SM Pro Audio UMix!

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

Ok, så här i efterslängarna av Mackie och Behringers ipad-mixrar verkar SM Pro Audio ha gått ett steg längre med sin nya produkt UMix: en helt integrerad produkt där allt ingår och dessutom är den helt plattformsoberoende när det gäller hårdvara för att styra den. Du kan således styra den från iOS, Android, Windows, Mac, Linux etc så länge du kan köra en modern webläsare och helst touchskärm.

http://www.smproaudio.com/index.php/en/ ... ixers/umix" onclick="window.open(this.href);return false;

Gränssnittet kan provas här: http://www.smproaudio.com/umixweb/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftesom jag har en del erfarenhet av att jobba med Mackies mixer så känns det som om SM Pro Audio har en kioskvältare här. Nu när jag provat programmet i webgränssnittet på både dator (utan pekskärm) och en gammal Samsung Galaxy Tab 10.1 så känns det som om allt, i det närmaste, är perfekt med alla funktioner på rätt plats. En del funktioner har ju tillkommit i Maxies mjukvara allt eftersom, men här satt allt på plats direkt (även det som ännu inte finns i Mackies mjukvara). Dessutom är den plattformsoberoende vilket gör att man inte är beroende av en viss surfplatta med rätt mjukvara. Ex. skulle "den rätta plattan" lägga av av någon anledning så är det bara att kasta sig över första bästa styrhårdvara (platta, dator, telefon) i närheten och koppla upp den mot UMix inbyggda trådlösa router och köra igång där man var.

Sedan är ju priset också mycket attraktivt... Och så får man ju hoppas på att den även låter bra, det tycker jag att man borde förutsätta. För det vill man ju hoppas med dessa förutsättningar.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja det ser spännande ut. Den inbyggda routern antar jag att man kan sätta eget lösenord på.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

Eagle Hazze skrev:Ja det ser spännande ut. Den inbyggda routern antar jag att man kan sätta eget lösenord på.
Japp, det stämmer.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av Eagle Hazze »

Coolt så inte hela publiken börjar mixa då jag antar att alla mixrar kommer med typ admin och password som default inloggning.Den verkar superenkel att styra.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

Det problemet har man ju inte med mackie eftersom de inte hatt någon inbyggd router... ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av Jan Hellman »

Eagle Hazze skrev:Coolt så inte hela publiken börjar mixa då jag antar att alla mixrar kommer med typ admin och password som default inloggning.Den verkar superenkel att styra.
Ha ha ha!! :D :D
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av flagg »

Jo, haft span på den där ett längre tag men orkade inte vänta på tillgänglighet så nu blev det X32 istället.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av Eagle Hazze »

Den kör alltså ett webgränssnitt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av fieldflower »

Jobbigt billiga också...
http://www.thomann.de/se/search_dir.htm ... ix&gk=&bn=" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

Eagle Hazze skrev:Den kör alltså ett webgränssnitt.
Njae, ett program via webgränssnitt för att vara exakt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av fieldflower »

Synd att 8-kanalaren inte går att använda som ljudkort, annars hade den hamnat på inköpslistan direkt.
3500 för 12-kanalaren är liiite styvt för egen användning...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

Man kan ju köpa en bara för att ha hemma. Sen skulle det ju vara smutt att vara ta med de gånger man for en förfrågan om att mixa ljud. Man byter helt enkelt ut den del på spelstället som motsvarar uMix:en (typiskt andra änden av stageboxens kabel). Och är man riktigt seriös förbereder man en mixersetup hemma i förväg. Sen borde det vara ganska snabbt att justera gain, medhörningsnivåer och viss eq/effekter innan man är igång... (Hoppas jag) ;)
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av Nick »

Nån som hört något mer om uMix? Finns inte kvar hos thomann. Verkar ganska tyst om produkten.

Däremot har ju den här dykt upp.
http://www.thomann.de/se/behringer_x_air_xr18.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av tias »

Konstigt. När jag kollade på Thomann här om dagen så stod det att den skulle finnas i lager någon av dom sista dagarna i februari. På emusic.se så står det att den ska finnas i lager just i början av mars.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av flagg »

Leveransdatum har flyttats fram undan för undan från och med maj eller så. Nåt strul måste de ju ha.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

Nick skrev:Nån som hört något mer om uMix? Finns inte kvar hos thomann. Verkar ganska tyst om produkten.

Däremot har ju den här dykt upp.
http://www.thomann.de/se/behringer_x_air_xr18.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Finemangs produkt om man tittar till specarna och (faktiskt) kringutrustning. Dock har umix en något koolare feature med inbyggd webläsare där själva mixprogrammet körs. Förmodligen något mer "framtidssäkert" eftersom det körs i valfri webläsare... Men annars är jag nog "för" båda koncepten trots att jag gillar fysiska reglar bäst vid mixning.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av flagg »

Håller med om att den app-lösa webbstyrningen på uMix verkar tilltalande.

Behringers protokoll för att prata med mixrarna via nätverk är åtminstone öppet och dokumenterat. Kvaliteten på protokollet vet jag inget om men det finns iaf tredjepartsmjukvara för tex Android som verkar kompetent. Har inte sett om detta gäller enbart X32 men borde väl kunna funka på de där förenklade grejerna med.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

mrbaloo skrev:
Nick skrev:Nån som hört något mer om uMix? Finns inte kvar hos thomann. Verkar ganska tyst om produkten.

Däremot har ju den här dykt upp.
http://www.thomann.de/se/behringer_x_air_xr18.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Finemangs produkt om man tittar till specarna och (faktiskt) kringutrustning. Dock har umix en något koolare feature med inbyggd webläsare där själva mixprogrammet körs. Förmodligen något mer "framtidssäkert" eftersom det körs i valfri webläsare... Men annars är jag nog "för" båda koncepten trots att jag gillar fysiska reglar bäst vid mixning.
En kollegas/polares son har beställt en sån där behringer nu. Förhoppningsvis får jag chansen att prova den under våren när jag skall köra ljud på en eller några konserten. Spännande!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

Nu hela helgen som var, fick jag chansen att köra ljud med hjälp av Mackie DL1608 igen. Som vanligt har det överlag fungerat jättebra. Eftersom det var ca 10 band som skulle spela på två konserter under helgen kopplade vi in utrustning på ingångskanalerna som tidigare sparats. Snabbt och enkelt med "färdiga" presets. I princip behövde vi bara ställa ingångsförstärkning på kanalerna så att det motvarade det som kopplades in och sedan justera samtliga medhörningskanaler en aning. Jag justerade utljudet en aning medan min ljudkollega gick runt med en annan iPad och justerade monitorerna. Klart för konsert!

Sedan var det ju inte helt fel att Mackie hade uppdaterat mjukvaran med mycket mer finesser (bla subgrupper, view-grupper, etc) sedan förra versionen. Nu hann vi kanske inte sätta oss in helt i de nya funktionerna till 100% men mycket bra verkade det vara i alla fall. Tyvärr verkar det som om det har smygit sig in någon ny lite bugg när man styr och ställer med fler paddor samtidigt. Rätt som det var hade mixern switchat två av medhörningsmonitorernas ljud. Oförklarligt, men det löste sig genom att göra recall på aktuellt program igen.

Det jag fortfarande saknar lite är tex snabbknapp (eller egendefinierad) för tex tap-tempo på delayet. Då skulle man slippa swipa och mixtra lite i menyerna mellan låtarna. Men överlag är det bra.

Blir spännande och se vad Behringers XR18 kan och möjligtvis konkurrera med sin mjukvara!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

Hej igen

Nu har jag faktiskt fått chansen att prova på att använda Behringer X Air XR18 under en konsertkväll med flera ungdomsband. Ok, hade väl kanske inte tid att sätta mig in i själva mixermjukvaran helt och hållet. Det mesta var mycket "nu kör vi" efter all backdrop, PA, instrument hade satts upp och kopplats in. Det var i princip identiskt setup med PA och instrument (och även musiker och lokal) som jag mixat tidigare med Mackie DL1608 så det blev ganska lätt att jämföra arbetssätt.

Bild

Skillnaden med denna enhet (jmf Mackie) är att den här har mjukvara för både iOS, PC samt Android. Nu satte vi upp systemet med hjälp av en Windows PC med alla kanalers inställningar. Det visade sig att mjukvaran ser ut på olika sätt beroende på plattform. Den på PC liknar mångt och mycket en komplett digial hårdvarumixer med alla reglar nästan åtkomliga direkt. Med lite flikar för att växla mellan olika systemdelar (FX, Channel, etc). iOS på IPad visade sig vara mer lik Mackie DL-mjukvaran där man swipar (dvs slajdar) fram och tillbaka mellan olika kanaler eftersom man inte ser samtliga direkt på paddan. Båda dessa mjukvaror var ganska snygga!

Sedan mixade vi med min Samsung Galaxy Tab 10.1 (dvs gammal platta). Fungerade verkligen guldfisk. Men mjukvaran för Android verkar vara en helt annan då det grafiska utseendet verkar vara lite spartanskt:

Bild

Bild

Som ni ser i bilderna ser den kanske inte så inbjudande ut vid första anblicken. Kan ju säga att jag kanske slängde en och annan blick på Apple-paddan till att börja med. Men sedan när jag gick "all in" och mixade hela tillställningen på min Android-platta så märkte jag att den var mycket smidigare att arbeta med jämfört med Mackie-mixens mjukvara. På Android får man nämligen inte slajda mellan kanalerna utan där väljer man "bank", tex kanal 1-8 och 9-16. Även om plattan var gammal så var det inga problem med lagg eller otydlig touchfunktionalitet. Vid mixerposition hade vi även datorn uppkopplad så då kunde vi även ha fler parametrar uppställda på den skärmen för snabbare åtkomst, tex tap-tempo-knappen för delayet. Egentligen var tap-tempo-knapp för delayet det väl det enda som jag saknade direkt åtkomst till. Det gör jag ju också på Mackie-mjukvaran.

Sedan har ju Behringer varit vänliga nog att införa kopiera och klistra in inställningar mellan kanaler, det har jag hittills saknat på Mackie. Men kanske är infört numera, vad vet jag?

Bild

Den här burken var verkligen en riktig "ställ fram och glöm"-produkt. Vi ställde den ganska centralt på scenen och kopplade in allt som skulle vara inkopplat till den och slog på strömmen. Vi skippade även att dra fram multikabel! Den inbyggda routern var det sedan bara att koppla in sig på wifi:t. De digitalt styrda gain-kontrollerna gjorde verkligen ett hästjobb. Fantastiskt smidigt att på mixplats kunna justera gain även under drift. Precis som man alltid kunnat göra på analoga mixrar. Så skall det ju naturligtvis vara, eller hur? Det här är ju speciellt bra när man mixar flera band under en kväll.

Men hur lät det då? Jo, eftersom vi hade alla parametrar i setupen precis som vi haft flera gånger tidigare så kände jag att mixern lät mycket bra. På något sätt lät det nästan bättre än med Mackien, även om den inte alls låter dåligt på något sätt. Det var även mycket lätt att komma igång och få bra ljud.

Bild

Sen kan jag inte heller låta bli att fundera på vad som hänt med UMix. Jag har nog inte hängt med i svängarna riktigt, men på Pro Audio:s hemsida finns inte ett spår av dessa mixrar kvar.

Bild

Men nu har ju Soundcraft kommit med deras Ui serie med 12 och 16 kanaler. Enheterna är mycket, mycket lika UMix som de såg ut. Jag börjar misstänka att Soundcraft har köpt upp UMix och gjort en egen produkt av detta.

Bild

Även mixermjukvaran som kan provköras via hemsidan är identisk med den UMix presenterade tidigare. Mer och mer verkar falla på plats. Här har UMix/Soundcraft gjort hemläxan. Den här mjukvaran är mycket mer strömlinjeformad och bättre anpassad för verkligheten. Tex har de även dragit fram en tap-tempo-knapp på gränssnittets framsida. :tummenupp: Sen skadar det ju inte heller att det är snyggt och väl genomtänkt. Det verkar det ju också vara. Vår gamla Samsung-platta fixar gränssnittet utan minsta problem.

Ok, "over and out"!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av fieldflower »

Det här är en svettig tråd!
Plånboken ligger och kvider "Tänk på barnen!!"

Skämt åsido - jätteroligt att läsa dina erfarenheter från de här prylarna!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av tias »

mrbaloo skrev:Jag börjar misstänka att Soundcraft har köpt upp UMix och gjort en egen produkt av detta.
Verkar stämma: http://audioxpress.com/article/Harman-L ... Audio.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av mrbaloo »

tias skrev:
mrbaloo skrev:Jag börjar misstänka att Soundcraft har köpt upp UMix och gjort en egen produkt av detta.
Verkar stämma: http://audioxpress.com/article/Harman-L ... Audio.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Se där!
Harman confirmed the acquisition of SM Pro Audio, based in Melbourne, Australia. The company was incorporated into the Harman Professional Division as a developer of pro audio and musical instrument (MI). At the 2015 National Association of Music Merchants (NAMM) Show, Harman launched the new Soundcraft Ui Series of remote-controlled digital mixers, featuring an integrated, onboard Wi-Fi router, as previously introduced by SM Pro Audio in April 2014.
Så var det med det. Jag trycker dock att det är synd att Soundcraft har tagit bort den modell med mest in- och utgångar. Där knäcker Behringer X Air XR18 modellen Ui 16 från SC rejält.
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av tias »

Står inget om flerkanals-inspelning på Ui heller. Utlovades utbyggnadsmöjligheter för Umix, men hittar ingenting sådant om Ui. Även där verkar Behringern vassare dock. Dock låter det lite flummigt med olika gränssnitt på Android och iOS. Kan köpa att användaren får ett mer kraftfullt gränssnitt på PC.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: SM Pro Audio UMix!

Inlägg av eeakga »

Intressant tråd detta! Om än lite jobbig... :)

Börjar bli dags att skaffa ny mixer till bandet, och jag har länge varit helt inställd på en Mackie DL1608. På senare tid har jag mer vägt över åt att skaffa en Presonus 16.4.2 istället, men de är ju så vansinnigt dyra. Har kollat på några begagnade.
De känns mycket mer lättjobbade och kraftfulla, och jag gillar att de går att använda som multitrack-device.

Men nu finns det ju helt plötsligt fler kandidater, så nu blev det ju jättejobbigt...

Soundcrafts Ui16 verkar ju bra, det är ett märke som jag har stort förtroende för från analogmixersidan, även om det kanske inte betyder så mycket i det här fallet, det är ju helt andra produkter. Men jag tycker att den är för snål på ingångar. Bara 12 "riktiga" ingångar är dåligt tycker jag, och att kalla den "16" är ju att tänja på sanningen en smula.

Behringers maskin verkar ju bättre i det avseendet, men vill jag lägga 9000 spänn på en Behringer-produkt? Jag tycker iofs att de har ryckt upp sig på senare tid, men förtroendet för dem är lite skamfilat.

Inte vet jag vad jag ville säga med det här, mer än att få ner tankarna i skrift.
Och att det är roligt att utbudet på såna här produkter ökar. :)
Skriv svar