Bättre ljud?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

Lider ibland av ett för luddigt och odistinkt basljud. Hemma kör jag basen direkt in i Apogee Duett. I Lokalen in i ett Motu Pre8. Passiv bas är det. Skulle vilja att anslagen "svarade" mer när jag spelar in. Skulle en sån här mackapär göra någon nytta?
https://www.4sound.se/studio/preamps/art-tube-mp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller finns det några andra smarta tips, förutom nya strängar och att tonen sitter i fingrarna?
Kapten Karlsson
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Bättre ljud?

Inlägg av BBQV »

Öka midden, det brukar göra att du får ett distinktare ljud.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

Tack!
Jo det är nästan standard att dra ner dom lägsta frekvenserna och öka midden tills basen går igenom mixen. Dra på lite lite höga för att få lite krisp. Men jag tycker det är dom låga frekvenserna som blir luddiga. Vill ha tightare lågbas liksom.
Kapten Karlsson
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Bättre ljud?

Inlägg av BBQV »

Vilken frekvens ligger baskontrollerna på? Vissa preampar har basen väldigt långt ner, då blir det luddigt.

Min Ampeg PF800 har basen vid 40Hz, VT Bass 500 vid 55Hz och Bass Fly Riggen vid 80Hz, det är en jäkla skillnad!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

Nu blir det för tekniskt för mig :D
Jag drar ner 32hz tills mullret lagts sig men basspåret fortfarande har botten. Putsar bort lite på 64hz. Sen drar jag på i mitten tills basen går igenom. Lägger sen en mjukvarukomressor på den.
Tycker att det borde gå att få en tightare lågbas.
Skit samma. Det är säkert fingrarna det sitter i. Det brukar ju ge bäst resultat om man lägger tid på att spela på rätt sätt och arra låten så inte instrumenten krigar med varandra.
Kapten Karlsson
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Jellew »

Det gick väldigt fort för dig att ge upp, kan det ha någonting med saken att göra? :retar:
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

Nej jag ger inte upp. Nöter väl på som vanligt.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Jellew »

Bra det, skojade lite bara. Tycker inte heller det är så kul att greja med ljud alltid men ibland behöver man kanske djupdyka i frekvenser för att hitta rätt. Hemma använder jag en darkglass vintage deluxe köpt här på pratabas som jag personligen tycker gör basen mer distinkt, om man inte krämar på disten för hårt såklart.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Enbasist »

Använder du kompressor? En bra kompressor kan ge känslan av att botten paketeras ihop och trycker på mer samlat. Gäller bara att hitta lagom ratio/attack i förhållande till hur hårt du vill spela.
Användarvisningsbild
-rally-
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 17:27
Ort: Göteborg

Re: Bättre ljud?

Inlägg av -rally- »

Susy skrev:Lider ibland av ett för luddigt och odistinkt basljud. Hemma kör jag basen direkt in i Apogee Duett. I Lokalen in i ett Motu Pre8. Passiv bas är det. Skulle vilja att anslagen "svarade" mer när jag spelar in. Skulle en sån här mackapär göra någon nytta?
https://www.4sound.se/studio/preamps/art-tube-mp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller finns det några andra smarta tips, förutom nya strängar och att tonen sitter i fingrarna?
Kapten Karlsson
Apogee:n ska ju gå att få att låta bra, Motu:n kan nog vara lite luddig i karaktären, linead bas kan kräva sin preamp. Se till att hitta en som matchar impedansen i basen gött:) Tror inte att den ART-burken gör tricket för dig, tyvärr...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Roger Hedin »

Skit in - skit ut, oavsett om det är ljud eller spelteknik det handlar om...
Du har helt rätt i det där med att din spelstil spelar stor roll, liksom arrangemanget i övrigt. Sen är det det där med eq:n...

Jag vet ju inte riktigt vilken typ av musik du spelat (in), men man vill ju inte att basen ska blanda sig i andra instruments klanger alltför mycket. Jag brukar utgå från en liten tumregel för egen del: en Jazzbas med emfas på stallpickupen blir lite mer Jazzbas med lite boost runt 250 Hz, en P-bas kryper fram ganska fint med lite ökning runt 800 Hz. Lågbas är mer problem än nytta; tryck hellre på runt 120 Hz för att få lite bottenkänning. Sen bör ju inte basen ligga och bråka i sångfrekvenserna, eller ha en massa övertoner som bråkar med cymbaler och sånt.

Som regel låter basen skit i en mix om den låter bra ensam. Skruva in lite mer "kartong" i ljudet så hittar den sin plats i sammanhanget på ett annat sätt. Jag är ingen inspelningsexpert, men det brukar funka för mig...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Bättre ljud?

Inlägg av HirYoshima »

Roger har ett bra inlägg, tycker jag.

Sen tror jag att det kan hjälpa lite att ställa kompressorn hårdare..

Vad har du för bas och strängar?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Bättre ljud?

Inlägg av TDHP »

Det finns ju ett ganska enkelt sätt att få distinkt punch i botten.

Plektrum. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1695
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Bättre ljud?

Inlägg av bassace »

TDHP skrev:Det finns ju ett ganska enkelt sätt att få distinkt punch i botten.
Plektrum. :)
+1 på den :tummenupp:
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

Tack för alla svar.
Vi (jo vi är två som delar på basliret) har använt en Gibson Thunderbird en hembyggd Jazz med fenderhals, mahognykropp som är hemsnidad, Fender Japanmickar. En Eko LP kortskalig. Strängar har jag ingen aning om och eftersom vi bara spelar när vi spelar in låtar så blir det glest mellan strängbytena. Jag trodde att Thunderbirden skulle låta riktigt bra men den är luddig den med. Apogee kortet låter klart bäst och det var därför jag tänkte att en preamp innan Motu kortet skulle göra susen. Det blir oftast plektrumspel. Musiken är ganska larmig och skitig till stor del men ibland blir det snälla låtar och då blir det fingrarna.
Tack igen!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Bättre ljud?

Inlägg av HirYoshima »

Det kanske låter som en konstig fråga.. men kör du stall eller halsmick på basarna? Kör du full hals så kanske du ska blanda in lite stallmick för att få definition?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

Det blir uteslutande stallmick. Jag börjar fundera på om det bara är inspelningar med Motu kortet som är svåra att ratta? Det har fått mest tid den sista tiden. Har fått för mig att det är jag som blivit mer kräsen och dissat alla inspelningar.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Bättre ljud?

Inlägg av B-Å Åhs »

Kör du basen rakt in i ljudkorten ?
Apogee har ju att man kan välja ingången som gitarr ingång , Gör det !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bättre ljud?

Inlägg av mrbaloo »

Susy skrev:Det blir uteslutande stallmick.
Hmm, är det inte här som skon klämmer. Brukar inte stallmick låta lite mer nasalt än halsmicken? Om du har något som låter lite nasalt (dvs i min värld är det väl något tunnt i basregistret) så försöker du kanske förstärka basregistret som redan är avskalat. Då kanske det blir lite bumligt av den anledningen.

Om min teori stämmer så kanske du skall köra med mer halsmick i grundljudet och ev. eq:a lite sen. Men det är väl också ditt dilemma eftersom du verkar gilla stallmicken.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Bättre ljud?

Inlägg av HirYoshima »

mrbaloo skrev:
Susy skrev:Det blir uteslutande stallmick.
Hmm, är det inte här som skon klämmer. Brukar inte stallmick låta lite mer nasalt än halsmicken? Om du har något som låter lite nasalt (dvs i min värld är det väl något tunnt i basregistret) så försöker du kanske förstärka basregistret som redan är avskalat. Då kanske det blir lite bumligt av den anledningen.

Om min teori stämmer så kanske du skall köra med mer halsmick i grundljudet och ev. eq:a lite sen. Men det är väl också ditt dilemma eftersom du verkar gilla stallmicken.
Ja, det blir svårt att få nån botten med bara stallmick.. det blir som att du försöker tvinga fram nåt brum i lägre registren som inte spelas. Vrid upp lite halsmick, som sagt.. behöver inte vara 100 %, men 50 % kanske?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

Basen går rätt in i ljudkortet via telehonan. Sen måste man ju välja instrumentingång som inmatning så där är det nog rätt.
Motu kortet har xlr och tele i samma och det går inte att välja mik/instrument. Bara gain.

Jag får lira in flera basspår helt enkelt och testa, med lite olika mickval. Att dubblera basspåret och eq-a det ena "basigt" och det andra middigt med lite dist har jag testat. Låter bra ibland.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Bättre ljud?

Inlägg av saft »

Susy skrev:Lider ibland av ett för luddigt och odistinkt basljud. Hemma kör jag basen direkt in i Apogee Duett. I Lokalen in i ett Motu Pre8. Passiv bas är det. Skulle vilja att anslagen "svarade" mer när jag spelar in. Skulle en sån här mackapär göra någon nytta?
https://www.4sound.se/studio/preamps/art-tube-mp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller finns det några andra smarta tips, förutom nya strängar och att tonen sitter i fingrarna?
Kapten Karlsson

Nej den skulle inte göra någon nytta.

Enda den är bra för är att spela in ful lo-fi dist. Vi använde den på nästan alla singlar vi släppt i år, men bara som leksak för att få fulljud.
Splittat gitarren här genom en sån mackapär:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lR067amJPUs[/youtube]
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bättre ljud?

Inlägg av mrbaloo »

https://studio.idg.se/2.1078/1.687318/tung-bas-guide" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske denna guide kan hjälpa?
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

mrbaloo skrev:https://studio.idg.se/2.1078/1.687318/tung-bas-guide

Kanske denna guide kan hjälpa?
Jo jag har kollat den och testat lite. Kan vara på rätt väg. Tack!
Användarvisningsbild
Susy
Medlem
Inlägg: 216
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:42
Ort: Västertorp s Stockholm

Re: Bättre ljud?

Inlägg av Susy »

saft skrev:
Susy skrev:Lider ibland av ett för luddigt och odistinkt basljud. Hemma kör jag basen direkt in i Apogee Duett. I Lokalen in i ett Motu Pre8. Passiv bas är det. Skulle vilja att anslagen "svarade" mer när jag spelar in. Skulle en sån här mackapär göra någon nytta?
https://www.4sound.se/studio/preamps/art-tube-mp" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller finns det några andra smarta tips, förutom nya strängar och att tonen sitter i fingrarna?
Kapten Karlsson

Nej den skulle inte göra någon nytta.

Enda den är bra för är att spela in ful lo-fi dist. Vi använde den på nästan alla singlar vi släppt i år, men bara som leksak för att få fulljud.
Splittat gitarren här genom en sån mackapär:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lR067amJPUs[/youtube]
Ok, då skippar jag den. Konstigt nog finns det många fler positiva omdömen om den än tvärt om när man googlar. Tack!
Skriv svar