Börja spela in hemma!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Börja spela in hemma!

Inlägg av Mogalen »

Hej gott folk! Har blivit jädrans sugen på att börja spela in material hemma. Har en Zoom B3 pedal som fungerar som ett externt ljudkort vilket gör att jag kan koppla in basen till datorn. I vilket fall, hur skall jag gå till väga? Har en tankad version av FL Studio, men är definitivt villig att köpa någon programvara, skulle vilja att programmet iallafall har simpla trumloops som jag kan jamma till.
Har förövrigt en PC!

Har ej råd med mick och sådant nu, det köper jag senare. ALLA tips är välkomna! :D

EDIT: Satte ihop ett litet paket med grejerna som jag TROR att man behöver för en mindre hemmastudio. Om det är något i följande lista som jag behöver uppgradera/inte behöver alls/kan klara mig med en billigare, så säg gärna till! Rekommendationer är uppskattade!

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt990pro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc450.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_1204_usb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/behringer_mic2 ... in_pro.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/boss_micro_br_br80.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/m_audio_axiom_25_advanced.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av Mogalen »

Bump, skulle uppskatta lite feedback!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av HirYoshima »

Jag köpte en Roland VS-20, så här i efterhand skulle jag köpt ett annat enkelt interface som man kan spela in t ex. sång och gitarr samtidigt. Det och en mic så klarar du dig tror jag. Jag köpte en sE-X1 från 4sound (hette börsen då iofs) och den har inte svikit mig. Har köpt en SM-57 sen dess också, den gör också sitt jobb.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av Mogalen »

HirYoshima skrev:Jag köpte en Roland VS-20, så här i efterhand skulle jag köpt ett annat enkelt interface som man kan spela in t ex. sång och gitarr samtidigt. Det och en mic så klarar du dig tror jag. Jag köpte en sE-X1 från 4sound (hette börsen då iofs) och den har inte svikit mig. Har köpt en SM-57 sen dess också, den gör också sitt jobb.
Låter bra, desto mindre jag behöver punga ut desto bättre.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av HirYoshima »

Vad vill du kunna spela in då?

Bara gitarr/bas och sång? Trummor? Keyboard? Symfoniorkester?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av Mogalen »

HirYoshima skrev:Jag köpte en Roland VS-20, så här i efterhand skulle jag köpt ett annat enkelt interface som man kan spela in t ex. sång och gitarr samtidigt. Det och en mic så klarar du dig tror jag. Jag köpte en sE-X1 från 4sound (hette börsen då iofs) och den har inte svikit mig. Har köpt en SM-57 sen dess också, den gör också sitt jobb.
Så det behövs inget mixerbord eller så ihuvudtaget? Bara det du rekommenderade? :)
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 16:12

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av Ljusspektrum »

Mogalen skrev:
HirYoshima skrev:Jag köpte en Roland VS-20, så här i efterhand skulle jag köpt ett annat enkelt interface som man kan spela in t ex. sång och gitarr samtidigt. Det och en mic så klarar du dig tror jag. Jag köpte en sE-X1 från 4sound (hette börsen då iofs) och den har inte svikit mig. Har köpt en SM-57 sen dess också, den gör också sitt jobb.
Så det behövs inget mixerbord eller så ihuvudtaget? Bara det du rekommenderade? :)
Mixa kan du göra i programvaran. :)
Ett bra ljudkort och mickar så det räcker.
Jag gillar blåa basar
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av Mogalen »

Ljusspektrum skrev:
Mogalen skrev:
HirYoshima skrev:Jag köpte en Roland VS-20, så här i efterhand skulle jag köpt ett annat enkelt interface som man kan spela in t ex. sång och gitarr samtidigt. Det och en mic så klarar du dig tror jag. Jag köpte en sE-X1 från 4sound (hette börsen då iofs) och den har inte svikit mig. Har köpt en SM-57 sen dess också, den gör också sitt jobb.
Så det behövs inget mixerbord eller så ihuvudtaget? Bara det du rekommenderade? :)
Mixa kan du göra i programvaran. :)
Ett bra ljudkort och mickar så det räcker.
Tack så mycket för att du kom med din åsikt! :)
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av Mogalen »

HirYoshima skrev:Vad vill du kunna spela in då?

Bara gitarr/bas och sång? Trummor? Keyboard? Symfoniorkester?
Hade tänkt mig att spela in bas/gitarr och sång via ljudkortet, och resten via en MIDI klaviatur. Typ simpla trumbeats och stråkar.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av HirYoshima »

Då borde du klara dig med de enklaste av ljudkort så kan du uppgradera när du känner för det. Vill du kunna spela in gitarr/sång/midiklaviatur samtidigt får du ju skaffa ett med flera kanaler. Om du nöjer dig med ett i taget kan du ta vad som helst i stort sett :)

Ljudkort med tele, XLR och midi-ingång så är det lugnt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Pascal
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 17:14
Ort: Göteborg

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av Pascal »

Köp begagnat.
Lägg 1000 på ett ljudkort så får du ett bra sånt.
500 på en kondensatormik typ SE X1 el Studio Project B1.
DAW - inspelningsprogram finns att testa gratis eller följer ofta med ljudkortet på köpet.
500 max på ett midiklaviatur.
Sladdar, mikstativ etc tillkommer.
Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av Aslan »

HirYoshima skrev: Ljudkort med tele, XLR och midi-ingång så är det lugnt.
Midi behöver du inte då du lättast kopplar in ett midi-klaviatur vis USB istället:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Börja spela in hemma!

Inlägg av HirYoshima »

Aslan skrev:
HirYoshima skrev: Ljudkort med tele, XLR och midi-ingång så är det lugnt.
Midi behöver du inte då du lättast kopplar in ett midi-klaviatur vis USB istället:)
Correctomundo!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar