Har jag otur med mina hörlurar?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av hedeblom »

Hej!

Att öva med lurar är ju klockrent om man har ett hus fullt med folk. Men jag tycker alltid att det skorrar. Det kan vara ett litet skorr, bara som om något är lite löst och vibrerar när jag kör mörka toner. Grejen är att jag inte har några skoj-lurar. Jag bytte mina Beyerdynamic DT-250 för att de var såna. Nu har jag Beyerdynamic DT-770 och upplever precis samma sak. Övar med en Microbass II.

Någon som har något att säga om det här? Har jag fått två måndagsexemplar, eller är det bara att leva med det här?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av Zyrran »

Jag brukar köra genom ett gamingheadset från Qpad baserat på Beyer Dynamics MMX300, inga problem med skorr i dem. Kört dem via Zoom B3, genom min PF500, iPad/iRig och amplug men med denna är det amplugen i sig som skapar problem.
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av hedeblom »

Känslan är inte att det är elementet i lurarna som skorrar, utan snarare att något sitter löst. Samma känsla på båda lurarna jag haft.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av bootsy »

Kan det vara någonting på basen som skorrar? Det är möjligt att du bara hör det när du sitter med lurar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av mikkejohansson »

Basen eller Microbassen skulle jag misstänka, det är ju bra lurar som ska tåla det mesta.

Skorrar MB:n i stärkare?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av hedeblom »

Nä. Det är definitivt lurarna. Beter sig likadant i olika MB-er, direkt från stärkaren och med alla basar.
Det är ett väldigt "litet" skorr. Mer av en vibration.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av bassace »

Har du köpt nya fina dyra lurar och du tycker att de ger missljud kan du väl reklamera dem.
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av hedeblom »

haha. Ja. Nu har jag haft dem i många år och det är helt okej. Men det är inte perfekt. Och jag köpte dem inte nya och inte främst till att spela bas i. Men jag tycker att de borde kunna fixa det.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av Jan Hellman »

Det enda att göra är att byta ut alla komponenter en efter en i kedjan för att felsöka vad det är som orsakar "skorret". Låna andra lurar av någon, koppla in en annan förförstärkare, byt bas..... OM det nu är lurarna så kanske du fått svaret på varför föregående ägaren sålde dom...... ;)

Det händer ju faktiskt att lurar går sönder. Det kan räcka med att tappa dom i backen om man har otur.....

//J
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av hedeblom »

Ja, de kanske helt enkelt är trasiga.
Jag hade hoppats att någon kom med svaret "jahaaaaa, men på ett bar beyer måste du ju dra åt baffelskruven var hundrade timme, vettu!".
Och hoppet är det sista…
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av Jan Hellman »

Jag gillar Beyer DT-150 för att varje del är utbytbar av kunden själv. Man kan i stort beställa allt som reservdelar. Robusta lurar som låter tillräckligt bra. Dom och DT-100 finns i stort i alla större studios på jordklotet. Studiostandard. Att man hyfsat enkelt kan reparera dom själv är en stor fördel.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av hitman »

Jan Hellman skrev:Jag gillar Beyer DT-150 för att varje del är utbytbar av kunden själv. Man kan i stort beställa allt som reservdelar. Robusta lurar som låter tillräckligt bra. Dom och DT-100 finns i stort i alla större studios på jordklotet. Studiostandard. Att man hyfsat enkelt kan reparera dom själv är en stor fördel.
Tack för tipset, jag lyckas allt som oftast ha sönder lurar (glömmer att ta av dom när man ska hämta kaffe, t.ex. :oops: ) så det vore kanske värt att investera i ett par sådana.
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av Tellus »

En tanke som har slagit mig är att det kanske finns möjlighet att spräcka högtalaren med tex för låga frekvenser. Har ett par lurar där jag förmodligen har gjort det då jag och andra har lyssnat på inspelningar och inte fimpat den riktigt låga basen o krämat på i lurarna när man gör pålägg o så.
Användarvisningsbild
Nordrack
Medlem+
Inlägg: 592
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 08:49
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av Nordrack »

Jag har ett par audio technica ath-m50. De fungerar enl mitt tycke skitbra att spela bas igenom. Har gått igenom ett gäng hörlurar innan och dessa har varit klart bäst.
https://www.facebook.com/heavydeathofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/necrocurse" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej
Jag har samma problem med svagt "skorr" när jag använder (de annars så bra) Sennheiser HD200 hörlurarna för att träna bas.
Jag skaffade då på chans ett par AKG K518DJ hörlurar ( kostar under 500 kr).
De har betydligt kraftfullare basåtergivning och "skorrar" inte.
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Har jag otur med mina hörlurar?

Inlägg av whatawaste »

Har ATH-M50 och inget skorr om inte sladden ligger emot basen... Riktigt sköna och bra lurar.
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Skriv svar