Vilka mickar...? Något för det låga och något för det högre

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Vilka mickar...? Något för det låga och något för det högre

Inlägg av Markooo »

Har en plan på att investera i lite mickar framöver just för att kunna få till världens bästa basljud enligt mina preferenser på inspelningar. Jag och min bandkollega pysslar mycket med inspelningar av diverse slag.
Brukar använda två mickar vid inspelning, vanligtvis en SM57 (för det högre registret) och en Beta 52A (för det låga registret) och det brukar bli rätt bra överlag! Men det är ju kul med annat också och jag är inte så superförtjust i SM57:or överlag då jag vet om att det finns något mer intressant.

Vill helst ha två olika, samma koncept som ovan med en som sköter det basigare registret och en för det högre.
Magin verkar befinna sig i det högre registret för min del. Jag är långt ifrån kunnig när det gäller mikrofoner men det lilla jag fattat (förhoppningsvis) är att mick-listan nedan i alla fall består av mickar som sköter det högre registret förutom kanske Shure Beta 91A.

De som jag har spanat in är bl.a:

- EV RE20
- Sennheiser MD421
- Sennheiser E609
- AKG C414
- Shure Beta 91A

Har kollat in lite diverse baskaggemickar just för den låga basen men inte så värst mycket. AKG D112 verkar väl rätt trevlig och en Audix D6 hade varit intressant att prova även fast jag tycker att den är helt fruktansvärd på just baskagge...

Lineboxar är inte intressanta då jag inte gillar grundkaraktären i dem överlag och jag spelar hellre in med min drömstärkare som jag ändå äger till slut och då vill jag helst kunna lyfta fram det absolut bästa ur den!

Ifall ni har erfarenhet av några av dessa i bassammangang så lyssnar jag mer än gärna och andra tips mottages alla dagar i veckan!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Jan Hellman »

AKG D112, Shure SM7B utan puffskydd och EV RE20 är aldrig fel. Jag själv gillar ju faktiskt SM57:an och kör den i kombination med att line:a allt som ofta. En 421:a är också en favorit. Beyer M88 är strålande. Likaså Neumann U47 FET men den är DYR. Den nya AKG D12-micken kan vara värd att kolla upp. Har två gamla. FANTASTISK mikrofon! Heil Sound PR40 pratar många om men har tyvärr inte testat en själv.

Har tyvärr aldrig testat Sennheiser E609, AKG C414 och Shure Beta 91A som du nämnde.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av macahan »

Vill du höra skillnader mellan ljudkaraktärer på mickarna så har jag inspelningar gjorda med följande mickar på samma låda:

- RE 20 (på 15")
- 421 (på 10")
- SM7 (på 10")
- 441 (på 10")

D112 skippade vi för den skulle vi ha på baskaggen istället.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Markooo »

Åh det vill jag mer än gärna höra!

Förresten, vilken är 441? Har inte superkoll. :D

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av macahan »

AKG 441a är en mick som man kan läsa om här: http://en-us.sennheiser.com/dynamic-stu ... r-md-441-u" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har inte koll på den själv. Men vi har en. ;)

Skicka mig ett PM med mail så sprendar jag över filer lite senare.
Jag har inspelningar med rickenbacker och P51a. Nån som du helst skulle vilja höra?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av macahan »

Sorry.. det är en 541a.. my bad.. dom ser hyfsat lika ut.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Markooo »

Jaha, se där! Skickar ett PM strax då!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av newheartshadow »

Jan Hellman skrev:AKG D112, Shure SM7B utan puffskydd och EV RE20 är aldrig fel. Jag själv gillar ju faktiskt SM57:an och kör den i kombination med att line:a allt som ofta. En 421:a är också en favorit. Beyer M88 är strålande. Likaså Neumann U47 FET men den är DYR. Den nya AKG D12-micken kan vara värd att kolla upp. Har två gamla. FANTASTISK mikrofon! Heil Sound PR40 pratar många om men har tyvärr inte testat en själv.

Har tyvärr aldrig testat Sennheiser E609, AKG C414 och Shure Beta 91A som du nämnde.
Varför inget puffskydd på sm7B?
Kör den nu i kombo med 421 men vi har puffskyddet på....
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Markooo »

Har också använt SM7B med puffskydd. Kanske blir mer diskant som kommer fram utan puffskyddet?

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Vogel2
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 11 maj 2013, 20:51

Vilka mickar...? Något för det låga och något för det högre

Inlägg av Vogel2 »

Mitt tips är en enda mick på stärkaren, kombinerat med DI. Lågpassfiltrera DI-kanalen vid ca 100 Hz, och komprimera den hårt. Då får du en solid grund i mixen. Blanda sedan in den uppmickade stärkaren för karaktär.

Jag hade absolut undvikit D112 och andra dedikerade baskaggemickar. De är ofta helt urgröpta i lågmidden där mycket av elbasens grundton hörs. RE20 är så mycket mer allround, fin till bas- och gitarrstärkare, bastrumma och sång. MD421 är också ypperlig.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Jan Hellman »

newheartshadow skrev:
Jan Hellman skrev:AKG D112, Shure SM7B utan puffskydd och EV RE20 är aldrig fel. Jag själv gillar ju faktiskt SM57:an och kör den i kombination med att line:a allt som ofta. En 421:a är också en favorit. Beyer M88 är strålande. Likaså Neumann U47 FET men den är DYR. Den nya AKG D12-micken kan vara värd att kolla upp. Har två gamla. FANTASTISK mikrofon! Heil Sound PR40 pratar många om men har tyvärr inte testat en själv.

Har tyvärr aldrig testat Sennheiser E609, AKG C414 och Shure Beta 91A som du nämnde.
Varför inget puffskydd på sm7B?
Kör den nu i kombo med 421 men vi har puffskyddet på....
SM7B är initialt gjord framförallt att använda som broadcast mick och den skulle funka även utomhus. Därav det ganska stora puffskyddet. Tar man av puffskyddet kan man få micken närmare högtalarelementet. Dom där centimetrarna gör ganska stor skillnad. Väl beprövat knep att ta bort puffskyddet när man mickar upp gitarrförstärkare i studios men det gör även skillnad på bas då man får mer botten. Proximeringseffekten är ganska stor på en SM7B när man ska närmicka. Vilket micken egentligen inte är gjord för från början. Men den låter förbaskat bra om man placerar den rätt även vid närmickning. För övrigt en av EV RE20´s stora fördelar. Den har knappt någon proximeringseffekt. Så det är inte lika noga hur och var man placerar micken. Genialt konstruerad mikrofon.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Jan Hellman »

Markooo skrev:Har också använt SM7B med puffskydd. Kanske blir mer diskant som kommer fram utan puffskyddet?
Mer bas.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Markooo »

Hmm... Hur går det ihop? :D

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Jan Hellman »

Vogel2 skrev:Mitt tips är en enda mick på stärkaren, kombinerat med DI. Lågpassfiltrera DI-kanalen vid ca 100 Hz, och komprimera den hårt. Då får du en solid grund i mixen. Blanda sedan in den uppmickade stärkaren för karaktär.

Jag hade absolut undvikit D112 och andra dedikerade baskaggemickar. De är ofta helt urgröpta i lågmidden där mycket av elbasens grundton hörs. RE20 är så mycket mer allround, fin till bas- och gitarrstärkare, bastrumma och sång. MD421 är också ypperlig.
Då är ändå D112 mindre urgröpt än Beta SM52:an. En av mina favoritmickar på bastrumma. Den och D12:an. Min generella tanke vad det gäller att micka upp baslåda och baskagge är att inte använda samma mikrofon till båda. Då kan basen och baskaggen få lite för lik karaktär vilket gör att dom kan bli lite svårare att separera i ljudbilden.

Och jag håller HELT med dig om RE20. Ypperlig mick. Och troligtvis även världens bästa hi-hat mikrofon. Den är FANTASTISK på hi-hat! MD 421 är också en väldigt användbar mick. Använder den mycket på pukor. Och blås. Men även gitarrförstärkare. Mer sällan till bas även om den även är väldigt bra till det.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Markooo »

Hur ligger RE20 till egentligen? Plockar den upp lågbas, typ som en baskaggemick eller är den högre i registret?

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Jan Hellman »

Markooo skrev:Hmm... Hur går det ihop? :D
Så här ungefär.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_ ... 28audio%29

;)

En del mickar är känsliga för hur långt från ljudkällan man placerar micken. Lägre bas längre ifrån ljudkällan, mer bas närmare ljudkällan. Och ibland kan det handla om centimetrar. EV RE20 har knappt någon proximeringseffekt men SM7B är mer känslig. Och tar man bort puffskyddet kan man placera micken närmare elementet. En del tar även bort fronttyget på högtalaren för att kunna placera micken ännu närmare elementet. Så extrem brukar inte jag vara men jag känner själv att jag får en trevligare botten när jag inte har puffskyddet på när jag spelar in bas genom en SM7B. Liten skillnad, absolut, MEN många bäckar små.... Och det är inte direkt svårt att ta av puffskyddet. Det är bara att dra av det. Enkelt som en plätt! ;)
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Markooo »

Jaha nu hänger jag med!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Jan Hellman »

Markooo skrev:Hur ligger RE20 till egentligen? Plockar den upp lågbas, typ som en baskaggemick eller är den högre i registret?
Min uppfattning är att den är hyfsat jämn rakt över mellan 50 Hz och upp till uppåt 12 - 14 kHz ca. Sen dalar den men jag själv vill ofta inte ha dom högsta frekvenserna. Dom ställer mest till problem. Åtminstone i en del situationer. Jag hör INTE till dom som impas av tillverkarnas frekvenstävlande där man ofta hävdar att en mikrofon tar upp frekvenser upp över 20 till 30 kHz.För det första hör ingen dessa frekvenser och för det andra har dom inget musikaliskt värde. Många äldre mickar dalar över 14 kHz ca. Och det är inte för att man inte kunde tillverka mickar som tog upp frekvenser upp till 20 kHz på 50-talet. Utan det har med att göra att man inte ville. Det fanns liksom ingen orsak. Idag sitter många med mikrofoner med ett jävulusiskt frekvensomfång. Och det innebär samtidigt att man måste sitta och ducka s-, t- och f-ljud i sångtagningar. Äldre mickar tillverkades för att funka i ett musikaliskt sammanhang. Idag försöker man mest hitta på säljargument. Och då blir frekvensomfånget ett av dessa. Utan att ha något direkt musikaliskt värde.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Jan Hellman »

Markooo skrev:Jaha nu hänger jag med!
Bra. :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av basmartin »

Beyer M88 är "WOHOO" på alla slags ljudkällor. Föredrar den framför SM7b. RE20 har jag använd på baskagge en enda gång och det gav också en "WOHOO!"-känsla, men inte testat den mer än så. M88an är billigare än både SM7b och RE20... KÖP! RE20 ser dock mycket coolare ut... M88 ser ut som en vanlig mikrofon medan RE20 ser ut som... ja, något farligt... SM7b ser ut som en spotlight... :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av strummer »

Jag är helt såld på Sennheisers trummickar, och 906 parat med en 902 är hur kul som helst till bas:)
Kompressor, det är livet!
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Markooo »

macahan skrev:AKG 441a är en mick som man kan läsa om här: http://en-us.sennheiser.com/dynamic-stu ... r-md-441-u" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har inte koll på den själv. Men vi har en. ;)

Skicka mig ett PM med mail så sprendar jag över filer lite senare.
Jag har inspelningar med rickenbacker och P51a. Nån som du helst skulle vilja höra?
Detta var klockrent! Plöjde igenom alla filer innan och det gav mig en riktigt bra bild över hur mickarna låter!
Tackar så mycket! :D

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av macahan »

Gött! Vad tyckte du lät bäst?
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av Markooo »

De var alla riktigt bra faktiskt!

Den som överraskade mest var nog MD541! Den lät riktigt nice!

Men de hade alla en varsin karaktär som var helt klart användbar! Ska dock lyssna mer lite senare!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilka mickar...? Något för det låga och något för det hö

Inlägg av blackparkas »

Var in förra helgen eller när det var, körde D112 och en SE Voodoo nånting..
Den sistnämnda bara för att....


Lät bra, finns ingen som behöver ha något annat än en D112....
Det låter tillräckligt bra och ingen kommer höra skillnad i en mix.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar