Ta betalt för att spela in sitt eget band

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

Japp. Jag använder min expertis, förmåga och utrustning utan att ta betalt i mitt band. Om det är vad någon kallar för att låta "polarna kliva på i herrsnippan" så är det, förutom att jag vrider mig i skrattparoxysmer åt den episkt jättejätteskojsiga formuleringen, ingenting som bekommer mig för fem öre.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+
Inlägg: 1183
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 23:03
Ort: Norra Botten

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Bachbarian »

hen s. -en -ar (prov. tekn.)
brynsten






AVBRYT

:louder: :louder: :plaga: :plaga: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

bootsy skrev:Japp. Jag använder min expertis, förmåga och utrustning utan att ta betalt i mitt band. Om det är vad någon kallar för att låta "polarna kliva på i herrsnippan" så är det, förutom att jag vrider mig i skrattparoxysmer åt den episkt jättejätteskojsiga formuleringen, ingenting som bekommer mig för fem öre.
Det var som svar på tokigheten med att jämföra en hyrd studiolokal med att fakturera brorsan för högre boendekostnader vid frivilliga middagsbjudningar..... Ungefär lika dålig jämförelse om man ser till vad tråden handlar om. Om än betydligt roligare..... :nickar:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

Aha.
Stallet liknar mest ett veteflak.
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av shadowskimmer »

Jag känner en kille som har en studio men han är så sjukt dålig på att spela in så han får betala oss för att repa där så han har något att öva inspelning på.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av bootsy »

shadowskimmer skrev:Jag känner en kille som har en studio men han är så sjukt dålig på att spela in så han får betala oss för att repa där så han har något att öva inspelning på.
Jag känner honom mycket väl. Rackarns trevlig kille. Stor humor.
Stallet liknar mest ett veteflak.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av RolleHarris »

Åhh en tråd med klassiskt pratabasbråk. I love it :) ♡♡♡
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av blackparkas »

På tiden att det händer nåt här....

Skulle behöva Johannes bara, han och jag bråkade mycket roligare, + att någon av oss brukade ge sig efter ett tag ...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Liten »

Jan Hellman skrev:
bootsy skrev:Eftersom min lägenhet är dyrare än min brorsas kåk brukar jag vara tydlig med att de pitchar in med rätt summa när hans familj är här på middag. Varför ska jag gå back? Det här är bara löjligt.
En kompis har en bilverkstad och han meckar gratis åt precis alla sina polare dagarna i ända. Hans fru jobbar som prostituerad och det är också gratis för alla polare. HELT perfekt. En sann kompis!
Vet han om de eller "messar/mailar" alla henne direkt så att säga?







(To soon?)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

Liten skrev:
Jan Hellman skrev:
bootsy skrev:Eftersom min lägenhet är dyrare än min brorsas kåk brukar jag vara tydlig med att de pitchar in med rätt summa när hans familj är här på middag. Varför ska jag gå back? Det här är bara löjligt.
En kompis har en bilverkstad och han meckar gratis åt precis alla sina polare dagarna i ända. Hans fru jobbar som prostituerad och det är också gratis för alla polare. HELT perfekt. En sann kompis!
Vet han om de eller "messar/mailar" alla henne direkt så att säga?







