Låtskrivardjungeln.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av Jan Hellman »

Inte helt 100 studiorelaterat men liten förknippning i alla fall..... Skrämmande läsning.

https://magasinetfilter.se/perspektiv/l ... gelns-lag/
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av gthyni »

När piratdebatten rasade som värst fick man höra att vem ska producera ny musik om skivbolagen förlorar intäkter....
Sanningen är att skivbolagen var och är en parasit som suger ut allt och alla och att deras höjdare allmänt uppför sig som svin.
Synd att de hittade ett nytt lurendrejeri (Spotify) innan de dog sotdöden
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av HirYoshima »

Jäkligt intressant skrivet. Även om man vetat om att det fungerar sådär på topplistorna.. det är bara att kolla Mello där det sitter fler låtskrivare än artister med vid varje bord liksom... så tänker man inte på alla som blir dissade. De kanske skulle ha ett Idol för låtskrivare så att det blir tydligare :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av bjelkeman »

Föga förvånande, samtidigt intressant hur musiker ger sig in i stora samarbeten utan ett avtal.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av Svensson »

HirYoshima skrev:Jäkligt intressant skrivet. Även om man vetat om att det fungerar sådär på topplistorna.. det är bara att kolla Mello där det sitter fler låtskrivare än artister med vid varje bord liksom... så tänker man inte på alla som blir dissade. De kanske skulle ha ett Idol för låtskrivare så att det blir tydligare :)
Just mello var ju faktiskt en uttalad tävling för låtskrivare från början.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:
HirYoshima skrev:Jäkligt intressant skrivet. Även om man vetat om att det fungerar sådär på topplistorna.. det är bara att kolla Mello där det sitter fler låtskrivare än artister med vid varje bord liksom... så tänker man inte på alla som blir dissade. De kanske skulle ha ett Idol för låtskrivare så att det blir tydligare :)
Just mello var ju faktiskt en uttalad tävling för låtskrivare från början.
Just det - från allra första början var det samma gubbe/gumma som framförde samtliga bidrag till och med.
Medlem i PB50+
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av HirYoshima »

fieldflower skrev:
Svensson skrev:
HirYoshima skrev:Jäkligt intressant skrivet. Även om man vetat om att det fungerar sådär på topplistorna.. det är bara att kolla Mello där det sitter fler låtskrivare än artister med vid varje bord liksom... så tänker man inte på alla som blir dissade. De kanske skulle ha ett Idol för låtskrivare så att det blir tydligare :)
Just mello var ju faktiskt en uttalad tävling för låtskrivare från början.
Just det - från allra första början var det samma gubbe/gumma som framförde samtliga bidrag till och med.
Så gammal är inte jag.. jag trodde det var en artisttävling.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av Jan Hellman »

HirYoshima skrev:
fieldflower skrev:
Svensson skrev:
HirYoshima skrev:Jäkligt intressant skrivet. Även om man vetat om att det fungerar sådär på topplistorna.. det är bara att kolla Mello där det sitter fler låtskrivare än artister med vid varje bord liksom... så tänker man inte på alla som blir dissade. De kanske skulle ha ett Idol för låtskrivare så att det blir tydligare :)
Just mello var ju faktiskt en uttalad tävling för låtskrivare från början.
Just det - från allra första början var det samma gubbe/gumma som framförde samtliga bidrag till och med.
Så gammal är inte jag.. jag trodde det var en artisttävling.
Nix. Låtskrivartävling. 1965 lät man Ingvar Wixell framföra samtliga bidrag i den svenska uttagningen för att ge varje låt samma förutsättningar...... :lol: :nickar: :tummenupp: Melodifestivalen har pågått från 1958 (förutom med några få avbrott) så det här hände inte i början utan det 8:e året....
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av fieldflower »

Jan Hellman skrev:
HirYoshima skrev:
fieldflower skrev:
Svensson skrev:
HirYoshima skrev:Jäkligt intressant skrivet. Även om man vetat om att det fungerar sådär på topplistorna.. det är bara att kolla Mello där det sitter fler låtskrivare än artister med vid varje bord liksom... så tänker man inte på alla som blir dissade. De kanske skulle ha ett Idol för låtskrivare så att det blir tydligare :)
Just mello var ju faktiskt en uttalad tävling för låtskrivare från början.
Just det - från allra första början var det samma gubbe/gumma som framförde samtliga bidrag till och med.
Så gammal är inte jag.. jag trodde det var en artisttävling.
Nix. Låtskrivartävling. 1965 lät man Ingvar Wixell framföra samtliga bidrag i den svenska uttagningen för att ge varje låt samma förutsättningar...... :lol: :nickar: :tummenupp: Melodifestivalen har pågått från 1958 (förutom med några få avbrott) så det här hände inte i början utan det 8:e året....
Men det var en begränsad klick som framförde flera bidrag var även innan väl?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:
HirYoshima skrev:
fieldflower skrev:
Svensson skrev:
HirYoshima skrev:Jäkligt intressant skrivet. Även om man vetat om att det fungerar sådär på topplistorna.. det är bara att kolla Mello där det sitter fler låtskrivare än artister med vid varje bord liksom... så tänker man inte på alla som blir dissade. De kanske skulle ha ett Idol för låtskrivare så att det blir tydligare :)
Just mello var ju faktiskt en uttalad tävling för låtskrivare från början.
Just det - från allra första början var det samma gubbe/gumma som framförde samtliga bidrag till och med.
Så gammal är inte jag.. jag trodde det var en artisttävling.
Nix. Låtskrivartävling. 1965 lät man Ingvar Wixell framföra samtliga bidrag i den svenska uttagningen för att ge varje låt samma förutsättningar...... :lol: :nickar: :tummenupp: Melodifestivalen har pågått från 1958 (förutom med några få avbrott) så det här hände inte i början utan det 8:e året....
Men det var en begränsad klick som framförde flera bidrag var även innan väl?
Vet faktiskt inte. Men jag TROR att det var en artist per bidrag. Däremot var det väldigt få bidrag från början. Åtminstone i finalen. "Deltävlingarna" var mer en jury som utsåg bidragen och låtskrivarna var inbjudna och inte som idag när vem som helst får skicka in.Det har gått från 150 bidrag till tusentals. I grund och botten är det fortfarande så att vissa låtskrivare är inbjudna även om man döljer det väl..... Men den dokusåpa som är idag var det inte i början. Över lag är Melodifestivalen (ESC) en mycket större grej här än i dom flesta andra länder. Inte ens i England sänds den nationella finalen på Tv.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Welcome to my vardag...

För låtskrivare som satsar på västvärlden är det precis sådär eländigt...and then some...
Problemet, som jag ser det, är att det bara går att få REJÄLT betalt när du får en låt på radio, helst då p3 och p4, och för att FÅ det så försöker man låta ungefär som det som ligger där och roterar...Och problemet, som det är just nu, är att det melodiska innehållet mest liknar morsesignaler och det harmoniska innehållet är så oerhört "stiliserat" (för att använda ett någorlunda positivt klingande epitet på ngt katastrofalt trist..,-)) att det är enormt svårt att sticka ut medans man håller sig inom dom för tillfället rådande ramarna för hur ngt ska låta på radion anno idag.
Jag gick nyligen igenom world top 40 på spotify och TRETTIOSEX låtar hade ackordföljden (i olika tonarter men nu kör vi C) Am. G , F , C RUNT RUNT RUNT....Eventuellt kunde det vara F, Dm (shock!) G Am...men där upphörde fantasin...
Om det då är 36 av 40 som låter så...hur många outgivna tror ni att det finns som går så? ;-)
Popbranschen har varit lite sådär mest hela tiden men just nu är det absurt likriktat på ett sätt som det faktiskt inte varit förut iom att melodierna så ofta cirkulerar kring en ton med olika(om man har tur) rytmiska småförändringar. Om det inte är en ton så upprepas samma melodi 4 ggr i versen. Det känns som en förutsättning för att få en hit. T j a t a den dagisenkla melodin så mycket det går.
Jag tänker tillbaka på barbie Girl , som man kan ha tyckt varit enkel...den är rena Krystjov Penderecki vid en snabb jämförelse...

Ok, så vad är det som gör att just DIN morselåt hamnar på en skiva? Kontakter. Punkt.
Jag är fullständigt övertygad om att tex "love me like you do" som var årets mest spelade låt 2016 (2015?) ALDRIG blivit utgiven om det var ngn som inte var av Max Martinsk dignitet som varit inblandad. Om jag sjungit på demon så hade den aldrig släppts som världssingel. Så magiskt bra och speciell är inte kompositionen. Den låter bra. Snyggt mixad och Ellie sjunger fantastiskt, som alltid (hon kan citera telefonkatalogen så att man blir alldeles till sej) men det är ju inget produktionellt banbrytande med den öht.
Kontakter har säkert alltid varit av enormt stor vikt men förut fanns en stor diversitet av melodier som "var accepterade" och iom det också skrevs.
Eftersom man inte tjänar en spänn på en spår 8 på Måns Zelmerlövs skiva på spotify så finns ingen ide att skriva låtar som inte låter som alla andra hits. Om Brian Wilson börjat skriva "God only knows" idag så tror jag att han stannat efter takt 5 och ba' "ÄH...det här låter INTE som Avicii" och tagit en fika....Det hade väl varit synd?

Att dom i artikeln inte fick betalt för sitt arbete...well...den här branschen är ju byggd på royalties och jag tycker att det är helt ok.
Om ingen vill höra min låt så får jag inga pengar. Om många vill höra min låt så får jag mer pengar...Rimligt...
Det är ju sjukt trist när artister och skivbolag inte respekterar ens arbete så till den grad att dom snor lite här och där och sen inte gör rätt för sej. Absolut. Faktum är att rent rättsligt så finns det säkert ett case. Men vad är det för penar som man kan få även OM man skulle vinna det?
Jag har en fordran på ett major bvolag efter att dom gett bort en sång som jag spelat in och producerat (och därmed äger r'ätten till royalties för så fort den säljs i vilken form det än må vara ) till en världsartist som sålt ngn miljon ex av den. Den ersättning som jag "har rätt till" närmar sej en halv mille. Den ersättning jag blev erbjuden var flörst 4000kr..;-) Sen steg den i takt med att dom insåg att dom hade helt fel och landade till slut på 70 lök, vilket var hela beloppet som dom erhållit från artisten som en "flat fee" , vilket är en jävla styggelse i den här branschen. (Använd gärna det jag skapat men om ni tjänar pengar på det så DELA MED ER enl gällande praxis...Nä nä..jag är SKITSTOR ARTIST och vill betala er en PRUTT i jämförelse med vad jag får in...)
Hur som helst, ska jag hyra advokat? Jag har haft ett par av sveriges vassaste branschjurister att titta på avtalet och dom säger "du har absolut ett case....men....Man vet aldrig...Jag kan börja med att skriva ett argt brev. Behöver göra lite research för att få på fötterna. Det kanske landar på 30 lök..." Visst, kanske inga pengar i sammanhanget MEN bolaget har ju heltidsanställda jurister...dom har tid...för mej kostar det MULTUM om det blir en lång process....Ocvh ÄVEN om jag vinner i slutändan...jag har ju HELT kapat mina kontakter med DET bolaget och Sverige är så litet så well....Jag låter det bero och har en sur story att beröätta istället..;-)

Tack och lov jobbar jag emot andra marknader istället. Ställen där dom säljer fysiska skivor fortfarande. Då får man betalt. TJOHO!
Dessutom så är dom marknaderna väldigt inriktade på melodier och sånt är vi svenskar bra på.
Inte så coolt men jävligt kul och faktiskt inkomstbringande.

Fick fö drygt 5 kr för streaming av en låt som var med i melodifestivalen 2012 och var en av det årets största hits...;-) har givetvis fått mer innan dess men inte värst mycket för streaming...

Som ung låtskrivare idag skulle jag gå och grina i ett hörn...!=0
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av fieldflower »

Många branscher går i procurement-döden nu känns det som.
Att inköpare tillåts döda sin egen bransch genom att strypa kon steg för steg.
Kortsiktig planering som ger mer pengar år 1, men aldrig kan vara bra i längden.

Apropå ackordsföljderna hade väl Makten redan för 10 år sedan allergi mot "T-låtar" med både stående och liggande T.
Då de gjorde låtar och kom på att riffen de limmat ihop råkade bilda T-formen skrotade de omedelbart låten.
Så den likformigheten har vi levt med ganska länge...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Makten...blast fr the past! =)

Vad menas med liggande och stående T i det här fallet? Hajar nada...
Ang likformigheten och att det varit så länge...Om du var här så skulle jag kunna , med notbilders hjälp, enkelt illustrera hur det har förenklats och förenklats och förenklats till att nu röra sej över två notlinjer...;-)
Lite som att alla bildkonstnärer på bestämda måtten 12x 12 cm skulle använda ljus- och mörkblått enbart...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Welcome to my vardag...

För låtskrivare som satsar på västvärlden är det precis sådär eländigt...and then some...
Problemet, som jag ser det, är att det bara går att få REJÄLT betalt när du får en låt på radio, helst då p3 och p4, och för att FÅ det så försöker man låta ungefär som det som ligger där och roterar...Och problemet, som det är just nu, är att det melodiska innehållet mest liknar morsesignaler och det harmoniska innehållet är så oerhört "stiliserat" (för att använda ett någorlunda positivt klingande epitet på ngt katastrofalt trist..,-)) att det är enormt svårt att sticka ut medans man håller sig inom dom för tillfället rådande ramarna för hur ngt ska låta på radion anno idag.
Jag gick nyligen igenom world top 40 på spotify och TRETTIOSEX låtar hade ackordföljden (i olika tonarter men nu kör vi C) Am. G , F , C RUNT RUNT RUNT....Eventuellt kunde det vara F, Dm (shock!) G Am...men där upphörde fantasin...
Om det då är 36 av 40 som låter så...hur många outgivna tror ni att det finns som går så? ;-)
Popbranschen har varit lite sådär mest hela tiden men just nu är det absurt likriktat på ett sätt som det faktiskt inte varit förut iom att melodierna så ofta cirkulerar kring en ton med olika(om man har tur) rytmiska småförändringar. Om det inte är en ton så upprepas samma melodi 4 ggr i versen. Det känns som en förutsättning för att få en hit. T j a t a den dagisenkla melodin så mycket det går.
Jag tänker tillbaka på barbie Girl , som man kan ha tyckt varit enkel...den är rena Krystjov Penderecki vid en snabb jämförelse...

Ok, så vad är det som gör att just DIN morselåt hamnar på en skiva? Kontakter. Punkt.
Jag är fullständigt övertygad om att tex "love me like you do" som var årets mest spelade låt 2016 (2015?) ALDRIG blivit utgiven om det var ngn som inte var av Max Martinsk dignitet som varit inblandad. Om jag sjungit på demon så hade den aldrig släppts som världssingel. Så magiskt bra och speciell är inte kompositionen. Den låter bra. Snyggt mixad och Ellie sjunger fantastiskt, som alltid (hon kan citera telefonkatalogen så att man blir alldeles till sej) men det är ju inget produktionellt banbrytande med den öht.
Kontakter har säkert alltid varit av enormt stor vikt men förut fanns en stor diversitet av melodier som "var accepterade" och iom det också skrevs.
Eftersom man inte tjänar en spänn på en spår 8 på Måns Zelmerlövs skiva på spotify så finns ingen ide att skriva låtar som inte låter som alla andra hits. Om Brian Wilson börjat skriva "God only knows" idag så tror jag att han stannat efter takt 5 och ba' "ÄH...det här låter INTE som Avicii" och tagit en fika....Det hade väl varit synd?

Att dom i artikeln inte fick betalt för sitt arbete...well...den här branschen är ju byggd på royalties och jag tycker att det är helt ok.
Om ingen vill höra min låt så får jag inga pengar. Om många vill höra min låt så får jag mer pengar...Rimligt...
Det är ju sjukt trist när artister och skivbolag inte respekterar ens arbete så till den grad att dom snor lite här och där och sen inte gör rätt för sej. Absolut. Faktum är att rent rättsligt så finns det säkert ett case. Men vad är det för penar som man kan få även OM man skulle vinna det?
Jag har en fordran på ett major bvolag efter att dom gett bort en sång som jag spelat in och producerat (och därmed äger r'ätten till royalties för så fort den säljs i vilken form det än må vara ) till en världsartist som sålt ngn miljon ex av den. Den ersättning som jag "har rätt till" närmar sej en halv mille. Den ersättning jag blev erbjuden var flörst 4000kr..;-) Sen steg den i takt med att dom insåg att dom hade helt fel och landade till slut på 70 lök, vilket var hela beloppet som dom erhållit från artisten som en "flat fee" , vilket är en jävla styggelse i den här branschen. (Använd gärna det jag skapat men om ni tjänar pengar på det så DELA MED ER enl gällande praxis...Nä nä..jag är SKITSTOR ARTIST och vill betala er en PRUTT i jämförelse med vad jag får in...)
Hur som helst, ska jag hyra advokat? Jag har haft ett par av sveriges vassaste branschjurister att titta på avtalet och dom säger "du har absolut ett case....men....Man vet aldrig...Jag kan börja med att skriva ett argt brev. Behöver göra lite research för att få på fötterna. Det kanske landar på 30 lök..." Visst, kanske inga pengar i sammanhanget MEN bolaget har ju heltidsanställda jurister...dom har tid...för mej kostar det MULTUM om det blir en lång process....Ocvh ÄVEN om jag vinner i slutändan...jag har ju HELT kapat mina kontakter med DET bolaget och Sverige är så litet så well....Jag låter det bero och har en sur story att beröätta istället..;-)

Tack och lov jobbar jag emot andra marknader istället. Ställen där dom säljer fysiska skivor fortfarande. Då får man betalt. TJOHO!
Dessutom så är dom marknaderna väldigt inriktade på melodier och sånt är vi svenskar bra på.
Inte så coolt men jävligt kul och faktiskt inkomstbringande.

Fick fö drygt 5 kr för streaming av en låt som var med i melodifestivalen 2012 och var en av det årets största hits...;-) har givetvis fått mer innan dess men inte värst mycket för streaming...

Som ung låtskrivare idag skulle jag gå och grina i ett hörn...!=0

Bra inlägg. :nickar:

Bra om så många som möjligt förstår hur branschen funkar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Makten...blast fr the past! =)

Vad menas med liggande och stående T i det här fallet? Hajar nada...
Ang likformigheten och att det varit så länge...Om du var här så skulle jag kunna , med notbilders hjälp, enkelt illustrera hur det har förenklats och förenklats och förenklats till att nu röra sej över två notlinjer...;-)
Lite som att alla bildkonstnärer på bestämda måtten 12x 12 cm skulle använda ljus- och mörkblått enbart...
Rita upp formen av F, G, A, C på en greppbräda så blir det ett T...;)

F, G, A, D blir ett uppochned-T (om man tänker sig D:et i lägre oktav).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av gthyni »

Inte min favorittuber men han kanske har lite rätt denna gång
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nuGt-ZG39cU[/youtube]
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av GandhiMK2 »

gthyni skrev:Inte min favorittuber men han kanske har lite rätt denna gång
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nuGt-ZG39cU[/youtube]
Det ligger naturligtvis ngt i det han säger men att det har funnits ackorvändor som "gällt" under olika perioder är ju en sak.
Jag misstänker att det skrevs en miljard låtar på "Oh Carol"-vändan under den perioden men dom hade ganska olika melodier,i någon mån.
DET har vi faaaan inte idag. Morsesignaler och eller upprepande av korta fraser OM OCH OM igen.
Ge mej en ackordföljd och jag kan skriva ett antal hyfsade och helt olika låtar på den. Det finns dessutom så många andra parametrar som kan skilja sej men melodierna.... fy fan vad sur jag blir när jag hört fras 1 i en vers och sen kan sjunga med i fras 2,3 och 4 och ha 98% rätt på ren chansning..
SJUKT trist.
Schas, nutiden...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av Svensson »

GandhiMK2 skrev:Welcome to my vardag...

För låtskrivare som satsar på västvärlden är det precis sådär eländigt...and then some...
Problemet, som jag ser det, är att det bara går att få REJÄLT betalt när du får en låt på radio, helst då p3 och p4, och för att FÅ det så försöker man låta ungefär som det som ligger där och roterar...Och problemet, som det är just nu, är att det melodiska innehållet mest liknar morsesignaler och det harmoniska innehållet är så oerhört "stiliserat" (för att använda ett någorlunda positivt klingande epitet på ngt katastrofalt trist..,-)) att det är enormt svårt att sticka ut medans man håller sig inom dom för tillfället rådande ramarna för hur ngt ska låta på radion anno idag.
Jag gick nyligen igenom world top 40 på spotify och TRETTIOSEX låtar hade ackordföljden (i olika tonarter men nu kör vi C) Am. G , F , C RUNT RUNT RUNT....Eventuellt kunde det vara F, Dm (shock!) G Am...men där upphörde fantasin...
Om det då är 36 av 40 som låter så...hur många outgivna tror ni att det finns som går så? ;-)
Popbranschen har varit lite sådär mest hela tiden men just nu är det absurt likriktat på ett sätt som det faktiskt inte varit förut iom att melodierna så ofta cirkulerar kring en ton med olika(om man har tur) rytmiska småförändringar. Om det inte är en ton så upprepas samma melodi 4 ggr i versen. Det känns som en förutsättning för att få en hit. T j a t a den dagisenkla melodin så mycket det går.
Jag tänker tillbaka på barbie Girl , som man kan ha tyckt varit enkel...den är rena Krystjov Penderecki vid en snabb jämförelse...

Ok, så vad är det som gör att just DIN morselåt hamnar på en skiva? Kontakter. Punkt.
Jag är fullständigt övertygad om att tex "love me like you do" som var årets mest spelade låt 2016 (2015?) ALDRIG blivit utgiven om det var ngn som inte var av Max Martinsk dignitet som varit inblandad. Om jag sjungit på demon så hade den aldrig släppts som världssingel. Så magiskt bra och speciell är inte kompositionen. Den låter bra. Snyggt mixad och Ellie sjunger fantastiskt, som alltid (hon kan citera telefonkatalogen så att man blir alldeles till sej) men det är ju inget produktionellt banbrytande med den öht.
Kontakter har säkert alltid varit av enormt stor vikt men förut fanns en stor diversitet av melodier som "var accepterade" och iom det också skrevs.
Eftersom man inte tjänar en spänn på en spår 8 på Måns Zelmerlövs skiva på spotify så finns ingen ide att skriva låtar som inte låter som alla andra hits. Om Brian Wilson börjat skriva "God only knows" idag så tror jag att han stannat efter takt 5 och ba' "ÄH...det här låter INTE som Avicii" och tagit en fika....Det hade väl varit synd?

Att dom i artikeln inte fick betalt för sitt arbete...well...den här branschen är ju byggd på royalties och jag tycker att det är helt ok.
Om ingen vill höra min låt så får jag inga pengar. Om många vill höra min låt så får jag mer pengar...Rimligt...
Det är ju sjukt trist när artister och skivbolag inte respekterar ens arbete så till den grad att dom snor lite här och där och sen inte gör rätt för sej. Absolut. Faktum är att rent rättsligt så finns det säkert ett case. Men vad är det för penar som man kan få även OM man skulle vinna det?
Jag har en fordran på ett major bvolag efter att dom gett bort en sång som jag spelat in och producerat (och därmed äger r'ätten till royalties för så fort den säljs i vilken form det än må vara ) till en världsartist som sålt ngn miljon ex av den. Den ersättning som jag "har rätt till" närmar sej en halv mille. Den ersättning jag blev erbjuden var flörst 4000kr..;-) Sen steg den i takt med att dom insåg att dom hade helt fel och landade till slut på 70 lök, vilket var hela beloppet som dom erhållit från artisten som en "flat fee" , vilket är en jävla styggelse i den här branschen. (Använd gärna det jag skapat men om ni tjänar pengar på det så DELA MED ER enl gällande praxis...Nä nä..jag är SKITSTOR ARTIST och vill betala er en PRUTT i jämförelse med vad jag får in...)
Hur som helst, ska jag hyra advokat? Jag har haft ett par av sveriges vassaste branschjurister att titta på avtalet och dom säger "du har absolut ett case....men....Man vet aldrig...Jag kan börja med att skriva ett argt brev. Behöver göra lite research för att få på fötterna. Det kanske landar på 30 lök..." Visst, kanske inga pengar i sammanhanget MEN bolaget har ju heltidsanställda jurister...dom har tid...för mej kostar det MULTUM om det blir en lång process....Ocvh ÄVEN om jag vinner i slutändan...jag har ju HELT kapat mina kontakter med DET bolaget och Sverige är så litet så well....Jag låter det bero och har en sur story att beröätta istället..;-)

Tack och lov jobbar jag emot andra marknader istället. Ställen där dom säljer fysiska skivor fortfarande. Då får man betalt. TJOHO!
Dessutom så är dom marknaderna väldigt inriktade på melodier och sånt är vi svenskar bra på.
Inte så coolt men jävligt kul och faktiskt inkomstbringande.

Fick fö drygt 5 kr för streaming av en låt som var med i melodifestivalen 2012 och var en av det årets största hits...;-) har givetvis fått mer innan dess men inte värst mycket för streaming...

Som ung låtskrivare idag skulle jag gå och grina i ett hörn...!=0
Börjar förstå varför musik inte längre upprör. Tänker på alla chockerande artister som blivit totalsågade av media och hot om bojkott av upprörda föräldrar och politiker. Louis Armstrong, Elvis, Hendrix, AC/DC m.fl. Kanske Siewert Öholm var den sista att uppröras för 30 år sedan? Om allt låter som om man hört det förut så finns det inte mycket att uppröras över annat än möjligen just det då förstås. :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Det ligger naturligtvis ngt i det han säger men att det har funnits ackorvändor som "gällt" under olika perioder är ju en sak.
Jag misstänker att det skrevs en miljard låtar på "Oh Carol"-vändan under den perioden men dom hade ganska olika melodier,i någon mån.
DET har vi faaaan inte idag. Morsesignaler och eller upprepande av korta fraser OM OCH OM igen.
Ge mej en ackordföljd och jag kan skriva ett antal hyfsade och helt olika låtar på den. Det finns dessutom så många andra parametrar som kan skilja sej men melodierna.... fy fan vad sur jag blir när jag hört fras 1 i en vers och sen kan sjunga med i fras 2,3 och 4 och ha 98% rätt på ren chansning..
SJUKT trist.
Schas, nutiden...
Spelade "Stand by me" med ett coverband för ett gäng år sedan och efter gitarrsolot gick hela bandet rätt in i "Under the boardwalk" utan att tänka på det. Vi hade under solot glömt bort vilken låt vi spelade...... :D

Finns och har alltid funnits otroligt många låtar på samma ackord, stil, grundarr etc.... Låtar som är otroligt lika på många sätt. Det lär nog vara så även framöver.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Jan Hellman skrev:Det lär nog vara så även framöver.
Sannolikt. Man kan tycka att det är trist MEN det finns så sjukt många parametrar i en låt man hör på spotify , radio, whatever att det , iaf för mej, är när för många saker samtidigt börjar bli standard som jag blir galen...
Ett tag var det lite Cheiron på repeat i hela världen...goof klaff goffgoff klafff i alla trummor och EM D C den enda ackordföljden som man skulle ha för att få en andra lyssning ibland rädda A&R's men melodierna, infantila som de må ha varit, var iaf inte HELT samma...bara nästan....

Just nu kan jag bara se en enda riktig positiv grej med "utvecklingen" , vilket känns som ett illa valt epitet m tanke på att det står still;-), och det är att "performance" har blivit sjukt viktigt....Sången sk vara så jävla innerlig och i ansiktet att man nästan mår illa...svalt och half-effortish passerar inte riktigt...Det känns som att det i någon mån startade med att Swedish House Maffia började hura in rossliga manliga råkkersch som fick sjunga som om dom precis vaknade upp bakfulla natten efter att dom gjort bort sej och deras love of their life lämnat dom...Om man sjunger sådär som Ellie Goulding sjunger i Love me like you do så kan man ignorera för en kort sekund att melodin är AKUT meningslös. Meningslös jävla melodi MÅSTE sjungas med intensitet för annars blir det lika bra som en 8-årings första försök med en blockflöjt...tuut tuut...
Men TÄNK då om man sjunger med emfas och DESSUTOM inte HELT detvanligasteskitenmankantänkasejifrågaombådeackordföljdockproduktion!!?
Då kan det bli såhär:
https://open.spotify.com/track/00n92st1BdGyZkvNVa7OW4" onclick="window.open(this.href);return false;
Skumma och halvfula ljud....märkliga jävla harmisar... En hel del otippade meloditoner...Sen kan man absolut HATA skiten men Standard är det fan inte och hon spar ju inte på krutet...
Ja ja....jag är såååå trött på min västcivilisations nutidsmusik att jag ömsar skinn nästa gång jag hör en morselåt!! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Nu när jag lyssnar på den så insåg jag att den låter ganska tveksamt rent ljudkvalitetsmässigt.(vilket förvisso är skit samma om man får feeling)
Känns som att man kört den för jävla hårt igenom limiter för att få den att bli skitstark som allt annat trots att den inte lämpar sej för sån behandling...distar och krampar, inte minst i botten, både här och där....VAFFAN man har väl volymratt om man vill ha starkt...Heja loudness wars...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av Jan Hellman »

GandhiMK2 skrev:Nu när jag lyssnar på den så insåg jag att den låter ganska tveksamt rent ljudkvalitetsmässigt.(vilket förvisso är skit samma om man får feeling)
Känns som att man kört den för jävla hårt igenom limiter för att få den att bli skitstark som allt annat trots att den inte lämpar sej för sån behandling...distar och krampar, inte minst i botten, både här och där....VAFFAN man har väl volymratt om man vill ha starkt...Heja loudness wars...
Helt otroligt nog är det fortfarande väldigt många masteringstekniker och andra som inte tagit till sig EBU R 128-standarden. En bra låt är en bra låt (och en dålig låt är en dålig låt) men om man samtidigt kan få det att låta bättre rent ljudmässigt så är ju det trevligt. :)
bazzilla
Medlem
Inlägg: 197
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av bazzilla »

Halvt ot, men tycker att termen skivbolag är missvisande om man pratar om de tre stora, förutom att de tre äger i princip alla större skivbolag så äger dom även de största filmbolagen, tidningar, dataspelbolag mm. Media Imperium är en mer rättvisande term.

Denna rikedom och makt har nog inte uppnåtts helt utan fulspel och moraliska tveksamheter. Tjänar de mest pengar på morsesignaler kommer de att utnyttja sin makt för att det det är morsesignaler som spelas.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av B-Å Åhs »

Deprimerande

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Låtskrivardjungeln.....

Inlägg av eeakga »

GandhiMK2 skrev: lör 13 jan 2018, 10:48
Men TÄNK då om man sjunger med emfas och DESSUTOM inte HELT detvanligasteskitenmankantänkasejifrågaombådeackordföljdockproduktion!!?
Då kan det bli såhär:
https://open.spotify.com/track/00n92st1BdGyZkvNVa7OW4" onclick="window.open(this.href);return false;
Skumma och halvfula ljud....märkliga jävla harmisar... En hel del otippade meloditoner...Sen kan man absolut HATA skiten men Standard är det fan inte och hon spar ju inte på krutet...
Ja ja....jag är såååå trött på min västcivilisations nutidsmusik att jag ömsar skinn nästa gång jag hör en morselåt!! ;-)
Men alltså...TACK för det tipset!

Fy fan vilken bra platta! Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är med den som tilltalar mig så, men jag fick tamejfan gåshud första lyssningen!
Skriv svar