olika program?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

olika program?

Inlägg av FreCKo »

Så, i replokalen mitt band har börjat hyra så har dom en ganska ordentlig studio som verkar assjysst, kostar 400Kr i timman att hyra med studiotekniker... Men om man repar där får man 20h gratis per år! Så vi i bandet blev ju toklyckliga, men sen började vi tänka ekonomiskt. Trumljudet är ju det som är svårast och mest tidsödande att spela in, så vår plan är att spela in trummor i den där studion, och sen spela in gitarr, bas och sång själva (eller lägga sång i studion också).

MEN, negativ som jag är, började jag då undra lite över programvaran. Jag har Adobe Audition 1.5 att spela in med, och vad händer om studion har typ Cubase? Kan vi fortfarande spela in trummor i studion, få en sjysst trum-mix på skiva och sen importera den i min dator, och fortfarande kunna höja och sänka t.ex. pukorna eller baskaggen? Eller blir det så att vi mer eller mindre får en mp3-fil med färdigmixade trummor som vi sen måste utgå ifrån?

Tacksam för svar :D
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Får jag fråga var du precis börjat repa?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Uhm... Någon ungdomsgård i Huddinge :D Huset? Något sånt? Asfett iaf, delar repa med ett sjysst band som heter Septima också... Fast jag tror att dom har en övre åldersgräns på 25, så om 3 år måste vi leta nytt :roll:
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:Uhm... Någon ungdomsgård i Huddinge :D Huset? Något sånt? Asfett iaf, delar repa med ett sjysst band som heter Septima också... Fast jag tror att dom har en övre åldersgräns på 25, så om 3 år måste vi leta nytt :roll:
Haha, jag visste det! Jag repar också där. Jag är ordförande i musikföreningen Kylskåpet som du nu är medlem i. Grattis!
Studion använder förresten Logic 6 och om du exporterar till ljudfiler så kan du importera dom till vilken sequenser som helst.

Jag träffade någon i ditt band igår på medlemsmötet också.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

illern skrev:
FreCKo skrev:Uhm... Någon ungdomsgård i Huddinge :D Huset? Något sånt? Asfett iaf, delar repa med ett sjysst band som heter Septima också... Fast jag tror att dom har en övre åldersgräns på 25, så om 3 år måste vi leta nytt :roll:
Haha, jag visste det! Jag repar också där. Jag är ordförande i musikföreningen Kylskåpet som du nu är medlem i. Grattis!
Studion använder förresten Logic 6 och om du exporterar till ljudfiler så kan du importera dom till vilken sequenser som helst.

Jag träffade någon i ditt band igår på medlemsmötet också.
Aha, fan va tufft! Världen är ganska liten :wink:

Logic 6? Säger mig inte så mycket, men jag fick iaf svaret jag behövde, tack så mycket :D
Skriv svar