Sida 1 av 1

Spela i lokaler med mycket akustik

Postat: tis 27 nov 2007, 15:42
av busse
Det vete sjutton var jag egentligen skall posta detta men denna kategori är väl närmast. Vi spelade i helgen i en stor lokal med högt i tak och hårda väggar med mycket akustik eller vad man nu säger, det helt enkelt ekar. Basen har ju en tendens att börja gå runt och bli otydlig och drar man bort mycket bas på förstärkare och PA tappar man ju mycket av "trycket" i ljudet. Hur skall man bära sig åt för att få så bra ljud som möjligt i såna lokaker? När vi spelade i helgen försökte jag dra bort mycket av ljudet under 50 hz och dra upp nånstans vid 100 hz för att ändå behålla lite bas på mixerns eq, vad har ni för tips hur man får ett bra ljud i såna här lokaler, finns det nåt standrad recept att utgå ifrån?

Re: Spela i lokaler med mycket akustik

Postat: tis 27 nov 2007, 15:48
av Matte
busse skrev:Det vete sjutton var jag egentligen skall posta detta men denna kategori är väl närmast. Vi spelade i helgen i en stor lokal med högt i tak och hårda väggar med mycket akustik eller vad man nu säger, det helt enkelt ekar. Basen har ju en tendens att börja gå runt och bli otydlig och drar man bort mycket bas på förstärkare och PA tappar man ju mycket av "trycket" i ljudet. Hur skall man bära sig åt för att få så bra ljud som möjligt i såna lokaker? När vi spelade i helgen försökte jag dra bort mycket av ljudet under 50 hz och dra upp nånstans vid 100 hz för att ändå behålla lite bas på mixerns eq, vad har ni för tips hur man får ett bra ljud i såna här lokaler, finns det nåt standrad recept att utgå ifrån?
Standardrecept: Sänk volymen och spela så högt/lågt som det går utan att rumlar runt. Alternativet är att spela så högt att ni dödar aukustiken, men det brukar sällan vara populärt om man vill ha publik. :roll:

Postat: tis 27 nov 2007, 16:43
av dereborn
Standardrecept: Sänk volymen och spela så högt/lågt som det går utan att rumlar runt. Alternativet är att spela så högt att ni dödar aukustiken, men det brukar sällan vara populärt om man vill ha publik.
+1!
När vi spelade i helgen försökte jag dra bort mycket av ljudet under 50 hz och dra upp nånstans vid 100 hz för att ändå behålla lite bas på mixerns eq,
Det är nog området 80-150Hz som uppfattas som "jobbigast", ofta har såna där hemska lokaler en särskild frekvens som blir asjobbig.(spelade m Roffe WIkström i Linköping för nån vecka sen, där var det en ton mellan B o C som bara "exploderade", man fick tänka sej för...) Då får man leta reda på den frekvensen o så backa just runt den (smalt Q-värde). Enklast är att dra på fullt på en eq-ratt o så svepa med frekvensen tills man hittar den fulaste o jobbigaste - och så drar man bort den i stället! Samarbetar man med Utljuds- och monitortekniker om detta så kan man få det hela ganska mycket bättre!

Glöm inte att golvpukor o bastrummor, akustiska gitarrer och sångmikar på "rumbliga" stativ ofta är stora bovar i "basbummel-dramat! (Som vi basister ofta får ela skulden för!) Acke-guror och sångmikar kan i PA-sammanhang handlöst bas-skäras vid 100 Hz! (Elgitarrer också för den delen.) Bastrummor låter också oftast bäst om man skär lite runt 100 o ev. gasar på lite vid 50-80 i stället.

Postat: tis 27 nov 2007, 17:35
av busse
Standardrecept: Sänk volymen och spela så högt/lågt som det går utan att rumlar runt. Alternativet är att spela så högt att ni dödar aukustiken, men det brukar sällan vara populärt om man vill ha publik.
Det är ju som att välja mellan pest och kolera :D Skall man ha så lågt i en del lokaler som vi spelat och spelar i så skulle ju publiken dränka all med sor och då spelar vi inte för den mest högljudda publiken. Skulle man dra nog så skulle vi nog dom flesta försöka fly istället.
Det är nog området 80-150Hz som uppfattas som "jobbigast", ofta har såna där hemska lokaler en särskild frekvens som blir asjobbig.(spelade m Roffe WIkström i Linköping för nån vecka sen, där var det en ton mellan B o C som bara "exploderade", man fick tänka sej för...) Då får man leta reda på den frekvensen o så backa just runt den (smalt Q-värde). Enklast är att dra på fullt på en eq-ratt o så svepa med frekvensen tills man hittar den fulaste o jobbigaste - och så drar man bort den i stället! Samarbetar man med Utljuds- och monitortekniker om detta så kan man få det hela ganska mycket bättre!

Glöm inte att golvpukor o bastrummor, akustiska gitarrer och sångmikar på "rumbliga" stativ ofta är stora bovar i "basbummel-dramat! (Som vi basister ofta får ela skulden för!) Acke-guror och sångmikar kan i PA-sammanhang handlöst bas-skäras vid 100 Hz! (Elgitarrer också för den delen.) Bastrummor låter också oftast bäst om man skär lite runt 100 o ev. gasar på lite vid 50-80 i stället.
Konkreta tips på detta, då vi inte har tillgång till varken utljuds eller monitortekniker utan måste göra allt själv. Jag fattar att man ställer in ett smalt Q-värde och sverper fram och tillbaka med eq:n men hur skall man spela då, lägga sig på låga E och "pumpa" eller måste man gå genom det register man "normalt" spelar på och sen lyssna då det grumlar till sig extra?

