Två intressanta saker.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Två intressanta saker.....

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.sonycreativesoftware.com/spectralayerspro

Någon som testat Spectra Layers Pro? Det har inte jag men det ser onekligen lite intressant ut.

Sen en intressant forskningsrapport om vad som kan hända om man sitter och glor på skärmen hela tiden när man mixar.....

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3152714/

Tråkigt skriven men intressant. När jag mixar så försöker jag faktiskt att undvika att glo för mycket på skärmen. Jag kan gå ut i rummet bredvid för att lyssna på andrareflektionen eller bara stänga igen korkgluggarna och blunda för att kunna fokusera på vad jag HÖR och inte på vad jag ser..... Korvarna stör hörseln. Eller hur man nu ska uttrycka sig..... :lol: Det där är ingenting medvetet jag gjort men artikeln förklarar kanske varför jag gjort det. Mycket psykologi i det där med mixning.

//J
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Två intressanta saker.....

Inlägg av Phear »

Det finns en anledning till många audiofiler blundar när dom finlyssnar på musik (sin stereoanläggning) ;)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 16:49
Ort: Örebro

Re: Två intressanta saker.....

Inlägg av Utte »

Nu kanske det här är lite halv-OT men:
En gång satt jag med en aktiv bas och spelade. Jag tänkte att jag ville ha lite mer bas i ljudet så jag vred på bas-ratten. Jag fortsatte sedan att spela och tänkte "aah, mycket bättre"... Sen kom jag på att jag hade haft basen på i passivt läge hela tiden och inbillat mig förbättringen.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Två intressanta saker.....

Inlägg av Jan Hellman »

Utte skrev:Nu kanske det här är lite halv-OT men:
En gång satt jag med en aktiv bas och spelade. Jag tänkte att jag ville ha lite mer bas i ljudet så jag vred på bas-ratten. Jag fortsatte sedan att spela och tänkte "aah, mycket bättre"... Sen kom jag på att jag hade haft basen på i passivt läge hela tiden och inbillat mig förbättringen.
Klassiker fast det är inte lika vanligt att man lyckas lura sig själv som någon annan...... :D Det finns en amerikanskt studiobasist, kommer inte ihåg vem det var nu, som utrustat sin bas med en extra ratt. En "producentratt". När producenten ber om att få mer bas eller något annat så vrider han på "producentratten, spelar lite och frågar producenten om han är nöjd. Vilket han oftast är. Men ratten är inte kopplad så det händer ingenting med ljudet. Detta har jag skrivit om tidigare men om någon sjunger eller spelar fel i studion och direkt efter ber att man ska höja sången (eller vad det nu handlar om) i lurarna så brukar jag ofta vrida på en ratt som absolut inte har med någonting över huvudet taget att göra och sen brukar dom bli nöjda. Trots att jag inte gjort något. I det fallet handlar det mest om att hjälpa någon att dölja sin felsjungning. Av någon konstig anledning verkar folk tycka att det är pinsamt att spela eller sjunga fel. Och då vill dom ha någonting att skylla på vilket ofta brukar bli att dom inte hör sig själv tillräckligt. Så genom att skruva på en ratt som inte går till någonting räddar man deras egon eller stolthet. En gång hade jag en sångare i studion som precis varje gång han missade något bad mig att höja hans lyssning. Vilket var ganska ofta. Och då höjde jag hans lyssning. Gång efter gång.... Till sist vart det så mycket sång i lurarna att han inte hörde bakgrunden så han vart HELT off i timing och pitch. Då fick jag säga ifrån, sänka lyssningen och sen dess händer det hyffsat sällan att jag höjer lyssningen. Jag har hyffsad koll på vad folk hör i lurarna och vet ungefär när det funkar och inte funkar. Så nu händer det lite då och då att jag räddar folks egon utan att faktiskt ändra..... Det brukar funka jättebra. Fast om dom hade vetat så hade dom säkert blivit sura. ;) OCH jag tar faktiskt för givet att andra spelat samma spel med mig i andra studios genom åren. Det gör mig inte någonting faktiskt för vi är bara människor och ibland säger man saker bara för att man tycker att det är pinsamt att spela fel. Tror inte att jag gör det så ofta nu för tiden dock men det har säkert hänt historiskt. :D
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5441
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Två intressanta saker.....

Inlägg av bjelkeman »

Det var ett intressant tips Irbit. Just det där att man kan skylla på något annat, externt, som enkelt går att göra något åt, skruva påen ratt, får kanske folk att slappna av lite och så blir det rätt sjunget/spelat. Funderar på hur man applicerar det när det inte finns rattar att skruva på.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Två intressanta saker.....

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:Det var ett intressant tips Irbit. Just det där att man kan skylla på något annat, externt, som enkelt går att göra något åt, skruva påen ratt, får kanske folk att slappna av lite och så blir det rätt sjunget/spelat. Funderar på hur man applicerar det när det inte finns rattar att skruva på.
Ta en blank rackplåt, borra några hål och sätt dit några pottar som inte är kopplade till något och vrid på dom vid behov. Eller se ut att göra något på datorn och säg att du höjt. Folk är ganska lättlurade om dom tror att man gjort det dom bett om. ;)




----------
From ze iPhoooneeee
Skriv svar