Program till hemma studio.

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Program till hemma studio.

Inlägg av brokenboy »

Har fixat ett litet hemma studio paket från Focusrite och fick med Protool first. Som verkar vara rättså nerbantad version, samtidigt skriker gitarristen i bandet att det bara slänga skiten och köpa cubase =)

Frågan är då vad kör ni alla andra på era hemma grejer?
Ska enbart bara lägga bas spår och ev mica akke gura
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av TDHP »

Jag har inte testat just PT First, men PT i stort är ju bra.
Ganska likt Cubase skulle jag säga, även om jag inte har testat det sen PT8 typ.
Gissningsvis är väl First ungefär motsvarande Cubase LE, dvs ett bra sätt att testa om man gillar gränssnitt mm.
Annars funkar väl de flesta moderna DAWs typ likadant, lite olika anpassat till hårdvara och OS då.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av fieldflower »

Om ni inte ska dela projekt med varann där det är viktigt att ni kör samma DAW - Skit i gitarristens åsikt och känn dig för vad du gillar och ogillar.
Själv fick jag med gratis Studio One med mixern bandet köpte, och jag är helnöjd.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av Mc Green »

Reaper! billigt och bra
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av brokenboy »

Det lutar åt att jag får kosta på mig Cubase =)
Vi kommer att dela projekt och säkerligen skicka filer hejvilt!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av Jan Hellman »

Skaffa något som gör att du är så kompatibel med andra som möjligt. Kan vara värt några kronor.
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av brokenboy »

Gjorde ett försök att installera cubase. Och fick felmedelande att min dator inte stödjer Aero effekt?? Jag har Windows 7 och processor och ram så det räcker och blir över. Har ni andra stött på det problemet med era program?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av hitman »

Kör just nu Cubase LE (tror jag det heter), eftersom det följde med ljudkortet jag köpte.

Jag ville ha ett enkelt och lättjobbat program, men lättanvänt är tyvärr inte Stenberg Cubase starkaste sida. Svårt att få det att fungera och vid något tillfälle tog det över en månad innan supporten svarade. Fick fart på det till slut.

Cubase är snyggt grafiskt men krångligt att få igång och lära sig. Fast när man väl behärskar det så är det nog bra.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av gthyni »

brokenboy skrev:Gjorde ett försök att installera cubase. Och fick felmedelande att min dator inte stödjer Aero effekt?? Jag har Windows 7 och processor och ram så det räcker och blir över. Har ni andra stött på det problemet med era program?
det har nog med grafikkortet att göra
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av TDHP »

brokenboy skrev:Gjorde ett försök att installera cubase. Och fick felmedelande att min dator inte stödjer Aero effekt?? Jag har Windows 7 och processor och ram så det räcker och blir över. Har ni andra stött på det problemet med era program?
Vilken Cubase har du köpt?
Kör du Windows i 32 eller 64 bitar?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
brokenboy
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis 12 jan 2016, 15:27
Ort: Ystad

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av brokenboy »

Jag kör Cubase 9 elements i Windows 64bit, jag fick det tillslut att fungera, vart tvungen att avinstallerar alla drivrutiner och lägga om dem på nytt =) så öppnades pärleporten in till Steinbergs värld för mig.
Tyckte till en början att Cubase kändes lite krångligt men efter bara några dagar så är det hanterbart om jag jämför med protools som jag oxå försökt mig på =)
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av Stempa »

Jag har sen 90 talet arbetat i Cakewalk, Cubase tom ver 7 och nu senast Reaper. Reaper är ett bättre verktyg än Cubase på de flesta sätt. Kan vara rätt komplext men man behöver inte grotta ned sig i funktionerna mer än på "need to know" basis. Cubase midi editor är dock fortfarande lite skarpare. Dessutom, 40$ för Reaper mot vad nu Cubase kostar idag.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av hitman »

TDHP skrev:
brokenboy skrev:Gjorde ett försök att installera cubase. Och fick felmedelande att min dator inte stödjer Aero effekt?? Jag har Windows 7 och processor och ram så det räcker och blir över. Har ni andra stött på det problemet med era program?
Vilken Cubase har du köpt?
Kör du Windows i 32 eller 64 bitar?
Det är den billigaste de har, kan den heta Cubase LE? Följde med när jag köpte ett Yamaha UR12 ljudkort.

Väldigt meckigt att få igång. Och när jag nu äntligen fått det att fungera så inser jag att jag "måste" (eller "vill-höver" som min fru säger) skaffa en bättre PC. Så nu måste jag installera om allt, fast det är ju inte Steinbergs fel, egentligen... :-)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Program till hemma studio.

Inlägg av Tarzan08 »

Dereborn spelar in (iofs via ett JADE-bord) på PC med en DAW som heter Tracktion. Det är gratis. Med några hyggliga outboards och några andra hyggliga pluggar har han spelat in artister som Stiftelsen och Takida.

Och TNT.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar