Spotify lureri.....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Spotify lureri.....

Inlägg av Jan Hellman »

https://www.musicbusinessworldwide.com/ ... g-service/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av bjelkeman »

Naivt av Spotify att inte ha automatisk blockering av detta. Jag och en kompis skissade på en sådan grej. Men vi utförde den inte, då vi är snälla. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av hitman »

De är många och fiffiga, cyberskurkarna. Det kommer nog mer av liknande bluffar, Spotify får dra lärdom och försöka täppa till detta säkerhetshål.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av GandhiMK2 »

bjelkeman skrev:Naivt av Spotify att inte ha automatisk blockering av detta. Jag och en kompis skissade på en sådan grej. Men vi utförde den inte, då vi är snälla. :)
"Detta"? Vad exakt menar du med "detta" och hur skulle dom automatiskt blockera det?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av bjelkeman »

the vast majority of these 467 tracks were barely over 30 seconds long
1,800 people just kept playing their way through it over and over and over.

Or – and this rather strikes us as the more likely scenario – an individual in Bulgaria set up circa 1,200 Spotify accounts, which continually played these 467 tracks on a loop, on random (thus why some songs had slightly different play counts to others).
Om man sätter regler så att 30 sekunder är de minsta som måste spelas för att få betalt. Och sendan så publicerar någon 467 låtar som är 32 sekunder långa, som spelas i en loop. Så är det enkelt att sålla på något sådant automatiskt, och inte svårt att komma på hur man skall göra. Man behöver bara säga:

"Om jag vill få ut pengar ur systemet på ett ohederligt sätt, med tanke på hur vi har satt upp reglerna för betalning. Vad skulle jag göra då?"

"Detta" är ett textboks exempel på hur man skulle lura systemet. De har inte ens försökt att kamouflera vad de håller på med. Ergo. Enkelt att känna igen programmatiskt och naivt att de inte gjort det redan, tycker jag.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av GandhiMK2 »

Problemet ligger väl i att det vi sysslar med är konst och kan få vara lite hur som helst...eller tycker du att INGEN musik som bara är 32 sek lång ska få ligga uppe? Ska den inte få ligga uppe i spellistor tillsammans med annan musik på 32 sekunder?
Ska någon kanske lyssna på alla låtarna och se till så att dom håller ngn speciell kvalitet? Som konstnär kanske jag tycker att mitt verk ska vara just vitt brus, ska spotify förbjuda det?

Believe me , jag tycker att det är viktigt att spotify betalar mej så mycket som möjligt, jag lever ju på att skriva musik , men att tro att det är så easy peasy att bestämma vad som är musik eller inte, hur den ska få användas, av vem och att ngn BOT ska kunna göra den distinktionen känns problematiskt...

Jag är glad att dom tar hand om det när dom upptäcker det.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av fieldflower »

Men det är ju kombinationen som är grejen.
a) Spellistor med ganska speciell sammansättning.
b) Användare som spelar dem non-stop.

Inte alls svårt att automatisera igenkänning av.
Och just den kombinationen kan man definitivt förbjuda, mtp vad som just uppdagats.

Man behöver ju inte nödvändigtvis automatisera avstängningen - det räcker ju med automatisk detektering så kan en människa snabbt ta beslut om avstängning eller inte. Men just ovan case känns vattentätt nog att man skulle kunna automatisera avstängning av både musik, uppläggare och lyssnare.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av GandhiMK2 »

fieldflower skrev:Men det är ju kombinationen som är grejen.
a) Spellistor med ganska speciell sammansättning.
b) Användare som spelar dem non-stop.

Inte alls svårt att automatisera igenkänning av.
Och just den kombinationen kan man definitivt förbjuda, mtp vad som just uppdagats.

Man behöver ju inte nödvändigtvis automatisera avstängningen - det räcker ju med automatisk detektering så kan en människa snabbt ta beslut om avstängning eller inte. Men just ovan case känns vattentätt nog att man skulle kunna automatisera avstängning av både musik, uppläggare och lyssnare.
Jamen dåså. Att som inte gjort det måstw innebära att det finns en konspiration då får man anta?...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:
fieldflower skrev:Men det är ju kombinationen som är grejen.
a) Spellistor med ganska speciell sammansättning.
b) Användare som spelar dem non-stop.

Inte alls svårt att automatisera igenkänning av.
Och just den kombinationen kan man definitivt förbjuda, mtp vad som just uppdagats.

Man behöver ju inte nödvändigtvis automatisera avstängningen - det räcker ju med automatisk detektering så kan en människa snabbt ta beslut om avstängning eller inte. Men just ovan case känns vattentätt nog att man skulle kunna automatisera avstängning av både musik, uppläggare och lyssnare.
Jamen dåså. Att som inte gjort det måstw innebära att det finns en konspiration då får man anta?...
Nu har de nog gjort det...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5424
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av bjelkeman »

Nä. :)
Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet.
Hanlons Rekkniv https://sv.wikipedia.org/wiki/Hanlons_rakkniv" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av hitman »

Fler anklagelser om Spotify, det påstås att Kayiåäöne West och Beyoncé har fått sina strömnings-siffror kraftigt uppblåsta:

http://www.hypebot.com/hypebot/2018/05/ ... eport.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har också kommit en kritisk bok om grundarna, som ifrågasätter om det verkligen är grundarnas altruistiska kärlek till musiker och kompositörer som drivit dom att bygga upp företaget. eller om det möjligen i första hand är viljan att tjäna pengar?

https://www.bokus.com/bok/9789188671257 ... m-spotify/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av GandhiMK2 »

hitman skrev:Fler anklagelser om Spotify, det påstås att Kayiåäöne West och Beyoncé har fått sina strömnings-siffror kraftigt uppblåsta:

http://www.hypebot.com/hypebot/2018/05/ ... eport.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har också kommit en kritisk bok om grundarna, som ifrågasätter om det verkligen är grundarnas altruistiska kärlek till musiker och kompositörer som drivit dom att bygga upp företaget. eller om det möjligen i första hand är viljan att tjäna pengar?

https://www.bokus.com/bok/9789188671257 ... m-spotify/" onclick="window.open(this.href);return false;
??
Tidal är väl ngt annat?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av funkys**t »

GandhiMK2 skrev:
hitman skrev:Fler anklagelser om Spotify, det påstås att Kayiåäöne West och Beyoncé har fått sina strömnings-siffror kraftigt uppblåsta:

http://www.hypebot.com/hypebot/2018/05/ ... eport.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har också kommit en kritisk bok om grundarna, som ifrågasätter om det verkligen är grundarnas altruistiska kärlek till musiker och kompositörer som drivit dom att bygga upp företaget. eller om det möjligen i första hand är viljan att tjäna pengar?

https://www.bokus.com/bok/9789188671257 ... m-spotify/" onclick="window.open(this.href);return false;
??
Tidal är väl ngt annat?
Precis!
Tidal är en annan streamingtjänst vars största ägare är Jay-Z. Beyoncé och några andra artister äger också en del av Tidal. Det intressanta här är att de har skrivit upp antalet strömningar på sina egna låtar och då har de också hamnat överst i topplistor o dyl, vilket i sin tur har gett ännu fler strömningar och mer pengar (antar jag).

Tror de har blivit stämda för det.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Spotify lureri.....

Inlägg av hitman »

Aha, det hade jag missat!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar