Sida 1 av 1

Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: mån 12 nov 2018, 15:51
av GandhiMK2
Bland det somharstörst inverkan på hur bra dina mixar blir (förutom det givna: vad som finns "på tape"!!;-)) skulle jag vilja påstå är kompressionen. Inte minst sångkompression för om sången "ligger bra i mixen och varken är för stark eller för svag , speciellt inte omväxlande stark och svag, så spelar allt omkring mindre roll och själva kompositionen lär komma fram på bästa sätt.

Jag skrev ett kort litet sms ;-) till min kompis vars son behövde hjälp med kompression och kanske kan det hjälpa ngn här så here goes:

Grundtanken med en kompressor är framför allt att den ska sänka nivån på de volymstarkaste delarna av ljudet/musiken man matar in i den så att tex sången kan ”komma igenom mixen” och höras utan att den ibland blir flr stark och ibland för svag.

Man skulle enkelt kunna säga att en kompressor är en sjukt snabb automatisk volymknapp. Man i stort sett bestämmer hur volymstarkt man vill att det som kommer ut ur den ska vara.

De parametrar man behöver förhålla sej till är framför allt :
Threshold (tröskelvärdet) som mäts i db.
Musiken in i kompressorn måste komma över threshold-värdet innan kompressorn börjar arbeta.(om musiken inte kommer över -15 db i nivå och thresholden är satt på -10 så händer inget.

Ratio som är hur mycket man vill att kompressorn ska reagera på inkommande musiken (ungefär...)

Attack som avgör hur fort efter att man kommit över tröskeln som kompressorn ska börja sänka volymen

Release som avgör hur snabbt efter att inkommande musikens volym sjunkit tillbaka UNDER tröskelvärdet som kompressorn ska sluta jobba.


Är man en nerd så mäter man insignalen i kompressorn och håller på men eftersom de flesta av oss är mer intuitiva än att vi stirrar oss blinda på siffror (iaf initialt)så blir det lite meningslöst. Jag föredrar att börja dra i spakarna men det gäller att börja i rätt ände.

När du öppnar logics compressor på en sångkanal så startar den i ”platinum digital”-läget men om du ska komprimera rocksång så kan du klicka över till Studio Fet. (Det är ngn sorts emulering av en av de mest klassiska kompressorerna :1176 som finns i en miljard plugin-kloner av olika fabrikat)

Ställ ratio på 20 ,attack på ca 50 , release på 5(snabbast möjliga) ,tryck in autogain 0db (om den knte redan är intryckt) och sen kan du blrja vrida på threshold ratten vänsterut. (Dvs mer och mer åt minus)

Det som händer då är att du sänker thresholden och därmed säger åt kompressorn att jobba tidigare och tidigare. Teoretiskt sett så betyder det att den till slut försöker sänka ALLT så att det blir jämnstarkt men innan det sker börjar det låta illa. Kompressorerna pallar inte hur mycket som helst innan de börjar kräkas.

Förutom threshold, som är den ratten som kan göra/sabba mest så är attack och release väldigt viktiga värden.
Vi säger att du har en mesig sång som du vill få tuff, då får du inte ha för kort attacktid för då sänker kompressorn volymen för tidigt och det vill man inte. Ska det vara rock ,tufft eller iaf tydligt ,så vill man att alla transienter(enkelt sagt hårda ljud) ska komma fram. Tex konsonanter. Det gäller att sätta en så pass lång attacktid att alla t’n och k’n smackar på bra men SEN måste kompressorn börja jobba.

Dock, för att NÄSTA transient ska komma igenom så måste releasetiden vara kort. Annars hinner inte kompressorn sluta jobba(dvs släppa upp volymen igen) innan nästa tuffa ljud kommer och då tappar man smack och attityd igen. Därför ,tycker jag, är kortast möjliga release en bra startpunkt.

Det som kan hända är att allt blir för hårt och flåsigt och då kan man förlänga releasen och eller förkorta attacktiden för att få allt att bli lite mjukare och jämnare.

Förr i världen ägde man inte så många kompressorer men iom att man nu har obegränsat så kan man följa upp kompressorn med en TILL kompressor och rent generellt brukar jag låta den första kompressorn skapa tydlighet och sen kanske jag lägger en kompressor som jämnar till nivån. ELLER så tar man en timme eller två när mixen verkligen är nästan heeelt klar och ritar in volymautomatisering genom hela låten. ÖVERKURS om man inte gör en platta.

Det man ska tänka på är att alla kompressorer reagerar på HELA ljudet, ibland då på djupa (basregister-ish) ljud som man inte riktigt kan höra.

I sång brukar man aldrig behöva nåt under 100hz så den första pluggen får gärna vara en eq där man gör ett high pass filter (eller low cut,som är en vettigare term) vid ca 100hz för att se till att inte kompressorn börjar sänka volymen för att du har för mycket bas på sången för då kommer kompressorn att jobba ojämnt och på helt fel saker.

Jag vet inte hur mycket det här kan vara till hjälp men vaffan...kör i vind!! ;-D

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: mån 12 nov 2018, 18:07
av BBQV
:clappy:

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: mån 12 nov 2018, 19:33
av fieldflower
Bra initiativ! Uppskattas väldigt mycket!

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: mån 12 nov 2018, 20:44
av Per
Lika bra det här. Hut ab noch einmal.

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: ons 14 nov 2018, 19:19
av Aslan
Fantastiskt bra!!!!

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: ons 14 nov 2018, 20:45
av Danny
:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: tor 15 nov 2018, 08:31
av B-Å Åhs
Pedagogiskt och tydligt , utmärkt skrivet .

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: tor 15 nov 2018, 08:35
av GandhiMK2
Btw, om det är någon som testar lite utifrån detta och det inte funkar som det är tänkt eller öht har frågor så shoot.

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: tor 15 nov 2018, 08:44
av GandhiMK2
En reflektion, satt hela dagen igår och mixade Jazz-kvartett med sax.
För det mesta,inom popmusik ,kan man ju gå på rätt hårt med kompressorer etc för den soundförändring som sker vid ordentlig kompression på ngt sätt hör till helhetssoundet.
När jag i ett par låtar ville dämpa ivägstickande toner i piano, först och främst så var det svårare för antingen blev det inte tillräckligt komprimerat eller så påverkades pianots sound för mycket, blev för smälligt. Det blev till att sitta och automatisera volymregeln istället.
Visst,tar tid men det är inget emot när man satt på gamla SSL-borden och automatiserade regelåkningarna.... den sköna mixddatorn som kändes som föregångaren till datorn ombord på apollo-raketerna...;-)

Anyway, man kan labba mycket med kompressorer men till slut kan man hamna i ett läge där ljudkaraktären tappar för mycket.

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: tor 15 nov 2018, 15:40
av ludde40
Jag funderar på att köpa en SSL Channel Strip-plugin, och kanske en LA2A-kompressor. Enligt din erfarenhet, är det så stor skillnad mot vanliga stock-plugins som påstås?

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: tor 15 nov 2018, 15:50
av GandhiMK2
Waves? Vad köstar sköjet?
Ska jag eq’a ngt seriöst sä skulle jag anvönda Ssl-eq’n(särskilt G-series)
alla dagar i veckan hellre än logics eq.
Jag kan inte påstå att jag jobbat tillräckligt med logics comp för att veta om den rår på tex waves la-2.
Stillwellaudio.com gör en fin 1176-variant som heter Rocket. Kan vara värd att testa.

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: tor 15 nov 2018, 17:49
av Pumpa
GandhiMK2 skrev: Dock, för att NÄSTA transient ska komma igenom så måste releasetiden vara kort. Annars hinner inte kompressorn sluta jobba(dvs släppa upp volymen igen) innan nästa tuffa ljud kommer och då tappar man smack och attityd igen. Därför ,tycker jag, är kortast möjliga release en bra startpunkt.
Stort tack!
En siffra verkar dock ha försvunnit :|

Re: Kompressionstips 1. (Främst sång)

Postat: tor 15 nov 2018, 18:01
av GandhiMK2
Nejdå. Kortast möjliga skiljer sej fr kompressor till kompressor. :-)