Var placera Cubase?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Var placera Cubase?

Inlägg av Per »

Troligen en dum fråga, men i alla fall:
Jag har köpt en dator för inspelning och tänkte lägga instrumentbibliotek, mm, på SSD. Hårddisken hade jag tänkt som "arbetsbänk". Jag antar, att jag då ska lägga Cubase på hårddisken?
Alternativet skulle vara att lägga Cubase på SSD och spara projekten (under arbetet) på hårddisken, men jag antar att Cubase i så fall ändå arbetar med dem på SSD?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Var placera Cubase?

Inlägg av Stempa »

Du tänker rätt i stort. Fil-läsningsintensiva mappar som samplings bibblor och Cubase projekt ligger bäst på SSD. Själva Cubase och VST effekter kan lika gärna ligga på mekanisk hårddisk. Cubase vill säkert också bestämma åt dig var projekten ska ligga men de kan du ställa in själv i någon settings dialog. Minns inte var, bytte från Cubase till Reaper för några år sen.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Var placera Cubase?

Inlägg av Per »

Menar du, att man ska arbeta med projekten på SSD? Det blir väl en jämrans massa skrivande, när man jobbar med grejorna och vad jag läst, (utan erfarenhet eller förstånd), är SSD känsligare för hur många gånger de tål att skrivas på än hårddisk.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Var placera Cubase?

Inlägg av Stempa »

Ja i princip ska läs-och-skriv intensiva audio/video projekt ligga på den snabbaste disken och det är SSDn utan konkurrens. Snabb fil läs-och-skriv kan vara kritiskt viktigt för stora audioprojekt men i synnerhet videobearbetning.

I realiteten fixar en vanligt 7000rpm HD att hantera rätt stora Cubase projekt. Jag har haft upp till 20+ stereo filer rullandes samtidigt i Cubase på mekanisk disk utan problem. Men, har en vän som jobbar med enorma samplingsbibliotek med symfoniorkester (100gig typ), slagverk och alla möjliga samtidiga ljudfils uppspelningar från disk. Där är SSD disken nödvändig.

Jo, en SSD slits med antalet läs/skriv operationer. Haft min SSD i 3 år för audio/video projekt utan trubbel men det kan väl ta stopp så småningom, så... backup's 8)
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Var placera Cubase?

Inlägg av Per »

OK, tack för info! Det låter som om man kunde göra en liten snikkompromiss: Mindre projekt jobbar man med på hårddisken och större på SSD:n. Och skulle man märka att det tar emot på hårddisken, kan man ju flytta över till SSD.
Eller tänker jag fel?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Var placera Cubase?

Inlägg av hitman »

Nördarna på jobbet påstår att SSD-diskarna har blivit mindre känsliga än de tidigaste generationerna.

Men, som Stempa skrev, oavsett vilket lagringsmedia så TA BACKUPER!!!!!!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Var placera Cubase?

Inlägg av Per »

Will do. Tack, båda!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar