Hörlurar, tips tack!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Hörlurar, tips tack!

Inlägg av BonafideYouth »

Behöver ett par hörlurar för redigering och mixning.

Någon som kan tipsa om några bra lurar för en max 500 riksdaler?
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

För 500:- blir det nog svårt att hitta en lur som funkar att mixa med.
För vågformsredigering så kan du använda vilken lur som helst, bara den inte tröttar ut öronen. Koss Porta Pro funkar bra t.ex.

För att mixa låtmaterial med lurar bör du nog lägga lite med pengar.
Beyerdynamic DT770 PRO är min favorit. Även DT250 är riktigt bra, den har inte samma frekvensomfång jämfört med DT770´n men den funkar bra att kontrollmixa med. Du ska undvika att enbart mixa i hörlurar (om du inte "känner" lurarna riktigt bra).. men det visste du kanske redan ;)

4sound har bra priser på dessa lurar (eller hade iallafall, såg att de höjt priset på deras hemsida. Men det är fortfarande prisvärt)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Plussar på DT250. Brukar oftast göra grovmixar med dessa och det funkar de ypperst bra till.
BonafideYouth
Medlem+
Inlägg: 1790
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
Ort: Mothmaiden
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Grazie för svaren gubbar!
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Hugo Drax »

DT250 måste jag också plussa lite på. Grymt skön och fint ljud. Köpte mitt andra par nyligen efter att mina gamla försvunnit.
bazzilla
Medlem
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Inlägg av bazzilla »

Philips har en del prisvärda, HP 890 är några hundring dyrare men låter ruskigt bra, med tanke på priset är det ett klipp, tål inte hur mycket stryck som heldst, och är ej slutna men funkar för mixning, skulle tro att nån av små syskonen kan vara bra köp annars är väl billiga modeller från kända tyska tillverkare ett tips, håll dig borta från koss porta pro, den har en eq kurva som liknar en hängmatta, funkar till din walkman men inte att mixa i.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag tycker att Koss UD40 är bra lurar. Vi mixade vår demo i dem och det blev inte så illa pinkat, rent mixmässigt. Sen var ju instrument-trakteringen av annan klass... :oops:
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Beyerdynamic DT770 PRO som redan nämnts är i mitt tycke det bästa du kan ha. De har bra och fyllig botten och en diskant som är mjuk och aldrig bli jobbig även vid långa sittningar.

Så glöm det det där med max 500 kr och skaffa ett par DT770 Pro, det är den bästa investering för dina öron du kan göra.

Att man sedan inte ska slutmixa i lurar bör kanske påpekas, i varje fall inte om mixarna ska användas i nåt mer proffsigt sammanhang.

/Mats D
Skriv svar