externt ljudkort?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

externt ljudkort?

Inlägg av Poester »

Då mitt gamla tydligen inte stöds längre enligt tillverkaren, då jag uppdaterat till nya El Capitan på Mac'en, så är det väl helt enkelt bara att köpa nytt.
Behöver inget avancerat, men har kollat på tex focusrite Scarlett och lite åt det hållet.

Vad säger mobben?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: externt ljudkort?

Inlägg av eeakga »

Jag har ett Focusrite Sapphire 24 som jag kör på Firewire till Mac. Passar mycket bra för mina hobbysyften.
Stabil låda, väldigt lågt brus, och rätt mycket praktiska finesser.

Vet inte riktigt hur det skiljer sig mot Scarlett-serien, men jag upplever att Focusrite är bra prylar för pengarna iaf.
Användarvisningsbild
OptimusPrimus
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 30 okt 2015, 11:53
Ort: Falun

Re: externt ljudkort?

Inlägg av OptimusPrimus »

Kör Scarlett 2i2. Rekommenderas varmt!
Endorsed by Schecter guitar research & TC Electronic

http://www.shiningasylum.com
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: externt ljudkort?

Inlägg av strummer »

Jag tyckte mitt tascam var ok tills jag köpte ett RME , jäklar vilken skillnad.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: externt ljudkort?

Inlägg av Cuba »

Jag har ett Focusrite Saphire som är till salu. PMa om du är intresserad.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: externt ljudkort?

Inlägg av Jan Hellman »

strummer skrev:Jag tyckte mitt tascam var ok tills jag köpte ett RME , jäklar vilken skillnad.

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Sådär brukar det bli. :D Jag började med Alesis interface. Bytte upp till Motu och tyckte att Yeah!! Bytte upp till Apogee och tyckte YEAH!! Apogee och RME kör samma omvandrare. Vanligtvis i dom flesta modeller i alla fall. Bra grejor.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: externt ljudkort?

Inlägg av inber »

Min begåvade dotter har slitit ut sitt Tascam US-144 som hon fick i julklapp av mig för många, många år sedan. Datorn visar blåskärm och drivrutinerna verkar inte funka med modernare versioner av Windows.

Bild

Vad ska hon köpa istället?

Hon är singer-songwriter som spelar in på två kanaler samtidigt maximalt (gitarr och sång). Mikrofoner är två Rode NT5 kondensatormickar (kräver fantomspänning 48 V).

Musikprogram är Cubase Elements tror jag, den näst billigaste versionen. Hennes dator är en ganska potent släpbar PC som nu blivit ett par år gammal. Jag föreställer mig att det är ett USB-interface vi talar om. Hon spelar in med synth, så MIDI-interface är att föredra om det är inbyggt.

Hon har en zoom H4 till naturinspelningar, men den är av latencyskäl helt omöjlig som att ha istället för ljudkort, enligt henne själv.

Jag kan ju googla på märken som Focusrite, Apogee och RME, men behöver lite handfast handledning i vilken modell som kan vara lämplig. Apogee verkar bara funka med Apple, så det går bort. RME? Strummer har ju gott omdöme, men antalet RME-modeller hos tysken översteg min perceptionsgräns. Och det verkar vara över hennes budget.

Hennes budget som fattig student är tvåtusen spänn, men jag har sagt att jag kan lägga emellan så hon får något vettigt.

Skulle någon av dessa funka? Eller behöver man gå upp i pris? Vad säger panelen?

Focusrite Scarlett 2i4 2nd Gen, 1600 SEK ungefär
https://www.thomann.de/se/focusrite_sca ... nd_gen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Steinberg UR22 MK2, ca 1200 SEK
https://www.thomann.de/se/steinberg_ur22_mk2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: externt ljudkort?

Inlägg av eeakga »

Av de två du har som exempel skulle jag välja Focusrite. Jag har en större modell som funkar mycket bra. Superstabilt och låter bra.

RME är ju kanonbra, men för hobbybruk så tycker iaf jag att de är för dyra.
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: externt ljudkort?

Inlägg av AndersB »

Jag köpte nyligen ett UR22 Mk2 och är nöjd och glad än så länge.

De där 192 kHz är väl lite onödigt många kanske, men jag gillar att möjligheten finns där ifall det skulle visa sig bli nån standard. Gillar också att det är kompatibelt med paddor och sånt via adapterkit, även om jag inte använder den möjligheten heller än så länge. Midi in/ut finns ju på plats också, även om jag kanske sneglar på ett USB-klaviatur när det är dags.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: externt ljudkort?

Inlägg av anthax »

Får falla in i ledet lite, skulle vilja ha något enkelt usb-ljudkort för att spela in lite låtidéer, så resterande bandet fattar vad jag menar när jag säger en tonart. Viktiga är att det går att köra in gitarr/bas. Sång är i dagsläget helt ointressant.
Budget 1.000-2.000:-
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: externt ljudkort?

Inlägg av fieldflower »

anthax skrev:Får falla in i ledet lite, skulle vilja ha något enkelt usb-ljudkort för att spela in lite låtidéer, så resterande bandet fattar vad jag menar när jag säger en tonart. Viktiga är att det går att köra in gitarr/bas. Sång är i dagsläget helt ointressant.
Budget 1.000-2.000:-
Köp en THR-10 så har du fått både en hemmaförstärkare, en köksradio och ett inspelningsinterface i ett.
Går på 1-2000 beggat (om man hittar en) och 2800 nya.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: externt ljudkort?

Inlägg av anthax »

fieldflower skrev:
anthax skrev:Får falla in i ledet lite, skulle vilja ha något enkelt usb-ljudkort för att spela in lite låtidéer, så resterande bandet fattar vad jag menar när jag säger en tonart. Viktiga är att det går att köra in gitarr/bas. Sång är i dagsläget helt ointressant.
Budget 1.000-2.000:-
Köp en THR-10 så har du fått både en hemmaförstärkare, en köksradio och ett inspelningsinterface i ett.
Går på 1-2000 beggat (om man hittar en) och 2800 nya.
Får googla lite och titta vad den kan.
Vill ha instrument in i datorn, någon form av lågnivå ut till högtalare för att höra, samt eventuellt Midi in för framtida test med lånat midikeyboard. :nickar:
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: externt ljudkort?

Inlägg av fieldflower »

anthax skrev:
fieldflower skrev:
anthax skrev:Får falla in i ledet lite, skulle vilja ha något enkelt usb-ljudkort för att spela in lite låtidéer, så resterande bandet fattar vad jag menar när jag säger en tonart. Viktiga är att det går att köra in gitarr/bas. Sång är i dagsläget helt ointressant.
Budget 1.000-2.000:-
Köp en THR-10 så har du fått både en hemmaförstärkare, en köksradio och ett inspelningsinterface i ett.
Går på 1-2000 beggat (om man hittar en) och 2800 nya.
Får googla lite och titta vad den kan.
Vill ha instrument in i datorn, någon form av lågnivå ut till högtalare för att höra, samt eventuellt Midi in för framtida test med lånat midikeyboard. :nickar:
Den har inte midi, så har du såna önskemål är THR inte lösningen.
Men så skrev du ju bara gitarr/bas i frågan också..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: externt ljudkort?

Inlägg av inber »

Jag tackar panelen för alla goda tips. Hade också lite kontakt med Strummer (vi byter basar med varandra ibland :D) som rekommenderade Presonus AudioBox USB:

https://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Även om det inte är riktigt lika snygg färg som Focusrite, så är det väldigt billigt, 98 EUR hos tysken, vilket passar dotterns studentbudget.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: externt ljudkort?

Inlägg av anthax »

fieldflower skrev:
anthax skrev:
fieldflower skrev:
anthax skrev:Får falla in i ledet lite, skulle vilja ha något enkelt usb-ljudkort för att spela in lite låtidéer, så resterande bandet fattar vad jag menar när jag säger en tonart. Viktiga är att det går att köra in gitarr/bas. Sång är i dagsläget helt ointressant.
Budget 1.000-2.000:-
Köp en THR-10 så har du fått både en hemmaförstärkare, en köksradio och ett inspelningsinterface i ett.
Går på 1-2000 beggat (om man hittar en) och 2800 nya.
Får googla lite och titta vad den kan.
Vill ha instrument in i datorn, någon form av lågnivå ut till högtalare för att höra, samt eventuellt Midi in för framtida test med lånat midikeyboard. :nickar:
Den har inte midi, så har du såna önskemål är THR inte lösningen.
Men så skrev du ju bara gitarr/bas i frågan också..;)
Du har så rätt. :P
Det är bara för att framtidssäkra prylen lite, utifall det skulle komma något infall om sisådär 10 år att plinka in lite toner.
Audioboxen som nämns verkar trevlig, ska spana in lite mera. :)
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: externt ljudkort?

Inlägg av fieldflower »

anthax skrev:
fieldflower skrev:
anthax skrev:
fieldflower skrev:
anthax skrev:Får falla in i ledet lite, skulle vilja ha något enkelt usb-ljudkort för att spela in lite låtidéer, så resterande bandet fattar vad jag menar när jag säger en tonart. Viktiga är att det går att köra in gitarr/bas. Sång är i dagsläget helt ointressant.
Budget 1.000-2.000:-
Köp en THR-10 så har du fått både en hemmaförstärkare, en köksradio och ett inspelningsinterface i ett.
Går på 1-2000 beggat (om man hittar en) och 2800 nya.
Får googla lite och titta vad den kan.
Vill ha instrument in i datorn, någon form av lågnivå ut till högtalare för att höra, samt eventuellt Midi in för framtida test med lånat midikeyboard. :nickar:
Den har inte midi, så har du såna önskemål är THR inte lösningen.
Men så skrev du ju bara gitarr/bas i frågan också..;)
Du har så rätt. :P
Det är bara för att framtidssäkra prylen lite, utifall det skulle komma något infall om sisådär 10 år att plinka in lite toner.
Audioboxen som nämns nedanför verkar trevlig, ska spana in lite mera. :)
Visst är det så.
Vi kör Presonus i bandet (ett 16.4.2-bord) och det är kanonbra.

Själv kör jag Focusrite Saffire hemma, vilket också är kanonbra.
Och klart kul med Midi-möjligheter.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
raydee
Medlem
Inlägg: 371
Blev medlem: lör 08 jan 2011, 16:15
Ort: Umeå

Re: externt ljudkort?

Inlägg av raydee »

Jag har inte koll på om man ska lita på dom här, men dom verkar gilla kortet iaf, och inte dyrt heller.
http://studio.idg.se/2.1078/1.664600/te ... 2014-06%29" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Re: externt ljudkort?

Inlägg av lars-på-bas »

köp apogee duet..lite dyrare men man kan vara säker på att det kommer funka med ditt os många år framöver
spendera tid på att göra musik istället för att lösa problem är min filosofi
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Re: externt ljudkort?

Inlägg av lars-på-bas »

lars-på-bas skrev:köp apogee duet..lite dyrare men man kan vara säker på att det kommer funka med ditt os många år framöver
spendera tid på att göra musik istället för att lösa problem är min filosofi
jag menar såklart apogee duet 2
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: externt ljudkort?

Inlägg av anthax »

Har en Scarlett 6i6 2nd gen nu. Funkar utmärkt, och som bonus så låter allt jag spelar upp på datorn mycket renare genom den, än genom moderkortets ljud-ut.
Nu ska det nog till ett par mindre monitorer än stereohögtalarna som agerar ljudkälla i dagsläget.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
benlin
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 21 mar 2018, 08:38

Re: externt ljudkort?

Inlägg av benlin »

kan någon tipsa mig om ett skapligt billigt externt ljudkort för basspel passande iphone/ipad?
Är helt novis på externt ljudkort men vill pröva att kunna träna hemma, utan att släpa på min bas topp mellan replokal o hem.
Vill kunna spela låtar från iphone/ipaden och spela till dem!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

externt ljudkort?

Inlägg av Aslan »

benlin skrev:kan någon tipsa mig om ett skapligt billigt externt ljudkort för basspel passande iphone/ipad?
Är helt novis på externt ljudkort men vill pröva att kunna träna hemma, utan att släpa på min bas topp mellan replokal o hem.
Vill kunna spela låtar från iphone/ipaden och spela till dem!
Apogee Jam tycker jag funkar bra till det.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
benlin
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 21 mar 2018, 08:38

Re: externt ljudkort?

Inlägg av benlin »

Aslan skrev:
benlin skrev:kan någon tipsa mig om ett skapligt billigt externt ljudkort för basspel passande iphone/ipad?
Är helt novis på externt ljudkort men vill pröva att kunna träna hemma, utan att släpa på min bas topp mellan replokal o hem.
Vill kunna spela låtar från iphone/ipaden och spela till dem!
Apogee Jam tycker jag funkar bra till det.
Ok tack för tipset! :)
Skriv svar