Bygga studio, frågor och bygglogg

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Ljud in och ut har nu en Samson C-Control för att få bättre flexibilitet med att välja inkommande/utgående ljud och en talkback-kanal till inspelningsrummet med fotswitch.

Bild

Lödde ny kabel mellan Samson C-Control och hörlursförstärkaren för att få talkback-funtionen att fungera som det var tänkt.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Nu börjar det bli arbetsdugligt. Fick hem lite mer akustikmaterial igår så satte upp lite innan kvällen var över.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Så nu har vi börjat använda grejerna ordentligt, och det måste ju sägas att rent arbetsmässigt så är det jäkligt smidigt att ha detta. Det är en hel del fintrimning som måste göras, (dörrar som inte stänger ordentligt, det är ett gammalt hus, kablar, lampor mm) men i huvudsak är allt på plats. Några bilder på kvällens inspelningsjobb.

Bild

Bild

Om någon har några funderingar så är det bara att hojta till. Nästa gång det blir ett PB möte här så kan man titta lite närmare på hur vi gjorde och på grejerna om man vill.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:

Ska bli skitkul att se hur det blev. Speciellt som jag ju sett hur det var innan.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:Bild
Bjelkeman! Det sitter en hårdrockare med hockeyklubbegura på golvet i din studio!!! :shock: :shock: :wink:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av mrbaloo »

Fiiint!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Tack!

@Jan Jag har förkärlek för hårdrockare, med eller utan hockeyklubbsguror. Går till och med bra med en strata.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Tack!

@Jan Jag har förkärlek för hårdrockare, med eller utan hockeyklubbsguror. Går till och med bra med en strata.
Det markerade ordet ovan förstod jag inte...:hmm:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Pumpa »

Hur låter kontrollrommet egentligen? Jag oroar mig för alla stenväggar och golv. Särskilt väggen bakom mixplats.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Inte uppmätt, så ingen objektiv bedömning ännu. Men jag tycker det låter bra. Men ska lura hit Hellman en dag på fika eller något så jag får någon med vana öron att ge ett utlåtande. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Jan Hellman »

Det grundläggande är att det i dom bästa av världar ska låta likadant i hela rummet. Helst även i hörn. Om man ska vara petnoga ska man analysera rummet INNAN man akustikbehandlar. ;) För att få koll på vad som bör göras och helst ska man undvika räta vinklar för att få bort stående ljudvågor. Basfällor i hörn är bra då man får bashöjning vid väggar och framförallt ännu mer i hörnen. Men då blir det dyrt om man ska göra det helt by the book. Vad det gäller bashöjning så funkar det så här på ett ungefär....:

Bild

Ju närmare man kommer hörnet där golv/vägg möts, desto mer bas. Det kan man bygga bort. Hårdare material i hörnen och gärna en luftspalt bakom. Men det kostar pengar och kräver lite koll. Likaså att få en jämn frekvensgång i hela rummet. Det får man genom att välja rätt material för ytbehandlingen och sätta upp akustikbehandlingen på rätt ställen. Hårda material dämpar lägre frekvenser, mjuka material dämpar efterklang och högre frekvenser. Så hårdare material i hörnen brukar funka för att motverka bashöjning. Och sen lämpliga materialval för att få bukt på övriga frekvenser och efterklang på övriga ytor. Och undvik räta vinklar. Stående ljudvågor är inget kul. Det här är en hel vetenskap. Jag kan skriva HUR mycket som helst om det här! :lol:

Här är en bild på bakre väggen i kontrollrummet i studion....:

Bild

Inga räta vinklar där, inte. Hårda material på långväggarna och mjukare en bit in på bakre väggen mot hörnen. En lagom blandning av hårda och mjuka material. Och sen hårda material igen mot mitten av bakre väggen för att det inte ska bli FÖR dött rent akustiskt. Här är motsatta väggen bakom mixerbordet.....:

Bild

Mjukare material på den väggen och samma där, inga räta vinklar. Det blev bra. Man bestämmer lite själv hur livligt rum man vill ha. Själv ville jag ha ett neutralt rum rent frekvensmässigt och inga stående ljudvågor men inte tvärdämpat. Då får man ofta lite sämre koll på efterklangseffekter då man ibland kan komma lite FÖR långt ifrån den typen av rum där folk vanligtvis lyssnar på musik. Vilket vanligtvis är i vardagsrum, kök etc och där brukar det inte vara tvärdött. Så jag eftersträvade LITE vardagsrumsakustik fast frekvensmässigt neutralt och inga stående ljudvågor. Så tänkte jag.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Ser fram emot att se och höra det personligen vid tillfälle!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Jan Hellman »

bjelkeman skrev:Ser fram emot att se och höra det personligen vid tillfälle!
Absolut!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Spenderade helgen på kurs hos Lennart Östlund, Polar Studio. Lärde mig skit mycket. Förvånad att inte fler snackar om hans kurser. Lärde mig en massa grejer som det förmodligen tagit mig år att komma på själv, om inte mer. Värt ett ordentligt inlägg. Men nu får det duga med en bild på hans mixerbord.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av trikloretylen »

Visst var det Studiefrämjandet som anordnade den kursen !?
Ivf jag var riktigt sugen på den kursen men det kom massa annat i mellan :(
Nåja det går säkert fler kurser !
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

trikloretylen skrev:Visst var det Studiefrämjandet som anordnade den kursen !?
Ivf jag var riktigt sugen på den kursen men det kom massa annat i mellan :(
Nåja det går säkert fler kurser !
Visst, det är via Studiefrämjandet. Dock så säger Lennart att kvarteret studion ligger i ska rivas, så det är osäkert om han gör någon mer kurs än den nästa. http://www.studieframjandet.se/Kurs/sto ... 15/316164/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av GandhiMK2 »

bjelkeman skrev:
trikloretylen skrev:Visst var det Studiefrämjandet som anordnade den kursen !?
Ivf jag var riktigt sugen på den kursen men det kom massa annat i mellan :(
Nåja det går säkert fler kurser !
Visst, det är via Studiefrämjandet. Dock så säger Lennart att kvarteret studion ligger i ska rivas, så det är osäkert om han gör någon mer kurs än den nästa. http://www.studieframjandet.se/Kurs/sto ... 15/316164/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men vaffaaaaaan!!! Kan ingen låta Lennart vara ifred?!?!? Hur många gånger ska han behöva flytta? =(
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
bjelkeman skrev:
trikloretylen skrev:Visst var det Studiefrämjandet som anordnade den kursen !?
Ivf jag var riktigt sugen på den kursen men det kom massa annat i mellan :(
Nåja det går säkert fler kurser !
Visst, det är via Studiefrämjandet. Dock så säger Lennart att kvarteret studion ligger i ska rivas, så det är osäkert om han gör någon mer kurs än den nästa. http://www.studieframjandet.se/Kurs/sto ... 15/316164/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men vaffaaaaaan!!! Kan ingen låta Lennart vara ifred?!?!? Hur många gånger ska han behöva flytta? =(
Det där har varit känt ett tag. Rivningskontrakt. Och det bör Lennart ha vetat redan när han flyttade dit. Jag har haft prylar stackade på Budwheels ett tag nu och det var det första dom informerade om att kåken ska rivas. Det är ett par år dit också av vad jag förstått. Så inget som händer det här året.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:Jag har haft prylar stackade på Budwheels ett tag nu och det var det första dom informerade om att kåken ska rivas. Det är ett par år dit också av vad jag förstått. Så inget som händer det här året.
SHIT vad märkligt! Jag har också haft prylar på Budwheels och dom har INTE sagt att det ska rivas. Obegripligt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:Jag har haft prylar stackade på Budwheels ett tag nu och det var det första dom informerade om att kåken ska rivas. Det är ett par år dit också av vad jag förstått. Så inget som händer det här året.
SHIT vad märkligt! Jag har också haft prylar på Budwheels och dom har INTE sagt att det ska rivas. Obegripligt.
Ingen aning om varför men jag har fått info om det flera gånger. Och dom har redan fixat andra lokaler längre bort på Virkesvägen och letar aktivt efter ytterligare lokaler. Men dom har nog fått definitivt besked om NÄR kåken ska rivas ganska nyligen och fram tills nu mer informerat om att det handlat om ett rivningskontrakt. Men av vad jag förstått är det ett par år kvar. Två. Typ.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:Jag har haft prylar stackade på Budwheels ett tag nu och det var det första dom informerade om att kåken ska rivas. Det är ett par år dit också av vad jag förstått. Så inget som händer det här året.
SHIT vad märkligt! Jag har också haft prylar på Budwheels och dom har INTE sagt att det ska rivas. Obegripligt.
Ingen aning om varför men jag har fått info om det flera gånger. Och dom har redan fixat andra lokaler längre bort på Virkesvägen och letar aktivt efter ytterligare lokaler. Men dom har nog fått definitivt besked om NÄR kåken ska rivas ganska nyligen och fram tills nu mer informerat om att det handlat om ett rivningskontrakt. Men av vad jag förstått är det ett par år kvar. Två. Typ.
Nä. Det är verkligen udda. "Om du tänkt ha din grej här i mer än 32 år så ska du veta att..."
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Jan Hellman »

Hoppsan då. Fick precis reda på att det inte alls är något år eller två kvar innan lokalerna rivs utan det sker till sommaren..... :( Det är inte bra alls. Bara för några veckor sedan fick jag reda på att det inte handlade om att det var på G så pass snart. Det är ju inte bra alls..... :(
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Tarzan08 »

Bump. Lavalampa?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Ingen lavalampa ännu. Mycket jobb och annat har gjort att studioarbetet har begränsats till att använda den lite med bandet(!) och lite finlir med utrustning och ommontering av akustikpaneler som inte fastnade ordentligt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Skaffade nya "ljudkort" / audiointerface. Två M-Audio Profire 2626, då jag vart trött på att inte ha tillräckligt med ingångar. Nu har jag tillräckligt.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar