Jag är ett geni...eller?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

Behringer har väl ett dåligt rykte att kämpa emot medan Presonus har ett litet/kort men ändå bra rykte..?
Eller är det jag som missat nåt?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Behringer har väl ett dåligt rykte att kämpa emot medan Presonus har ett litet/kort men ändå bra rykte..?
Eller är det jag som missat nåt?
Fast det är fortfarande lågbudget. Och ett digitalbord. Svårt att bli tagen på allvar i jämförelse med vad tyngre studios har för prylar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

Jan Hellman skrev:
fieldflower skrev:Behringer har väl ett dåligt rykte att kämpa emot medan Presonus har ett litet/kort men ändå bra rykte..?
Eller är det jag som missat nåt?
Fast det är fortfarande lågbudget. Och ett digitalbord. Svårt att bli tagen på allvar i jämförelse med vad tyngre studios har för prylar.
Ja, såklart jmf med high-end proffsgrejerna är det inget att komma dragandes med.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

Fast det är klart...med en sån här är ju alla såna problem ur vägen.... och då kan ju även ett MIDI-keyboard få plats på ett smidigt sätt.

http://www.ebay.com/itm/PreSonus-Studio ... 4ae2a3e253" onclick="window.open(this.href);return false;
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

Önskar nästan att jag inte hade sett den där..
18 papp på tysken. Samma som 16.4.2 AI.
Vill man ha Presonus känns den där som lösningen med stor L.
Frågan är hur den funkar att länka med ett befintligt 16.4.2 om man vill ha enkel rattning av de flesta kanalerna live, men några extra kanaler...? Ser ut som FW 800 jack.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

Har för mig att det är FW800...

I min våta dröm så ska den ju bara stå i en studio, kopplad i en multikabel.

Har porrsurfat den där hela förmiddagen...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Nick »

Skönt att det inte bara är jag som dregglar över sånna saker.
Nu ska jag bara hitta någon fler person som har GAS på nålfiltsmattor...
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

Nick skrev:Skönt att det inte bara är jag som dregglar över sånna saker.
Nu ska jag bara hitta någon fler person som har GAS på nålfiltsmattor...
Härliga Nick!

Kram påre, skitunge... Någon nålfilt kommer jag aldrig att gasa på. Lavalampa däremot....
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

Kapar mig själv helt skamlöst för att delge mina nya tankar.
Jag insåg rätt fort att det där med digitala grejor inte skulle kännas bra för mig. Lite för lite hands-on-kontroll och total avsaknad av mojo.

Därför är den nya idéen ett TOPAZ.bord. Har inte släppt tanken med Presonus, men vill nog bara använda firewire-interface, typ Presonus Firestudio eller Mackie Onyx (eller liknande)

Kanske kommer slutsumman att bli lite högre, men å andra sidan inbillar jag mig att det blir både lättare och roligare med "riktiga" knappar och spakar... Sen med lite tur så låter det dessutom bättre.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok…Var ska vi börja…;-)
Som jag ser det så är problemet att helt ok saker kan man få för en superbra penning anno 2015 medans BRA saker kostar SKJORTAN!
Jag skaffade mej total recall 1998 och jag skulle ALDRIG orka leva utan det.
Därför vet jag inte vad i hela helvete som skulle få mej att vilja ha ett analogt mixerbord…
Om du är ute efter analogism så köp lite grejor att köra ut mastern igenom isf, en bra comp, en bra eq. Du vill ha "mojo" (som jag fö inte alls tror finns;-)) och jag antar att du med det menar "något som påverkar ljudet på ett sätt så att det känns skönare" etc etc och då ska du väl leta efter saker som inte är transparenta.
Jag vet inte , jag…Innan jag gjort en A/B mellan Topaz + whatever interface du tänkt använda och Behringer med Midas pre's så skulle jag ju inte avskriva den digitala världen för den analoga per default för grejen är den att ÄVEN om topaz skulle ha bätttre pre's än Behringer så är ju frågan vad du sen kör in i för A/D och med tanke på att du vill ha många kanaler och kanske inte har obegränsat med pengar så kan ju allt gå åt helvete där också…Kör du ett billigt focusrite så misstänker jag att du får sämre resultat än med behringer och vad är då ditt bord värt? Speciellt om du sen ska D/A'a det igen ,när du kör tillbaks grejerna upp på bordet ,och sabba ljudet ännu mer innan det mixas ihop (och därmed A/D'as IGEN av samma eventuellt tveksamma burk…)
Missförstå mej rätt, Topaz-bordet är säkert kanon men hur gör du SEN då?

Idag mailade min Japanska förläggare mej ang en låt som näääästan var en cut men där dom ville ha en vers med lite högre energi. Låten var färdigmixad och en miljard kanaler. Jag laddade aset igen och det enda jag behövde ratta till var 3 rattar på min buskompressor och trycka in en knapp på Dangerous patchen så att ljudet gick in via kompen så var jag tillbaka EXAKT där jag var när jag mixade …Om du ska börja ta kunder så går inte den grejen att övervärdera…"eeeh…vi har kommit på att den där hihaten borde sänkas med 1 db och vi glömde att den där grejen skulle BORT i breaket"..
Figge: -Ok, ge mej 12 sekunder.
Tarzan: -Ok, ge mej 8 timmar. ;-)
Eller kanske är jag bara slö…;-)

Självklart kan du få tag på supergrejor för låga priser men då är det beggat och gammalt vilket kanske inte gör så mycket i dom flesta fall men….men….
Säg att du skulle köra på Apogees Rosetta 800 (som jag har) så får du säkert tag på 24 in och ut för 25 lök kanske, fast då utomlands med allt strul som det innebär.
Sen köper du ett RME raydat kort för 5 lök och då har du super A/D. Sen ska du ha kablage till det, blir väl 6-7 lök.
SEN ska du köpa mixern…

OM jag var du så skulle jag se till att få låna en Behringer och testa. Låter den inte bra så vet du det. Låter den bra så är det ju den aaaaabsolut bästa lösningen jag skulle kunna tänka mej.
OM du inte tänker börja konkurrera med RMV och Soundtrade, etc...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

GandhiMK2 skrev:Ord och inga visor...
Fan också...hehe... jag som tyckte jag hade en bra grej på gång där. Du har rätt, som vanligt.

Nåja, tillbaka till ritbordet. Kommer med nya idéer snart.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

Jag tror också att analoga grejer är roligare, men om kvantitet har något som helst betydelse tror jag ändå på digitalt...
I Presonus 16.4.2 finns:
- Ca 30 Gates
- Ca 30 kompressorer
- Ca 30 parametriska EQ
- 8 st grafiska EQ

Det blir en jäkla massa rackmeter om man skall köra alla dessa analogt...

Plus då enkelheten med digitalt - att kunna spara undan en perfekt kanalinställning, eller varför inte hela bordets inställningar.
Och enkelheten att visuellt kunna "dra runt" inställningarna med musen i realtid för att hitta de fula/snygga frekvenserna/inställningarna...

Jag tror också analogt blir snyggare då man kan det, men ser en klar risk att man aldrig lär sig såpass bra att det faktiskt blir bättre...

Edit: OK, Figge said it all... :)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av GandhiMK2 »

Tarzan08 skrev:
GandhiMK2 skrev:Ord och inga visor...
Fan också...hehe... jag som tyckte jag hade en bra grej på gång där. Du har rätt, som vanligt.

Nåja, tillbaka till ritbordet. Kommer med nya idéer snart.
Killjoy is my middle name..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
Tarzan08 skrev:
GandhiMK2 skrev:Ord och inga visor...
Fan också...hehe... jag som tyckte jag hade en bra grej på gång där. Du har rätt, som vanligt.

Nåja, tillbaka till ritbordet. Kommer med nya idéer snart.
Killjoy is my middle name..;-)
Mahatma Killjoy Gandhi.
Hade inte Mahatma Killer Gandhi varit ännu bättre. Lite TV-mässigt hjältenamn sådär, men ändå så himla himla fel.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Jan Hellman »

Det är många aspekter i detta. Vad är SYFTET med studion? Ska du driva en kommersiell studio så funkar det INTE med allt för lågbudget vad det gäller prylar. Man kan liksom inte konkurrera. Ska det vara en studio där man jobbar själv och kanske spela in polarna så är det en helt annan sak. Konkurrenssituationen finns inte. Man slipper hela den biten.

Det finns egentligen två vägar att gå. Analogt eller digitalt. Båda dessa världar har två saker gemensamt. Ska det vara riktigt bra så kostar det pengar. Och om man inte har så högt ställda krav kan man komma undan med småslantar. Ju fler ut-/ingångar/kanaler man behöver desto dyrare blir det. Ska man micka upp ett stort trumset, gitarrförstärkare, syntar/piano, sång bla bla bla och spela in en massa folk samtidigt så behöver man tillgång till fler mickar, fler kanaler och ett större ljudkort. JAG klarar mig på ett 24-kanalsbord och 32 in-/utgångar från interfacen. Vare sig mer eller mindre. Det är vad jag har behövt för att klara dom jobben jag gjort. Och, helt ärligt, total recall på bordet (vilket jag har) kan jag vara utan faktiskt. Förutom vid inspelning så använder jag bordet som summeringsmixer och då nollar jag bordet och mixar i datorn. Även jag klarar av att öppna mixar och göra småändringar på några sekunder om det skulle behövas. Jag mixar nästan (!!) alltid i datorn. Om man vill komma billigt undan så köp en påse Kina-mickar, ett beggat Mackie 24-kanalsbord och några Alesis AI-3 interface och en dator och sen klarar man sig bra med det. Småpengar och prylarnas brister får bli en del av charmen. Man kan helt och fullt även skita i akustiken i lokalen också så kan det också få bli en del av charmen. Har några polare ute i Hässelby som kör vintage-studio. 16 kanaler på rullband och gammalt Tascam-bord i en billig lokal. Dom har precis HUR roligt som helst, dom kan prylarna och det låter bra. Dom får det att låta gammalt och gött. Det är en underhållande och lärorik hobby som drar in så pass mycket pengar att det inte kostar dom någonting. Men dom tjänar inga pengar. Om nu det är vad man är ute efter. Så långt om att driva en kommersiell studio. Ska man lyckas med det så ställs det krav både på prylarna, lokalerna och det egna kunnandet. Ska man ha kul så kan det bli billigt.

Är man låtskrivare/producent och kör sin egen lilla låda så klarar man sig ofta på BETYDLIGT mindre prylar. Färre kanaler, färre mickar och mindre lokal. Det är en annan grej , helt enkelt. Några BRA mickpreampar, lämpliga mickar, x antal in-/utgångar på ljudkortet (som i dom bästa av världar har BRA omvandlare) och lämplig lyssning. Och ska man lyxa så kan man slå till på en summeringsmixer. Det kan vara en bra idé. Eller så skiter man i det också. Men en summeringsmixer på 8 kanaler i stereo och ett bra ljudkort så är man faktiskt hemma och kan göra löjligt bra mixar och jobba snabbt.

Det jag försöker säga är att man måste veta vad man vill kunna göra och gärna också hur man vill jobba. Och SYFTET med studion. Nästan viktigast av allt. Jag har många yrkesverksamma kollegor idag som sitter med ett bra ljudkort och en laptop. Punkt slut. Fast dom driver inte en kommersiell studio. Det kan vara OTROLIGT roligt att nörda in sig på analoginspelning på riktigt och välja det som arbetssätt om det är där intresset ligger. Sen kan man välja att köra digitalt hela vägen om man vill det. Men det viktigaste är att försöka lista ut vad man själv tycker är roligt och hur man själv vill jobba. Vill man vara en i mängden av digitala lågbudgetstudios och hamna i facket Club Dislocated i studiovärlden eller vill man nischa sig?

Nu fyller jag 50 nästa år så det här är ju inte aktuellt för jag kommer INTE att bygga en studio till i mitt liv. Men om jag skulle få chansen att börja om idag och ha någon form av ambition att livnära mig på det hela så skulle jag själv göra följande:

* Hitta en lämplig lokal som inte är för dyr i hyra och som i dom bästa av världar har ett rum över där man kan ställa in några våningssängar så att folk kan bo över.
* Jag skulle skaffa ett analogt 16-kanalsbord av BRA kvalitet men inte bland det dyraste på marknaden. Det här är RIKTIGT bra prylar....:

http://e-line.fitzpatrick.se/Start/Stud ... d=TO-ATB16

Jag skulle använda bordet vid inspelning och sen skulle jag använda det som summeringsmixer vid mix. Att det saknar total recall skulle inte störa mig ett dyft.

* Jag skulle skaffa ett BRA 16 x 16 ljudkort från Apogee eller något liknande.

* Jag skulle köra Logic på en lämplig Mac-dator.

* Jag skulle utöver detta skaffa någon Avalon-preamp, någon SSL-preamp och kanske två Neve-preamps. BAE gör förbaskat bra kloner och man klara sig bra på bara förförstärkare i sig utan eq.

* Lämplig lyssning och hörlurslyssning. Inget svindyrt eller för avancerat.

* Jag skulle bygga upp en lämplig mikrofonpark som täcker ens behov. Och dessa mickar behöver INTE vara i 35.000:--klassen. Line Audio, ADK och många andra gör förbaskat bra och prisvärda mickar. Och mycket som AKG, Shure, Sennheiser, Beyer etc gör kostar heller inga svindlande summor. Men en bra blandning av olika typer av mikrofoner.

* Sen skulle fixa iordning lokalen så att det funkar för ändamålet och installera prylarna.

INGEN annan outboard, INGA externa kompressorer, INGA externa reverb och effekter..... Jag skulle köra på Waves- och UA-pluggar och jag skulle mixa i datorn och använda bordet som summeringsmixer när det ska vara petigt. Det handlar om en investering på ca 150 - 180 tusen för NYA prylar och man har precis hur bra prylar som helst för hyfsat lite pengar. Och man kan faktiskt kvalitetsmässigt konkurrera med "riktiga" studios. Och den dagen man bestämmer sig för att lägga ner så kan man få några kronor för grejorna när man säljer. Sen kan man köpa in ett flipperspel, Mandelkubbar och en lavalampa för mysighetsfaktorns skull.

Jag själv föredrar faktiskt ett bra analogt bord för jag tycker att det låter bättre. Och Toft-borden är skitbra och kostar inte så mycket. Och om man vill spara pengar så kan man hitta beggade prylar men GRUNDTÄNKET i det ovan känner jag är rätt år 2015. Man behöver faktiskt inte så himla mycket outboards. Jag PERSONLIGEN kommer aldrig ge mig in och satsa på analoginspelningar hela vägen trots att jag kan. Jag har en fungerande A80 men det är för bökigt. Det tar för lång tid. Men ett analogbord vill jag ha. Hade jag haft en producent-/låtskrivarstudio så hade jag nog inte haft ett mixerbord över huvudet taget. Men MÖJLIGTVIS skaffat en summeringsmixer istället.

Man måste helt enkelt bestämma sig för HUR man vill jobba, VAD man kommer vilja spela in och och vad som är syftet med studion. Och sen låta det bestämma vilken nivå man ska lägga sig på. Sen ska man inte heller glömma att det viktigaste av allt är kunnandet och kompetensen. Och att folk trivs i studion. Prylarna är av underordnad betydelse om folk inte trivs. Hur som, så skulle JAG tänka om jag skulle börja om idag.

//J
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Tarzan08 »

Fan också igen.... Hehe....

Ni ska ju säga "Nej, Tarzan! Du är dum i huvudet! Sätt dig och öva på basen istället, eller spela lite GTA."

Nu fick jag ju ännu mer att fundera på...

Fast lärorikt, och vettigt även från Hellman!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Jag är ett geni...eller?

Inlägg av Jan Hellman »

Tarzan08 skrev:Fan också igen.... Hehe....

Ni ska ju säga "Nej, Tarzan! Du är dum i huvudet! Sätt dig och öva på basen istället, eller spela lite GTA."

Nu fick jag ju ännu mer att fundera på...

Fast lärorikt, och vettigt även från Hellman!
Jag tycker att den tekniska utvecklingen är skojig. Och för att se lite historiskt på utvecklingen kan man ju lite lugnt konstatera att för mindre än 200.000:- idag så får man prylar som är mer lättjobbade, kostar otroligt mycket mindre pengar att hålla igång/serva och som håller minst lika hög kvalitet som det bästa som fanns för 30 år sedan och som då kostade miljontals (!!) kronor. En 2´ 24-kanalsbandare gick på ett par miljoner för 30 år sedan. Dom flesta studios med någon form av dignitet hade två. Bara det innebar en investering på 3 - 4 miljoner. Och sen ett mixerbord på några miljoner på det. Och mickar för flera hundra tusen. Och outboards och faan och hans moster. Och praktikanter som inte gjorde mycket annat än att rulla på taper och göra ren tonhuvuden..... Och nu med något liknande dom prylarna jag listade ovan så är kostnaden någonstans runt hälften av vad en någorlunda halvdassig studio på den tiden hade lagt ner enbart på mikrofoner...... Och nu är man INTE låst vid 24 eller 48 kanaler. Man kan lägga 40 kanaler enbart på körer om man vill. Vilket tyvärr händer ganska ofta också. :D Helt otrolig utveckling.

För att snöa in lite på mickar..... Det här skulle man klara sig UTMÄRKT på i vilken studio som helst så länge man inte ska micka upp en symfoniorkester.....:

4 st Line Audio CM3 = 4.000:-.
4 st Shure SM-57 = 4.000:-.
2 st Shure SM-58 = 2.000:-.
1 st Shure Beta52A = 1.800:-.
2 st Sennheiser MD421 = 8.000:-.
2 st ADK Thor = 5.400:-.
1 st EV RE20 = 4.400:-.
1 st Neumann TLM 103 = 8.500:-.
2 st Beyer Dynamics M160 = 10.000:-.

Med lite rabatt så har man med råge så man klarar sig på en mickinvestering runt 45.000:-. Och då har jag inte ens snålat. Med lite planering så klarar man sig utmärkt på det där. Och man kan utan problem välja lite billigare mickar också om man nu skulle vilja det. Skulle nog våga påstå att man utan några större problem skulle klara sig med mickar för runt 30.000:- också. Man man vill snåla lite men fortfarande kunna jobba helt ok.
Skriv svar