ADK Thor.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

ADK Thor.....

Inlägg av Jan Hellman »

Ok. Tipsdags.... Ibland är jag utanför studion och spelar in och då har det känts lite oroväckande att ta med dyra mickar. Inte helt kul alla gånger om en mick skulle försvinna som kostar lite för mycket pengar. Så jag har letat runt lite för att hitta några billigare mickar som fortfarande funkar. Och efter att ha pratat runt med lite kollegor där lite FÖR många sa till mig att kolla in tillverkaren ADK så gjorde jag det. Har känt till ADK sedan tidigare och ADK har en finare serie mickar som jag tror åtminstone delvis är USA-tillverkade och dom ligger mellan 9 och 25 tusen spänn beroende på mick. Dom är bra. Allmänt erkänt men jag själv har aldrig egentligen brytt mig om ADK´s mickar och har faktiskt bara använt ett par av deras custom shop mickar vid ett fåtal tillfällen då jag spelat in i andra studios. Dom har funkat kanon. Men jag har aldrig haft någon själv.

Den modell jag framförallt blev rekommenderad att titta på nu heter Thor, är helt ny på marknaden och hör till dom Kina-tillverkade mickar som ADK gör. Det finns en mikrofon till som är ännu billigare som heter Odin och skillnaden mellan dessa två mickar är att Thor har tre ställbara karakteristiker (8:a, rundupptagande och kardoid) medan Odin är en fast kardoid enbart. ADK tillverkade tidigare en mikrofon som fanns i tre olika versioner och som hette S7. En var rak, en lite precad och en var lite mörkare i karaktären. Det man nu gjort är att få in detta tänk i en och samma mikrofon. Blev faktiskt imponerad redan när jag packade upp micken. Kommer i en rejält byggd trälåda som säkert inte kostar så många kronor att tillverka i Kina men den känns gedigen och mer förtroendeingivande än mycket av det som kommer med rejält mycket dyrare mickar. Men skit i lådan. Micken i sig känns väldigt gedigen och välbyggd den också. Den andas kvalitet. Hållaren som följer med är i stort lik den som följer med om man köper en Neumann M147 om man inte köper till den gummiupphängda hållaren som Neumann säljer. Och den hållaren ensam kostar NÄSTAN lika mycket som den här micken med hållare och fin låda inkluderad.

Det som gör den här micken lite extra intressant är att den är hyffsat nära mikrofonernas motsvarighet till den schweiziska armékniven i och med att man kan påverka mikrofonens karaktär så pass mycket direkt på mikrofonen. Flexibel mikrofon. Micken har tre switchar. En för dämpning (+/-0dB, -8dB och -18dB), en högpass där man antingen kör utan basskär eller skär vid 100 eller 150 Hz och sen det som verkligen gör att micken sticker ut, hög frekvens filtret. Antingen neutral topp, precad eller skuren i toppen. Finns tillfällen då man kan vilja påverka toppen redan i mikrofonen vid inspelning. T.ex. om man som det efterfrågades i en annan tråd vill få till en lite mindre modern ljudbild. Många äldre mickar har inte full bandbredd och det kan man få till här direkt i micken. Det precade läget vart jag personligen inte helförtjust i men det finns säkert något tillfälle då man vill skrämma upp en lite för muggig ljudkälla. Har inte hunnit mecka så himla mycket med detta än då mickarna kom igår men det jag testat lät det lite FÖR toppigt om i precat läge. I övrigt låter micken mycket bättre än vad en mick i det här prisläget ska göra. Bra definition. Pallar rejält med ljudtryck gör den också. Max 148 dB med max dämpning och det är faktiskt helt jävulusiskt starkt. Jag skulle inte vilja ha mitt huvud i närheten av micken under det ljudtrycket. Sen kräver den fantommatning. 48 V. Ingen extern trafo följer med. Allroundmick. Funkar bra till sång, blås, trummor, gitarr och basförstärkare, slagverk, som ambiencemick...... Helt ok på det mesta. Om jag ska vara otroligt petig så finns det andra mickar som jag själv skulle välja att använda som jag har i studion MEN den här är verkligen inte speciellt långt efter och den är mångsidig som få. Jag skulle aldrig få för mig att köra en Thor på HiHat framför en Electrovoice RE20, jag skulle hellre köra min Gefell-mickar på sång/ak git mm och jag kommer ALDRIG sälja mina Coles 4038 och använda den här micken i stället. Men det är mikrofoner som kostar väldigt mycket mer pengar så det är kanske inte så himla konstigt. Men för en mikrofon som kostar 2.795:- ut till kund inklusive moms, låda och hållare så låter den faktiskt helt för jävla bra. Är ni ute och letar efter en bra allroundmick som inte får kosta tokmycket så ge den en chans. Lillesyrran Odin ligger på 2.195:- om jag inte minns helt fel. Men jag hade definitivt slängt på 700 spänn och köpt Thor istället. Ställbar karakteristik är värt dom pengarna. Jag köpte två stycken och dom kommer användas. Har ett par olika Kina-mickar sedan tidigare men dom använder jag aldrig. Dom håller inte måttet och dom känns rackliga. Det gör inte den här. Så här ser den ut.....:

Bild

Golden Age Music har agenturen. Köpte mina genom Patricia Viguurs på Ragdoll Production. Hon är med i SSES styrelse och är också återförsäljare för en del prylar. Hon är väldigt duktig. Driver också egen studio, har jobbat som lärare på SAE, som tekniker på SR och en massa annat.

//J
abarth
Medlem
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 10:47
Ort: Skara

Re: ADK Thor.....

Inlägg av abarth »

Mycket bra och nyanserad recension! Om jag hade varit på väg att köpa en första hemstudiomikrofon av lite bättre kvalité så hade denna varit förstavalet!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: ADK Thor.....

Inlägg av B-Å Åhs »

Mycket intresdsant med olika karakterisitik möjligheten , jag är förtjust i 2-kanals stereo inspelningar som Blumlein,MS och även Decca Tree ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: ADK Thor.....

Inlägg av jannej »

Är du fortfarande nöjd med din Thor? Jag är ute efter en allround och den verkar ju onekligen intressant.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: ADK Thor.....

Inlägg av Eagle Hazze »

Mycket bra recension, blev sugen direkt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ADK Thor.....

Inlägg av bjelkeman »

Det såg onekligen intressant ut. Jan får gärna berätta hur det har varit att använda Thor ett tag.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: ADK Thor.....

Inlägg av Jan Hellman »

Så här skriver Sound-On-Sound om Odin och Thor.....:

http://www.soundonsound.com/sos/sep12/a ... n-thor.htm
Perhaps the performance of these mics doesn't quite match that of the U87 benchmark, but they certainly lean heavily in that direction, in terms of character. These are both very capable mics, given their price, and they stand up well in comparison with other high-quality mics of Chinese provenance. There's a lot of competition in this price range from the likes of SE, MXL, Audio-Technica and countless others, but the additional filtering options and good basic performance make these mics well worth considering, especially as they can tackle anything from vocals to kick drums.
En 87:a kostar nästan 10 x så mycket. Jag står fortfarande för det jag skrev i mitt första inlägg. BRA mikrofon. Och om man ser till att den har ställbar karakteristik och även eq-kurvor så tycker jag att den är svårslagen. Jag skulle inte tvekat en sekund att köpa en om jag var ute och letade efter en allround-mick som inte får kosta så mycket. Jag har ju en U87:a också och den använder jag mer ofta än Thor. Mycket för att kunderna tycker att det är coolare att sjunga i en original Neuman. Rent ljudmässigt skiljer det inte så otroligt mycket för att vara helt ärlig. Något bättre dynamik kanske och dom är inte HELT identiska eq-mässigt. En U87:a låter lite mer "lyxig". Men man kan samtidigt helt ärligt inte begära att en mick som kostar under 3.000 spänn ska kunna matcha en som kostar över 20.000. Om jag får välja så väljer jag min U87:a eller Gefell för dom låter bättre. Men av dom lågbudgetmickar jag testat så spöar Thor upp allt annat i brygga. Gedigen byggkvalitet också. Och det är inte så att jag bara har dom liggandes i skåpet. Jag använder dom ofta. Jag är helt ok nöjd med det jag hör. Sen har jag två också vilket skapar möjlighet att spela in i stereo. Skulle jag ha två U87:or så hade det kostat mig nästan 45.000:- istället för under 5.000 spänn. Så jag tycker inte att det är så mycket att fundera över. Otroligt prisvärda prylar som är väldigt allround och som låter bättre än allt annat jag provat i den här prisklassen.

//J
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ADK Thor.....

Inlägg av bjelkeman »

Tack! Mycket värt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: ADK Thor.....

Inlägg av Eagle Hazze »

Jan Hellman skrev:Så här skriver Sound-On-Sound om Odin och Thor.....:

http://www.soundonsound.com/sos/sep12/a ... n-thor.htm
Perhaps the performance of these mics doesn't quite match that of the U87 benchmark, but they certainly lean heavily in that direction, in terms of character. These are both very capable mics, given their price, and they stand up well in comparison with other high-quality mics of Chinese provenance. There's a lot of competition in this price range from the likes of SE, MXL, Audio-Technica and countless others, but the additional filtering options and good basic performance make these mics well worth considering, especially as they can tackle anything from vocals to kick drums.
En 87:a kostar nästan 10 x så mycket. Jag står fortfarande för det jag skrev i mitt första inlägg. BRA mikrofon. Och om man ser till att den har ställbar karakteristik och även eq-kurvor så tycker jag att den är svårslagen. Jag skulle inte tvekat en sekund att köpa en om jag var ute och letade efter en allround-mick som inte får kosta så mycket. Jag har ju en U87:a också och den använder jag mer ofta än Thor. Mycket för att kunderna tycker att det är coolare att sjunga i en original Neuman. Rent ljudmässigt skiljer det inte så otroligt mycket för att vara helt ärlig. Något bättre dynamik kanske och dom är inte HELT identiska eq-mässigt. En U87:a låter lite mer "lyxig". Men man kan samtidigt helt ärligt inte begära att en mick som kostar under 3.000 spänn ska kunna matcha en som kostar över 20.000. Om jag får välja så väljer jag min U87:a eller Gefell för dom låter bättre. Men av dom lågbudgetmickar jag testat så spöar Thor upp allt annat i brygga. Gedigen byggkvalitet också. Och det är inte så att jag bara har dom liggandes i skåpet. Jag använder dom ofta. Jag är helt ok nöjd med det jag hör. Sen har jag två också vilket skapar möjlighet att spela in i stereo. Skulle jag ha två U87:or så hade det kostat mig nästan 45.000:- istället för under 5.000 spänn. Så jag tycker inte att det är så mycket att fundera över. Otroligt prisvärda prylar som är väldigt allround och som låter bättre än allt annat jag provat i den här prisklassen.

//J
:tummenupp:
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar