Trummor i Cubase LE

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Trummor i Cubase LE

Inlägg av inber »

Jag sitter och kopplar ihop dotterns prylar så hon kan spela in låtar.

Hon har en Cubase LE version 1.0.10 (från 2006) och jag tankade ner DrumCore Free från nätet (efter tips från Dereborn).

Jag kör DrumCore som VST-plugin och den trummar som fan. Låter alldeles utmärkt. Men jag får inte in några trummor i Cubase.

Enligt vad jag läst ska det klara drag and drop, så att man kan lyfta in en trumslinga direkt in i ett spår i Cubase, men förmodligen är hennes version av Cubase LE för gammal och klarar inte det.

Är det någon som har en lösning? Eller kan ge ett annat förslag på trumprogram som funkar med Cubase LE?
Senast redigerad av inber den mån 24 aug 2009, 01:25, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Janne

Inlägg av Janne »

Förstår inte riktigt, om du kör den som vst-instrument så kör du väl den i cubase? Vad menar du då med att du inte får in några trummor i cubase?
Är det loopar eller miditrummor?
Ingår inte lm-7 eller någon annan basic trumpryl som vst-instrument i cubase LE förresten?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har samma problem med EZ Drummer.
Det går inte att dra in filerna i LE, man får spara looparna som mp3 tex och importera dem som audiospår.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Gör ett midispår och dra looparna dit.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Janne skrev:Förstår inte riktigt, om du kör den som vst-instrument så kör du väl den i cubase? Vad menar du då med att du inte får in några trummor i cubase?
Är det loopar eller miditrummor?
Ingår inte lm-7 eller någon annan basic trumpryl som vst-instrument i cubase LE förresten?
Det är MIDI-trummor. Trumljuden finns där (=enstaka slag), men jag vill ha in looparna. Eftersom Cubase LE inte stödjer drag & drop så får jag handknacka trummorna, och det var det jag ville slippa. För i så fall blir det ingen musik gjord, vet jag av sur erfarenhet.

Jag behöver en trummmaskin i programvara. Min Alesis HR-16 hade varit perfekt, men den sitter fast på basförstärkaren så jag får lite trumkomp när jag lirar bas hemma.

Det är lite tröttsamt att ladda ner demoversioner av allsköns olika program för att se vad de klarar, så därför är alla tips välkomna.

Till TDHP: Klarar EZ Drummer av att skapa längre trumloopar i form av MIDI-spår, eller måste du importera små snuttar och sedan klistra ihop själv i Cubase? (Jag börjar inse att Cubase LE är mer primitiv än något annat jag sett i musikväg.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag hade samma problem med LE i en tråd för länge sedan.
Drag and drop funkar inte. Jag löste våra behov med att importera färdiga trum midi-spår från tex GitarPro och använda EZD drummer som VST instrument eller vad det heter.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

inber skrev:Till TDHP: Klarar EZ Drummer av att skapa längre trumloopar i form av MIDI-spår, eller måste du importera små snuttar och sedan klistra ihop själv i Cubase? (Jag börjar inse att Cubase LE är mer primitiv än något annat jag sett i musikväg.)
Jag har fått göra snuttar och klippa/klistra.
Uppdatering till bättre Cubase på gång...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Köp en Cubase-sx variant beggad någonstans så blir det smidigare. :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hellish skrev:Köp en Cubase-sx variant beggad någonstans så blir det smidigare. :)
Råkar nån ha en till salu så är jag intresserad!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag är också intresserad av att köpa en Cubase om någon har.

Som det är nu kan bara dottern göra låtar (hon är singer-songwriter). Och jag som tänkte embarkera hennes rum och göra gitarrpop därinne... :cry:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar