Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av FlacMurry »

Okey titeln kanske inte är den bästa så jag ber om ursäkt för det!

Men on-topic:
Jag och en kompis är ganska kompetenta på våra instrument (Bas och Gitarr), vi har insett att det där med band aldrig kommer fungera för oss vi bor ju för fan mitt ute i skotahippi....!
Så någon kläckte den fina idén att vi kanske skulle kunna spela in vår musik men nu kommer problemet.
ingen av oss har någon inspelnings vana med cubase och ännu värre är hur fan trum-plugins fungerar i cubase?
vi har inget trumkit och tänkte att man kunde kanske programera trummor i Cubase?

Hur gör man sitt eget "beat" i Cubase? Vet att det har med plugins att göra men vilken är då den bästa? Hur mycket kommer det att kosta? Finns det någon "lätt"/långsam guide som förklarar allt?
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Seggelke
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 19:04

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av Seggelke »

Finns bra trummisar som kan lägga spår för dig från egen studio.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av TDHP »

Sök tex ez drummer på Youtube!
Finns massor!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av FlacMurry »

Detta här hjälpte tack så mycket! :D
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av HirYoshima »

Min gamla gitarrist gjorde alltid sina låtidéer med "keyboardtrummor", alltså han spelade trummorna på keyboardet och la till trum-plugin efteråt.. blev inte världsbäst, men helt okej ändå.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av Hugo Drax »

Kan rekommendera Steven Slate Drums som plugin.
Har testat både EZ Drummer och Addictive Drums, men tycker denna är bättre.
Sen finns ju youtube med en massa tutorials :)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av gthyni »

TDHP skrev:Sök tex ez drummer på Youtube!
Det är så kul att leka med att jag inte vågat köpa för jag skulle slösa bort för mycket tid, men det börjar bli lite GAS på det när ämnet kommer upp.
Riktigt bra produkter från Umeå.

https://www.toontrack.com/

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7IgL64m-x40[/youtube]
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av Jellew »

Jag brukar "måla" trummorna i "editorn" istället för att använde keyboard eller mjukvarans interface.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag ska inte vara sån men dom flesta är usla på att programmera trummor.....Så om det inte är så att du har det som ett specialintresse och förstår hur du ska få till det så finns det ju ofta en hoooooooper med tempookänsliga loopar by default i din DAW. I logic finns en virtuell trummis som man kan be att spela ett komp och man ställer stil, svårighetsgrad, hur busy det ska vara och vilken timing/swing den ska ha och när man tycker att det är ungefär rätt så kan man göra det till ett midispår så att man enbkelt kan ändra/ta bort slag etc och kopiera upp så att det blir en hel låt med de breaks /fills/förändringar man vill ha.
Förutsätter att cubase har ngt likannde, no?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av GandhiMK2 »

Annars har jag ju alla trumpluggar du kan tänka dej och jag kan hålla med om att Slate är kanon SPECIELLT om man gör rock. Han gillar när det smäller, gode herr Steven , men speciuellt funky 'r han inte...
Om ni kan beskriva vilken stajl ni sysslar med så kan jag rekommendera nåt.
Eller Superior drummer/EZdrummer för det mesta men kanske inte bäst på nåt.
Addictive drums för slammer-rock. Jävligt frustrerande hihats, tyvärr , och rätt jobbiga pukor. Bra dynamisk upplösning i virveltrummorna vilket gör att jag mer eller mindre alltid, oavsett vad resten av beatet är gjort på , använder en addictive-snare till taps/ghost notes. Går enkelt att tweaka till enormt mycket slammer och pang.
Slate drums tycker jag är ok/bra men JÄVLIGT bra om man köper CLA och Blackbird expansionerna och vill göra amerikansk rock med kött.
Inga effekter att tala om men bra möjligheter till att splita upp kitet på separata kanaler så att man kan använda andra pluggar på allt , om man vill.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av GandhiMK2 »

Just ja....jag har för mej att ez-drummer och Addictive har en massa midifiler som gör att man kan få ett komp att utgå ifrån?...kan ha fel.Använder det inte själv då jag är ett MONSTER på att programmera trummor! MOHOHUHA!! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur trummor?!(Trumplugins, Cubase fråga)

Inlägg av strummer »

GandhiMK2 skrev:Just ja....jag har för mej att ez-drummer och Addictive har en massa midifiler som gör att man kan få ett komp att utgå ifrån?...kan ha fel.Använder det inte själv då jag är ett MONSTER på att programmera trummor! MOHOHUHA!! ;-)
Stämmer bra, och i EZ Drummer finns en liten ruta dit man drar spår för att säta ihop till en låt. Smidigt, enkelt och sjukt lätediterat sen eftersom det bara är att dra ut midifilen och börja härja.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar