Mått på rackhylla?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Mått på rackhylla?

Inlägg av mrbaloo »

Hej
Bild

Är det någon som vet vilka breddmått en sån här hylla har? Dvs. skulle den passa att skruva fast på kanten av en hylla med innermått mellan väggarna ca 44,3 cm.

De är ju 19" breda, men är det hela yttermåttet som avses då eller är det innermått på själva hyllan?

Jag tänkte i så fall bygga mig ett sk. Lack-rack från IKEA... (googla på det om ni inte vet vad ett lackrack är). :-)

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Mått på rackhylla?

Inlägg av Urban Guerilla »

Lackbordens insida är 19" Då kommer öronen utanför så att dom går att skruva fast! 19" är innermåttet mellan väggarna på rackprylar,
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på rackhylla?

Inlägg av mrbaloo »

Låter bra.

Räknar jag 19*2.54 = 48.3 cm. Dvs 4 cm längre än mina 44.3 cm. Det var därför jag blev lite förvirrad.

Förresten, om jag inte kommer ihåg fel så var 1" definierad som 3 vetekorn i längd från början. Numera är det givetvis definierad med ljusets hastighet som bas...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på rackhylla?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, nu fann jag mått på såna hyllor. På http://www.adamhall.com" onclick="window.open(this.href);return false; (som gör hyllor) står det att innermåtten på en hylla är ca 43.5 - 44 cm beroende på modell och sedan är yttermåtten (med öronen) 19". Det blir ju perfekt!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Mått på rackhylla?

Inlägg av Urban Guerilla »

Ja det stämmer! Rack prylar och Lack prylar funkar jättebra tillsammans.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Mått på rackhylla?

Inlägg av basmartin »

Skulle hellre rekommendera IKEA RAST som är av massivt trä. LACK är av MDF, spånskiva eller vad det heter och är inget vidare att borra i, IMO.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Mått på rackhylla?

Inlägg av JazzBassillen »

F-kupa
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5327
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Mått på rackhylla?

Inlägg av mrbaloo »

basmartin skrev:Skulle hellre rekommendera IKEA RAST som är av massivt trä. LACK är av MDF, spånskiva eller vad det heter och är inget vidare att borra i, IMO.
Tack för tipset!

Jo, det är klart. Massivt trä är bättre, men det jag skall ha det till är LACK bättre (och förhoppningsvis snyggare).

Mvh
MrBaloo
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Mått på rackhylla?

Inlägg av Svensson »

Nu har jag läst "Mått på rattfylla" varje gång jag loggat in så jag säger 0,2.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Sv: Mått på rackhylla?

Inlägg av shadowskimmer »

Haha Svensson, jag hajar också till varje gång jag läser rubriken. :-D
Skriv svar