(To soon?)
;) :D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:Jag försöker tänka efter och jag tror aldrig att någon bandmedlem eller insyltad i ngt projekt har tagit betalt för att låna ut sina grejor och jag har definitivt inte gjort det själv heller...Om jag skulle starta ngt projekt nu när jag är proffs så är det ju mer frågan om huruvida jag har TID att åsidosätta mina andra grejor och har lust att ta det ekonomiska bortfallet för lusten att göra ngt "kul med polarna"...Har svårt att se mej själv ta betalt av dom. I 99 fall av 100 så spelar jag ju tex in alla demos på låtar jag skrivit ihop med andra i MIN studio på MIN tid men inte har jag tagit betalt av mina partners för det...inte högre royalty heller...och visst, ibland känns det lite snett fördelat och borde kanske tas upp till diskussion men som sagt...skulle knappast ta betalt av polare, nej.
Inte ens om projektet blir vinstgivande? Producentroyalty? Budget för inspelning om bolag nappar?
Om jag har varit den som producerat en inspelning som hamnar på skiva så vill jag ha mina 4% av ppd. Vad har det med saken att göra? Det är ju en betalning som sker i efterhand och i förhållande till den eventuella kommersiella framgången.
"Om bolag nappar"…. och köper det vi spelat in i min studio? Dvs hostar upp deg? Ja då tycker jag att jag ska få betalt. När någon annan tjänar pengar på min gratis investerade tid och kunskap så tycker jag att jag ska få ta del av det.
Det är ju liksom kutym i branschen och , i mitt tycke den bästa betalningsmodellen.Visst , ge mej gärna en slant för att jag avsätter tid till just projekt X men sen är det ju så att om jag skapar en produkt som många köper så får jag bra betalt. Skapar jag en produkt som ingen köper så får jag inte mer betalt än jag fick initialt.

Tillbaka OT så nej, jag tar inte betalt om jag spelar in kompisar i min studio. Jag bjuder till och med på kaffe. Jag hoppas att dom andra uppdragen jag har drar ihop tillräckligt för att täcka eventuella kamrat-jobb.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Jag ska spela in en demo åt några polare de närmsta veckorna.
Plockar ihop studiodator, rack, kablar, mickar, stativ, lyssning mm och sätter upp det i deras replokal.
Gratis. Det är ju polare liksom. Även om vi just nu inte ens spelar i samma band.
Dom kommer säkert att vilja betala nåt, men det kommer som vanligt att sluta med att vi käkar middag och dricker bira och jag blir bjuden. För det är ju liksom så polare gör. IMHO.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av r0ddan »

Vilken groteskt vidrig åsikt =)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Jag ska spela in en demo åt några polare de närmsta veckorna.
Plockar ihop studiodator, rack, kablar, mickar, stativ, lyssning mm och sätter upp det i deras replokal.
Gratis. Det är ju polare liksom. Även om vi just nu inte ens spelar i samma band.
Dom kommer säkert att vilja betala nåt, men det kommer som vanligt att sluta med att vi käkar middag och dricker bira och jag blir bjuden. För det är ju liksom så polare gör. IMHO.
Man gör som man vill, helt enkelt. Och jag skulle fortfarande vilja höra vad snubben det hela handlar om säger om saken. Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
Lasse.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
Lasse.
Alla hans saker svävar fritt i rymden mellan dom gånger han använder dom?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
Lasse.
Alla hans saker svävar fritt i rymden mellan dom gånger han använder dom?
Han har dom hemma av vad jag vet.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
Lasse.
Alla hans saker svävar fritt i rymden mellan dom gånger han använder dom?
Han har dom hemma av vad jag vet.
Jamen dåså. Då har han ju inga utgifter och då är det ju en HELT annan sak och exkluderar honom från diskussionen.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av r0ddan »

Men vänta nu här... Utgifter för lokal har man ju oavsett. Om bandet man lirar i ska spela in och man gör det någon annanstans än i sin egen studio så står man där med sin lokalhyra iaf.
Är det en grotesk och vidrig åsikt att tycka att det är korkat?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

r0ddan skrev:Men vänta nu här... Utgifter för lokal har man ju oavsett. Om bandet man lirar i ska spela in och man gör det någon annanstans än i sin egen studio så står man där med sin lokalhyra iaf.
Är det en grotesk och vidrig åsikt att tycka att det är korkat?
Om man spelar in i en annan studio är snubben i fråga klar när han lagt det han ska. Att hålla i inspelningen i egen studio, vara tekniker och mixa tar tid. Hyfsat rejält med tid ibland beroende på musik och band...

Och du vet själv att du var den första att använda dom orden. Och du skulle inte ens vistas i samma lokal som en amatörstudioägare som ens tänkte tanken att ta betalt för faktiska utgifter ens av vad jag förstår.....
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
Lasse.
Alla hans saker svävar fritt i rymden mellan dom gånger han använder dom?
Han har dom hemma av vad jag vet.
Jamen dåså. Då har han ju inga utgifter och då är det ju en HELT annan sak och exkluderar honom från diskussionen.
Nä. Men det finns dom som ser en skillnad kanske om man har utgifter eller ej.....
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av TDHP »

Tekniskt sett så är ju min lilla hemstudio i källaren inte direkt gratis bara för att den råkar ligga där jag bor. Möjligheten att ha den är EN av anledningarna till att jag har huslån på ett par mille, men det hör liksom inte till saken. Men går det inte in så går det inte in. Alla gör som sagt som dom vill. Alla får även tycka vad dom vill. Alla får även vara beredda att ta konsekvenserna av sina handlingar eller åsikter ibland, men sånt är, som Anita Lindblom uttryckte det, livet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av BlueFruit »

Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
Lasse.
Alla hans saker svävar fritt i rymden mellan dom gånger han använder dom?
Han har dom hemma av vad jag vet.
Jamen dåså. Då har han ju inga utgifter och då är det ju en HELT annan sak och exkluderar honom från diskussionen.
Nä. Men det finns dom som ser en skillnad kanske om man har utgifter eller ej.....
Men de utgifterna har han ju oavsett om han spelar in sina polare eller inte.

Om jag köper en Blurayfilm så kostar den mig x antal kronor. Ska jag då ta betalt när min kompis lånar den? Jag har ju en utgift på filmen. Om kompisen slarvar bort/förstör filmen så ersätter han mig naturligtvis för det.

Jag har väldigt svårt att se att de skulle vara rätt att tjäna pengar på sina kompisar.
Tar du betalt om du hjälper en kompis att flytta? Det är ju tid du skulle kunnat jobba i studion och tjänat pengar.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Ta betalt för att spela in sitt eget band

Inlägg av Jan Hellman »

BlueFruit skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev:
GandhiMK2 skrev:
Jan Hellman skrev: Han har ju liksom klivit åstad och hyrt en lokal. Och därigenom dragit på sig utgifter i form av elräkning, hyra, eventuella byggnationer och annat.
Vem har inte det? ….
Lasse.
Alla hans saker svävar fritt i rymden mellan dom gånger han använder dom?
Han har dom hemma av vad jag vet.
Jamen dåså. Då har han ju inga utgifter och då är det ju en HELT annan sak och exkluderar honom från diskussionen.
Nä. Men det finns dom som ser en skillnad kanske om man har utgifter eller ej.....
Men de utgifterna har han ju oavsett om han spelar in sina polare eller inte.

Om jag köper en Blurayfilm så kostar den mig x antal kronor. Ska jag då ta betalt när min kompis lånar den? Jag har ju en utgift på filmen. Om kompisen slarvar bort/förstör filmen så ersätter han mig naturligtvis för det.

Jag har väldigt svårt att se att de skulle vara rätt att tjäna pengar på sina kompisar.
Tar du betalt om du hjälper en kompis att flytta? Det är ju tid du skulle kunnat jobba i studion och tjänat pengar.
Nu handlar ju inte detta över huvudet taget om mig. Hoppas att ni fattar det. Det JAG säger är att man bestämmer själv. Det är upp till personen i första inlägget ifråga att bestämma utifrån hur hans situation ser ut. Personligen är jag gärna med och delar på någons utgifter om det spelas in i någon annan studio än min egen. Så gjorde vi med punkbandet jag var med i tidigare. Spelade inte in hos mig utan hos en av mina yrkesverksamma polare och han tog betalt. Så det är olika helt enkelt.

Om jag tar betalt när jag hjälper någon att flytta? Nä men om jag inte har tid, har ont i ryggen eller något annat så tar jag mig rätten att säga Nej om det inte funkar. Jag bestämmer själv, helt enkelt.
Låst