Line 6 toneport ux1 brus

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Line 6 toneport ux1 brus

Inlägg av affe_kaffe »

Jag köpte i söndags en laptop (Acer Aspier 5536G) på elgiganten. Hemma till min stationära dator så har jag inkopplat en externt ljudkort från line 6 som heter toneport ux1. jag skulle då givitvis installera den på min nya laptop. men när jag hade gjort allt detta så när jag skulle koppla in basen o lira så är de ett hemskt knastrande i hörlurarna. de knastara och laggar som bara den.
jag tittade runt på internet på dv forum o försökte få hjälp, men inget av det hjälper tyvärr..
Nån som varit med om nått liknande? kanske lite flummit förklarat, men om nån har lust o hjälpa mig så är jag tacksam!
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Har du provat att höja latencyn?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Låter som latency-problem, precis som newheartshadow säger. I så fall beror knastret på att datorn inte hinner fylla på bufferten i samma takt som ljudet matas ut. Man brukar lösa det genom att välja en större buffertstorlek. Det ger längre fördröjning (=fler millisekunder i latency) men man slipper knastret.

Har du Vista i din nya dator och XP i din gamla så är det kanske en möjlig felkälla, om drivrutinerna är för XP.

Själv har jag ingen Toneport, men här har du en till med samma problem som du kanske kan få hjälp av:

http://www.tdpri.com/forum/archive/inde ... 48297.html

(P.S. Brus låter som när du säger bokstaven 's' och fortsätter tills luften tar slut. Fast det är ju inte det som är ditt problem. D.S. ).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

tack för svaren! trodde inte att någon skulle svara på detta.
Jag ringde acer support idag o frågade om de visste något som man kunde göra. dock sa att jag skulle testa uppdatera mina usb drivrutiner. har gjort de nu och de hjälpte inte. men jag ska testa era tips. hur höjer man latency grejen då? och vart gör man det?
Tyvärr så är de vista på datorn.. lite kasst, hade helst viljat ha xp men de kommer ju windows 7 i höst. de kanske funkar bättre då..
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag har inte samma ljudkort som du, men du ska leta efter något som heter ungefär buffer size och öka den.

Tar du i rejält (=stor buffert) så blir du av med knastret, men du för fördröjning i kortet som märks när du spelar in. Den är oerhört irriterande om du lyssnar på basen eller gitarren genom ljudkortet när du spelar in. Har du för liten buffert så orkar datorn inte med att fylla bufferten i den hastighet som behövs och då knastrar det.

Det är en kompromiss. Prova helt enkelt tills du hittar en nivå som verkar bra.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Inlägg av hitman »

Jag har en UX2 som funkade utmärkt men som efter ett år började knastra så man knappt hörde basljudet. Det visade sig, efter felsökning à là uteslutningsmetoden, att det var fel på USB-kabeln.

Testa med en annan kabel.
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

ok. men den funkar perfekt till min stationära dator.. har för övrigt bytt in min dator en gång och fått en likadan, dock var de samma problem med den med. så nu har jag ingen bärbar dator.. ska åka in imorgon till jönköping o köpa en.. som förhoppningsvis funkar...
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Har du ökat latencyn, affe_kaffe? Hur har det gått? (Verkar ju vara en omväg att byta datorn. Datorer är ganska standard nu för tiden.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

nu har jag bytt till en annan dator. en packard bell. installerade min toneport ux1 på den och gearbox. när jag hade installerat den precis o spelade och höll på så funkade den perfekt! precis som på min stationära. men nu när jag startade igång den igen så är de samma problem med denna. de knastrar och har sig, dock inte i närheten av den andra datorn jag hade först.. har provat o göra allt ni sagt, men de verkar inte hjälpa.. detta är lustigt! först funka perfekt och sen inte funkar bra...
Tur att man ska på u2 på fredag så man blir på lite bättre humör!
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

nu har jag fått lite mer problem med min toneport.. nu hittar inte min dator toneporten. de står att en usb enhet känns inte igen. jag har systemåterställt datorn men de hjälper inte. jag har testat igen på min stationära dator, och de står samma på den också. någon som har en idé på hur man kan fixa de??
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
JackBruce
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 11:00
Ort: sthlm

Inlägg av JackBruce »

hmm låter konstigt.. har aldrig hänt så för mig.. drivrutinerna är uppdaterade antar jag?
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Har du fler USB-enheter än Toneporten inkopplade?
De kan ibland "stjäla uppmärksamhet" ifrån varandra om så är fallet och det kan leda till diverse oönskade fenomen.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter
Inlägg: 10870
Blev medlem: lör 10 nov 2007, 15:34
Ort: Västerås

Inlägg av Mike »

Bill G får säga vad han vill om att USB är Plug & Play.
Om man har drivrutiner med till sina USB-prylar ska man ALLTID installera dom INNAN man pluggar i sladden!

Gör man inte det så kan Windows få för sig att att det vet vad som kopplats in och försöker att installera std drivrutiner, vilken sen gör att prylen ej funkar.

Åtgärd:
Plugga in, plocka bort enheten, från enhetshanteraren.
Plugga ur.
Boota om.
Installer drivisarna.
Plugga i sladden.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Det kan vara dåliga USB kablar , nån USB hub som spökar , prova att koplla rakt in utan HUB eller nåt i vägen och inga andra USB enheter anslutna.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

de var fel på sladden. jag testade o byta med skrivaren. då funkade den igen:) men den funkar inte på min laptop fortfarande.. så jag såg idag att elgiganten har 1000 kr rabatt idag på mac books. få se om jag har råd o köpa en sån.. känns som om den borde funkar på den
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Användarvisningsbild
affe_kaffe
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: tor 25 dec 2008, 12:31
Ort: Forserum

Inlägg av affe_kaffe »

nuhar jag investerat i en macbook och allt funkar perfekt nu! känns gött.. tack för all hjälp kära bas vänner!:)
Fender American Standard Jazz Bass®-08
Fender precision bass
Skriv svar