Bygga studio, frågor och bygglogg

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Idag så vart det mest små pyssel. Ventilationsluckor som måste byggas igen, köpa gips för taket mm. Så jag målade golvet för att få den där "det gick framåt idag" känslan.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av Pumpa »

bjelkeman skrev:I kväll så började jag få ordning på basverkstaden.

Bild
Det är rätt. Rejält med skiftnycklar så att du kan meka ordentligt. :-)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

@Pumpa, man kan aldrig ha för många skiftnycklar!

Idag kom elektrikern och hjälpte att göra om trefas till något lite mer användbart i sångbåset. (Även om man kanske skulle behållt det så Parkas kunde provat sin M9 i stereo med sin Sunn.)

Bild

Innertaket verkara vara original. Puts med vassarmering. Påtade lite med en syl och kom fram till att med en 55 mm spånskiveskruv så kunde vi få takgips att sitta fast. Om det inte går så blir det ett jäkla takrivande. Håll tummarna, och... Det gick bra! Puh.

Bild

Sen så provade jag min egen idé om att använda snöre för att hålla isoleringen på plats och bibehålla luftspalten. Funkade.

Bild

Sen fick vi upp gipset på två väggar också.

Bild

Dagens "Äsch då!" var att golvfärgen, som skulle vara damtorr på 1 timme inte var damtorr efter 12 timmar. Inte optimalt med ett färgblött golv när man jobbar. Skulle inte målat golvet. Man lär sig.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Så idag blev vi klara med gipset i sångbåset. Han även att börja spackla skruvhålen.


Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Nog bygger jag lite med. ;)

Idag vart det en del finlir med den väggen som ska vara dubbel. Reglarna som separerar väggarna kan ses här, med luftspalt i mellan.

Och i den här bilden ser man också sandlådan som kabel ska dras igenom. Man skymtar kabelröret igenom lättbetongväggen, där kabel kommer in i lådan, och sedan kommer kabel ut med ett 15 cm offset, med sand som isolering i mellan.

Bild
Tänkte på röret - hur mycket sladdar får du plats med i det? Och hur många kommer du behöva?
Till sång är det väl oftast 1 sladd, om man inte vill ha stereopar av nån anledning = 2.
Men till att micka gitarrstärkare kan man väl tänka sig dels instrumentsladd in och dels ett par micksladdar (och kanske line?) ut = 3-4 sladdar.
Om man vill ha sången uppställd utan att kannibalisera sladdarna mellan tagningarna blir det som mest 6 sladdar...

Jag hade nog gjort en jackplatta på både insida och utsida som tog hand om de sladdar man rimligen kan tänkas behöva. Ett par telejack och en handfull XLR-jack på bägge sidor, numrerade 1-n och kopplade 1-1, 2-2, etc, och så kan man koppla in precis som man vill på både in- och utsida. Då behöver man heller ingen öppen genomföring genom den ljudisolerade väggen utan kan "terminera luften" bakom jackplattorna med lite skumgummi e.dyl.

Jag har ingen erfarenhet av sånt här, men det känns som den bästa och mest flexibla lösningen för mig...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Fieldflower, bra idé! Jag har tänkt i de banorna. Men inte en jackplatta, det var ett bra förslag. Tänkte använda fogskum att täta röret med efter att jag dragit kablarna.

Om man ville sätta in XLR och telejack i en platta som man kan koppla in sig på, vart får man tag på lämplig hårdvara för det måntro?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Jam Studio verkar ha en del. Får väl palra mig dit och titta lite närmare.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Fieldflower, bra idé! Jag har tänkt i de banorna. Men inte en jackplatta, det var ett bra förslag. Tänkte använda fogskum att täta röret med efter att jag dragit kablarna.

Om man ville sätta in XLR och telejack i en platta som man kan koppla in sig på, vart får man tag på lämplig hårdvara för det måntro?
Tror det är enklaste varianten, och dessutom kan rummet enkelt bara bli ett rum igen.

Dålig koll på vad butikerna runt omkring har för grejer.
Det du har svårt att hitta på hemmaplan har tysken. Färdiga plattor, jack, sladd...
Medlem i PB50+
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av trikloretylen »

Om du inte redan tänkt på det !? Dra även in en nätverkskabel ! Man vet aldrig när det kam vara bra att ha .
Btw hur har det gått med golvfärgen ?
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

trikloretylen, bra idé. Just nu så är planen:
  • 4x XLR för sång mickar, DI om man har en kombo med DI i båset, ett par högtalarmickar (känns osannolikt att man skulle använda mer än 4 samtidigt)
  • 1x speakon, praktiskt att ha kunna ha stärkaren utanför om man vill ratta utan att gå in i båset
  • 1x telekabel om bara gitarren är utanför båset
  • 1x nätverkskabel
  • 1x hörlurskabel
Golv färgen torkade så småningom. Blir att lägga två lager till när allt annat är klart.

Idag så blev det inte så mycket, jag spacklade skruvhål i gipset och lade silikonfog i kanterna.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av trikloretylen »

Bra att den torkade ! Är ju i färgbranchen så jag hade börjat klura på hur man skulle få den att torka !
Men då behövs inte det :-)
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:trikloretylen, bra idé. Just nu så är planen:
  • 4x XLR för sång mickar, DI om man har en kombo med DI i båset, ett par högtalarmickar (känns osannolikt att man skulle använda mer än 4 samtidigt)
  • 1x speakon, praktiskt att ha kunna ha stärkaren utanför om man vill ratta utan att gå in i båset
  • 1x telekabel om bara gitarren är utanför båset
  • 1x nätverkskabel
  • 1x hörlurskabel
Golv färgen torkade så småningom. Blir att lägga två lager till när allt annat är klart.

Idag så blev det inte så mycket, jag spacklade skruvhål i gipset och lade silikonfog i kanterna.
För extra flexibilitet kan du sätta ett par stycken stereo 6,3 tele istf specifikt tele för instrument och specifikt hörlursjack. Funkar ju fint med stereojack för instrumentsladd - blir ju bara 2 anliggningar/tåtar på sleeve.
På så vis blir det multipurpose tele, ifall du en dag får behov av 2 tele men inte hörlur, eller om du lyckas kasta in 2 personer samtidigt i sångbåset och behöver 2 hörlurar samtidigt.

Funderar även på om det blir aktuellt att micka dubbla högtalare, eller kanske bi-ampnin, ifall 2 speakon isf behövs..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

trikloretylen skrev:Bra att den torkade ! Är ju i färgbranchen så jag hade börjat klura på hur man skulle få den att torka !
Men då behövs inte det :-)
Tack för omtanken. Det var lite intressanta omständigheter kanske. Ganska fuktigt i luften efter mycket regn. Kallt källargolv och kanske lite extra fukt underifrån pga mycket regn. Men 36 timmars torktid kändes ganska långt. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:
bjelkeman skrev:trikloretylen, bra idé. Just nu så är planen:
  • 4x XLR för sång mickar, DI om man har en kombo med DI i båset, ett par högtalarmickar (känns osannolikt att man skulle använda mer än 4 samtidigt)
  • 1x speakon, praktiskt att ha kunna ha stärkaren utanför om man vill ratta utan att gå in i båset
  • 1x telekabel om bara gitarren är utanför båset
  • 1x nätverkskabel
  • 1x hörlurskabel
Golv färgen torkade så småningom. Blir att lägga två lager till när allt annat är klart.

Idag så blev det inte så mycket, jag spacklade skruvhål i gipset och lade silikonfog i kanterna.
För extra flexibilitet kan du sätta ett par stycken stereo 6,3 tele istf specifikt tele för instrument och specifikt hörlursjack. Funkar ju fint med stereojack för instrumentsladd - blir ju bara 2 anliggningar/tåtar på sleeve.
På så vis blir det multipurpose tele, ifall du en dag får behov av 2 tele men inte hörlur, eller om du lyckas kasta in 2 personer samtidigt i sångbåset och behöver 2 hörlurar samtidigt.

Funderar även på om det blir aktuellt att micka dubbla högtalare, eller kanske bi-ampnin, ifall 2 speakon isf behövs..?
Tele stereoplugg i stället för mono- verkar vara en bra idea. Om det verkligen behövs komplicerad amp/högtalarsetup så kanske man får leva med att ha hela stärkaren i båset. Får fundera på det. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:
bjelkeman skrev:trikloretylen, bra idé. Just nu så är planen:
  • 4x XLR för sång mickar, DI om man har en kombo med DI i båset, ett par högtalarmickar (känns osannolikt att man skulle använda mer än 4 samtidigt)
  • 1x speakon, praktiskt att ha kunna ha stärkaren utanför om man vill ratta utan att gå in i båset
  • 1x telekabel om bara gitarren är utanför båset
  • 1x nätverkskabel
  • 1x hörlurskabel
Golv färgen torkade så småningom. Blir att lägga två lager till när allt annat är klart.

Idag så blev det inte så mycket, jag spacklade skruvhål i gipset och lade silikonfog i kanterna.
För extra flexibilitet kan du sätta ett par stycken stereo 6,3 tele istf specifikt tele för instrument och specifikt hörlursjack. Funkar ju fint med stereojack för instrumentsladd - blir ju bara 2 anliggningar/tåtar på sleeve.
På så vis blir det multipurpose tele, ifall du en dag får behov av 2 tele men inte hörlur, eller om du lyckas kasta in 2 personer samtidigt i sångbåset och behöver 2 hörlurar samtidigt.

Funderar även på om det blir aktuellt att micka dubbla högtalare, eller kanske bi-ampnin, ifall 2 speakon isf behövs..?
Tele stereoplugg i stället för mono- verkar vara en bra idea. Om det verkligen behövs komplicerad amp/högtalarsetup så kanske man får leva med att ha hela stärkaren i båset. Får fundera på det. :)
Ja, det funkar ju förstås. Vet inte hur vanligt det är med biampning heller, och då man gör det kanske man inte vill ha bägge lådorna i samma rum iaf..?

Med en del stärkare gissar jag att fläkten kan vara en god anledning att vilja hålla den utanför inspelningsbåset...:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Något sådant här hade ju inte varit dumt, om den hade en box i vardera ände, och en kabel man kunde koppla ur. Men jag kanske helt enkelt letar efter fel grej.
image.jpg
image.jpg (25.41 KiB) Visad 7531 gånger
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_ms ... ekabel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Idag så var det nog färdigspaklat och hörn fogades. Köpte färg för tak och väggar, och lister för taket också. I morgon så hoppas jag kunna slipa ner spacklet, så man kan börja måla.

Största jobbet kvar med båset är fönstret, som bara är ett hål just nu.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

El installerat och klart. Spacklet torkar lika långsamt som golvfärgen. Så man får ta saker lite långsamt.

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Något sådant här hade ju inte varit dumt, om den hade en box i vardera ände, och en kabel man kunde koppla ur. Men jag kanske helt enkelt letar efter fel grej.
image.jpg
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_ms ... ekabel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tror faktiskt att det är enklare att göra 2 egna plattor och löda sladd emellan än att försöka få en sån där eller liknande att göra som man vill.

En strålande idé fanns på bilden dock - det där är XLR och Tele-stereojack i ett.
Såna ska du såklart ha! Enormt enhetligt och flexibelt med multipurpose mick, instrument och hörlur.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

fieldflower skrev:
bjelkeman skrev:Något sådant här hade ju inte varit dumt, om den hade en box i vardera ände, och en kabel man kunde koppla ur. Men jag kanske helt enkelt letar efter fel grej.
Bilagan image.jpg finns inte längre
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_ms ... ekabel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tror faktiskt att det är enklare att göra 2 egna plattor och löda sladd emellan än att försöka få en sån där eller liknande att göra som man vill.

En strålande idé fanns på bilden dock - det där är XLR och Tele-stereojack i ett.
Såna ska du såklart ha! Enormt enhetligt och flexibelt med multipurpose mick, instrument och hörlur.
Jo, jag funderar på samma. 4 XLR, 4 tele-stereo i en sådan här med kabel etc.
http://www.thomann.de/se/cae_stagebox_8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
128254.jpg
128254.jpg (8.13 KiB) Visad 7484 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av TDHP »

Jag köpte precis en 8-kanalers XLR/XLR multikabel på ca 10 meter att ha till hemstudion. 500:- lätt beggad. Kanon!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av BB3000S »

bjelkeman skrev:El installerat och klart. Spacklet torkar lika långsamt som golvfärgen. Så man får ta saker lite långsamt.
Kul att följa framstegen! :)
Apropå torktider, vilken luftfuktighet har ni där nere? Vi har just spacklat o målat lite i källaren, körde luftavfuktare innan och då torkade det enligt spec.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:
fieldflower skrev:
bjelkeman skrev:Något sådant här hade ju inte varit dumt, om den hade en box i vardera ände, och en kabel man kunde koppla ur. Men jag kanske helt enkelt letar efter fel grej.
image.jpg
http://www.thomann.de/se/the_sssnake_ms ... ekabel.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tror faktiskt att det är enklare att göra 2 egna plattor och löda sladd emellan än att försöka få en sån där eller liknande att göra som man vill.

En strålande idé fanns på bilden dock - det där är XLR och Tele-stereojack i ett.
Såna ska du såklart ha! Enormt enhetligt och flexibelt med multipurpose mick, instrument och hörlur.
Jo, jag funderar på samma. 4 XLR, 4 tele-stereo i en sådan här med kabel etc.
http://www.thomann.de/se/cae_stagebox_8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
128254.jpg
Fast... Jag menar att du skulle skruva fast en infälld jackplatta i väggen in mot sångbåset, och en likadan på insidan, med kort lödd kabel mellan plattorna genom väggen. På så sätt slipper du helt lösa sladdar på golvet nånstans om du bara kopplar ur grejerna.
Det var det jag menade med att det väldigt enkelt bara blir ett rum igen - man tar bara ur sladdarna så är det helt rent från musiksaker, förutom en helt "flush" väggplatta.
Om du kör 2 boxar får du en ganska grov kabel med en rejäl box i vardera änden fast monterad genom väggen som du inte blir av med med mindre än att du sätter dig med lödkolven (eller avbitaren).
Typ såhär menar jag:
Bild
Bild

Som platta tror jag du kan leta bland rack-prylar: http://www.thomann.de/se/rackblaendare.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns massvis med plattor med förborrade hål i 19"-bredd.
Går ju att ta en som är bra kombination med hål, och sedan bara såga av den vid den längd du vill ha (om inte 19" är bra som det är - då har du skruvhålen klara också).

Med kombojack menade jag att du skulle använda såna här: http://www.thomann.de/se/neutrik_ncj_6_fah.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
De har alltså både 3-pin XLR och stereo TRS tele i samma kontakt.
Du slipper alltså bestämma hur många XLR vs tele du ska ha, för med ett antal såna här multi-purpose kan du använda dem precis som du vill.

Dock finns väl kombi-varianten bara i female XLR, så det kanske kräver att ha ett par male-male XLR adapter liggande för att kunna koppla micksladd.
Några såna här helt enkelt: http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpa_1003_mm.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Så hade jag definitivt gjort...

Nu länkar jag bara till tysken, men det här går såklart att hitta på hemmaplan. Jam studio bör ha prylar.
Det var bara enklast att hitta på tysken då jag står på jobbet...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av HellMek »

Följer nyfiket detta :)

Ville bara inflika att i kabelväg, bygg en "nödlucka" man kan öppna och dra kabel den dan situationen uppstår att du måste koppla nåt du inte har förberett för :) Ett plaströr är inte fel, bara stoppa isolering i det och glömma bort det till det behövs.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bygga studio, frågor och bygglogg

Inlägg av bjelkeman »

Bra idéer. Ska kolla lite närmare på vad som blir praktiskt. En av väggarna är betong, därför var det lättare att göra ett hål och dessutom så ska man dra flera kablar från den punkten till där mixerna står så är det enklare att ha en dosa där. Men som sagt jag får klura lite på det.

@HellMek En lucka är planerad. Dock blir det nog en gipsväggsbit som går att ta bort. Då en metalllucka dämpar så mycket sämre.

@BB3000S, ja en luftavfuktare hade nog varit en bra idé. Vet inte hur luftfuktigheten är just nu, men högre än vanligt pga så mycket regn.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar