Ljudkortsproblem!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Zealot
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 23:59
Ort: Uppsala

Ljudkortsproblem!

Inlägg av Zealot »

Goder afton,

Efter några timmar av slitande i håret så slänger jag nu ut en tråd här och hoppas på att någon är klokare än vad jag uppenbarligen är.

Har nyss köpt prylar för att börja spela in här hemma.
Ljudkortet som jag köpt är ESI Duafire (firewire). Problemet är att jag varken får något ljud in eller ut från det.

Jag har ändrat så att det externa ljudkortet är standard på datorn. Sedan har jag kopplat RCA till utgångarna på kortet och hanen i andra änden av sladden har jag kopplat in i en dubbel honadapter. I andra änden av den adaptern har jag stoppat i högtalarsladden.

Men som sagt, inget ljud och testar jag att spela/sjunga i cubase så registrerar inte programmet något som helst aktivitet.

Jag har laddat ner senaste drivrutinerna och börjar få slut på egna ideér. Är det något jag glömt eller gjort fel?

Jag är novis på detta området med inspelning men knappast på datorer...ska det behöva va så svårt?

Alla tips mottages tacksamt!

/MS
Sandberg Terra Bass
EBS Fafner
TKS 212 + 112
http://www.facebook.com/PersistentEcho" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qkXfcQppFRo" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Får du NÅGOT ljud ur kortet, nån inspelad musik du har i datorn eller vad som helst? Registrerar kortet nån insignal från mick el dyl?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 1129
Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
Ort: Borås

Re: Ljudkortsproblem!

Inlägg av Walka »

Zealot skrev:Goder afton,

Efter några timmar av slitande i håret så slänger jag nu ut en tråd här och hoppas på att någon är klokare än vad jag uppenbarligen är.

Har nyss köpt prylar för att börja spela in här hemma.
Ljudkortet som jag köpt är ESI Duafire (firewire). Problemet är att jag varken får något ljud in eller ut från det.

Jag har ändrat så att det externa ljudkortet är standard på datorn. Sedan har jag kopplat RCA till utgångarna på kortet och hanen i andra änden av sladden har jag kopplat in i en dubbel honadapter. I andra änden av den adaptern har jag stoppat i högtalarsladden.

Men som sagt, inget ljud och testar jag att spela/sjunga i cubase så registrerar inte programmet något som helst aktivitet.

Jag har laddat ner senaste drivrutinerna och börjar få slut på egna ideér. Är det något jag glömt eller gjort fel?

Jag är novis på detta området med inspelning men knappast på datorer...ska det behöva va så svårt?

Alla tips mottages tacksamt!

/MS
har du förstärkare mellan utgången och högtalarna, eller är dom aktiva?
Se ljudkortet som en CD-spelare. Det funkar ju inte att koppla högtalarna direkt till cd:n. Måste ha något emellan som sätter fart på högtalarna.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Zealot
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 23:59
Ort: Uppsala

Inlägg av Zealot »

TDHP skrev:Får du NÅGOT ljud ur kortet, nån inspelad musik du har i datorn eller vad som helst? Registrerar kortet nån insignal från mick el dyl?
Det enda livstecknet jag sett är i cubase när jag testat micken som är inkopplat i ljudkortet. Då rör sig stapeln lite men inget registreras om jag försöker spela in. Det händer inget om jag provar med basen.
Har inte fått ut nåt ljud ur det alls...(än så länge)
Sandberg Terra Bass
EBS Fafner
TKS 212 + 112
http://www.facebook.com/PersistentEcho" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qkXfcQppFRo" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Zealot
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 23:59
Ort: Uppsala

Re: Ljudkortsproblem!

Inlägg av Zealot »

Walka skrev:
Zealot skrev:Goder afton,

Efter några timmar av slitande i håret så slänger jag nu ut en tråd här och hoppas på att någon är klokare än vad jag uppenbarligen är.

Har nyss köpt prylar för att börja spela in här hemma.
Ljudkortet som jag köpt är ESI Duafire (firewire). Problemet är att jag varken får något ljud in eller ut från det.

Jag har ändrat så att det externa ljudkortet är standard på datorn. Sedan har jag kopplat RCA till utgångarna på kortet och hanen i andra änden av sladden har jag kopplat in i en dubbel honadapter. I andra änden av den adaptern har jag stoppat i högtalarsladden.

Men som sagt, inget ljud och testar jag att spela/sjunga i cubase så registrerar inte programmet något som helst aktivitet.

Jag har laddat ner senaste drivrutinerna och börjar få slut på egna ideér. Är det något jag glömt eller gjort fel?

Jag är novis på detta området med inspelning men knappast på datorer...ska det behöva va så svårt?

Alla tips mottages tacksamt!

/MS
har du förstärkare mellan utgången och högtalarna, eller är dom aktiva?
Se ljudkortet som en CD-spelare. Det funkar ju inte att koppla högtalarna direkt till cd:n. Måste ha något emellan som sätter fart på högtalarna.
Högtalarsystemet som jag har till datorn går till en liten dosa med volymkontroll och on/off-switch. Så den agerar väl förstärkare.
Sandberg Terra Bass
EBS Fafner
TKS 212 + 112
http://www.facebook.com/PersistentEcho" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qkXfcQppFRo" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

jag tror inte dina problem har med förstärkning av ljud att göra.. jag tror faktiskt mer att det har med firewire delen att göra.. vilken typ av firewire krets har du? det är känt att en del typer av firewire har problem med vissa ljudkort.
vad kör du för drivrutiner?
hittas kortet av windows korrekt? isf.. har du ställt in det korrekt.. du behöver inte ha det som primärt kort om du inte vill..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

johnne skrev:jag tror inte dina problem har med förstärkning av ljud att göra.. jag tror faktiskt mer att det har med firewire delen att göra.. vilken typ av firewire krets har du? det är känt att en del typer av firewire har problem med vissa ljudkort.
vad kör du för drivrutiner?
hittas kortet av windows korrekt? isf.. har du ställt in det korrekt.. du behöver inte ha det som primärt kort om du inte vill..
Eftersom han får signal till Cubase borde det ju vara rätt installerat och Firewiren funka?
Sen hanterar väl Windows bara ett ljudkort i taget, man kan så att säga inte köra ett in och ett annat ut? Men det kan ju vara ASIO-inställningarna som är fel.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Zealot
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 23:59
Ort: Uppsala

Inlägg av Zealot »

FireWire (IEEE 1394) har jag på datorn. Jag installerade inte ljudkortet från medföljande skiva utan i manualen skrev tillverkaren klart och tydligt att man skulle leta efter senare drivrutiner på deras sida. Så jag laddade deras senaste som skulle vara för mitt operativsystem, Vista 64-bit.
En annan sak som jag reflekterat över är att vid varje line ingång så har jag en volymkontroll samt en röd lampa. Jag antar att dessa lampor ska lysa när man stoppar in en intstrumentsladd men de förblir släckta. Lallar jag i micken så rör sig en stapel i cubase litegrann men det är också det enda livstecknet.
Jag är inte heller säker på hur jag nu ska koppla/ställa in datorn om jag nu ska köra med båda ljudkorten? Enklast borde väl vara som jag försökt med nu att styra om allt till det nya externa kortet.
Jag hittar som sagt ljudkortet i windows och har det som förstaval men ingen action.
Sandberg Terra Bass
EBS Fafner
TKS 212 + 112
http://www.facebook.com/PersistentEcho" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qkXfcQppFRo" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Finns det en hörlursutgång på kortet? Har du testat om du har ljud där?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Kopplar du in basen i Hi-Z ingången och trycker in impedansswitchen?
Har du kollat så att switchen på baksidan står på line och inte phono?

EDIT- det sista kanske inte ska ändras förresten om du använder RCA-utgångarna.

EDIT2- det gällde visst ingångarna så den ska nog stå på line.

kör du med extern strömkälla eller via firewireporten?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Är det en laptop eller stationär dator? Har du stängt av det interna ljudkortet (onboard audio) i BIOS?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

du kan ha 15 ljudkort i datorn om du vill,,. du ställer bara in vilka apps som använder vilket.. att mic stapeln rör sig lite när du stoppar i micken behöver inte betyda nånting alls..
Vista 64 kan i sig innebära problem.. det är andledningen till att jag byggde en separat maskin med xp till min inspelningsburk..

en kompis till mig har ett tascam externt ljudkort som det inte gick att få liv i överhuvudtaget i cubase under vista.. men det funkare kanon i cakewalk..

får ditt ljukort ström från firewire bussen eller via extern strömkälla? kanske en dum fråga då jag inte vet om firewire kan leverera ström som usb2.. men det kanske kunde vara nått att kolla upp..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

kollade upp lite med polaren som har tascam kortet..

cubase kör kortet via ASIO drivers.. men windows använder inte asio.. och det finns applications som terminerar asio.. i hans fall var det att han hade en autostartande dvd visare som laddade fel,drivers.
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag kör mitt M-Audio USB-kort med ASIO-driver i XP...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

johnne skrev:du kan ha 15 ljudkort i datorn om du vill,,. du ställer bara in vilka apps som använder vilket.. att mic stapeln rör sig lite när du stoppar i micken behöver inte betyda nånting alls.. ..
Nja och nja.

Systemet kan väl bara hantera ett ljudkort i taget?
Det går mig veterligen inte att köra två kort samtidigt i Windows.

Om Cubase indikerar insignal så betyder det väl att du får en signal från ljudkortet? Vad skulle annars få gainstapeln att reagera menar du?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

om jag inte har missförstått så är det när han kopplar i en mick som det liksom bara petar till lite i mätaren och sen ingenting.. precis som om du kopplar i signalkabeln till en stämapparat så rör sig nålen av den spänning som ges.. det i sig betyder inte nånting annat än att kabeln sitter i..

jag har 2 ljudkort i denna datorn simultant.. så rent tekniskt är det inga som helst problem.. däremot kommer ett att anses som standard för windows och styrs av DirectX precis som till exempel ett Maudio audiophile 24/96 kort kör ASIO i program som stödjer och laddar det,, men directX hanterar det inom windows
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ok, kanske går att få till då, men det är ju enklast att köra samma kort in och ut.


Vilken Cubaseversion är det?
Har du aktiverat både "rec" och "monitor" på den kanal du vill spela in?
Får du ut nåt ljud direkt från kortet, alltså inte via datorn utan från tex hörlursutgången? De bör finnas en "mix-ratt" på kortet som styr hur mycket direktsignal resp signal från datorn du ska höra.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Zealot
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 23:59
Ort: Uppsala

Inlägg av Zealot »

Tack alla för att ni tar er tid och kommer med tips.

Jag inte varit inne i bios och pillat...man tycker ju att det borde funka ändå.

Cubase 4 Lite använder jag mig av då det va den versionen man fick med kortet.

Jag börjar tro att det har med Vista 64-bits att göra vilket känns surt. :/

Nån som har tips på nåt kort (helst firewire) i 1000-2000:- klassen som funkar bra o smidigt med mitt operativsystem?
Sandberg Terra Bass
EBS Fafner
TKS 212 + 112
http://www.facebook.com/PersistentEcho" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qkXfcQppFRo" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag vet tyvärr INGET program som funkar smärtfritt med ditt os... :(
Det är nog bara att leta efter något som garanterat ska funka med Vista.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tror att det mest sitter i Vista jag också. Har inte varit med om många fall där folk problemlöst kunnat spela in musik via externa ljudkort i det operativsystemet.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

är det inte enklare att leta upp en gammal xp skiva och köra dualboot på din dator.. att byta ljudkort kommer inte hjälpa dig nämnvärt... visst nya cubase har stöd för 64bit via emulering.. men pluggarna har det inte.. och det finns små program att köra så man kan komma runt det med.. men det är en helvetes massa krångel helt i onödan..

kör XP via dualboot och gör din musik där.. så kan du slå på ditt interna ljudkort till vista o ha när du surfar etc..
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

här har du en guide HUR med bilder och allt..

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vist ... _guide.htm
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av shadowskimmer »

TDHP skrev:Jag vet tyvärr INGET program som funkar smärtfritt med ditt os... :(
Det är nog bara att leta efter något som garanterat ska funka med Vista.
Det var litet orättvist, Cubase funkar smärtfritt med Vista 64. Likaså Reaper. I övrigt massor med ljudmoduler (exvis Reason) och pluggar (exvis Ampeg SVX, AmpliTube). Värt att tänka på är att om du vill köra 32bits-pluggar så måste exvis Reaper (eller Cubase) också vara i 32bits-varianten. Men det går alldeles utmärkt att installera och köra 32bits-program under Vista 64.


För övrigt så kan man (som andra sagt) ha flera ljudkort i Windows och i de flesta musikprogramvaror kan man ju ställa vilket kort som används till vad.

DirectX har oftast en märkbar fördröjning så ASIO-drivare är att föredra i Windows.
Användarvisningsbild
Zealot
Medlem
Inlägg: 104
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 23:59
Ort: Uppsala

Inlägg av Zealot »

johnne skrev:här har du en guide HUR med bilder och allt..

http://apcmag.com/how_to_dual_boot_vist ... _guide.htm
Värt att testa! Tack för tipset.

Eller så blåser jag bort skitvista totalt från bruken och kör XP all the way om det visar sig vara för krångligt med dual OS.

tror ni det kommer bli bättre senare med windows vista 7?
Sandberg Terra Bass
EBS Fafner
TKS 212 + 112
http://www.facebook.com/PersistentEcho" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=qkXfcQppFRo" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

tror ni det kommer bli bättre senare med windows vista 7
till musik nej.. hur man än vänder och vrider på det så är hemmastudio inspelningar en piss i mississippi så något hejdundrans stöd kommer det nog aldrig få
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Skriv svar