Fixa i mixen.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Fixa i mixen.....

Inlägg av Jan Hellman »

Bild

Ord och inga visor..... :lol:
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6582
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av B-Å Åhs »

Utmärkt inställning , gör rätt från början
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av joachime »

Grejen är att vissa saker går att fixa i mixen och att det krävs skicklighet som artisten/producenten ofta saknar. Sedan är det ofta inget spännande eller roligt jobb att utföra. Belöningen ligger i resultatet. Och att man ser till att ta betalt. ;)
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:Grejen är att vissa saker går att fixa i mixen och att det krävs skicklighet som artisten/producenten ofta saknar. Sedan är det ofta inget spännande eller roligt jobb att utföra. Belöningen ligger i resultatet. Och att man ser till att ta betalt. ;)
AMEN.
Jag skulle kunna lägga upp en del sköna "bajskorv in- Ok middag ut"-klipp men eftersom jag inte har ngn lust att slänga upp grejor på soundcloud så ...njaej...
Fruktansvärt soppiga trummor med magiskt o-sitt och sjukt platt piss-sound kan på några timmar med rätt handlag förvandlas till värsta köttet med både sitt och sväng.
är det kul? Inte egentligen....men , som du sa Joachime, så gäller det ju att ta betalt så att det känns bra att sitta och förvandla mög till o-mög...

En icke vid namn nämnd kompis till mej proddade en platta som fick sjukt bra recensioner som gick ut på att bandet blivit så samspelta och visat upp sån spelglädje...fast det i själva verket var så att han beat-detective'at alla trummor, klippt upp basen i småbitar och satt dom i time OCH pitchat dom rätt, spelat alla gitarrer själv, lagt körer, klippt upp sången i småbitar och melodynat den osv osv...
" Här är ett lysande exempel på att när artistet inte tycker att dom levererar rätt känsla så kan man trycka upp detta faktum i deras anus: Den känsla man har vid inspelningstillfället följer ICKE med på den plastbit som folk sen köper i butikl. Den känslan man har stannar inne i ens eget huvud. Därför vägrar jag låta folk spela/sjunga om ifall man redan har bra tagningar.
Skulle känslan man har följa med själva cdn skulle folk svimma och börja kräkas när dom köper XXXX, för den enda gemensamma känsla som fanns med under varenda pålägg var hat, ångest och leda.." ;-)

Det sjuka är att plattan låter kanon och att "skit in-skit ut" inte stämmer längre om man har en ambitiös producent och/eller ljudtekniker.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av Jan Hellman »

Och nu var ju inte det här allvarligt menat utan mer på skoj då va..... ;)


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Men det är gabska intressant att gamla sanningar inte gäller längre,huh?
Är man bara skicklig på efterarbete så kan det mesta låta hur bra som helst...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Men det är gabska intressant att gamla sanningar inte gäller längre,huh?
Är man bara skicklig på efterarbete så kan det mesta låta hur bra som helst...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av Nick »

Fast det borde väl vara trevligare att mixa något som låter bra redan från grunden?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Eeeh..... Jotack...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:Fast det borde väl vara trevligare att mixa något som låter bra redan från grunden?
Precis. ;)

Man kan inte polera en bajskorv. Härom veckan fick jag en mixförfrågan som jag efter att ha hört vad uppdragsgivaren hade för önskemål om slutresultatet tackade Nej till. Då visade det sig att materialet studsat runt bland något tiotal andra ljudtekniker. Dåligt replokalinspelat, höga krav och väldigt dålig budget. Lät apa. Typiskt sådant jobb där uppdragsgivaren kommer prata skit om mixaren när inte slutresultatet blir precis som han vill. Jag tar inte ens med tång i sådana jobb. Och flera andra tekniker innan mig hade tagit samma beslut, fick jag reda på av en frustrerad uppdragsgivare samma sekund som jag tackade Nej.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev: Man kan inte polera en bajskorv.
Tapatalk via mobilen
Jo, det är just det man kan. Om man har lärt sej teknikerna som krävs, är analytisk som fan och får betalt som gör det värt det.
har fått mången bajskorv att skina...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev: Man kan inte polera en bajskorv.
Tapatalk via mobilen
Jo, det är just det man kan. Om man har lärt sej teknikerna som krävs, är analytisk som fan och får betalt som gör det värt det.
har fått mången bajskorv att skina...
Det som är dåligt inspelat är vanligtvis samtidigt förknippat med en fjantbudget. Eller ens någon budget över huvudet taget. Att "fixa det i mix" kan i slutänden kosta mer än att spela in det ordentligt från början.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:
f-bass skrev:
Irbit skrev: Man kan inte polera en bajskorv.
Tapatalk via mobilen
Jo, det är just det man kan. Om man har lärt sej teknikerna som krävs, är analytisk som fan och får betalt som gör det värt det.
har fått mången bajskorv att skina...
Det som är dåligt inspelat är vanligtvis samtidigt förknippat med en fjantbudget. Eller ens någon budget över huvudet taget. Att "fixa det i mix" kan i slutänden kosta mer än att spela in det ordentligt från början.
Om man inte har en massa att vinna på det själv, i fråga om deg eller ngt annat, så finns det väl ingen anledning att i vuxen ålder sitta och rädda andras dynga. jag trodde inte att det var DET vi snackade om.
jag trodde mer att detta handlade om "det går inte att rädda skit" för det gör det om man är duktig och har verktygen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av Jan Hellman »

f-bass skrev:
Irbit skrev:
f-bass skrev:
Irbit skrev: Man kan inte polera en bajskorv.
Tapatalk via mobilen
Jo, det är just det man kan. Om man har lärt sej teknikerna som krävs, är analytisk som fan och får betalt som gör det värt det.
har fått mången bajskorv att skina...
Det som är dåligt inspelat är vanligtvis samtidigt förknippat med en fjantbudget. Eller ens någon budget över huvudet taget. Att "fixa det i mix" kan i slutänden kosta mer än att spela in det ordentligt från början.
Om man inte har en massa att vinna på det själv, i fråga om deg eller ngt annat, så finns det väl ingen anledning att i vuxen ålder sitta och rädda andras dynga. jag trodde inte att det var DET vi snackade om.
jag trodde mer att detta handlade om "det går inte att rädda skit" för det gör det om man är duktig och har verktygen.
Jag trodde att det handlade om lite humor och en rolig bild och ingenting annat. Jag VET vad man kan göra om man har rätt kompetens och rätt verktyg. Den biten känner väldigt många här till. Allt är inte alltid på brinnande allvar, f-bass. Nu handlade det om Liam Neeson, som inte ens är ljudtekniker. Och en skojjig bild. Sen kan jag personligen bli lite frustrerad av att få andras dåliga förarbete i knä´t ibland. Det är MYCKET roligare att mixa någonting som faktiskt är bra gjort från början. Vilket Nick var inne lite på tidigare..... Kvalitet är KUL. Men nu var det mest på kul och ingenting annat.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Grattis.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av joachime »

Personligen föredrar jag humor fri från mordhot.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag föredrar humor fri från "dom där jävla musikerna" eller "jävla råddare" eller "trummisar är så jävla..." osv osv...
Därför tycker jag att "jag ska söka upp dej och mörda dej"-grejen var urbota fånig och bara tjatigt förstärkande av en stinkande attityd som jag på sista tiden upplevt som allt mer sällan förekommande så jag valde att snacka om det förlegade i "skit in=skit ut" men FY på mej..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av macahan »

Alltså.. skämtet är ju lökigt men det hänvisar ju till scenerna i filmen/erna taken och taken2 där liam neeson uttrycker sig hårt mot sin dotters kidnappare.. vad det nu har med mixning att göra.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av TDHP »

Det här handlar väl som vanligt egentligen väldigt lite om det faktiska ämnet i tråden och mer om att människor som inte riktigt trivs med varann har väldigt svårt att bara försöka ignorera den andre utan ständigt måste hävda sin rätt eller uttrycka sin åsikt, no mather what. Ingen nämnd, ingen glömd... ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Det här handlar väl som vanligt egentligen väldigt lite om det faktiska ämnet i tråden och mer om att människor som inte riktigt trivs med varann har väldigt svårt att bara försöka ignorera den andre utan ständigt måste hävda sin rätt eller uttrycka sin åsikt, no mather what. Ingen nämnd, ingen glömd... ;)
Mäh! Nu känner jag mej onämnd! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av blackparkas »

Om man gör en så´n här bild kan man väl åtminstone försöka få till engelskan rätt.

"What I do have are a very particular set of skills...."

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av joachime »

TDHP skrev:Det här handlar väl som vanligt egentligen väldigt lite om det faktiska ämnet i tråden
Och vad är det faktiska ämnet i tråden? Jag trodde det var att fixa eller inte fixa saker i mixen.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

joachime skrev:
TDHP skrev:Det här handlar väl som vanligt egentligen väldigt lite om det faktiska ämnet i tråden
Och vad är det faktiska ämnet i tråden? Jag trodde det var att fixa eller inte fixa saker i mixen.
Nej nej, det var bara en tokig bild med lite snack om att mörda ngn. hade inget att göra med studio. Kanske ngn moderator kan flytta tråden till lämplig plats........
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Det här handlar väl som vanligt egentligen väldigt lite om det faktiska ämnet i tråden och mer om att människor som inte riktigt trivs med varann har väldigt svårt att bara försöka ignorera den andre utan ständigt måste hävda sin rätt eller uttrycka sin åsikt, no mather what. Ingen nämnd, ingen glömd... ;)
+1. För övrigt kan ju kanske någon moderator radera tråden om ni finner det lämpligt. Det skulle inte göra mig någonting. För det är nämligen inte första gången som jag lagt upp en glimten-i-ögat-tråd här som en viss person bestämt sig för att trascha sönder. Och efter gårdagskvällen/natten är jag ganska trött på skit, för att vara helt ärlig. Stort tack till moderatorerna för att ni fick stopp på DEN skiten i alla fall.

Radera gärna den här tråden. Det var nog sista gången jag försökte skojja till det på det här forumet.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Fixa i mixen.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Irbit skrev:Och efter gårdagskvällen/natten är jag ganska trött på skit, för att vara helt ärlig. Stort tack till moderatorerna för att ni fick stopp på DEN skiten i alla fall.

Radera gärna den här tråden. Det var nog sista gången jag försökte skojja till det på det här forumet.
Stackars ever-oskyldige irrbritt....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar