Linebox

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
basludde
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 15 jan 2013, 22:27
Ort: Västerås

Linebox

Inlägg av basludde »

Hej Pratabas!

Äger två st Trace Elliot toppar som har lineouts med XLR-kontakt, man kan plocka signalen före eller efter EQ:n.
Nu till min fråga, behöver man en linebox, signalen är ju redan balanserad?
Har sett att det finns boxar med högtalarsimulator, hur låter dom, dvs är det användbart? Man skulle ju spara en kanal på mixerbordet om man slapp micka.
Kom gärna med tips på bra boxar, spannet verkar ju vara stort, från 200:- till 2000:-. :vinkar:

Mvh

Klaus
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Linebox

Inlägg av mikkejohansson »

Fördelen med en linebox före stärkaren är att om stärkaren dör har man ändå kvar signal att spela klart gigget på :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Linebox

Inlägg av eeakga »

Jag tolkar frågan som huruvida man behöver en linebox mellan toppens line out och mixern, och det behöver man ju inte.
Däremot kan det ju, som Mikke skriver, finnas en poäng med att splitta signalen mellan basen och toppen med en linebox, för att kunna skicka en signal till PA.

Sen går det ju åt en kanal i mixern oavsett om basen är line:ad eller mickat, så där sparar du ju inget.
basludde
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 15 jan 2013, 22:27
Ort: Västerås

Re: Linebox

Inlägg av basludde »

Tackar för snabba svar...

Jag var lite otydlig, min tanke var att både micka och lina. Funderade på om det fanns en linebox med en högtalarsimulator som fungerar och låter bra, då skulle man kanske kunna skippa micken. Testade att lina basen rätt in i bordet men det lät i mitt tycke skit,torrt, diskantigt, basigt ingen mid, helt enkelt som om man skulle plugga in basen i stereon hemma.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Linebox

Inlägg av eeakga »

Har tyvärr ingen koll på boxar med inbyggd högtalarsim. Har inte heller någon erfarenhet av att både lina och micka samtidigt i en livesitutation, vet inte ens om det brukar förekomma. I studio däremot verkar det ju vanligt.

Jag brukar lämna ut en linesignal från den balanserade utgången på min topp, post preamp, till PA. Och jag brukar vara väldigt nöjd med ljudet. Känner inte igen mig i din beskrivning av att det skulle låta illa.
Väldigt sällan har jag tagit signalen till PA:t före förstärkaren, men det har hänt det med. Men det gillar jag inte eftersom jag då inte får ut "mitt" kompletta ljud.
basludde
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 15 jan 2013, 22:27
Ort: Västerås

Re: Linebox

Inlägg av basludde »

Ska jag vara ärlig har jag nog inte heller lagt ned tillräckligt med tid än så länge på att ratta fram ett bra ljud.
Jag funderar också på var du smackar in pedalerna om du nu använder några, jag har haft mina mellan bas o förstärkare tidigare, i så fall lär jag beböva lineboxen om jag linar från stärkens input.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Linebox

Inlägg av eeakga »

Bas - Pedaler - (linebox) - stärk - (line out)

De inom parentes blir ju antingen eller enligt mitt sätt att tänka.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Linebox

Inlägg av basmartin »

basludde skrev:Tackar för snabba svar...

Jag var lite otydlig, min tanke var att både micka och lina. Funderade på om det fanns en linebox med en högtalarsimulator som fungerar och låter bra, då skulle man kanske kunna skippa micken. Testade att lina basen rätt in i bordet men det lät i mitt tycke skit,torrt, diskantigt, basigt ingen mid, helt enkelt som om man skulle plugga in basen i stereon hemma.
Högtalarsimulatorer är oftast bara ett filter som försöker efterlikna en högtalares frekvensrespons. Det brukar inte vara så mycket vidare värst diskant i en bashögtalare så när man skickar en helt ren signal från basen till en fullrange-högtalare så brukar det vara så mycket diskant att man blir lite skrämd. Vanligtvis så brukar man kompensera för det med mixerbordets eq, men hänger ju på att mixerbordet ska vara av bra kvalle, annars låter det ju skräp ändå. Finns lite grunkor du kan kolla in som har inbyggd DI, t ex Aguilar Tonehammer, Sansamp, VT Bass, EBS Microbass mfl.

