångar som skiljer?
Det var länge sedan jag testade en GT2a i inspelnings syfte.
Vad jag kommer ihåg så funkade det bra. Men GT2an är en killer som
distpedal!
Som DI vill man ju gärna ha kanske ren signal ut till stärkaren (om man är lagd åt det hållet), och det har inte GT2an. Samt att man kan driva BDDI med fantommatning från bordet.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 827
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Jag brukar sällan spela in i studio men live kör jag line ut från min stärkare in i Yamaha 01V, spelar på Stingray 5:a - låter mycket bra.
men är sugen på att testa med att micka upp! polaren har en D112 baskagemick! Så man mixar i efterhand. kör hårddisk inspelning live :lol:
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

En hederlig gammal rakapparat (Sennheiser 421:a) rätt i en av konerna på min 8-10:a och så SVT:n vrålandes.. Färdigt! Möjligen lite kompression efteråt. Mmmm..
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

basmartin skrev:Brukar använda en plugin som heter PSP Vintage Warmer. Grym kompressor som tar fram dynamik och väcker liv i ett annars tråkigt line-sound.
Jag får stämma in här! Den räddar inte bara tråkiga basljud. Den kan verkligen få liv i vadsomhelst! Jag har använt den på sång, overhead, virvel och orgel med samma goda resultat.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag har kommit fram till den sjuka slutsatsen att det bästa ljudet fås fram med en helt vanlig SM57:a rakt in i högtalarkonen. Så "fel" det kan bli, men jäklar vad det låter rock! Ingen botten att tala om, men vem bryr sig. Den tål också att man lirar snorhögt och distat. 8)

Tillägg: Jag gjorde ett litet exempelklipp av en kommande låt. Squier Precision med originalmick (och originalsträngar, vad det nu är för nåt) stämd i D, vidare in i en Marshall JCM 800 "Bass series" 100-wattare, till en EBS 410, mickad med SM57 rakt in i mitten av högtalarkonen.
Ljudet passar mig utmärkt, men andra tycker säkert att det är för sunkigt. :wink:

http://download.yousendit.com/4119F1B4243018EE
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Rocket_D
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 14:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Rocket_D »

Får ett fett rock bas ljud genom att köra en EBS HD350 topp med en EBS multidrive genom en 2X15 Hagström låda med Fane element uppmickad med en TSM MT51 baskagge mick snett emot ena elementet. Micken är kopplad till en hemmabyggd mic preamp som låter kanon.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

rix76se skrev:En hederlig gammal rakapparat (Sennheiser 421:a) rätt i en av konerna på min 8-10:a och så SVT:n vrålandes.. Färdigt! Möjligen lite kompression efteråt. Mmmm..
Det här är nog vinnaren, Sennheiser 421an är grym!
Bild
gäst

Inlägg av gäst »

Jag tror jag skrivit det förr men jag kör igen: Var inte rädda för att testa att micka en gitarrförstärkare i studion, det har funkat jättebra för mig vid flera tillfällen.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Johannes skrev:Jag tror jag skrivit det förr men jag kör igen: Var inte rädda för att testa att micka en gitarrförstärkare i studion, det har funkat jättebra för mig vid flera tillfällen.
Japp, håller med. Om tid och plats finns så kör jag gärna genom min Marshall 50w top med 4x12 låda, mikat med vad som finns tillgängligt på plats. Har även testat en Fender twin med gott resultat. Men oftas blir det Sansamp BDDI pga vissa omständigheter..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

fredrikr skrev:
basmartin skrev:Brukar använda en plugin som heter PSP Vintage Warmer. Grym kompressor som tar fram dynamik och väcker liv i ett annars tråkigt line-sound.
Jag får stämma in här! Den räddar inte bara tråkiga basljud. Den kan verkligen få liv i vadsomhelst! Jag har använt den på sång, overhead, virvel och orgel med samma goda resultat.
Det är en makalös manick.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hassemannen
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 23:19
Ort: Lund

Inlägg av Hassemannen »

När vi lirade in nu senast för två veckor sedan så hade min stärkare pajat och det fanns inte mycket annat att göra än att line:a basen. Så vi drog den rakt in i ljudkortets line in och körde sedan Ampeg SVX pluggen på det. Blev skitbra, otroligt nära uppmickad rigg enligt mitt tycke.

Men så är jag basist så jag är inte så kräsen, bara det finns baus så... ;)
Dansar runt ett vitt skelett
livet känns så fritt och rätt
bidragstagaren full och mätt
Heja Sweden vinner lätt!
Skriv svar