Inspelning - Nya eller inkörda strängar?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar

Inspelning - Nya eller inkörda strängar?

Helt nya.
9
20%
Lite ollade - 2 timmar
19
41%
Mycket ollade - 20 timmar
11
24%
Tarm - 2000 timmar
6
13%
Har aldrig spelat in...
1
2%
 
Antal röster: 46

Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inspelning - Nya eller inkörda strängar?

Inlägg av Cuba »

Spelar in imorgon. Bytte strängar idag. Spelar alltid in med nya strängar. Är det bra eller dåligt?

Spännde upp Streamern med DR HiBeams 45-125 igen. Ett säkert kort.

Rösta!
Senast redigerad av Cuba den sön 05 apr 2009, 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Beror lite på vilken typ av musik man ska spela in. Ska det vara lite mer modernt/funk/rundspunnet skulle nog jag slänga på nya strängar. Det mesta annat? Nä, inte nödvändigt. Ofta kan jag faktiskt känna att man får problem med för nya strängar. Brilliansen kan man ju i och för sig eq:a bort men då är det lättare med inte allt för nya strängar. Och billigare. Ställa samma fråga till Tony Thorén så får du dig ett gott garv. Av vad han sa sitter det samma strängar på hans Aria bas som satt på då han köpte basen på 80-talet. Och det är nog nästan den enda basen han äger tror jag....

Sen ollar inte jag mina strängar så jag kommer inte att rösta.....

//J
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Hellboy skrev:Beror lite på vilken typ av musik man ska spela in. Ska det vara lite mer modernt/funk/rundspunnet skulle nog jag slänga på nya strängar. Det mesta annat? Nä, inte nödvändigt. Ofta kan jag faktiskt känna att man får problem med för nya strängar. Brilliansen kan man ju i och för sig eq:a bort men då är det lättare med inte allt för nya strängar. Och billigare. Ställa samma fråga till Tony Thorén så får du dig ett gott garv. Av vad han sa sitter det samma strängar på hans Aria bas som satt på då han köpte basen på 80-talet. Och det är nog nästan den enda basen han äger tror jag....

Sen ollar inte jag mina strängar så jag kommer inte att rösta.....

//J
Intressant, tack Hellboy!
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Nej det tycker jag inte. dom ska vara lite inspelade tycker jag :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

innan har jag kört halvollade strängar, kanske 10 timmars speltid. nästa gång jag ska spela in blir det dock gamla flats och ännu äldre rounds. roundsen på p-basen har cirka 1½ års hårt spelande på nacken men låter helt jävla underbart.
Senast redigerad av hosse den sön 05 apr 2009, 01:53, redigerad totalt 1 gånger.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

hosse skrev:innan har jag kört halvollade strängar, kanske 10 timmars speltid. nästa gång jag ska spela in blir det dock gamla flats och ännu äldre rounds. roundsen på p-basen har cirka 1½ hårt spelande på nacken men låter helt jävla underbart.
Respect!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Cuba skrev:
hosse skrev:innan har jag kört halvollade strängar, kanske 10 timmars speltid. nästa gång jag ska spela in blir det dock gamla flats och ännu äldre rounds. roundsen på p-basen har cirka 1½ hårt spelande på nacken men låter helt jävla underbart.
Respect!
jag vet.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
gäst

Inlägg av gäst »

Helst helt nya eller nykokta. Vill jag ha bomullsljud så kör jag hellre slipade strängar än gamla roundwounds.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Helt nya strängar, tycker jag. Du hinner olla in dem under inspelningssessionen så att de börjar låta gött.

Flats ger ett grymt fint sound när man spelar in. Första och sista låten på Confusionskivan är det flats på min jazzbas. Väldigt nöjd med bassoundet på de låtarna.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Jag strängar om basarna ett par dagar innan jag ska spela in, så att de har satt sig ordentligt och man har hunnit bli vän med dem :)
Jag vill personligen ha dem rätt fräscha och klara, vilket dessutom ger distade tongångar mer klarhet i mullret - även i drop C och A :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Hellboy skrev:Beror lite på vilken typ av musik man ska spela in. Ska det vara lite mer modernt/funk/rundspunnet skulle nog jag slänga på nya strängar. Det mesta annat? Nä, inte nödvändigt. Ofta kan jag faktiskt känna att man får problem med för nya strängar. Brilliansen kan man ju i och för sig eq:a bort men då är det lättare med inte allt för nya strängar. Och billigare. Ställa samma fråga till Tony Thorén så får du dig ett gott garv. Av vad han sa sitter det samma strängar på hans Aria bas som satt på då han köpte basen på 80-talet. Och det är nog nästan den enda basen han äger tror jag....

Sen ollar inte jag mina strängar så jag kommer inte att rösta.....

//J

Gör du inte? :shock:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ordentligt inspelade, oftast i alla fall.
Jag vill ju att det ska låta som det gör live, och jag byter strängar väldigt sällan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Lite ollade.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Jag brukar stränga min bas ungefär 1.5 veckor innan inspelning/gig etc för att få till helt rätt känsla på min DR Lowriders.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Brukar spela in med befintliga strängar. Det kan variera enormt mycket hur länge de suttit på och om de rent av varit nere i grytan en sväng.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Eh.... konstig fråga. Förstår inte riktigt. Lite som den klassiska "Hur långt är ett snöre?"

Att spela in kräver alltid att man har en vision om hur det ska låta i slutändan.

Om du vill ha ett väldigt bright och zinggigt sound - kör med nya eller nykokta strängar.

Om du vill att det ska låta lite "livesvettigt" - kör med gamla rounds.

Om du vill att det ska låta flats - kör med flats. Gamla eller nya.

Om du vill att det ska låta cleant och "nära" - kör line direkt i bordet.

Om du vill ha lite skit o förstärkarsound - kör genom en stärk o sätt lämplig mik framför den.

Konstigare än så är det inte.
Tryck på REC o gör musik!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Dereborn!




























:clappy: :clappy: :clappy:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25757
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Tjoffe skrev:
Hellboy skrev:Beror lite på vilken typ av musik man ska spela in. Ska det vara lite mer modernt/funk/rundspunnet skulle nog jag slänga på nya strängar. Det mesta annat? Nä, inte nödvändigt. Ofta kan jag faktiskt känna att man får problem med för nya strängar. Brilliansen kan man ju i och för sig eq:a bort men då är det lättare med inte allt för nya strängar. Och billigare. Ställa samma fråga till Tony Thorén så får du dig ett gott garv. Av vad han sa sitter det samma strängar på hans Aria bas som satt på då han köpte basen på 80-talet. Och det är nog nästan den enda basen han äger tror jag....

Sen ollar inte jag mina strängar så jag kommer inte att rösta.....

//J

Gör du inte? :shock:
Precis vad jag undrade - Vem är det som ollar Hellboys strängar åt honom...?

För egen del - Nya eller nykokta. Gillar pianobotten i ljudet, men brukar rulla av lite diskant så jag slipper det värsta zinget på toppen.
Medlem i PB50+
Skriv svar