Då det gäller mickar på stativ så är ju det ganska vanligt att dom jäklas speciellt om det är lite veka golv man står och spelar på så mickarna kommer i gungning.

Postat: tis 27 nov 2007, 17:56
av basmartin
busse skrev: Konkreta tips på detta, då vi inte har tillgång till varken utljuds eller monitortekniker utan måste göra allt själv. Jag fattar att man ställer in ett smalt Q-värde och sverper fram och tillbaka med eq:n men hur skall man spela då, lägga sig på låga E och "pumpa" eller måste man gå genom det register man "normalt" spelar på och sen lyssna då det grumlar till sig extra?
Om du spelar kromatiskt från låga E och en oktav upp, då märker du vilken/vilka toner som får lokalen att gå runt. Med lite matte så kan man räkna ut vilken frekvens det är som bråkar och då är det bara att skära bort den helt.

Postat: tis 27 nov 2007, 19:05
av dereborn
basmartin skrev:
busse skrev: Konkreta tips på detta, då vi inte har tillgång till varken utljuds eller monitortekniker utan måste göra allt själv. Jag fattar att man ställer in ett smalt Q-värde och sverper fram och tillbaka med eq:n men hur skall man spela då, lägga sig på låga E och "pumpa" eller måste man gå genom det register man "normalt" spelar på och sen lyssna då det grumlar till sig extra?
Om du spelar kromatiskt från låga E och en oktav upp, då märker du vilken/vilka toner som får lokalen att gå runt. Med lite matte så kan man räkna ut vilken frekvens det är som bråkar och då är det bara att skära bort den helt.
Dels 1)spela långa toner på ganska rejäl volym , utan extrem inställning på stärkaren/PA:t - då hör du vilken ton som "svarar"onormalt mkt, och räknar snabbt ut vilken frekvens det kan röra sej om. Och dels 2) spela t.ex. på lös E-sträng och svep med basfiltret lite hit och dit så hör du också vilken frekvens som "svarar" mest.

Om dessutom dessa 2 värden är i närheten av varandra, då vet du att du är på rätt spår!

Postat: tis 27 nov 2007, 19:08
av basmartin
dereborn skrev:Och dels 2) spela t.ex. på lös E-sträng och svep med basfiltret lite hit och dit så hör du också vilken frekvens som "svarar" mest.
Smart! Det tänkte jag inte på att man kunde göra.

Postat: tis 27 nov 2007, 19:30
av busse
Dels 1)spela långa toner på ganska rejäl volym , utan extrem inställning på stärkaren/PA:t - då hör du vilken ton som "svarar"onormalt mkt, och räknar snabbt ut vilken frekvens det kan röra sej om. Och dels 2) spela t.ex. på lös E-sträng och svep med basfiltret lite hit och dit så hör du också vilken frekvens som "svarar" mest.

Om dessutom dessa 2 värden är i närheten av varandra, då vet du att du är på rätt spår!
Tackar för beskrivningen, dock ett litet problem. För en sån som mig som ungefär är på den nivån att det enda jag vet är att nåt A nånstans på är 440 hz finns det nån "fusk tabell" att hitta nånstans med olika toners frekvens. Förövrigt är jag borta då det gäller det mesta av musikteori jag bara spelar och har ingen större koll utan det bara flyter på för det mesta, fast inte alltid och då blir det fel :D

Postat: tis 27 nov 2007, 19:58
av basmartin
busse skrev: Tackar för beskrivningen, dock ett litet problem. För en sån som mig som ungefär är på den nivån att det enda jag vet är att nåt A nånstans på är 440 hz finns det nån "fusk tabell" att hitta nånstans med olika toners frekvens. Förövrigt är jag borta då det gäller det mesta av musikteori jag bara spelar och har ingen större koll utan det bara flyter på för det mesta, fast inte alltid och då blir det fel :D
Lös E-sträng ligger på 41,2Hz, om jag inte minns fel. Dubblar du den siffran så blir det 82,4Hz och det är alltså E en oktav ovanför lös E-sträng. Om man inte orkar räkna ut exakt vilken frekvens det rör sig om, så kan man ta ett ungefärligt värde och se om det stämmer. Ettstrukna(oktavbetäckning) A är 440Hz, lilla A är 220Hz, stora A är 110Hz, kontra A är 55Hz.

Postat: ons 28 nov 2007, 19:31
av busse
Lös E-sträng ligger på 41,2Hz, om jag inte minns fel. Dubblar du den siffran så blir det 82,4Hz och det är alltså E en oktav ovanför lös E-sträng. Om man inte orkar räkna ut exakt vilken frekvens det rör sig om, så kan man ta ett ungefärligt värde och se om det stämmer. Ettstrukna(oktavbetäckning) A är 440Hz, lilla A är 220Hz, stora A är 110Hz, kontra A är 55Hz.
Tackar, då har jag lite bättre koll.

Postat: ons 28 nov 2007, 19:50
av basmartin
busse skrev:
Lös E-sträng ligger på 41,2Hz, om jag inte minns fel. Dubblar du den siffran så blir det 82,4Hz och det är alltså E en oktav ovanför lös E-sträng. Om man inte orkar räkna ut exakt vilken frekvens det rör sig om, så kan man ta ett ungefärligt värde och se om det stämmer. Ettstrukna(oktavbetäckning) A är 440Hz, lilla A är 220Hz, stora A är 110Hz, kontra A är 55Hz.
Tackar, då har jag lite bättre koll.
Varsågod!