Mikrofontips Acke, munspel, sång

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av macahan »

Ska spela in en hel del med Acke, sång och munspel.
Har ni något riktigt bra tips på prisvärd mick? I lägre prissegmentet.
Jag är sjukt nöjd med elvismicken jag använder för det idag men funderar på ett komplement till det. Elvismicken har väldigt mycket
Karaktär som jag gillar på sång och munspel men kanske inte riktigt på gitarr i första hand.

Tips?
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av Seggelke »

...
Senast redigerad av Seggelke den tor 04 jan 2018, 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av Mc Green »

I det lägre prissegmentet?
Det är ju ett relativt begrepp.....
Jag har en bunt olika mickar som jag tycker sköter sång och acke på ett väldigt bra sätt. Underskatta inte rumsakustiken och att testa olika avstånd vilket i båda fallen påverkar nog så mycket som själva micken
Billigast är Røde M3, som jag testat även till trummor och gitarrstärk, sedan Sennheiser e865 och slutligen Aston Origin.
De ligger i segmentet 1-3000:- vilket ju är lägre än AEA R92.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8588
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av engson »

När jag höll på med inspelningar, så använde jag ofta Line Audio CM2 eller CM3 på just akustisk gitarr.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av HirYoshima »

Vill man ha en grym munspelsmic skulle jag rekommendera Mitchs uppfinning.. http://dyna-mic.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av macahan »

HirYoshima skrev:Vill man ha en grym munspelsmic skulle jag rekommendera Mitchs uppfinning.. http://dyna-mic.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Cool!! Men risken är att man hör mina fel för bra... hahaha
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av macahan »

Seggelke skrev:AEA R92 om du inte behöver spela in svaga saker med billig preamp.
Ja.. det där hade varit spännande. Men den är rätt saftigt prissatt för min del. :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av macahan »

engson skrev:När jag höll på med inspelningar, så använde jag ofta Line Audio CM2 eller CM3 på just akustisk gitarr.
Ah! Spännande. Dom har jag hört en del om.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av macahan »

Mc Green skrev:I det lägre prissegmentet?
Det är ju ett relativt begrepp.....
Jag har en bunt olika mickar som jag tycker sköter sång och acke på ett väldigt bra sätt. Underskatta inte rumsakustiken och att testa olika avstånd vilket i båda fallen påverkar nog så mycket som själva micken
Billigast är Røde M3, som jag testat även till trummor och gitarrstärk, sedan Sennheiser e865 och slutligen Aston Origin.
De ligger i segmentet 1-3000:- vilket ju är lägre än AEA R92.
Ja, AEA R92 var saftig. Segmentet 1-3000 är väl det jag funderar över. Men framförallt en mick som kompletterar shure-micken jag har på ett bra sätt, dvs som möjliggör en lite annan ljudbild.

Jag har väldigt mycket fingerpicking som ska spelas in och gitarren är en typ parlor med mycket mid så det jag letar efter i det här fallet är så naturlig återgivning som möjligt tror jag.
Rumsakustiken kommer jag inte kunna göra så mycket åt utan det blir i mån av inspelningsmöjlighet tyvärr.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av TDHP »

Testa ett par billiga mickar, funkar oftast guldfisk.
Tex en stormembran ADK A-51 och en konding ADK SC-1 eller motsvarande lågbudget.
Brukar finnas beggade för typ nån femhunka.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av macahan »

En väldigt viktig detalj är att de ska vara så fria från brus att man kan höra alla missljud från musikant och instrument. ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av TDHP »

En mick som brusar är trasig. ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av HirYoshima »

TDHP skrev:En mick som brusar är trasig. ;)
Ja, då fungerar den ju som högtalare.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av Jan Hellman »

https://www.soundonsound.com/reviews/adk-odin-thor" onclick="window.open(this.href);return false;

ADK gör väldigt bra mickar till rimliga pengar.

https://www.amazon.com/ADK-Microphones- ... B009AKB316" onclick="window.open(this.href);return false;

Odin ligger på runt 2,500 och Thor nån tusing till. Samma mick fast Thor är ställbart rundupptagande.Jag kan gilla rundupptagande mickar ibland just för att man kan få med lite mer ambience när man vill. Utmärkt mick för ak git och sång. Till munspel skulle jag nog använda Elvis-micken. Eller en Green Bullet.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av Jan Hellman »

https://webshop.holmerup.biz/mikrofoner/adk/adk-odin" onclick="window.open(this.href);return false;

https://webshop.holmerup.biz/mikrofoner/adk/adk-thor" onclick="window.open(this.href);return false;

Holmerup säljer dom här i Sverige. Han håller till utanför Malmö. Priset verkar ligga någon femhundring över Amazon. Men bra mickar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av macahan »

Spännande! Dom ska jag kolla in lite mer.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av TDHP »

Jag har nog nån ADK A51 över om du är sugen, fast den är ju mycket enklare än den i länken.
Eller nån annan kinamick typ JJ Labs. Funkar fint för det mesta.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8588
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av engson »

(Claes Holmerup är en väldans trevlig och schysst kille att göra affärer med!)
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av Mc Green »

För övrigt så har nyss nämnda Claes Holmerup en hemsida där han gjort fullskaletest med VÄLDIGT många av dom vanligaste mickarna.
Kvinnlig och manlig sång plus akustisk gitarr. Allt finns nedladdnings- lyssningsbart direkt på sidan.
Det jag har konstaterat är att det inte skiljer så gigantiskt mycket mellan olika mikrofoner, självklart så låter en Neumann bättre än en nonamekines, men det mesta som finns däremellan är tillräckligt bra mikrofoner och man kan ägna fokus åt att ordna en hyfsad akustisk miljö, bra gitarr och bra framträdanden.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av Håcke »

Mc Green skrev: och bra framträdanden.
Nä men nu sabbade du ju alltihopa!
Hur ska det gå till nurå?
Kan man inte längre bara köpa sig grejer så ordnar det sig?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av macahan »

Hahaha.
Jag orkar inte.

Klart att det som spelas in är viktigare men i det här fallet handlade det om tips på mickar som skulle kunna vara kompletterande till en shure Elvismick. Med givet scenario att akustiken kommer vara ”i mån av möjlighet på inspelningsplatsen” som framförallt är en fjällstuga.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av Mc Green »

Sorry! Missade totalt......
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:Hahaha.
Jag orkar inte.

Klart att det som spelas in är viktigare men i det här fallet handlade det om tips på mickar som skulle kunna vara kompletterande till en shure Elvismick. Med givet scenario att akustiken kommer vara ”i mån av möjlighet på inspelningsplatsen” som framförallt är en fjällstuga.
Akustiken spelar sällan någon större roll så länge du inte ambiencemickar. Och då brukar man även närmicka så då handlar det om balans mer än någonting annat...... Annars duger ofta vafaan som helst så länge man inte befinner sig i en betongbunker nära nog. Ju ljudstarkare ljudkällan är, desto mer påverkar akustiken är en grundregel. Trummor påverkas mer av akustiken än t.ex. en ak gitarr. Dynamisk mick nära ljudkällan tar oftast inte upp någonting av akustiken. Kondingar tar upp lite mer men hyfsat lite ändå när man närmickar. Brukar sällan vara ett problem.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Mikrofontips Acke, munspel, sång

Inlägg av HirYoshima »

Jan Hellman skrev:
macahan skrev:Hahaha.
Jag orkar inte.

Klart att det som spelas in är viktigare men i det här fallet handlade det om tips på mickar som skulle kunna vara kompletterande till en shure Elvismick. Med givet scenario att akustiken kommer vara ”i mån av möjlighet på inspelningsplatsen” som framförallt är en fjällstuga.
Akustiken spelar sällan någon större roll så länge du inte ambiencemickar. Och då brukar man även närmicka så då handlar det om balans mer än någonting annat...... Annars duger ofta vafaan som helst så länge man inte befinner sig i en betongbunker nära nog. Ju ljudstarkare ljudkällan är, desto mer påverkar akustiken är en grundregel. Trummor påverkas mer av akustiken än t.ex. en ak gitarr. Dynamisk mick nära ljudkällan tar oftast inte upp någonting av akustiken. Kondingar tar upp lite mer men hyfsat lite ändå när man närmickar. Brukar sällan vara ett problem.
Skinnbanjon påverkas inte heller av akustiken.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar