Ljudkort?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Ljudkort?

Inlägg av alexon »

Jag vill ha ett nytt ljudkort. Ska köra det i en iMac, intel med Snow Leopard. Hittat två stycken som har fått positiva recensioner och som har de specar som jag behöver.

Alesis iol2 http://www.alesis.com/io2

Edirol UA-25 EX http://www.rolandus.com/products/produc ... rentId=114


Några erfarenheter av dessa kort?

Basar / Pryttlar/ Grejer
Autodidakt
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:19

Inlägg av Autodidakt »

Jag har rört mig i ljudkortsdjungeln ett bra tag och kan bara ge ett tips, köp ett bättre än du tänkt dig på en gång. Om du t.ex spelar in mkt och vill att det ska låta bra så kommer du kanske vilja byta inom en snar framtid om du väljer något av dessa kort.

Det finns som sagt massor av ljudinterface och som vanligt handlar ju allt om kvalitetskrav kombinerat med budget.

Mest för pengarna rent ljudmässigt (dvs omvandlare + micpreamp) skulle jag nog säga att man får om köper Apogee Duet eller Apogee One.

Sen kanske du behöver midi in/ut också men det går ju att fixa med en enkel USB-kabel.

Firewire är väl att rekommendera när det gäller ljud, då Firewire har sin egen lilla processor, vilket inte USB har och tar alltså kraft från datorn.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag köpte ett beggat M-Audio Fast Track Pro för en tusenlapp.
Funkar kanon! Fast jag skulle behöva ett för 8 in om nån vill bli av med ett.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

Jag har ett Focusrite Saffari Pro som du kan få köpa.
Ett kanon ljudkort med en av dom bästa micpreamparna som finns på marknaden.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

TDHP skrev:Jag köpte ett beggat M-Audio Fast Track Pro för en tusenlapp.
Funkar kanon! Fast jag skulle behöva ett för 8 in om nån vill bli av med ett.
Pundet har störtdykt, så man kan fynda rätt bra i UK. Hade jag behövt åtta in så hade jag kollat på detta: http://www.dv247.com/computer-hardware/ ... ace--32250

Edit: Oj. Funkar visst inte att klicka på länken i min webläsare. Man får kopiera och klistra in i adressfältet.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Autodidakt skrev:Apogee Duet eller Apogee One.
Jag har också bara hört goda ting om Apogee. :)

(jag som själv har en gammal PC... har goda erfarenheter av Presonus FireWire-kort... = FirePod)
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Autodidakt skrev:Jag har rört mig i ljudkortsdjungeln ett bra tag och kan bara ge ett tips, köp ett bättre än du tänkt dig på en gång. Om du t.ex spelar in mkt och vill att det ska låta bra så kommer du kanske vilja byta inom en snar framtid om du väljer något av dessa kort.
Jag har en Mbox, och vill ha samma funktionalitet och kvalitet. Bortsett från att jag även vill slippa låsningen till ProTools.
Autodidakt skrev: Det finns som sagt massor av ljudinterface och som vanligt handlar ju allt om kvalitetskrav kombinerat med budget.

Mest för pengarna rent ljudmässigt (dvs omvandlare + micpreamp) skulle jag nog säga att man får om köper Apogee Duet eller Apogee One.
Dueten ligger över min budget. One har bara en ingång.
De två jag nämnde går att hitta för 1200 respektive 1700. Sedan gillar jag inte sladdhärvan på dueten, men det är en smaksak.
Autodidakt skrev: Firewire är väl att rekommendera när det gäller ljud, då Firewire har sin egen lilla processor, vilket inte USB har och tar alltså kraft från datorn.
Kapaciteten för USB är fullt tillräcklig för mig. Kör med få kanaler och pluggar.

Bassjov skrev:Jag har ett Focusrite Saffari Pro som du kan få köpa.
Ett kanon ljudkort med en av dom bästa micpreamparna som finns på marknaden.
Kan vara intressant. Vilken version är det? Jag föredrar om det är en nyare modell, så att de supportar med drivisar ett tag framöver.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

engson skrev:
Autodidakt skrev:Apogee Duet eller Apogee One.
Jag har också bara hört goda ting om Apogee. :)

(jag som själv har en gammal PC... har goda erfarenheter av Presonus FireWire-kort... = FirePod)
Ja det lär vara stabila grejer. Men med en helt annan prislapp :wink:

Hoppar man upp till firewire så finns Presonus Firebox för 2500 på börsen.
För samma pengar kan man få lexicons nya 4-kanaliga USB-kort http://lexiconpro.com/product.php?id=153. Det ser riktigt läckert ut. Testades i förra numret av MM.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Skriv svar