Hjälp med att mixa bas

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
ludde40
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 nov 2018, 00:15

Hjälp med att mixa bas

Inlägg av ludde40 »

Hej
Jag håller på att försöka lära mig mixa. Jag har skrivit några låtar och tänkte lägga upp dem på soundcloud, men mixningen var svårare än jag trodde. Särskilt basljudet tycks vara omöjligt att få rätt. Därför undrar jag om några av er kan ge mig råd om vad jag gör fel. Här är låten:

Basljudet blir "sjungande", ungefär som på en "sjungande" baskagge, och lägger sig över hela ljudbilden.
Jag har försökt med eq, kompression, gate, laddat ner alla möjliga sorters plugins... men jag kommer inte ens i närheten av ljudet i de referenslåtar jag använder (Fleetwood Mac, Jayhawks, Neil Young).

Jag pluggar in i ljudkortet och använder Cubase basamp. Basen är en billig Supreme.

Jag är nybörjare, och ingen bra bassist, men någonstans hoppas jag att det är instrumentet det är fel på. Jag vill ha ett fokuserat, varmt och kompakt basljud, men oavsett hur jag gör får jag det irriterande sjungande ljudet, som är boomigt och boxigt. Det låter nästan som om jag lagt reverb på basen.

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av B-Å Åhs »

Du behöver börja med en P-bas med flats , sen kan du kapa bort ganska mycket under 80Hz . Plektrum är bra om du vill ha med anslaget men annars gäller det att lära sig dämpa tonerna på rätt sätt . Det ligger mer i spelstil än nåt annat är min vy ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av Håcke »

Det sjungande reverbliknande ljudet kan vara att du inte dämpar dom strängar du inte spelar på. Då riskerar dom att svänga med och skapar ett sjung i ljudet som liknar ett reverb.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
ludde40
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 nov 2018, 00:15

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av ludde40 »

Försvagas inte låga E om man kapar från 40 Hz? Jag såg en youtubevideo där nån mixare varnade för det.

Dämpar man endast med vänsterhanden, eller är det vanligt att man palmmutar också? Jag har försökt med det, men då låter det bara ännu mer onaturligt.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av B-Å Åhs »

Du behöver inte så mycket 40Hz som du tror , Prova dig fram . En dela av de mixar du har som referens var sannolikt mastrade för AM radio och då finns det inte mycket under 100Hz
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av GandhiMK2 »

Tjena.

Välkommen till UTLÄGGNING...;-)

För det första, nice vibe i låten.
Bra indie-vibe. Låter skäggigt och bergsby i USA-aktigt på ett bra och regnigt sätt. =)
Så långt man hör låten så är den också bra. (Hade varit spännande att få höra ngn sorts refräng så att man fick veta om det kommer ngn "pay off"...;-)) Det är ändå det viktigaste. Sitter du på världens bästa låt så får du vara en urusel hantverkare för att HELT dölja det goda i låten.
Ok, nu till konstruktiviteten , problemlöseriet. =) :
Du har programmerade trummor. Det låter inte riktigt som att en trummis spelat dom men det tror jag inte spelar ngn roll i det här fallet. Dom är inte , missförstå mej rätt, särskilt viktiga.
PROBLEMET med de programmerade trummorna är att dom är snortighta ibland saker som INTE är snortighta utan snarare drar och sliter lite hur som helst. I det här fallet så är det tillräckligt många "orosmoment" rent timingmässigt som gör att man , snarare än att uppfatta "alla dom andra" som otighta så tycker jag att man uppfattar trummisen som en omusikalisk klåpare som förlorat i den demokratiska musikordningen. ;-)
Lösningen på det problemet är, dessvärre INTE att göra trummorna svajiga också utan att försöka minska ned på otighterierna i viktiga saker. Främst basen som nu spelar i stort sett hela tiden lite före. Det löser du genom att antingen spela om basen, vilket du kanske inte vill (och vaffan...det är liksom inget fel på spelet eller ens soundet(jag kommer till det senare) )
Det som skapar oro är att den inte sitter med trummorna. Du spelar fina linjer etc så det minst ångestskapande kanske är att delay'a hela basspåret tills det mesta sitter. När du kommit dit så kommer en del av tonerna, de som satt bra ifrån början, att vara för sega så då ffår du klipa i regionen (heter det så i Cubase?Fyrkantsbiten i arrangefönstret) och flytta enstaka toner till rätta.Det här kan ta tid, speciellt om du inte är superfena på cubase men timmen senare lär det kunna vara värt det.
Ang Bassoundet så ska du ge dej på det EFTER att du rättat basen.
Ett skitsmart trick är att lägga in en eq-plug med high-pass (eller lo-cut (vilket beskriver bättre vad man upplever när man använder det)) och sen låta basen spela medans man sakta drar upp frekvensparametern (som säkert börjar vid 20hz) uppåt tills basen plötsligt blev lite för tunn. Backa eventuellt tillbaka en liten bit så att den känns basig men "torr". (ofta är det en massa smuts som bara försiggår långt nere i registret som inte tillför ett skit. Det är inte riktigt hörbart om du inte har enorma högtalare men trots det så sabbar det på en massa andra sätt. Inte minst sen när du ska mastra för då kommer kompressorer och limiters att regarera på den basen som inte hörs utan bara jävlas. Faktum 'är att det här är ganska bra att göra på de flesta ljudkällor. Enklast är om du har en spektral analysator som visar en studsande frekvenskurva när du spelar för då ser du på tex en sångerskas kanal att det kanske studsar saker låååångt nere i basen och där finns rimligen INGET av värde i en sopran...bara att skääära bort.) Det du SEN kan göra , om basen nu känns för tunn , är att boosta med ett annat filter(sätt det FÖRE high-passet eller locut'en) , välj ett sk shelving-filter och en frekvens en bit ovanför där du skurit och testa. Det borde bli fetare utan att det blir rörigt i basen (eftersom du ju satt en gräns för hur långt nere du ska tillåta ljudet att komma fram.
Då kan du , om allt stämmer och måpnen står i linje med Sirius, att få ett fett men kontrollerat basljud.

För att gå bortom själva basljudet så skulle jag vilja adressera en annan sak som gör mej lite obekväm som lyssnare och det är att sången ibland är lite väl på(tidig) samt att den är lite , i min smak, för dynamisk. Stilmässigt är det ok att den är dynamisk MEN det viktiga är inte att den ÄR dynamisk utan att man UPPFATTAR den som dynamisk...dvs, det går att komprimera den en hel del mer för du har redan sjungit den med feeling och det kommer att framgå trots att man begränsar det dynamiska omfånget. En audiell illusion, typ. SÅ, jag skulle komprimera sången lite mer. Se till att ha en kort releasetid på kompressorn bara för annars kommer kompressorn att kunna sabba dynamiken för mycket iom att den inte kommer att släppa upp de volymsvagare svansarna av ett ord eller en fras...
Sångtimingen- ju bättre sången sitter generellt desto starkare kan man ha den i mixen, vilket i de flesta låtar generellt och i din typ av musik inte minst är en BRA sak.
Sitter sången dåligt så kommer man till ett läge när dess timing börjar sätta sej över trummisens och de övriga musikernas timing och då blir det strul/obekvämt. ABSOLUT , det fina med musik är att det KAN vara rätt. Man kanske VILL ha den effekten och då har man rätt i det fallet men ska man prata rent allmängiltigt så skulle jag vilja påstå att det jag sagt gäller..;-) Det går alltid att hitta avvikelser ifrån standard/normen..."män är generellt längre än kvinnor"...."Nä, min moster är längre än min morbror...:"...;-)


Iom att feelingen i den här låten är smått pårökt och laidback så tycker jag rent generellt att saker som stressar i ngn mån tar mej som lyssnare bort ifrån lugnet och fäster fokus på fel saker. Saxofonen ligger också mer eller mindre och stressar på. Jag skulle testa att flytta den så att den ligger lite mer bekvämt bakåtlutad i timing. Det KAN också bli fel! bara att testa, känns det helt plötsligt meningslöst och trist så är det bara att flytta tillbaka. (Generellt TRYCK PÅ SAVE INNAN DU GÖR NGT DU FÅR SVÅRT ATT ÅTERKALLA!!!! Spara under nya namn varenda gång du ska göra dramatiska saker så kan du alltid med lätthet gå tillbaka.)

Jag har kommit fram till att , beroende på vad du gör för musik och hur många statiska/programmerade/timingperfekta element du har med , man kan hacka i sej att det "avviker" inom ngn eller ett par dimensioner , tex timing ELLER pitch ELLER dynamiskt etc...men sker det inom för många dimsnsioner samtidigt kan det bli jävligt fel och ofta kännas oproffsigt. Att ett eller ett par element ligger och drar lite hit och dit kan vara det som gör att man vill resa på sej och dansa, det kan också vara det som gör att man som lyssnare känner sej obehaglig till mods eller inte kan fokusera på själva låten.

Jag var med och skrev det här musikaliska mästerverket https://open.spotify.com/track/0EClpnmy ... LRitw3l3uw" onclick="window.open(this.href);return false; och deras fotbollskör i refrängen var ursprungligen jävligt störig då det var 15 pers som sjöng med olika timing, olika frasering OCH helt hej och hå-pitch.
Det gick liksom inte att mixa in i ljudbilden(när man går ifrån "DET ÄR FÖR STARKT" så man sänker regeln sakta sakta tills man plötsligt inser att man inte hör dom och märker att man på inget ställe av fadeningen tyckte att det var på rätt plats i mixen så vet man att det är ngt annat som är problemet än volymen...;-)) I det här fallet så var det att alltför många avvek på alltför många sätt ifrån varandra och också ngn sorts ideal-time/pitch.
Hur som, vi testade att tune'a dom, då blev det SJUKT trist och kändes inte som fem glada lirare som fyllesjöng tillsammans så då lätr vi dom vara småfalska MEN gjorde så att dom sjöng i time och helt plötsligt så funkade det. Då var bara sursången en tillgång.
Jag hade inget att göra med mixen (fan vad det distar!!) och kan tycka att dom tagit ned gruppkänslan lite för lite vilket i ngn mån inte riktigt understrtyker det jag försökrer säga men vaffan...;-)
Jag försöker inte få ngn att bli impad över låten, kanske inte det mest magiska jag skrivit, men som en demonstration av min "tes" om "inte för många dimensioner 'fel' på samma gång" ..;-)

Ang bastricket med Highpass-shelving boost så kan du lyssna på den här som jag mixat och spelat där jag garanterat gjort precis så:
https://open.spotify.com/track/1ZxvbaBv ... VTEFrma4OA" onclick="window.open(this.href);return false;
Fet bas som inte kaosar runt i jidderdjupet. Sådär fet bas är svårt att ha i ngn annan musik men här fanns det ju bara 2.5 andra ingredienser att ta hänsyn till så jag lät den bröla på..;-)

Min känsla är att den som lyssnar på din låt inte kommer att bry sej ett skit om basen bara den inte "sabbar" , om du förstår vad jag menar. Det är liksom inte en sån sorts låt.

Hoppas att jag inte sagt ngt dumt eller taskigt och hoppas att något av mitt svammel kan vara till ngn hjälp. =)

//Produktions- och Mix-teorifakultetens utsände
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av GandhiMK2 »

Addition:
Man kan A B S O L U T gå för långt i kontrollerandet av strul. Det ska man inte göra. Man ska begränsa det där det inte är till slutresultatets favör. Om allt i en hel mix är spikrakt och superkontrollerat är nog chansen att det blir SKITTRÅKIGT.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av TDHP »

Det var bannemig det finaste jag läst på länge!
Du är ju, på ett lite bokstavskombinations-aktigt sätt, en utmärkt pedagog! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av GandhiMK2 »

HAHAHAHAHA!!!!!
Inte helt omöjligt att halva alphabet street finnes..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av B-Å Åhs »

Inte bara det finaste utan kanske det mest underhållande på länge
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av TDHP »

Alltså, får jag citera det där i Hemstudiogruppen på FB?
Jag behöver inte ange källan! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av GandhiMK2 »

Gör't!
Jag kom just på att jag nyligen , till min polares son,skrev en någorlunda basic instruktion om komprimering. Jag ska titta på den och , om den är begriplig ;-) så kan jag slänga upp den i en annan tråd. Alltid hjälper det ngn.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av TDHP »

Coolers! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
ludde40
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 nov 2018, 00:15

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av ludde40 »

Tack för alla råd! Jag skall pröva shelving-grejen som du föreslog, och spela in basen på nytt.
Jag mixade i flera timmar igår och efter ett tag var jag så arg att jag nästan slängde datorn i väggen. Efter ett tag verkar öronen ha domnat av och saker låter konstigare än vad de kanske är. När jag lyssnar på inspelningen nu stör jag mig inte lika mycket på basljudet, men jag tycker ändå att det lite för dovt och mufflat. Basen på Weise-låten är precis det jag försöker hitta - varm, fokuserad och tight.

I vilket läge brukar ni ställa in knappen som reglerar dovheten i tonen på basen? Jag antar att tonen borde bli mer fokuserad om den är grynig och ljus, men samtidigt hör jag det sjungande ljudet tydligare då.

I övrigt har jag enorma problem att hitta den rätta balansen mellan de muddiga dova frekvenserna och de höga diskantfrekvenserna. I början skar jag bort nästan allt under 250 hz, utom på bas och kick, och fick en, visserligen, klar mix, men helt utan värme. Nu försöker jag hitta tillbaka, fast utan de boomiga och boxiga frekvenserna som jag hade innan jag började mixa.


Förresten: Kan det hjälpa att sänka action på basen, så att jag kan dämpa lättare och få bort det sjungande ljudet?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag skulle verkligen behöva höra basen i solo för att förstå vad du menar med "det sjungande ljudet"...är det inte baskaggen som sjunger? =0
Jag kan ha helt fel men brukar i regel ha HELT RÄTTT!!!!! ;-D

Ang det första du skriver, "ear fatigue" är HELT klart en enorm fiende. Av olika orsaker. Dels blir man fysiskt trött i öronen och finkänsligheten blir sämre och sämre ju längre du sitter i ett sträck. Speciellt om du lyssnar på hög volym, vilket man ofta gör för det KÄNNS JU BÄTTRE...;-)
Problemet är att för att kunna sitta och jobba på låg volym och ha feeling så måste man ha så sjukt bra lyssning och rum eller enormt bra hörlurar och de flesta har ju inte det. men försöööök att inte köra för starkt för det gör det hela svårare.

Jag såg nyligen ett klip med Bob Powers som är en NY ljudtekniker som mixat ett par av mina favoritplattor m a tribe called quest fr nittiotalet och han delade med sej av en mycket smart systematik som jag försöker leva efter , speciellt emot slutet av produktioner:
När du kommer in på morgonen så tar du fram block och penna(troligen ngn skriva text-app på mobilen eftersom vi nu lever i framtiden;-)) och så trycker du på play.
Lyssna igenom hela låten medans du antecknar vad som är "fel". Du får inte börja skruva på något i det läget , bara stanna om det är så att du inte hinner med att skriva ned allt du identifierar som problem.
SEN adresserar du sak för sak. Det kräver lite erfarenhet för att veta vad som ska göras först för börjar du i fel ände så kanske det får helt oönskade konsekvenser någon annanstans och du får en helt ny "fel-bild"...
Ibörjan av slutfasen eller mixarbetet så är det ganska mångaq saker man hör som man vill åtgärda ochdå orkar man inte alltid hålla fokus tills man adresserat alla problem så då tar man paus och ger sej sen på problemen igen.
Sen tar man paus. Det kan räcka med 10 min.
Sen upprepar man, lyssna ,utan att brja jobba ,och anteckna. Åtgärda. Ta paus. Lyssna-anteckna-åtgärda-paus.....tills du är klar. =)
Att mixa kräver ju först och främst att man är rimligt analytiskt lagd och kan försöka att objektivt se alla "fel" och sen försöka åtgärda dom.
Med erfarenhet så kommer ju också en större verktygslåda av lösningar men som relativ nybörjare är det perfekt att ha folk att fråga.
Jag brukade inte tänka på hur mycket jag kunde förrän jag gjorde ett par föreläsningar och insåg då , när jag stod och tjötade, att jag hade minst en lösning på de flesta problem jag råkar på. Olika attackvinklar.
Så, till er som inte hållit på men vill bli bättre: fråga!

Vad menar du egentligen med"I vilket läge brukar ni ställa in knappen som reglerar dovheten i tonen på basen? "?
Menar du "tone-ratten" på själva basgitarren? Isf brukar jag OFTAST ha den helt på full så att den släpper igenom all diskant.I de flesta fall kan du i efterhand skära bort diskant du inte vill ha men inte skapa diskant du"glömde att spela in"...
Är det en väljare mellan stall och halsmik så beror det ju på vilken karaktär du vill ha.

Det där med att hitta den rätta balansen ellan muddigt och tunt är en jävla utmaning. Om man skär bort en massa runt 200-250 så blir allt tydligare....och tunt och otrevligt..;-) Jag tycker att det är lätt att handla där, man skär ur att suddigt jävulskap och uppnår tydlighet...sen kommer man tillbaka efter paus och börjar grina över hur tunt och jävligt det låter... Återigen, det är viktigt med pauser. OCH referenslyssning. Kolla ofta (speciellt innan man är rutinerad) hur det låter jämfört med något du verkligen gillar eller som liknar det målet du har framför ögonen)

Ang bassoundet i weiselåten så har jag ju först och främst spelat väldigt jävla kontrollerat , soft anslag nära halsen, jämn dynamik, sen har jag komprimerat ordentligt och sen eq'at enl principen jag skrev om. Troligen går den också genom Waves CLA gtr-sim.
Den tar en helvetes plats i mixen och jag vet inte om jag skulle sträva efter det i din mix. Testa går ju, kanske blir kanon men jag tror inte att det behövs. Det verkar finnas så många andra spännande beståndsdelar och i de fallen tycker jag, trots att jag varit frilansbasist sedan 1990 , att basen är av helt sekundär betydelse. Så länge den inte sabbar. =)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
ludde40
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 nov 2018, 00:15

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av ludde40 »

Blir det klarare ljud om man spelar nära halsen?

Och vad tycker du om att sänka action?
Jag funderar på att köpa flatwoundsträngar också. Är det såna strängar du har?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av GandhiMK2 »

Flatwpund har jag men det blir snarare fetare/luddigare ju närmre halsen du spelar.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av BB3000S »

Vilka fantastiska svar! :tummenupp: :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Hjälp med att mixa bas

Inlägg av Per »

Instämmer helt med föregående. Hut ab!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar