Mikrofoner för liveupptagning

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej
Jag vill ta upp ett liveset med typ två eller flera mikrofoner. Livesetet kommer att vara utan publik i en hyfsad dämpad miljö. Träväggar, trätak, trägolv. Jag är ute efter mikrofoner som kan ta upp breda frekvenser typ 20-20.000, om nu det är möjligt. Trummor en gitarr en bas lite liveelektronik sång, (sång och liveelektronik förs ut i ett mindre PA.) Vi brukar hitta en volymbalans med combos (bas gitarr) akustiska trummor och PA. Men som sagt finns det mikrofoner som kan ta upp 20-20.000 eller måste jag använda flera typer av mikrofoner samtidigt.
Jag är givetvis medveten om att denna metod inte är optimal. :D
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Subsonic »

Eagle Hazze skrev: fre 18 okt 2019, 20:00 Hej
Jag vill ta upp ett liveset med typ två eller flera mikrofoner. Livesetet kommer att vara utan publik i en hyfsad dämpad miljö. Träväggar, trätak, trägolv. Jag är ute efter mikrofoner som kan ta upp breda frekvenser typ 20-20.000, om nu det är möjligt. Trummor en gitarr en bas lite liveelektronik sång, (sång och liveelektronik förs ut i ett mindre PA.) Vi brukar hitta en volymbalans med combos (bas gitarr) akustiska trummor och PA. Men som sagt finns det mikrofoner som kan ta upp 20-20.000 eller måste jag använda flera typer av mikrofoner samtidigt.
Jag är givetvis medveten om att denna metod inte är optimal. :D
Det finns bokstavligen hundratals mikrofonmodeller som kommer att kunna ge dig en bra inspelning, valet av mikrofon kommer inte att vara bland de mest kritiska faktorerna. Vad som kommer att spela större roll är rummets egenskaper, och framför allt placeringen av mikrofonerna respektive instrumenten.
I den bästa av världar räcker det med en enda mikrofon (eller ett stereopar) på rätt ställe, historiskt har många bra inspelningar gjorts så.

För frekvensomfångets skull behöver du inte flera olika modeller av mikrofoner, 20-20k är inget extremt utan uppfylls av väldigt många modeller om än ofta med litet roll off uppåt och neråt. Det finns mikrofoner med i stort sett rak kurva från 20 till 20k men det behöver egentligen inte vara kritiskt. Du vill ha en kondensatormikrofon med bred karakteristik; njure, bred njure eller rundtagande. Du vill ha hyfsat lågt brus och varken extremt låg eller extremt hög känslighet, och du vill rigga mikrofonen(-erna) med stötdämpande fästen för att undvika att de tar upp golvvibrationer. Användbara mikrofoner finns i ett spann från... tja, en dryg tusenlapp till 100+ tkr.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Eagle Hazze »

Tackar
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av hitman »

Metoden kanske inte är optimal, men finns det ens en sådan?

Tror det kan bli riktigt bra! Många ikoniska inspelningar är väl (om man inte lurat mig igen) gjorda med en enda mikrofon mitt i rummet. "Trummorna är lite höga, flytta bort dom en meter. Basfiolen hörs inte - ställ dig en meter närmare mikrofonen".

That´s alright med Elvis tror jag är inspelad med en mick, och det gick ju bra för honom :-)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av fieldflower »

Eagle Hazze skrev: fre 18 okt 2019, 20:00 ...med typ två eller flera mikrofoner
Mina 5 öre: Flera!
Och digitalt inspelat så du kan justera och mixa i efterhand.
Idealt 1 mick per förstärkare, åtminstone baskagge, virvel och overhead XY på trummorna, plus sångmickar inspelade individuellt.
Overhead kommer ta upp allt möjligt, men man kan förstås även ha rumsmickar om man vill ta upp publik och "rum" att mixa med det rena.

På så vis kan du mixa dig till nirvana istf att hoppas att du uppnådde nirvana genom magiskt bra mickplacering (som du får reda på hur bra det blev först då det är för sent).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev: ons 23 okt 2019, 09:50
Eagle Hazze skrev: fre 18 okt 2019, 20:00 ...med typ två eller flera mikrofoner
Mina 5 öre: Flera!
Och digitalt inspelat så du kan justera och mixa i efterhand.
Idealt 1 mick per förstärkare, åtminstone baskagge, virvel och overhead XY på trummorna, plus sångmickar inspelade individuellt.
Overhead kommer ta upp allt möjligt, men man kan förstås även ha rumsmickar om man vill ta upp publik och "rum" att mixa med det rena.

På så vis kan du mixa dig till nirvana istf att hoppas att du uppnådde nirvana genom magiskt bra mickplacering (som du får reda på hur bra det blev först då det är för sent).
Flera mickar ställer betydligt högre krav på kompetens och utrustning. Om man har koll, prylar som krävs och kompetens kan det vara trevligt att micka upp rubbet. Om man inte har det så skulle jag välja en stereomick alla dagar i veckan.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Eagle Hazze »

Den kollen har jag inte så en lösning med en stereomikrofon ligger närmast till hands, ett gig består både av monologer, minimalistisk elektronik och tung nedstämd stoner dark drone med bas trummor gitarr och elektronik jag gillar iden med 1 mikrofon och arbeta lite mer med rummets dymamik. Rummet är helt i massivt trä (golv tak) och väggar med 12 mm plywood.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av strummer »

Mina bästa mick-köp är ett par Line Audio CM3, billiga och funkar grymt bra för den typen av inspelning som du ska göra:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack strummer
kör du med två st.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Eagle Hazze »

Jag beställde två CM4 då CM3 är utgången ur sortimentet. CM4 är Line Audios uppföljare.
Beställde direkt från tillverkaren.
Mikrofonen för sitt budgetpris har riktigt bra värden.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Subsonic »

+1 på CM3 (och CM4). Har också ett par stycken, grymt prisvärd allroundmik.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Mikrofoner för liveupptagning

Inlägg av Eagle Hazze »

coolt
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar