fuska i studio?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

fuska i studio?

Inlägg av slarvid »

Ni som spelar in mycket, hur mycket fuskar ni på trummorna när ni är i studio? För att tighta till och så vidare? Är det mer regel än undantag?
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: fuska i studio?

Inlägg av funkys**t »

Massor!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: fuska i studio?

Inlägg av slarvid »

Oki. Vi snackar flytta, dra och tighta till! I vilket skede i inspelningen gör ni detta?
Starkare: ardbeg, springbank
dereborn

Re: fuska i studio?

Inlägg av dereborn »

definiera "Fuska"...

Att lägga sången i efterhand, är det att "fuska"?
Att flytta en otajt ton i ngt annat instrument än trummor, är det mindre "fusk" än om man gör det i trummorna?
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: fuska i studio?

Inlägg av slarvid »

Med fuska menar jag att tighta till trummorna i efterhand med programvara!
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: fuska i studio?

Inlägg av BBQV »

Det är inte fusk, det är att producera!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: fuska i studio?

Inlägg av Jan Hellman »

Brukar vanligtvis inte fuska så värst mycket vad det gäller trummor. Dom trummisar jag brukar spela in är väldigt bra så där behövs det inte. Spelar väldigt sällan in hobbyband. Och dom få gånger det behövts meckas trummor så har det oftast handlat om att man specifikt är ute efter någonting som gagnar låten/arret där trummorna ska vara maskintighta. Och då klipper jag vanligtvis ihop en tagning manuellt. Finns inga program som klarar av att tighta till trumspår automatiskt så att det blir tillräckligt bra och fasriktigt. Åtminstone inte om det är tänkt att bli platta av.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: fuska i studio?

Inlägg av Jan Hellman »

BBQV skrev:Det är inte fusk, det är att producera!
Men det skiljer sig ganska rejält åt i jämförelse med hur man vanligtvis producerade på tex 50-/70-talet. Vilket säkert är det han menar med att "fuska". Att fixa någonting i efterhand som musikern själv inte klarar av att spela.


----------
Tapatalk via mobilen
dereborn

Re: fuska i studio?

Inlägg av dereborn »

slarvid skrev:Med fuska menar jag att tighta till trummorna i efterhand med programvara!
Varför gäller frågan bara trummor, menar jag?
Det är ju minst lika vanligt att man får flytta i bas/gitarrer.

Och då har vi inte ens börjat nämna sångare... :-)
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: fuska i studio?

Inlägg av slarvid »

För att basisten som vanligt är svintight såklart!!!!!
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: fuska i studio?

Inlägg av slarvid »

sen snackar vi inte storstädning, utan rätta till lite svajj bara! Det är ju country vi snackar så den ska nog va loite statiskt
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: fuska i studio?

Inlägg av joachime »

slarvid skrev:Med fuska menar jag att tighta till trummorna i efterhand med programvara!
Som inspelningstekniker tycker jag att ju mindre redigering desto bättre. Det är klart att det är ett verktyg med massor av möjligheter men det kräver tid för att bli riktigt bra. Och det är inte världens roligaste jobb.
Jag kan förstå att det som band/artist är lockande att få varje sextondel att sitta mot ett kvantiserat rutmönster, men man bör vara medveten om två saker. Ju mer redigering desto större risk att något av framförandets karaktär och personlighet försvinner. Dessutom brukar redigeringstimmarna i studio kosta lika mycket som inspelnings- och mixtimmar. Så om man har en begränsad budget (tid) i studio byter man i praktiken inspelnings- eller mixtid mot att räta ut låten.

Det är bra att tänka igenom situationen ordentligt innan man går in i studion. Vad har låten för tempo? Är det fast eller varierar det? Ska låten låsas mot rutnät för att underlätta redigering eller efterarbete med programmering etc, eller kan den spelas in fritt? Om den ska låsas, vem ska/behöver spela efter klick- eller backingtrack?
Testa att spela låten till klick innan inspelning. Vissa musiker presterar sämre när dom spelar till klick, speciellt om dom inte är vana vid det. Så i värsta fall kan beslutet att spela till klick bidra till att man sedan får sitta och redigera materialet i efterhand.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: fuska i studio?

Inlägg av slarvid »

nja, trummorna spelades in i en scweindyr studio, resten i en lite billigare.
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: fuska i studio?

Inlägg av Mr Spock »

Som joachime skriver, handlar det väl om att (som alltid) ha tänkt efter före: vad är det för låt, vad vill man lägga tid på etc.

Jag har personligen svårt att betrakta denna typ av "uträtning" för fusk. Oftast handlar det ju om att snabbt och enkelt korrigera felaktigheter man annars hade grämt sig över evinnerligen.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: fuska i studio?

Inlägg av slarvid »

Det är inga frova redigeringar vi snackar om! Lite finlir! Shape up ochtight till!
Starkare: ardbeg, springbank
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: fuska i studio?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Vi gör alltid så att går det med en liten teknikerjustering så gör vi det även om det är krångligare med trummor tycker jag. Är det stort fel får trummisen spela om.
Ingemar
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: fuska i studio?

Inlägg av GandhiMK2 »

slarvid skrev:Ni som spelar in mycket, hur mycket fuskar ni på trummorna när ni är i studio? För att tighta till och så vidare? Är det mer regel än undantag?
Hur långt är ett snöre?.... ;-)

Som vid precis all inspelningsverksamhet så fuskar jag om det går förutsatt att det får musiken att bli bättre vilket kan betyda olika saker för olika människor och HELT olika saker beroende på musikstil.
Om jag spelat in med ngn jättebra, tex Christer Jansson,så kanske jag inte behöver göra nånting ena gången och andra gången flytta 3 st fill som stressade lite.
Nyligen spelade jag in en låt med en av mina absoluta favorittrummisar och i 2 låtar flyttade jag inte ett skit men i den tredje använde jag beat detective i protools för att sätta den riktigt tight för det behövde den. Låten var inte bra när det kändes det minsta svajigt. Den gick i 59 bpm och det var ett "Take my breath away"-beat , för er som fanns med i mitten av 80-talet.... Det minsta oro och alla lät som om dom inte riktigt kunde spela. Tightat i beat detective så låter det a million dollars.

I Protools kan du VISST få det att låta fullt naturligt med hjälp av automatierade analyser etc men du måste absolut vara den som avgör att maskinen gjort rätt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: fuska i studio?

Inlägg av GandhiMK2 »

Just ja...mitt favorit"fusk" just nu? Triggning.
OH my GOD vad det hjälper om man har spelat in med taskig närmikning eller bara en trummis med dålig ton.
Tack käre Steven Slate för att du styrt upp det åt mej.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
dereborn

Re: fuska i studio?

Inlägg av dereborn »

f-bass skrev:Just ja...mitt favorit"fusk" just nu? Triggning.
OH my GOD vad det hjälper om man har spelat in med taskig närmikning eller bara en trummis med dålig ton.
Tack käre Steven Slate för att du styrt upp det åt mej.
Vad använder du?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: fuska i studio?

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev:
f-bass skrev:Just ja...mitt favorit"fusk" just nu? Triggning.
OH my GOD vad det hjälper om man har spelat in med taskig närmikning eller bara en trummis med dålig ton.
Tack käre Steven Slate för att du styrt upp det åt mej.
Vad använder du?
Slates trigger som nu kan generera en midifil så att jag kan använda vad jag vill....Sehr najs!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: fuska i studio?

Inlägg av GandhiMK2 »

Dereborn, vad kör du för program?Pc?

http://www.stevenslatedrums.com/trigger-platinum.php" onclick="window.open(this.href);return false;
da shit.
Köp. Sounden är grymma om du ska göra Amerikansk smällrock men ,som sagt, man kan få en midifil som man kan slänga på valfri sampler etc.
Jag gör så att jag ställer ett värde så att alla slag jag vill ska komma med kommer över tröskeln men kanske ngt extraslag. Sen , i midifgilen , går jag in och justerar velocities och tar bort felslag osv.
Lycka.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: fuska i studio?

Inlägg av joachime »

Om man kommer överens med Triggers gränsnitt men inte ljuden finns det en editor att ladda ned så att man kan addera sina egna samplingar till pluggen.
Och om man är inne på amerikansk smällrock eller liknande rekommenderar jag CLA-expansionen, som låter betydligt bättre än det bibliotek som följer med.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
dereborn

Re: fuska i studio?

Inlägg av dereborn »

Coolt! Ska kolla upp.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: fuska i studio?

Inlägg av GandhiMK2 »

Om det händer att du programmerar trummor ibland så skulle jag köpa SSD4 med cla expansionen(som då bara funkar till ssd4 och inte går att ladda i trigger)och sen köpa trigger (kanske funkar med trigger ex som bara kostar 99 dollar) bara för att få den att printa ut midifil åt dej.
Men om du aldrig programmerar trummor så kan du ju köpa trigger med cla-expansion dit istället.
It's da bömb anyway....Om så bara för att få till mer smack i 2-4an utan att få sjuka mängdwer hihat på köpet...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: fuska i studio?

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:I Protools kan du VISST få det att låta fullt naturligt med hjälp av automatierade analyser etc men du måste absolut vara den som avgör att maskinen gjort rätt.
Funkar inte tillfredsställande i Logic Pro. Jag är på G att överge Logic. Digital Performer here I come! Har Protools 10 också i burken men tycker bättre om DP.
Skriv svar