Att skapa en 60's ljudbild

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Att skapa en 60's ljudbild

Inlägg av macahan »

jag har suttit och lyssnat en hel del på beatles, kinks, beach boys, the hollies samt nyare inspelad musik som "the explorers club", "primary 5" och the thrills..


Hur fasen får man till det där soundet? Att mycket ligger i körerna vet jag redan om.. Är det arren av gitarrerna? Är det arret av bas, är det arret av trummorna? Vad är det som gör känslan i ljudet?

Jag försöker få min senaste låtidé att hamna åt det här hållet vid demoinspelningen. Har ni några konkreta tips?

...eller vill vi hellre diskutera politik och upphovsrätt?
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Inlägg av olabola »

kan det vara "dålig kvalite" på utrustningen som fanns då?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

visst kan det vara så att det är utrustningsbegränsningar, men jag tror inte på att det är anledningen, för då hade vi redan låtit spektakulärt åt det hållet :D Nä, men seriöst så är det något lurt.

Är det någon som gjort soundalike av den typen av ljudbilder?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Det handlar väldigt mycket om hur man spelar så klart. T ex spelar trummisar extremt mycket hårdare idag än de gjorde 1966.
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Inga sound är lika "fläskiga" som idag. Inget är lika maxat liksom. Trummisar spelar svagare, basister spelar ogenerat över 5-7 bandet etc etc.

Mixmässigt är sången enormt stark och trummorna rätt svaga, med relativt lite närbild - typ bara overheadmickar, ofta rätt hårt komprimerade. "Pump-kompression" är rätt vanligt, särskilt på pianon och trumlor.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

now we're talking!! har ni mer erfarenheter av själva skillnaderna spelmässigt idag mot då jämförelsevis?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Att skapa en 60's ljudbild

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:jag har suttit och lyssnat en hel del på beatles, kinks, beach boys, the hollies samt nyare inspelad musik som "the explorers club", "primary 5" och the thrills..


Hur fasen får man till det där soundet? Att mycket ligger i körerna vet jag redan om.. Är det arren av gitarrerna? Är det arret av bas, är det arret av trummorna? Vad är det som gör känslan i ljudet?

Jag försöker få min senaste låtidé att hamna åt det här hållet vid demoinspelningen. Har ni några konkreta tips?

...eller vill vi hellre diskutera politik och upphovsrätt?

Det där är någonting som jag har försökt mig på och det är nästan omöjligt. Om man frånser själva arren och hur prylarna spelas så ligger mycket i själva utrustningen. Väldigt svårt om inte omöjligt att få till det när man spelar in digitalt med moderna mikrofoner. Den tidens mikrofoner hade inte full bandbredd och en bra analogbandare bandkomprimerar det inspelade materialet om man kör på lite signal ner till tejp. Jag har en gammal Studer A80 i studion (som jag nästan aldrig använder :oops: ) och den låter inte alls som A/D D/A konvertrar och dator. Tidigare hade jag ett digitalt mixerbord och det var ÄNNU längre ifrån det lite "äldre" ljdet. Nu har jag ett modern och väldigt bra analogbord så nu finns väl lite möjligheten att komma snäppet närmare men det är OTROLIGT svårt i allafall. Likaså digitala effekter. Jag har ett EMT 240 plåtreverb i studion och jag har även en impulsrespons från ett likadant reverb i Space Designer och det låter snarlikt men inte samma "känsla" över lag. Så för att summera.... ALLT är viktigt. Lokalen, utrustningen, arrangemang, spelstil..... Rubbet! Och jag kan nog säga att det är OTROLIGT svårt att efterlikna med moderna prylar men det går ju självklart att komma lite närmare om man analyserar vad dom gjort. Bara den processen att mastra för vinyl istället för till CD förändrar ljudbilden en hel del. Drar du på för mycket botten när du ska mastra till vinyl blir spåren i vinylplattan för breda och då börjar nålen att hoppa......

Den tidens mikrofoner och prylar över lag hade verkligen inte full bandbredd. Så skär bort rubbet över 14 kHz. Använd impulsresponser från plåtreverb/fjäderreverb/bandekon m.m. och skit i digitala moderna responser. Om du kan, försök att använda bandmikrofoner istället för stormembransmickar. Även dom flesta moderna bandmickar låter ofta "äldre" i sin ljudkaraktär än en modern stormembransmikrofon. Tjockare gitarrsträngar. 009 strängat på en elgitarr kom först på 70-talet. Lika med akustiska gitarrsträngar. Mer massa i strängen skapar ett annat ljud. Micka upp gitarrförstärkare och använd förstärkarens fjäderreverb. Oftast flatspunnet på bas. Välj "äldre" ljud när du arrar. Farfisa orgel. Micka upp prylar. En mjukvaruorgel låter inte så bra.

Akustikern Roger Wallander, som ritade mina studiolokaler, har alltid sagt att digital ljud är tvådimentionell, analogt ljud är tredimentionellt. Digitalt ljud har begränsningar i upplösning/täthet m.m. och dessa begränsningar finns inte i analogt ljud. En kassettbandspelare har högre upplösning än en cd-skiva. Men den brusar mer p.g.a. att bandet har en ganska låg hastighet och bredden på tapen är för tunn och har sämre frekvensomfång. Men ALL information finns där, vilket den inte gör på en på en cd-platta där ljudet i jämförelse är mer som en skivad ost mot en analog inspelning där osten är kompakt och helt utan hål. Ingen schweizerost med en massa hål i utan en kompakt ost. Och en digital inspelning är samma ost efter att man skivat den med en osthyvel och ätit upp varannan ostskiva och därefter fyllt på med lite skumplast mellan ostskivorna för att fylla ut så att osten fortfarande ska se lika stor ut. I en digital inspelning saknas det ost, om man ska summera det hela lite grand..... :?

Nej det vill vi inte men vi måste bekämpa lögner och fördomar.

MVH//Jan
dereborn

Inlägg av dereborn »

macahan skrev:now we're talking!! har ni mer erfarenheter av själva skillnaderna spelmässigt idag mot då jämförelsevis?
Spelandet är ofta mindre "sofistikerat" och kontrollerat, antingen är det "plinkigare" eller grovröjigare än dagens kontrollerade o soundmaxade spel.

Mixmässigt finns ju även en del sköna tids-relaterande effekter att ta till.
*Använd bara fjäder- och plåtreverb. Ofta ganska mycket reverb också.
*Tremolo är alltid rätt.
*Distljud är ofta tunna, spretiga och gryniga - om det inte är Hendrix etc förstås!
Användarvisningsbild
refug
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 12:11
Ort: Stockholm

Inlägg av refug »

Håller med tidigare inlägg. Jag tror mycket ligger i att idag finns det en tendens till att komprimera allt till max. Finns det inte en gammal tråd här som visar på skillnaden i trumljudet??

Sen får du tänka på att de oftast inte la så mycket tid på inspelningarna och hade inte så många (om några) inspelningsspår att utnyttja. Man spelade in live, vilket leder till ett naturligt rum på ljudet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

refug skrev:Håller med tidigare inlägg. Jag tror mycket ligger i att idag finns det en tendens till att komprimera allt till max. Finns det inte en gammal tråd här som visar på skillnaden i trumljudet??

Sen får du tänka på att de oftast inte la så mycket tid på inspelningarna och hade inte så många (om några) inspelningsspår att utnyttja. Man spelade in live, vilket leder till ett naturligt rum på ljudet.
Ett måste dom väl ha haft i alla fall..... :?

//J :D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:

http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ

http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
refug
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 12:11
Ort: Stockholm

Inlägg av refug »

Ett måste dom väl ha haft i alla fall..... Confused
ghaaa, kände på mig att någon skulle vara snabb att kommentera, orkade inte ändra den grodan :wink:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:

http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ

http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

refug skrev:
Ett måste dom väl ha haft i alla fall..... Confused
ghaaa, kände på mig att någon skulle vara snabb att kommentera, orkade inte ändra den grodan :wink:
Hi hi hi!!! :D

//J
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:
bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:

http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ

http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!

//J
Tack snälla Jan. Jag kan hålla med om att det är mer 70- än 60-tal. Samtidigt är vi inte speciellt fokuserade på att "återskapa" något speciellt ljud, så det blir lite som det blir. Det är såhär vi spelar liksom.

Köp ingen skiva, du kan lyssna på Spotify. Eller få en vid tillfälle.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
Hellboy skrev:
bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:

http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ

http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!

//J
Tack snälla Jan. Jag kan hålla med om att det är mer 70- än 60-tal. Samtidigt är vi inte speciellt fokuserade på att "återskapa" något speciellt ljud, så det blir lite som det blir. Det är såhär vi spelar liksom.

Köp ingen skiva, du kan lyssna på Spotify. Eller få en vid tillfälle.
Jag köper gärna en platta för att stödja er. Väldigt bra band. Om jag lyssnar på era låtar på Spotify 90.000 gånger så får ni väl in ungefär lika mycket pengar som om jag går och köper er platta. Och det har jag VERKLIGEN inte tid med. 90.000 x 4 minuter = 360.000 minuter. Det är 6.000 timmar. 250 hela dagar dygnet runt.....! Jag lider av sömnsvårigheter så det räcker redan nu. Det är det inte värt. Jag går och köper en cd. Då kan jag lyssna på den precis när jag vill, sova när jag blir trött och det med ett gott samvete. Mycket bättre. Win - win situation, som vi säger i branschen. Ni får in några kronor och jag får sova och hinner jobba och kan kanske till och med åka på semester istället för att behöva lyssna på er dygnet runt i 250 dagar. :tummenupp:

//J :D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hellboy skrev:
bootsy skrev:
Hellboy skrev:
bootsy skrev:Här är två spår där vi lyckats ganska bra med mitt band tycker jag:

http://open.spotify.com/track/6yEZBGVWMGowssdM0hlEzJ

http://open.spotify.com/track/33ady3bB3VsSTFKZkQ3PKb
Det låter verkligen helt fantastiskt bra. Otroligt bra band du är med i! Men i mina öron låter det där lite mer 70-tal än 60-tal. Lite filmversionen av "Tommy" med the Who från -75. Faan. Måste köpa the Guild-platta ju. Skitbra!!

//J
Tack snälla Jan. Jag kan hålla med om att det är mer 70- än 60-tal. Samtidigt är vi inte speciellt fokuserade på att "återskapa" något speciellt ljud, så det blir lite som det blir. Det är såhär vi spelar liksom.

Köp ingen skiva, du kan lyssna på Spotify. Eller få en vid tillfälle.
Jag köper gärna en platta för att stödja er. Väldigt bra band. Om jag lyssnar på era låtar på Spotify 90.000 gånger så får ni väl in ungefär lika mycket pengar som om jag går och köper er platta. Och det har jag VERKLIGEN inte tid med. 90.000 x 4 minuter = 360.000 minuter. Det är 6.000 timmar. 250 hela dagar dygnet runt.....! Jag lider av sömnsvårigheter så det räcker redan nu. Det är det inte värt. Jag går och köper en cd. Då kan jag lyssna på den precis när jag vill, sova när jag blir trött och det med ett gott samvete. Mycket bättre. Win - win situation, som vi säger i branschen. Ni får in några kronor och jag får sova och hinner jobba och kan kanske till och med åka på semester istället för att behöva lyssna på er dygnet runt i 250 dagar. :tummenupp:

//J :D
Hahahahaha, jag det är mycket tid som går åt innan det tjänas pengar på Spotify!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
appan
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 17:49
Ort: Gbg

Inlägg av appan »

Skala bort lågbas och toppdiskant på allt. Kör gitarrer och bas genom gamla stärkare som bara har volymrattoch krana på. En hårt styrd limiter på masterbussen gör sitt till. Bara en mick på trummorna. Och det är en stor skillnad omman mixar i MONO!
;)
//Per
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar :)
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:Hahahahaha, jag det är mycket tid som går åt innan det tjänas pengar på Spotify!
Lyssnarna får ligga i ordentligt. ;)

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

appan skrev:Skala bort lågbas och toppdiskant på allt. Kör gitarrer och bas genom gamla stärkare som bara har volymrattoch krana på. En hårt styrd limiter på masterbussen gör sitt till. Bara en mick på trummorna. Och det är en stor skillnad omman mixar i MONO!
;)
//Per
Eller fake:ad stereo. Trummor, körer och kompgitarr i vänster kanal. Lead vox, bas och solo i höger kanal. Det var tider, det.

Fuzz istället för dist också om det är röjjigt!

//J
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Hellboy skrev:
appan skrev:Skala bort lågbas och toppdiskant på allt. Kör gitarrer och bas genom gamla stärkare som bara har volymrattoch krana på. En hårt styrd limiter på masterbussen gör sitt till. Bara en mick på trummorna. Och det är en stor skillnad omman mixar i MONO!
;)
//Per
Eller fake:ad stereo. Trummor, körer och kompgitarr i vänster kanal. Lead vox, bas och solo i höger kanal. Det var tider, det.

Fuzz istället för dist också om det är röjjigt!

//J
Det är jäkligt viktigt, man ska tametusan bli sjösjuk av att lyssna på 60tals inspelningar om man sitter med hörlurar. :D
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Och glesa arrangemang. Min exfru, som egentligen är Beatles-älskare, klagar på att deras låtar inte funkar i hennes iPod. Det är helt enkelt för lite synt-pads, pålägg och annat som vi tar för självklart i dagens musik.

(Tror hon blir sjösjuk också av den extrema höger-vänster-separeringen, men hon har inte sagt något om det...)

Och som Helllboy sa - mastringen förr gick väl mycket ut på att skära i basen så att inte pickuperna hoppade i spåren - inte att som idag maxa nivåerna så att VU-mätarna står och hoppar på fullt, 0 dB, hela tiden.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Att skapa en 60's ljudbild

Inlägg av olabola »

Hellboy skrev:Farfisa orgel. MVH//Jan
Men va faen :wink:
Saxat ur JHS hemsida:

L A U R E N S
B Ö N

I Laurens Hammonds, Donald Leslies och Pierre Swärds namn, låtom oss bedja:

Laurens Hammond, som är i Himmelen
helgat varde ditt namn
Din skapelse gav oss
drag uti baren
nere på Jorden
så ock i Himmelen.

Vår dagliga blues giv oss i dag
och förlåt oss våra felspel,
såsom ock vi förlåta dem som spelgalna äro
Inled oss gärna i frestelse
men fräls oss från Farfisa.
Ty tonhjulet är ditt och scannern och generatorn i evighet.
Andreas.
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

inber skrev:Och glesa arrangemang. Min exfru, som egentligen är Beatles-älskare, klagar på att deras låtar inte funkar i hennes iPod. Det är helt enkelt för lite synt-pads, pålägg och annat som vi tar för självklart i dagens musik.

(Tror hon blir sjösjuk också av den extrema höger-vänster-separeringen, men hon har inte sagt något om det...)

Och som Helllboy sa - mastringen förr gick väl mycket ut på att skära i basen så att inte pickuperna hoppade i spåren - inte att som idag maxa nivåerna så att VU-mätarna står och hoppar på fullt, 0 dB, hela tiden.
Beatles nyutgivna (gamla) mono-mixar låter helt fantastiskt i iPoden.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:
inber skrev:Och glesa arrangemang. Min exfru, som egentligen är Beatles-älskare, klagar på att deras låtar inte funkar i hennes iPod. Det är helt enkelt för lite synt-pads, pålägg och annat som vi tar för självklart i dagens musik.

(Tror hon blir sjösjuk också av den extrema höger-vänster-separeringen, men hon har inte sagt något om det...)

Och som Helllboy sa - mastringen förr gick väl mycket ut på att skära i basen så att inte pickuperna hoppade i spåren - inte att som idag maxa nivåerna så att VU-mätarna står och hoppar på fullt, 0 dB, hela tiden.
Beatles nyutgivna (gamla) mono-mixar låter helt fantastiskt i iPoden.
Har du också skaffat mono-boxen? Jag skaffade båda. Har bara lyssnat på stereo-boxen än. Mono-boxen är ju i ganska begränsad upplaga så jag tänkte lägga den på hyllan orörd ett tag och se vad som händer. Fast det kommer säkert inte funka. En vacker dag orkar jag inte längre och river upp den och lyssnar. Men någon sa att det finns risk att den får samlarvärde. Och det ganska snart....

//J
Skriv svar