Vilken mikrofon ska man köpa?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av ennam »

Har tänkt skaffa en mikrofon för att micka min baslåda med. Dock så förstår jag inte alls vad man ska leta efter i en mick, inte heller vad alla olika sorter är. Det enda jag lyckats lista ut är att Sennheisers MD421 mår låta bra då det är den användes för att få ett av det, i min åsikt, bästa basljud på vax. Den är dock ur min budget och det känns också lite tråkigt att bara kopiera någon sådär.

Skulle man kunna få lite hjälp? Att jag spelar med ett flertal distar jag slår av och på då och då kanske underlättar för de som kan vad man bör använda för mick.
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av GandhiMK2 »

ennam skrev:Har tänkt skaffa en mikrofon för att micka min baslåda med. Dock så förstår jag inte alls vad man ska leta efter i en mick, inte heller vad alla olika sorter är. Det enda jag lyckats lista ut är att Sennheisers MD421 mår låta bra då det är den användes för att få ett av det, i min åsikt, bästa basljud på vax. Den är dock ur min budget och det känns också lite tråkigt att bara kopiera någon sådär.

Skulle man kunna få lite hjälp? Att jag spelar med ett flertal distar jag slår av och på då och då kanske underlättar för de som kan vad man bör använda för mick.
:shock: 8)
Nu är det ju inte så att om du sätter en 421'a framför din låda så får du det bästa basljudet ever men vad skulle problemet vara med att använda sej av framforskad ackumulerad kunskap?!?!?!?
Om 421'a på en 8x10'a med en blahblah top med allt på 10 är det bästa man har hört så verkar det ju SUPERKUL snarare än tråkigt att göra samma... Herregud,när det kommer till att fånga ljud på "tape" så handlar det ju bara om att ge sej själv bästa förutsättningarna för att få det bra. Inte om den mest okonventionella lösningen. Det ger inga som helst extra poäng...
Bra är bra. Punkt. Sen handlade det säkert om basistens fingrar,hårdhet i anslag,strängtyp, hur nya dom var,kablar, pedaler, top, toppens skick, lådan,lådans skick, avst mellan mick och högt, vinkeln emot membranet, mikkabeln, pre'ampen i mixerbordet, ingångsnivån där,eventuella inserts, vilym in på band och sen mixningen.. Men varför tänka för mycket på set där... Är ju lite som att snöa på universums oändlighet..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av GandhiMK2 »

Men just det, för att vara en aning konstruktiv: köp en bra linebox.
En bra signal in = laborera efteråt tills du spyr eller att det blir bra. Whichever comes first! ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av blackparkas »

Det känns kanske som att det snarare är budgetfrågan som avgör än om hur tråkigt det vore? :)


Köp en beggad.
Alt. köp nåt helt annat.
Sannolikt har de där som använde MD421:an inte använt samma stärkare som du har i din profil, eller ens samma bas så risken är ju att det kanske inte alls låter sådär skitbra när du väl ska spela in ändå.
Då kanske en bra linebox som Figge nämnde, eller en preamp vore bättre att satsa på?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av Jan Hellman »

En vanlig SM57 i kombo med line brukar funka bra. Om det ska vara budget. Sen handlar resten om att lära sig skruva. Och använda öronen. Och lära sig placera micken rätt. Ett bra öra och kompetens slår dyra prylar alla dar i veckan fast i dom bästa av världar blir det bäst både med koll och bra prylar.:)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av Danne »

Ja en SM57 funkar bra, men kan man avvara några hundralappar till rekommenderar jag AKG D112. Lättare att få till bra uppmickning för bas med dem tycker jag.
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av ennam »

Danne skrev:Ja en SM57 funkar bra, men kan man avvara några hundralappar till rekommenderar jag AKG D112. Lättare att få till bra uppmickning för bas med dem tycker jag.
Det blev en sådan. Tycker den ger bra representation av mitt ljud. Prövade att göra en hastig inspelning med den i sovrummet med goda resultat
[soundcloud][/soundcloud]
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av Seggelke »

,,
Senast redigerad av Seggelke den tor 04 jan 2018, 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av ennam »

Seggelke skrev:AEA N22 eller Schoeps MK41
Tack för förslagen, tråden är dock gammal och jag har sedan en tid tillbaka införskaffat mikrofon. Tror dessutom du har läst det första inlägget lite dåligt...
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av Seggelke »

Uppfattar nu vad du menar mer "ur budget". Är inte svensk....
Bra jag inte nämnde mina två favoriter KU4 och RCA 44BX då dom kostar lika mycket som en bra stråke
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av bjelkeman »

Jan Hellman skrev:En vanlig SM57 i kombo med line brukar funka bra. Om det ska vara budget. Sen handlar resten om att lära sig skruva. Och använda öronen. Och lära sig placera micken rätt. Ett bra öra och kompetens slår dyra prylar alla dar i veckan fast i dom bästa av världar blir det bäst både med koll och bra prylar.:)
Som en kända ljudtekniker sa till oss på en inspelningskurs (visserligen så pratade vi om trummor just då): "Ett gäng SM57or kommer man långt med."
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av kmo »

På ett festivalgig i somras användes en Beta52, det lät galet bra ut. Tur eller en bra ide'??
Är väl facit för baskagge annars?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av HirYoshima »

kmo skrev:På ett festivalgig i somras användes en Beta52, det lät galet bra ut. Tur eller en bra ide'??
Är väl facit för baskagge annars?
Ja, de fungerar bra för bas också.. men som du säger är det kaggemick egentligen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av Danny »

Hittar du en beggad Audio-Technica ATM25 så funkar dem svinbra på bas dem med.
Men som några skrev här ovan. En bra linebox och ren signal in gör att du kan laborera tills du rattat bort dig totalt :)

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av kmo »

Jag pratar liveljud nu och inte studio. Gillar absolut att mixa två kanaler. Fast line från topp (tappad efter rörsteg) betydligt hellre än linebox. Även vid inspelning är fint med två kanaler.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av Håcke »

kmo skrev:På ett festivalgig i somras användes en Beta52, det lät galet bra ut. Tur eller en bra ide'??
Är väl facit för baskagge annars?
Tur?
Knappast.
Ta reda på vem som rattade ljudet och släpp inte iväg den ljudteknikern.
De ljudisar som fixar ett bra basljud är sällsynta.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Vilken mikrofon ska man köpa?

Inlägg av kmo »

Lokala entusiaster som är engagerade och skitbra. Valde själva att micka basriggen utan tjat!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar