Tips på ljudkort?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Framroobin
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 27 nov 2015, 01:08
Ort: Stockholm

Tips på ljudkort?

Inlägg av Framroobin »

Nu är det dags att uppdatera min lilla hemmastudio och är på jakt efter ett nytt ljudkort.
Har i många år kört ett Focusrite Saffire Pro 24 DSP men det börjar ge upp, då jag har glapp i inputs och kretskort som börjar bråka och jag känner att det är lika bra att köpa nytt.
Behöver inte direkt vara något Apogee Symphony, utan är ute efter ett smidigt USB-kort med minst två inputs och vettig preamp för max 3500-ish riksdaler. Har koll på Focusrite's grejer, men funderar på om man skulle testa något från någon annan tillverkare. Någon som har något tips? :lol:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Tips på ljudkort?

Inlägg av GandhiMK2 »

Om du använt Saffiren som den var tänkt så har du lyssnat via interfacets kompressorer och eq's utan latency,huh?
(Alltså inte lyssnat på returen fr din DAW)
Då finns det ingen väg tillbaka,är jag rädd, utan du måste köpa ett interface med onboard dsp.
Då är det apollo twin eller liknande du ska ha och då kostar det lite mer.
Antelope kommer snart med ett som heter Discrete 4 som jag själv ska skaffa som reseinterface som jag tror skulle passa bra.
Lär dock komma att kosta närmare 9 lök.Det lär det dock vara värt.

Man SKA inte lyssna på returen via tex Logic. Man spelar och sjubger sämre när ens hjärna förhåller sej till ngt som hände för 10
Ms sedan än när den förhåller sej till det som händer NU...
Latency, fucks up your playin'...Vare sej du tror det eller inte.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Tips på ljudkort?

Inlägg av anthax »

Det lilla jag hunnit pyssla med min Focusrite Scarlett 6i6 så har det funkat väldigt bra och smärtfritt.
Hade jag köpt idag hade det blivit 18i8, just för att kunna ha gitarr, bas, piano i varsin ingång och slippa rycka kablar och ratta om vid varje instrumentbyte.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Skriv svar