Master CD

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Master CD

Inlägg av Heyman »

Någon som har koll på vad som skiljer master CD'n från lyssningsCD'n?

Jag fick två ex från mastringsfirman: en som är märkt MASTER och en som är märkt lyssnings-CD. Vad kan skilja dessa åt?

Bolaget vill ha två ex av varje master:
En för CD'n + en kopia.
En/två till LP'n + Kopia (jag har för mig att man brukar göra en master för varje sida på skivan)...

Måste jag kontakta mastringsfirman för att lösa detta eller räcker det att jag bränner kopior. Det räcker väl med skivor som är brända med Disc At Once?

Självklart skulle jag bränna kopia genom att göra en avbild och inte genom att rippa låtarna. Då får jag väl ändå en exakt likadan skiva eller är det något centralt som skiljer en master som kommer från mastringsstudion från en kopia genom avbild?
barium
Medlem+
Inlägg: 599
Blev medlem: mån 12 maj 2008, 15:17
Ort: Eskilstuna

Inlägg av barium »

Kan det vara olika ljudvolym på skivorna? En masterskiva där det finns head-room kvar om så skulle behövas, och en på maxvolym så att skivan kan konkurrera med alla andra moderna musikskivor som är mastrade på tok för högljutt?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Det är väl mest att mastern ska vara "orörd" och garanterat fri från skador o dyl.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

barium skrev:Kan det vara olika ljudvolym på skivorna? En masterskiva där det finns head-room kvar om så skulle behövas, och en på maxvolym så att skivan kan konkurrera med alla andra moderna musikskivor som är mastrade på tok för högljutt?
Volymen skulle jag självklart lämna orörd....Kopierar jag så gör jag en likadan skiva. Jag skulle inte kopiera den som 99% av mina vänner kopierar en ljudskiva. Inte låter jag ett brännarprogram mickla med någon form av standardförändring av spåren..


TDHP:
Är du säker på den biten? Då är det ju inga problem förutom att jag måste sätta in mastern i datorn :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Det är väl mest att mastern ska vara "orörd" och garanterat fri från skador o dyl.
Jepp. Sen är det vanligt att mastra musiken olika för cd och vinyl då vinylplattan inte klarar lika mycket botten/bas. Spåren blir för breda på vinylskivan så nålen hoppar runt i spåren. Och då låter det illa. Så kolla upp detta så att det inte är för mycket bas på mastern som det ska bli vinylplatta av. //J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Själva mastern ska vara orörd och ospelad. Företaget som tillverkar cd plattorna brukar kolla mastern men för att minimera risken för fel ska mastern vara orörd. Det blir dyrt som attan om cd plattorna tillverkas efter en defekt master. Du bör definitivt INTE bränna en master själv. Låt mastringsfirman göra det. Då får dom ta ansvar och stå för dom fel som kan uppstå, inte du.

//J
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:Det är väl mest att mastern ska vara "orörd" och garanterat fri från skador o dyl.
Jepp. Sen är det vanligt att mastra musiken olika för cd och vinyl då vinylplattan inte klarar lika mycket botten/bas. Spåren blir för breda på vinylskivan så nålen hoppar runt i spåren. Och då låter det illa. Så kolla upp detta så att det inte är för mycket bas på mastern som det ska bli vinylplatta av. //J
Jo jag kommer ihåg på den tiden då gamla stan inte kallades "gamla" och jag var i Cuttingroom och förvandlades till en besviken 18-åring när teknikern drog den där harrangen och enligt mig kapade bort allt det göttiga i musiken :)
På den här mastringen tycker jag att det finns all bas i världen men jag litar på att dom har koll på vad de gjort..
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Hellboy skrev:Själva mastern ska vara orörd och ospelad. Företaget som tillverkar cd plattorna brukar kolla mastern men för att minimera risken för fel ska mastern vara orörd. Det blir dyrt som attan om cd plattorna tillverkas efter en defekt master. Du bör definitivt INTE bränna en master själv. Låt mastringsfirman göra det. Då får dom ta ansvar och stå för dom fel som kan uppstå, inte du.

//J

Oki!
Det är goda råd! Jag ska försöka följa dem så långt det går men lovar inget :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Heyman skrev:
Hellboy skrev:
TDHP skrev:Det är väl mest att mastern ska vara "orörd" och garanterat fri från skador o dyl.
Jepp. Sen är det vanligt att mastra musiken olika för cd och vinyl då vinylplattan inte klarar lika mycket botten/bas. Spåren blir för breda på vinylskivan så nålen hoppar runt i spåren. Och då låter det illa. Så kolla upp detta så att det inte är för mycket bas på mastern som det ska bli vinylplatta av. //J
Jo jag kommer ihåg på den tiden då gamla stan inte kallades "gamla" och jag var i Cuttingroom och förvandlades till en besviken 18-åring när teknikern drog den där harrangen och enligt mig kapade bort allt det göttiga i musiken :)
På den här mastringen tycker jag att det finns all bas i världen men jag litar på att dom har koll på vad de gjort..
Har du sagt att det ska bli vinyl av mastringen också? Viktigt! Sen finns det inte så himla många som kan mastra för vinyl längre. Björn Engelman har koll.

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den fre 10 apr 2009, 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Hellboy skrev: Har du sagt att det ska bli vinyl av mastringen också? Viktigt! Sen finns det inte så himla många som kan för vinyl längre. Björn Engelman har koll.

//J
Jo visst är det tillsagt och vår gamla analogräv valde just mastringskille utefter den förutsättningen. Får tyvärr inte tag på dem nu och det är väl alltid lite fjärilar i magen när det är så här och jag håller tummarna för att det inte är minsta missförstånd.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Heyman skrev:
Hellboy skrev: Har du sagt att det ska bli vinyl av mastringen också? Viktigt! Sen finns det inte så himla många som kan för vinyl längre. Björn Engelman har koll.

//J
Jo visst är det tillsagt och vår gamla analogräv valde just mastringskille utefter den förutsättningen. Får tyvärr inte tag på dem nu och det är väl alltid lite fjärilar i magen när det är så här och jag håller tummarna för att det inte är minsta missförstånd.
Det blir nog bra. Bara ett litet varningens ord om du väljer att bränna en master själv. OM nu cd tillverkningsföretaget misslyckas/glömmer kolla att mastern är felfri, vilket dom definitivt ska göra, så kommer dom med all säkerhet försöka skyffla över ansvaret på dig. Har man otur/bränner på för hög hastighet i vissa brännare/program kan man få några små knäppar på den brända cd´n. Och det vanliga är att dessa inte kommer upp som fel när dom analyserar cd´n men du kommer störa ihjäl dig då du kommer höra dessa för all framtid på alla cd´s ni trycker upp. Det är mycket som kan gå fel och just detta är någonting som jag personligen gärna ser till så att någon annan tar ansvaret för. OM du nu bränner mastern själv så se till så att du lyssnar otroligt (!!) noga på mastern så det inte kommit med några knäppar som inte fanns från början. Och var noga med att cd tillverkaren kollar att cd´n är felfri.....

MVH//J
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Hellboy skrev:
Det blir nog bra. Bara ett litet varningens ord om du väljer att bränna en master själv. OM nu cd tillverkningsföretaget misslyckas/glömmer kolla att mastern är felfri, vilket dom definitivt ska göra, så kommer dom med all säkerhet försöka skyffla över ansvaret på dig. Har man otur/bränner på för hög hastighet i vissa brännare/program kan man få några små knäppar på den brända cd´n. Och det vanliga är att dessa inte kommer upp som fel när dom analyserar cd´n men du kommer störa ihjäl dig då du kommer höra dessa för all framtid på alla cd´s ni trycker upp. Det är mycket som kan gå fel och just detta är någonting som jag personligen gärna ser till så att någon annan tar ansvaret för. OM du nu bränner mastern själv så se till så att du lyssnar otroligt (!!) noga på mastern så det inte kommit med några knäppar som inte fanns från början. Och var noga med att cd tillverkaren kollar att cd´n är felfri.....

MVH//J

Elementärt min käre Hellboy!
Det lutar nog åt att jag inte bränner själv. Finns ju egentligen ingen anledning. Jag tycker att det ligger på studions och mastringstudionsansvar att leverera korrekta mastrar. Det har bara varit lite kommunikationsstrul mellan dem och skivbolaget så jag får hela tiden förtydliga.
Min första tanke var väl att jag skulle slippa hålla på förtydliga och medla och istället fixa kopiorna själv. Jag vet att pressningsföretaget checkar mastern men också att dom kan vara lite struliga.

Vi har också redan råkat ut för digitalknäppar i denna produktionen. Det jobbiga med dem var att de framträdde först när vi pressade upp diskanten vid mastringen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Heyman skrev:Vi har också redan råkat ut för digitalknäppar i denna produktionen. Det jobbiga med dem var att de framträdde först när vi pressade upp diskanten vid mastringen.
Så kan det bli och det är alltid lika tråkigt. Jag brukar personligen ofta göra en liten provmastring själv när det är viktigt där jag komprimerar hårt och hissar diskanten för att kolla så att det inte kommer dyka upp någonting otrevligt när det är dags att mastra på riktigt. Digitalknäppar är inte kul. Och dom uppkommer oftast på grund av word clock problem eller vid bränning.

//J
Skriv svar