Jag är inte helt förtjust i högtalarsimulatorer då ljudet(i mitt tycke) blir ganska grötigt. Däremot så vill jag inte line:a basen utan att kunna skruva till eq:n...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Linebox

Inlägg av strummer »

Jag har en Redbox, och den är jättebra till gitarr. Till bas, näe. Jag linear med antingen Radial BassBone, Peterson StroboStomp eller Cali76, eller från line ut på stärkaren.
Kompressor, det är livet!
basludde
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 15 jan 2013, 22:27
Ort: Västerås

Re: Linebox

Inlägg av basludde »

Tack igen för bra svar :tummenupp: , det ploppar bara upp fler frågor ju mer man funderar. Det finns även effektloopar på topparna, det vore idealiskt om man kunde trycka in pedalerna där, då skulle man väl kunna få effektljuden även på den balanserade lineouten. Har dock hört någonstans att alla effekter ej är lämpade för att köras genom effektloopar. De effekter jag nyttjar är kompressor. oktaver samt chorus/flanger.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Linebox

Inlägg av eeakga »

Men om du kör effekterna mellan basen och toppen så kommer de ju med på lineouten, eftersom de ju då är med i ljudet som går in i förstärkaren. Eller missförstod jag vad du menade?

Jag är dålig på vilka effekter som passar i loop och inte, men kompressor tex tror jag inte lämpar sig så bra för det.
basludde
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 15 jan 2013, 22:27
Ort: Västerås

Re: Linebox

Inlägg av basludde »

Japp, du har förstått mig rätt, och det innebär att jag behöver köpa en linebox trots att jag har balanserade lineouts på topparna.
Någon vänlig själ som har en Radial avsedd för bas med phaseshift, groundlift till salu? :vinkar:
Radial Engineering JCR verkar vara en vettig linebox, någon som har testat?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Linebox

Inlägg av GandhiMK2 »

Tydligen har det precis kommit en ny mesa loadbox/högtalarsim som enl utsago ska vara GRYM.
Jag har inte testat än men återkommer med info så snart jag gort det.
Kostar inte mer än ett par lök heller….bara en sån sak..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Linebox

Inlägg av bootsy »

strummer skrev:Jag har en Redbox, och den är jättebra till gitarr. Till bas, näe. Jag linear med antingen Radial BassBone, Peterson StroboStomp eller Cali76, eller från line ut på stärkaren.
Jag gillar Redbox när man kör den från högtalaruttaget på en rörhäck.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Linebox

Inlägg av strummer »

bootsy skrev:
strummer skrev:Jag har en Redbox, och den är jättebra till gitarr. Till bas, näe. Jag linear med antingen Radial BassBone, Peterson StroboStomp eller Cali76, eller från line ut på stärkaren.
Jag gillar Redbox när man kör den från högtalaruttaget på en rörhäck.
Vilken modell har du? Min har bara 412-uttag..
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Sv: Linebox

Inlägg av bootsy »

strummer skrev:
bootsy skrev:
strummer skrev:Jag har en Redbox, och den är jättebra till gitarr. Till bas, näe. Jag linear med antingen Radial BassBone, Peterson StroboStomp eller Cali76, eller från line ut på stärkaren.
Jag gillar Redbox när man kör den från högtalaruttaget på en rörhäck.
Vilken modell har du? Min har bara 412-uttag..
Redbox Classic. Man kan byta mellan 4x12 och combo.

Bild
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Linebox

Inlägg av strummer »

Samma som jag har ju, får väl testa igen. Eller så är det bara för att jag inte kan spela:-D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Linebox

Inlägg av Pumpa »

strummer skrev:Samma som jag har ju, får väl testa igen. Eller så är det bara för att jag inte kan spela:-D
Eller inte har en rörhäck ;-)
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Linebox

Inlägg av strummer »

Pumpa skrev:
strummer skrev:Samma som jag har ju, får väl testa igen. Eller så är det bara för att jag inte kan spela:-D
Eller inte har en rörhäck ;-)
Det också;-)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar