Multibandskompressor-tänk...
Postat: tor 15 nov 2018, 15:58
Multibandskompressorskola!
Multibandskompressorn har ungefär samma parametrar som en ”vanlig” kompressor men mulibandaren är i någon mån (eller i själva verket,valfri nerd får berätta;-)) flera kompressorer som är uppdelade i x delar över hela frekvensomfånget.
Jag vet inte hur många olika ”band” man kan dela upp logics multibandare i men det är minst 4.
Ett anvöndningsområde är att anvönda den till att kontrollera dynamiken inom olika delar av ljudet tex bas,mid, högmid och diskant.
Om man snackar leadsång så brukar jag dela upp ungefär 0-200hz ,200-1000hz ,1000 -4 el 5 000 hz och sen 5000-resten.
I den hör sortens multibandskomprimering så använder man den lite som en eq eftersom du kan ställa volymen olika inom de olika banden /registren.
Jag brukar ställa in den generella thresholden (kan finnas en ”ratt” som kan sänka el höja thresholden på alla band samtidigt) så att man ser att banden blrjar jobba lite. Lyssna, sen justerar jag balansen mellan banden med volymen. Ofta höjer jag diskantbandet lite,sänker högmid lite eller bara låter det komprimera lite mer än övriga band(där finns allt HONK och sånt som gör ont!) och låter framför allt basbandet komprimera en hel del.
Det fina i logics multipressor är att man kan dra i saker i översta fönstret , dels dra i de lodräta linjerna till höger eller vänster och därmed flytta gränserna mellan banden och sen dra upp eller ned på de vågräta linjerna för att höja resp sänka volymen för respektive band.
Eftersom man fixat attityden med första kompressorn(alltså ,man har redan komprimerat sången med en ”vanlig” komp) så är inte lång attack en viktig grej här. Däremot vill man inte ha för lång release för då blir det kanske väl mjukt.
Den enda gången jag brukar bry mej om attacken är om det finns ngn typ av attack inom tex högmid-registret som är bra men allt efter attacken känns dåligt, då kan man ha lite längre attack för att i någon mån skapa en illusion av att det är smälligt (flr att man reagerar på den första attacken )men utan att resten gör ont.
Ett snnat sätt att använda multiband är om man har ett problem som kommer då och då... typ en otäck frekvens som bara dyker upp ibland hos tex en sångare. Då får man leta på det området och ”ringa in det” (med 2 st lodräta linjer i fönstret) och sen se till att det bandet jobbar när det behövs. Det ska då helst inte ”jobba”/ducka hela tiden utan bara när det blir extra starkt. Så funkar också en de-esser. UNGEFÄR...
I de flesta bra de-essers kan du välja vilken frekvens du vill att de-essern ska reagera på och sen kan du välja var i spektrat den ska sänka volymen och hur mycket.
Multibandskompressorn har ungefär samma parametrar som en ”vanlig” kompressor men mulibandaren är i någon mån (eller i själva verket,valfri nerd får berätta;-)) flera kompressorer som är uppdelade i x delar över hela frekvensomfånget.
Jag vet inte hur många olika ”band” man kan dela upp logics multibandare i men det är minst 4.
Ett anvöndningsområde är att anvönda den till att kontrollera dynamiken inom olika delar av ljudet tex bas,mid, högmid och diskant.
Om man snackar leadsång så brukar jag dela upp ungefär 0-200hz ,200-1000hz ,1000 -4 el 5 000 hz och sen 5000-resten.
I den hör sortens multibandskomprimering så använder man den lite som en eq eftersom du kan ställa volymen olika inom de olika banden /registren.
Jag brukar ställa in den generella thresholden (kan finnas en ”ratt” som kan sänka el höja thresholden på alla band samtidigt) så att man ser att banden blrjar jobba lite. Lyssna, sen justerar jag balansen mellan banden med volymen. Ofta höjer jag diskantbandet lite,sänker högmid lite eller bara låter det komprimera lite mer än övriga band(där finns allt HONK och sånt som gör ont!) och låter framför allt basbandet komprimera en hel del.
Det fina i logics multipressor är att man kan dra i saker i översta fönstret , dels dra i de lodräta linjerna till höger eller vänster och därmed flytta gränserna mellan banden och sen dra upp eller ned på de vågräta linjerna för att höja resp sänka volymen för respektive band.
Eftersom man fixat attityden med första kompressorn(alltså ,man har redan komprimerat sången med en ”vanlig” komp) så är inte lång attack en viktig grej här. Däremot vill man inte ha för lång release för då blir det kanske väl mjukt.
Den enda gången jag brukar bry mej om attacken är om det finns ngn typ av attack inom tex högmid-registret som är bra men allt efter attacken känns dåligt, då kan man ha lite längre attack för att i någon mån skapa en illusion av att det är smälligt (flr att man reagerar på den första attacken )men utan att resten gör ont.
Ett snnat sätt att använda multiband är om man har ett problem som kommer då och då... typ en otäck frekvens som bara dyker upp ibland hos tex en sångare. Då får man leta på det området och ”ringa in det” (med 2 st lodräta linjer i fönstret) och sen se till att det bandet jobbar när det behövs. Det ska då helst inte ”jobba”/ducka hela tiden utan bara när det blir extra starkt. Så funkar också en de-esser. UNGEFÄR...
I de flesta bra de-essers kan du välja vilken frekvens du vill att de-essern ska reagera på och sen kan du välja var i spektrat den ska sänka volymen och hur mycket.