Varför linebox?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Spook
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 11 jun 2016, 12:53

Varför linebox?

Inlägg av Spook »

Hej!

Vad är fördelen med att ha en linebox mellan basen och ljudkortet vid inspelning?

Jag kan förstå om det är en linebox som färgar ljudet och kanske har ett rör eller till och med en EQ, men jag tycker många lineboxar hyllas för sin transparens och om den nu inte färgar ljudet så förstår jag inte syftet med att ha den vid inspelning.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Varför linebox?

Inlägg av funkys**t »

https://youtu.be/QaVclopUfoI" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Varför linebox?

Inlägg av Danne »

Om impedansmatchningen (dvs det finns en högimpedansingång) är bra finns det väl ingen större anledning att använda linebox, såvida man inte använder väldigt lång kabel med risk för störningar?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Varför linebox?

Inlägg av Jan Hellman »

Primärt för att omvandla signalen till linjenivå men olika lineboxar låter olika bra beroende på trafo och annat. Jag använder till exempel oftast olika lineboxar för aktiva och passiva basar. Föredrar passiv linebox till aktiv bas och vise versa. I mina öron låter Jensen-trafo´s bäst. Lundahl är också kanon. En dålig linebox kan låta direkt illa.
Spook
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 11 jun 2016, 12:53

Re: Varför linebox?

Inlägg av Spook »

Jan Hellman skrev:Primärt för att omvandla signalen till linjenivå men olika lineboxar låter olika bra beroende på trafo och annat. Jag använder till exempel oftast olika lineboxar för aktiva och passiva basar. Föredrar passiv linebox till aktiv bas och vise versa. I mina öron låter Jensen-trafo´s bäst. Lundahl är också kanon. En dålig linebox kan låta direkt illa.

Hade glömt denna tråd :lol:

Vanliga ljudkort omvandlar väl redan signalen till linjenivå? Varför ha en linebox imellan?

Trafo vet jag inte vad det är för nåt :oops:
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1998
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Varför linebox?

Inlägg av Body&Soul »

Trafo= Transformator
Med hjälp av induktion så flyttar man elektrisk energi mellan en primär- och en sekundärlindning lindad på en kärna. Växelspänningen som svänger i primärlindningen skapar ett magnetiskt fält som plockas upp av sekundärlindningen. Genom att använda olika varv i lindningarna så transformeras energin i proportion till skillnaden i lindade varv på primär och sekundär.

Trafo används för att t.ex. transformera vägguttagets spänning på 230 volt till 12, 24 eller 48 volt i en transistorförstärkare.

En transformator är också användbar i ljudsammanhang där man vill transformera impedansen som förstärkaren levererar till passande impedans som högtalaren vill ha. Här finns stora skillnader i kvalitet utifrån trafons konstruktion. Typ av lindning, tråddiameter, täthet i lindningen, isolering av tråden, isolering av lindade lager med olika typer av papper och impregnering, kärnans typ och material och mättnadsgrad...... osv.. en bra impedanstransformator är dyr men levererar helt enkelt bättre ljud och jämnare frekvensgång en en billig.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Varför linebox?

Inlägg av RolleHarris »

Spook skrev:
Jan Hellman skrev:Primärt för att omvandla signalen till linjenivå men olika lineboxar låter olika bra beroende på trafo och annat. Jag använder till exempel oftast olika lineboxar för aktiva och passiva basar. Föredrar passiv linebox till aktiv bas och vise versa. I mina öron låter Jensen-trafo´s bäst. Lundahl är också kanon. En dålig linebox kan låta direkt illa.

Hade glömt denna tråd :lol:

Vanliga ljudkort omvandlar väl redan signalen till linjenivå? Varför ha en linebox imellan?

Trafo vet jag inte vad det är för nåt :oops:
Precis, om ljudkortet har en ingång som omvandlar signalen så behövs ingen di. Men di är lite av en ”du måste ha ena alltså så köper jag en på eBay på en gång och gärna den dyraste Radial eller Country man som finns”
Skulle dock vara roligt att testa :)
Spela in utan di men med en balanserad ingång på ljudkortet och spela in med di
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Varför linebox?

Inlägg av GandhiMK2 »

Allt jagvkan säga är:
Testa.
Hör du ingen skillnad så skit i det. Om du,som jag, hör den adderade tydligheten och punchen fr tex en bra radial så köper du en.

Ljud är inte binärt i bemärkelsen "äre bra/äre inte"... tex "vad ska kag med en preamp till när det redan sitter en i ljudkortet?" En pre är inte en pre är inte en pre, om det är begripligt..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Varför linebox?

Inlägg av TDHP »

Eftersom jag spelar gammal P-bas så behöver jag ingen extra preamp.
Det låter exakt som det ska ändå. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Varför linebox?

Inlägg av Danne »

Tja, om man kopplar in en linebox bidrar den givetvis till hur man upplever ljudet. Bättre, sämre, ingen skillnad? Det finns inget som säger att man måste ha en linebox inkopplad såvida man inte av nöd måste pga impedansanpassning.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Varför linebox?

Inlägg av GandhiMK2 »

Danne skrev:Tja, om man kopplar in en linebox bidrar den givetvis till hur man upplever ljudet. Bättre, sämre, ingen skillnad? Det finns inget som säger att man måste ha en linebox inkopplad såvida man inte av nöd måste pga impedansanpassning.
Det är ju det som är så skönt med konst... man får göra som man vill! :-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Varför linebox?

Inlägg av BBQV »

Men jag vill ha facit!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Varför linebox?

Inlägg av GandhiMK2 »

Ok! Då ska du köpa en miniräknare.
Hö hö hö...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Varför linebox?

Inlägg av BBQV »

:lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar